Welke bosmaaier voor weideonderhoud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Welke bosmaaier voor weideonderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:51

Ik zal zo een foto maken. Maar gaan hier al lang mee al enkele jaren. Weleens een....... Ja .... Vervangen... Zo'n wit ding wat je erop kan draaien... Ja hoe heet het... Dat kostte 5€ bij een speciaal zaak. ( Kan dat wel aan mijn man navragen hoe dat ding heet)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:07

Ja, de kop vervangen hoort erbij. Of de beschermkap. Autobanden vervang je toch ook wel eens? Dat is gewoon onderhoud.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:50

Zijn de accu bosmaaiers net zo krachtig als een benzine? Hier ook een hoop bramenstruiken waar ik doorheen wil komen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:46

Charaz schreef:
Zijn de accu bosmaaiers net zo krachtig als een benzine? Hier ook een hoop bramenstruiken waar ik doorheen wil komen

Nee.
Wij moesten er ook veel bramen en jonge bomenaanwas mee maaien, hoef je met een accumaaier niet aan te denken op een heel erg ruig terrein.
Maar misschien weet iemand een accu apparaat waar dat wel mee kan?
Met een Stihl op accu bijvoorbeeld doorgaans niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:00

Sansevieria schreef:
Charaz schreef:

Nee.
Wij moesten er ook veel bramen en jonge bomenaanwas mee maaien, hoef je met een accumaaier niet aan te denken op een heel erg ruig terrein.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zou graag op accu willen maar wil niets aan kracht inleveren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:13

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:23

Sansevieria schreef:
Nee.

Onze DeWalt gaat overal doorheen tot nu toe. Maar die hebben we daar dan ook op uitgekozen. We hadden hier echt bizar veel bramen.
Werkt op een grote accu.

Het zal voor ts niks zijn ivm de aanschafprijs, maar ze zijn er dus wel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:25

StalNollie schreef:
Hier al jaren die van de Cranenbroek en ik maai er echt alles mee van gewoon simpel een grasveldje tot sloten aan toe.

Kom zo even niet op het merk maar het is die van rond de 100€ op benzine.

Met die van de kranenbroek hebben wij de afgelopen 10 jaar ook mee gewerkt. Maar de steel is dus wel al 2 keer door midden gebroken.
Op zich dus een prima ding voor de prijs, goed instapmodel. Maar geen lange termijn oplossing hier. Wij willen een betere nu.

Nu hadden wij een makita op accu te leen. Zalig ding. geen geknoei, meteen starten en het geluid is een verademing. Werkte ook prima.
MAAR bij ons ging hij op het accu pakket maar 20 minuten mee (op de zwaarste stand maar die hadden we ook nodig voor dat lange gras). Dat is wel echt een afknapper geweest. Als je dan achterin de wei staat en je moet elke 20 minuten terug lopen om de accu weer in de lader te doen.....

Hoe zijn jullie ervaringen met die accu machines?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:30

Onze accu maaier gaat dus wel door bramen heen. Ook door bossen brandnetel en heel lang hard gras.
Uiteraard zet je er dan wel een mes op, niet de touwtjes maar dat is met benzine niet anders.
Nee geen verschil hier met de benzine maaier.
Anders zou ik accu niet eens aanraden, want paardenmensen hebben vaak wel wat meer te maaien dan en randje in een gewone tuin.

Maar wie wil gratis proberen, we hebben nog een heel stuk te gaan dit jaar :')

Sansevieria
ik kan me niet voorstellen dat een merk als stihl dit niet kan.
Welke heb je dan, de kleinste die er is?
https://www.stihl.nl/nl/c/grastrimmers- ... =price-asc
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-07-24 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 08:34

Bedankt voor jullie aanraders, ik ga ze eens opzoeken.

Hoe vaak gebruiken jullie je bosmaaier ongeveer (per jaar)?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:35

DuoPenotti schreef:
Een op accu.
Nee niet je eis. Maar zó fijn.
Start altijd en vooral geen herrie!
Niet voor jezelf en de buurt.

Mijn ervaring is dat op accu altijd minder krachtig is.
Die van ons op accu gebruik ik om het gras onder de omheining net te houden. Voordeel vind ik dat die in verhouding erg licht is.

Ik heb er 1 van Husqvarna op benzine, bevalt super maar is wel zwaar. Maait prima de brandnetels en zaailingen van bomen weg.

In deze tijd van het jaar gebruik ik de bosmaaier elk weekend :') vooral voor bijvoorbeeld de slootkanten. Daar groeit bij ons ontzettend veel brandnetel.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 04-07-24 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:36

Ik heb ook recent de bramen gemaaid met de ego. En ipv draad kan er altijd nog het mes op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:41

Matheno, hij komt hier net zo goed door de bramen als de benzine.
Dus wat er minder krachtig is, geen idee?

De accu is bij zware begroeiing wel sneller leeg want het vraagt meer van het apparaat.
Maar hij doet wat hij moet doen.

Erger nog, hij slaat het gaas van het hekwerk kapot als je er in komt, dus je moet echt oppassen hoe je maait.

Maar goed al mensen liever benzine gebruiken, dan zeker doen :)
Hier komen er geen benzine tuin apparaten meer in.
Door de tijd heen is alles omgeruild naar accu. De heggeschaar staat nog op het lijstje.
Maar bijvoorbeeld ook de kettingzaag komt overal doorheen.
En zo fijn zonder dat jeeeeeenggggg, jeeeeeengggg geluid de hele dag :D

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:49

Mijn Makita accu bosmaaier komt ook overal doorheen, bramen, hoog gras, zaailingen van bomen etc. En met een extra set accu's kun je blijven maaien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:02

Bloem39 schreef:
Mijn Makita accu bosmaaier komt ook overal doorheen, bramen, hoog gras, zaailingen van bomen etc. En met een extra set accu's kun je blijven maaien.

Hier hetzelfde met mij Makita,
maar er zitten bij mij 2 accu's tegelijk in.
Dit zou gelijk zij aan een benzinemaaier qua kracht.
Ik kan per keer 120 minuten maaien, oplaadtijd is 1 uur met de snellader.

Ik gebruik hem nu een paar keer per week.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:34

Wij hebben een Stihl benzine maaier. Gaat echt al wel zeker 15 jaar mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:03

listiglistje schreef:
Bloem39 schreef:

Hier hetzelfde met mij Makita,
maar er zitten bij mij 2 accu's tegelijk in.
Dit zou gelijk zij aan een benzinemaaier qua kracht.
Ik kan per keer 120 minuten maaien, oplaadtijd is 1 uur met de snellader.

Ik gebruik hem nu een paar keer per week.

Wauw, dat is wel serieus langer dan het exemplaar wat wij hadden met 20 minuten in de zwaarste stand! (met 2 accu's) Dan wordt het wel de moeite waard. Na 2 uur ene kleine pauze als je de accu's gaat wisselen is dan wel weer helemaal dikke prima.

We hebben al meer makita materiaal op accu dus met wisselen kun je dan de hele klus in 1 keer doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:15

Absoluut gaan voor een goede benzine maaier van Husqvarna, Stihl of Makita. Die hebben alle 3 goede krachtige machines.

Zorgen dat je een trechtertje hebt dan sta je veel minder te klooien. Wij vullen van te voren wat lege wijnflessen en vullen het tankje van de tuin apparaten daarmee.

Geen geklooi dus.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-07-24 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:17

Hier ook een bosmaaier van Makita met 2 accu's, gebruik het grote mes en dikke distels, bramen, brandnetels, boompjes van 2 cm dik, geen probleem. Heb de Makita DUX60ZM4 2x18V.
Kies een merk waar je meerdere apparaten van hebt/wil aanschaffen, hoe vaker de accu's gebruikt worden hoe langer ze mee gaan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:27

Ik wil hem hier toch even opnoemen, ik ben helemaal om met mijn
Klepelmaaier bosmaaier cirkelmaaier hooggrasmaaier 580 mm Torros KPM580

En de paarden zijn blij met het hoge afgesneden gras.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:30

Iets boven het budget, maar je kan nu een tweede accu cadeau krijgen.

Wij hebben dit jaar een DeWalt Bosmaaier (incl messen) aangeschaft voor het onderhoud rondom het vakantiehuis op Vlieland. Er staan zo veel rozenbottels met oude harde stelen en daar komt deze zonder moeite doorheen. Kunnen met een grote accu ruim 1.5uur maaien op lage snelheid (hard zat). Door de bijgeleverde snellader is de accu ook zo opgeladen. Volgens mij hebben wij deze (hier nog wel een los mes bij kopen).
https://mastertools.nl/products/dewalt- ... i4wLjAuMA..

Keuze voor DeWalt is omdat wij veel ander (tuin)gereedschap hebben van DeWalt. Mocht je zelf al accugereedschap hebben, kijk hier dan ook naar. Scheelt weer aanschaf van accu's

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:26

Ik heb het even opgezocht en wij hebben qua accu bosmaaier nu de KMA 120 R van Stihl. Ik merk geen verschil in kracht met onze eerdere professionele lijn benzinemaaier. We hadden hem nu in de actie met gratis tweede accu. Dat is wel echt heel erg prettig. Icm de snellader kan je dan eigenlijk altijd door.

Ik kan je niet meer vertellen welk type dat precies was. Maar je kan online wel vrij makkelijk vinden welke modellen precies tot de professionele lijn horen en daar dan op zoeken op marktplaats. Onze tweedehandse zat wat onder de prijs die je nu als budget noemt.

In deze tijd van het jaar gebruik ik hem minimaal 1x per week en meestal een paar keer per week. Weilanden uitmaaien na begrazen (heb geen maaidek voor achter de trekker helaas), draden vrij houden van begroeiing. Maar ook bramen en distels te lijf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:00

Wij hebben een EGO accu ding, waar je een bosmaaier, een heggenschaar, enz op kunt zetten. Met de bosmaaier optie, met de messen, kom je prima door bramen heen.

Geen gezeur meer met starten en aanslingeren enzo. Klik aan en gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:24

Wij hebben nu de makita accu-bosmaaier. Heeft zowel draad als een mes. Is bijzonder krachtig en je kunt met de grotere accu's heel lang maaien. We hadden eerst een benzinemaaier, maar deze doet daar niet voor onder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:39

Steentje schreef:
Ik waardeer jullie adviezen, zeker die over een accu, maar kunnen jullie dan ook specifieke modellen aanraden die binnen ons budget vallen? :)

Hoe goedbedoeld advies ook, een bosmaaier van € 700,- gaat hem gewoon echt niet worden.

Wij hebben die van de lidl, parkside . Hebben een paddock paradise op 3.5 hectare en wekelijks wordt er met de accu bosmaaier van de lidl gewerkt.
Gaat goed door brandnetels, distels etc etc. Hoogste stand is die snel leeg, maar die heb je niet nodig. Heeft een dubbele accu, accu's zou ik minstens 4 aanschaffen en een dubbele lader. De accu's kun je gebruiken op alle elektrische apparaten van datzelfde merk.

Deze is het https://www.lidl.nl/p/parkside-performa ... p100374417