Paddock systeem in de winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 00:38

Ik heb in pension gestaan bij een 'boer', dus niet echt een manege/pensionstalling in de Randstad.
Er was een buitenbak (20 x 40) en een paddock (20 x 20) om in los te gooien en te longeren.
Er stonden 17 paarden. 's Zomers 24/7 op de wei en in de winter dan hadden paarden of een stal met een uitloopje of een binnenbox en die werden overdag buitengezet (van 7.00 tot 17.00 uur) met zijn tweeën in een paddock van 10 x 10 met grote bak hooi met rooster erop en water. De paddock bestond voor 2/3 uit zand en 1/3 uit betonplaten.

Dat was geen luxe en faciliteiten voor de mens, maar wel bij mij in de buurt de plek waar ze het meest buiten kwamen, zonder in de blubber te staan (klei/leemgrond).

Stal werd uitgemest, in de winter eind van de dag helpen met binnen zetten en je eigen paddock mestvrij maken en aanvegen en water vullen (om de beurt met degene waar je een paddock mee deelde) en in de zomer moest je met elkaar de mest uit de wei halen. Prima te doen.

Olikea

Re: Paddock systeem in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:17

Ik sta ook bij "de boer" gestald.
Een van de weilanden mogen ze in de winter kapot lopen, al viel dat eigenlijk reuze mee afgelopen winter. Het land is groot zat, enkel bij de poort van voren ligt het slecht dan.

De paarden gaan rond half 6 naar buiten, en meestal haalt hij ze tegen 2200 weer binnen. Kunnen ze lekker opdrogen, is vaak wel nodig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:48

Hutcherson schreef:
Maar die tijden of tijdsblokken zijn echt van alle tijden. Waarom kunnen de paarden niet om 19:00 of 20:00 uur naar binnen in de winter?
Ja het is dan donker, en ja je checkt minder makkelijk op wondjes in het donker maar binnen (met op stal zetten) is toch licht... En anders hang je LED lampen op voor buiten of zet er een fijne sfeerverlichting neer.
Is toch veel fijner dat ze nog een paar uur extra rond kunnen scharrelen samen lekker buiten. Dekentje op en lekker hooi ter beschikking.

Hier kan dat gewoon niet, vanwege afgelegen locatie en wolven. Ze gaan van voor achten tot half vijf naar buiten in de winter.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:29

Hutcherson schreef:
Maar die tijden of tijdsblokken zijn echt van alle tijden. Waarom kunnen de paarden niet om 19:00 of 20:00 uur naar binnen in de winter?
Ja het is dan donker, en ja je checkt minder makkelijk op wondjes in het donker maar binnen (met op stal zetten) is toch licht... En anders hang je LED lampen op voor buiten of zet er een fijne sfeerverlichting neer.
Is toch veel fijner dat ze nog een paar uur extra rond kunnen scharrelen samen lekker buiten. Dekentje op en lekker hooi ter beschikking.

Omdat een stal eigenaar ook een prive leven heeft en wil hebben. Eten, kinderen naar bed brengen, keer avond op de Bank hangen etc.
Anders ben je helemaal van sochtends 7 tot savonds 10/11 bezig.....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:06

Wintu schreef:
Hutcherson schreef:

Hier kan dat gewoon niet, vanwege afgelegen locatie en wolven. Ze gaan van voor achten tot half vijf naar buiten in de winter.

Interessant. Want tussen acht en half 5 komt de wolf niet?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:05

Hutcherson schreef:
Wintu schreef:

Interessant. Want tussen acht en half 5 komt de wolf niet?

Oh hij komt vast langs, maar door te veel activiteit overdag en menselijke aanwezigheid, denk ik dat het overdag wel mee valt. Kan ze ook moeilijk 24/7 ophokken. Maar ik neem aan dat ik niet hoef te vertellen dat in het donker en met amper menselijke activiteit de kansen wel een stuk groter zijn ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:10

En in het donker en in de late avond/nacht heb je minder zicht op de paarden. Overdag met meer toezicht kun je dingen sneller ontdekken en veel eerder ingrijpen als er iets gebeurd.

Overdag kan ik vanuit huis tot achter in het land kijken. 350 meter verder.

In het donker zie ik niet veel. Als de buitenlichten rond de stal aan staan kan ik ongeveer 5 meter rond de stal wat zien. Zijn ze uit zie ik niets. Met wat geluk hoor ik ze rennen over de stenen rond de stal.