Hoeven uitkrabben: dagelijks of wekelijks of ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Re: Hoeven uitkrabben: dagelijks of wekelijks of ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 20:24

dank jullie wel voor alle reacties! En deze lopen echt uiteen. Ik voel toch meer voor de natuurlijke aanpak, d.w.z. niet vaker dan nodig is. Want op het moment dat er in een schone hoef een steentje komt, is misschien nog kwalijker dan dat er een steentje insluipt in een hoef die al gevuld is met zand etc.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:46

Mijn merrie vertikte het om mij haar voeten te geven :')
Bij de smid was ze doodbraaf en gat ze meteen haar voetjes, ik was gewoon altijd te flauw haha.

Sidenote: Daisy had artrose, voetjes geven was ongemakkelijk voor haar. Achteraan gaf ze ze wel, maar vooraan was echt een ramp bij mij.

Ik profiteerde vooral van liggende dutjes, om de hoeven te krabben. Anders was het altijd zo'n gedoe, zij hield letterlijk haar been stijf en op den duur zorgde dat voor beide kanten voor frustratie.
Gelukkig had Daisy altijd super goede en sterke hoeven. Ze sleten natuurlijk af, de smid kwam serieus 2-3x per jaar. En dan had hij amper werk :')

Ik denk dat je een beetje naar 1) je paard en 2) de omstandigheden moet kijken.

Toen wij frequenter reden/uit wandelen gingen, maakte ik er wél een ding van. Maar eens Daisy fulltime op pensioen stond (24/7 op de wei met schuilstal), in een omgeving zonder kiezels, was die "noodzaak" er niet meer. Want 1) sterke hoeven en 2) geen kiezels oid.

In die 11 jaar en half heb ik maar 1x echt gevloekt dat ze geen voetjes wilde geven. Ze liep (op onze vorige stal) een beetje mank, en ik WIST gewoon: kiezel, vooraan. En niét willen geven, hell no.
Smid gebeld, die kon pas de volgende dag. We kwamen toen samen op stal aan - en Daisy lag net een dutje te doen :') Smid is bij haar gekropen, en heeft 2 kiezeltjes uit een voorhoef gehaald.
Op zo'n moment, mankend, had ik wel gewild dat ze mij haar voeten eens liet doen haha. Maar verder is het nooit een probleem geweest :)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:54

Bij ons wisseld het erg
De een wordt alleen. Door de smid gedaan. Hij wijgerd zijn voeten voor ons op te tillen.

Mijn hoefbevangen pony iedere dag. Alles blijft plakken.
Mijn jaarlinger alleen als ik wat met hem doe of de weg op ga

Mijn oma
Als we gaan rijden. Of als we buiten geweest zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:07

Ik heb nu even geen paard, maar anders worden ze minstens twee keer daags uitgekrabt.

In de ochtend worden alle hoeven van alle paarden gekrabd met buiten zetten door degene die aan de beurt zijn en dan nog een keer als ik er zelf in de avond ben. Bij ons op stal is de regel dat je, je paard zijn/haar hoeven in stal (of voor de stal en dan dat opruimt) schoonmaakt, zodat niet alles vuil gelopen worden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:37

Ik doe het altijd na het rijden/longeren/grondwerken. Dan worden ze volledig nageborsteld en hoeven nagekeken. Meestal moet ik enkel wat zand eruit vegen met het borsteltje.

Bij mijn jaarling ga ik het eensper week doen, om de routine er toch een beetje in te houden zodat de smid makkelijk zijn werk kan doen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:56

Dagelijks, zeker als mijn paard op stal heeft gestaan zit er mest in wat ik er uit wil hebben. Als ze net van de weide komt zit er eigenlijk nooit wat in en til ik de voetjes alleen even op om te checken. En nu met het natte weer heeft ze makkelijk rotstraal wat ik wil bekijken en eventueel behandelen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 01:50

Sowieso 1x in de week en na ritten over straat. In de winter vaker aangezien een deel van de track helaas wat slechtere (klei) plekken heeft. Bij droog weer lopen ze het er zelf af (of blijft er uberhaupt niets plakken) en kom ik van die mooie pannekoekjes tegen op de track.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 05:45

Nooit :') hij staat rondom op ijzers, hij loopt het er wel uit..
Soms als er echt een plakkaat zit wil ik nog weleens op het uitstekende deel staan, maar verder laat ik he5 aan de smid over.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 06:05

Mijn paard staat 24/7 op een tracksysteem. In de winter check ik ze een paar keer per week, in de zomer alleen voor het rijden normaal. Echter hebben ze nu vanwege de aanhoudende nattigheid toch meer last van hun zolen dus krab ik ze dagelijks uit.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:43

Ik deed het dagelijks maar toen ik zwanger was lukte dat niet meer en ben er mee gestopt. Ik krab ze na een buitenrit of als ik zie dat ze vies zijn en verder niet. Paard staat op de wei of op een zandpaddock en mest in z'n stal op 1 plek dus eigenlijk zijn z'n hoeven nooit vies en zo wel dan zet ik even de waterslang op de onderkant. Hij had altijd rotstraal maar sinds we op deze stal staan nergens meer last van.

Nu moet ik wel zeggen dat zijn hoeven gewoon niet veel vuil meenemen. Ze zijn eigenlijk altijd leeg tenzij hij door z'n stal heeft lopen draaien. De smid komt stipt elke 6 weken. Voor op ijzers, achter niet maar dat maakte qua vieze voeten geen verschil.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:50

Hier gemiddeld per paard op 5 weken 1 keer, misschien 2.

Ik til wel vaker eens een voet op om even te bekijken hoe het er vanonder uitziet.
Mocht ik op straat hebben gelopen en/of een steentje horen uiteraard wel.

Ervaring leert verder dat er vrijwel nooit wat aan de hand is. Mijn paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal. Ze hebben bestrating, rubber matten, los zand, klei (afhankelijk van het seizoen is dat keihard of snottig) en wat stabieler zand.

Mijn aangekochte rotstraler wordt uiteraard wat vaker gedaan, maar dan is het niet zozeer uitkrabben, maar schoonmaken van de straal als activiteit :) Gelukkig is dit intussen zo ver genezen dat ook hij niet meer op een dagelijks poetsregime staat.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:08

Elke dag, al valt er wanneer het droog is niks te krabben. Ik vind het fijn om elke dag even de staat van de hoef te kunnen bekijken. Of ik nog iets bij moet vijlen bijvoorbeeld.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:06

Iedere dag, ook als we niets doen en hij de hele dag staat te vreten op de wei :P
Als we gaan rijden of wandelen gaan we naar het bos en doe ik het er voor en ook als we weer terug zijn.
ik ben bekent met WLD, zoolkneuzingen, extreem dunne zolen en ga maar door....dus elke dar verzorg ik de hoeven!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:45

Hier alleen als ik ga mennen met ze. Dan van tevoren om te checken of ze schoenen aan moeten qua hoeflengte en na de tijd nogmaals als ze geen schoenen aan hebben gehad en dan haal ik er ook een rasp bij langs voor scherpe randjes. Wij rijden voornamelijk over asfalt namelijk dus dan wil er nog wel eens een stukje hoefwand afbreken. Dit varieert van 1 tot 5 keer per week, afhankelijk van seizoen en hoeveelheid training die ze nodig hebben. Ga ik longeren of vrij in de paddock aan de slag dan doe ik hun hoeven dus niet.

Gitje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:35

Ik heb ooit na een bosritje een verroeste fietsbel uit de hoef van mijn Tinker gehaald (hoe dan....). Sindsdien hecht ik nog meer belang aan regelmatig uitkrabben.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:29

Groepje pensionado's op paddock paradise - dus alleen als hoefsmid komt. Maar vroeger wel altijd voor en na de rit (dan wel wandeling)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:39

Elke dag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:16

Elke dag als ik ze smorgens uit stal haal. Mest en bepiste bodembedekking er uit krabben. Scheelt troep op het erf en houd rotstraal e.d tegen.

Pantouftouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:32

Mijn oude smid zei eens dat wij véél te fanatiek zijn met uitkrabben.

Mijn vorige paard deed ik ook voor en na het rijden. Stond op een sjieke stal waar dat moest.
Mijn tweejarige heb ik een poosje iedere dag gedaan ter oefening, nu ongeveer de helft van de week. We hebben wel steentjes op de paddock en even checken, met nat weer zijn zijn hoeven zacht en behandel ik.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:30

Mijn pony's lopen 247 buiten en ik krab zelden de hoeven uit, alleen bij bekappen wat ik zelf doe. Hun situatie is wel anders; jouw paard staat in de nacht op stal, en zal ook in zijn mest en urine staan. Dat is minder goed en ik zou toch wel een paar keer per week de mest eruit krabben. Hoeft niet heel netjes, gewoon de koek eraf. En na buitenritten even op steentjes en andere ongewenste zaken controleren.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 14:17

Pantouftouf schreef:
Mijn oude smid zei eens dat wij véél te fanatiek zijn met uitkrabben.

ja ik ben het wel eens met jouw oude smid! ik heb zelf bij dit paard het afgelopen jaar gemiddeld 1x per week uitgekrabt en dat ging eigenlijk wel prima. De route van stal naar wei is steeds een stukje stappen op t harde en dan zie je ook dat de troep er bijna als vanzelf uit wordt gelopen. Behalve laatst toen liep hij voor heel gevoelig en had hij waarschijnlijk toch een steentje.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 14:22

Lindsey_99 schreef:
Mijn pony's lopen 247 buiten en ik krab zelden de hoeven uit, alleen bij bekappen wat ik zelf doe. Hun situatie is wel anders; jouw paard staat in de nacht op stal, en zal ook in zijn mest en urine staan. Dat is minder goed en ik zou toch wel een paar keer per week de mest eruit krabben. Hoeft niet heel netjes, gewoon de koek eraf. En na buitenritten even op steentjes en andere ongewenste zaken controleren.

ja Lindsey als ze 24/7 buiten lopen dan hoeft het inderdaad niet en dan staan ze ook niet in hun eigen mest. Dat is toch heerlijk :-) Mijn huiver is wel een steentje dat diep in de hoef gaat zitten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:30

Ik zou na buitenritten, of gewoon bij plaatsen waarvan je weet "daar liggen kiezels" wel standaard uitkrabben.
Mijn vorige wei had wel wat kiezels, en daar maakte ik er wel meer een zaak van uit te krabben - of dat toch op zijn minst te proberen.

Gewoon op de wei (zonder kiezels), en bij voldoende plaats idd om niet in hun eigen mest te trappen, denk ik dat het heus wel minder vaak kan :)