Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:37

carola schreef:
Ik lees graag mee. Wij zijn ook bezig met de omheining wolfwerend te maken, een hele klus aangezien we 20 hectare omheind hebben.
Wij doen de draden op 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - 130. Een deel van de omheining staat langs de weg, maar de weg ligt nog weer wat hoger. Dus daar gaat ook nog een extra draad op 160 hoog langs.

De gewone stukken omheining gaan prima, het lastigste vind ik de kleine greppeltjes, sloten en de doorgangen. Vooral de doorgangen waar je regelmatig doorheen moet wil ik nog iets op verzinnen. Want steeds 6 poortgrepen met draden open en dicht maken is niets waard, vooral niet als die draden dan door elkaar heen gaan enzo.

De subsidie is inderdaad aan te vragen zoals sassefras zegt, dat is echt prima te doen.
Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die daar iets slims op hebben gevonden.

Dat heb ik nu inderdaad. Steeds die 7 (!!!) poortgrepen. Daar word je niet goed van

carola

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:32

Ja, daar zoek ik dus nog een oplossing voor. Zeker omdat we hier ook werken met personeel enzo, ik zie het al volledig fout gaan, in de knoop gaan, niet goed dichtgemaakt worden, enzovoorts. En dan de tijd die het elke keer weer kost.
Sommige doorgangen gebruiken we maar incidenteel dus daarbij is het niet zo'n ramp als je 6 of 7 draden hebt, maar andere doorgangen gebruiken we meerdere keren per dag. Een gewoon ijzeren hek lijkt me niet de oplossing, want daar kunnen wolven natuurlijk overheen klimmen. Het idee van stroom is dat ze niet gaan klauteren en klimmen, anders is 2 meter nog niet hoog genoeg. Maar hoe hou je dat praktisch?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:38

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:09

Wij hebben voor ons wolfwerende raster ijzeren poorten met schapengaas als doorgang voor de trekker.
Daarbij hebben wij onder op 20cm en boven op 120cm een spiraal handvat.
Dit is gedaan na contact met de wolvenconsulent.
De spiraal handvatten trekken mooi samen en omdat het er maar 2 zijn komt er niets in de war.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:41

Kabwan; heb je daar een foto van?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 08:53

kabwan schreef:
Wij hebben voor ons wolfwerende raster ijzeren poorten met schapengaas als doorgang voor de trekker.
Daarbij hebben wij onder op 20cm en boven op 120cm een spiraal handvat.
Dit is gedaan na contact met de wolvenconsulent.
De spiraal handvatten trekken mooi samen en omdat het er maar 2 zijn komt er niets in de war.

Ja dat heb ik ook met mijn hekken, alleen dan nog verharding er onder, zodat ik alleen op 120 cm een stiekstroomdraad met handvat heb. Ik was eerst ook aan het uitwerken met 5 draden, heb nu gewoon de hekken zo gemaakt dat er niets doorheen kan, dan is het eroverheen of eronder door. En als je dan die verharding eronder kan doen.... ook handig dat het dan daar niet meer tot blubber gelopen wordt - dan heb je aan eentje boven je hek genoeg.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:44

Afbeelding
carola schreef:
Kabwan; heb je daar een foto van?

Ik zie dat de onderste veer niet goed zichtbaar is, moeten duidelijk weer met de bosmaaier rond :') .

Wat Sunny43 zegt is inderdaad nog handiger, zo hoef je niet bang te zijn dat de wolf er onderdoor gaat graven. Goede tip!

ttranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:37

Die veerpoorten had ik vroeger ook, tot het in de staart van een paard kwam en daarna nooit meer…

Wij gaan een gewone poort met gaas plaatsen en idd onder en boven stroomdraad. Onder de poort tegels tegen ingraven.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:07

Ik heb deze poortgreep boven langs mijn hek: https://www.toolmax.nl/gallagher-doorga ... FoQAvD_BwE

ik heb straatwerk onder mijn ene poort, onder de andere moeten nog grasblokken komen, ideaal voor een weide doorgang, niet te ondergraven en geen blubberloopsporen meer en niet glad.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:49

lovelucydan schreef:
Heb je die filmpjes niet gezien maar ze klimmen gewoon over die hekken heen. Met schuin deel

Je doelt denk ik op filmpjes van een regionale omroep? Volgens mij stond daar aangegeven dat er geen stroom op stond

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:16

Keuze 1 is graven - eronder door, keuze 2 is klimmen, springen is echt iets bij zeer grote uitzondering 100% veilig is een illusie maar 98% is ook al heel fijn. Hier de hond afgelopen week even bij de koeien de weide in gegaan, en stroom gepakt, dat doet ie nooit meer!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:29

Zeer grote uitzondering?

Er zijn meer hekken overwonnen door springen dan graven hoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:32

Ik sprak vanmiddag mijn stalbaas, hij wilt ook een wolfwerend hek plaatsen.

Al meerdere keren contact gehad en iedere keer als ze zeggen de consulent moet komen stopt het. Geen afspraak, geen telefoontje.
Dus nu zijn ze er weer achteraan gegaan en wederom radiostilte.

Toch bijzonder dat je dan een hek wilt plaatsen, advies vraagt maar er geen opvolging komt vanuit hun.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:37

Onali schreef:
Zeer grote uitzondering?

Dan ben je fout geinformeerd.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:39

Onali schreef:

Al meerdere keren contact gehad en iedere keer als ze zeggen de consulent moet komen stopt het. Geen afspraak, geen telefoontje.

Toch bijzonder dat je dan een hek wilt plaatsen, advies vraagt maar er geen opvolging komt vanuit hun.

Ik heb iemand van Gallagher laten komen - en later het handelsbedrijf wat de spullen heeft geleverd. Al het voorbereidende werk met kennissen samen gedaan en de laatste puntjes op de i gezet met een wolvenexpert om zeker te zijn dat we niets over het hoofd hebben gezien. Ik heb een ruimte van 2500 m2 veilig gemaakt, paddock en nachtweide en track.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:46

sunny43 schreef:
Onali schreef:
Zeer grote uitzondering?

Dan ben je fout geinformeerd.

En jij weet dit door?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:48

sunny43 schreef:
Onali schreef:

Ik heb iemand van Gallagher laten komen - en later het handelsbedrijf wat de spullen heeft geleverd. Al het voorbereidende werk met kennissen samen gedaan en de laatste puntjes op de i gezet met een wolvenexpert om zeker te zijn dat we niets over het hoofd hebben gezien. Ik heb een ruimte van 2500 m2 veilig gemaakt, paddock en nachtweide en track.

Mijn stalbaas is boer, dus hij heeft paarden en koeien om te beschermen. En net even iets meer land dan 2500m2 ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:42

Heeft er iemand het e-mail adres voor van de consulent van Gelderland voor mij? Ik kwam een e-mail adres tegen maar de mail komt terug helaas…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:49

Ik heb ook contact opgenomen met Gallagher, maar ze zullen het wel druk hebben, want ik heb nog niets gehoord. De subsidie geloof ik wel, ik wil graag advies voor mijn huisdieren die ook rond de wei en paddocks lopen. Daar hoef ik niet voor bij de consulent aan te kloppen neem ik aan?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 14:53

De consulent van Gelderland is volgens mij op vakantie. Wij hebben contact gehad met iemand anders, en die zou onze 'aanvraag' doorsturen. Zodat diegene in Gelderland na z'n vakantie contact op kan nemen. Maar dat heeft een stalgenootje geregeld, dus heb geen namen. Of het is diegene van Gallagher, daar twijfel ik nu over.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:19

Wij hebben de consulent uit Overijssel langs gehad. Daarna is de vertegenwoordiger van Gallagher langs geweest. Ik heb de aanvraag voor subsidie een paar weken geleden ingediend en contact gehad over aanvullende info. Hij is nu in behandeling, maar het kan 13 weken duren.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:28

Ik zou alleen wel uitkijken met paarden en die spiraalhandvaten. Als je dieren hebt die bij het hek hangen, dan zie je wel eens dat de staart erin verstrikt raakt en dat wil je niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:36

Roquen schreef:
De consulent van Gelderland is volgens mij op vakantie. Wij hebben contact gehad met iemand anders, en die zou onze 'aanvraag' doorsturen. Zodat diegene in Gelderland na z'n vakantie contact op kan nemen. Maar dat heeft een stalgenootje geregeld, dus heb geen namen. Of het is diegene van Gallagher, daar twijfel ik nu over.

Zou je eens willen vragen wie dat was/naar een e-mail adres? Ik kreeg een postmaster delivery dus ik ga sowieso geen antwoord krijgen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 19:15

pluisje88 schreef:
Zou je eens willen vragen wie dat was/naar een e-mail adres? Ik kreeg een postmaster delivery dus ik ga sowieso geen antwoord krijgen.

Sorry, het was iemand van Gallagher die we benaderd hebben... die is vandaag langs geweest.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 18:31

pluisje88 schreef:
Heeft er iemand het e-mail adres voor van de consulent van Gelderland voor mij? Ik kwam een e-mail adres tegen maar de mail komt terug helaas…

Is het al gelukt? Ik heb contact opgenomen met de consulenten via deze link: https://www.gelderland.nl/themas/natuur ... ncommissie