Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dat longeren kwam me na een tijdje echt mn keel uit, vooral die 3 en 4 jarigen, de oudere aan de dubbele longe is dan wel leuker, maar toch, paardjes buitenzetten is nog mooier om te doen
Beaumau schreef:paardje, jij zegt: "Met een HBO diploma heb je veel meer mogelijkheden, niet alleen in de paarden, maar ook dingen daar omheen." Denk je niet dat die "dingen" en keer "op" zijn als er honderden meisjes een paardendiploma hebben? En de opleidinh paardenhouderij is zo specifiek dat je je eigenlijk alleen op de paardensector concentreert. Hoe zien de mensen die een dergelijke opleiding doen hun toekomst, daar ben ik wel benieuwd naar...
) de paardenversie aan de CAH gaan doen. Er zijn meerdere redenen waarom ik voor deze opleidng kies.
) hangen dus wel deels samen met dat ik paardenfanaat ben, maar m'n werk er van maken...neuh. Ik moet er wel bij zeggen misschien dat ik dan ook nog veel meer interesses heb dan alleen in paarden
omdat ze het zo geleerd hebben... Zo werkt het gewoon niet in de praktijk.... Dat heb je overal wel denk ik, zoals bij da-opleidingen... Je leert bijv. daar in wat voor afmetingen qua box een dier moet staan, maar in de praktijk gaat dat niet altijd op. De boeren hebben het tegenwoordig moeilijk genoeg en zolang ze hun best doen voor hun dieren moet dat belangrijker zijn dan een box.... Als je dan als da op het terrein komt en verteld dat de boxen te klein/te smal/te laag zijn, dan zoeken ze wel een andere da... Lydiia schreef:En zelfs die mensen die jij noemt Pacster, haken vaak nog af na een (aantal) jaar, of besluiten na de opleiding dat ze een andere richting in willen slaan.
Heb er genoeg van meegemaakt.
Maar ik wens je het beste, hoop dat het wel iets voor jou is.
Ik ben nog wel benieuwd wat voor werk je na die opleiding hoop te vinden?
Jippie schreef:Ik ken nu redelijk wat mensen die succesvol zijn in de paarden. Maar dat succes is echt niet te danken aan het diploma dat ze hebben gehaald. Sterker nog: ik weet dat de meesten helemaal geen opleiding in de paarden hebben gedaan.
Citaat:Wat je wel nodig hebt om een leuke carriere te maken in de paarden is gruwelijk veel talent [en dat hebben maar heel weinig mensen]
en doorzettingsvermogen. En als je dat niet hebt is het bijna noodzakelijk om ouders met karrenvrachten met geld achter je te hebben staan
Hoeveel paardenbedrijven zullen er dan wel niet zijn binnen 20 jaar ???Citaat:Wat je wel nodig hebt om een leuke carriere te maken in de paarden is gruwelijk veel talent [en dat hebben maar heel weinig mensen]
en doorzettingsvermogen. En als je dat niet hebt is het bijna noodzakelijk om ouders met karrenvrachten met geld achter je te hebben staan
Citaat:Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat veel mensen (paardenmeisjes) nog uit de illusie moeten groeien dat ze na hun opleiding een eigen bedrijf kunnen beginnen.
Als ik kijk naar de mensen bij mij op de deeltijdopleiding heeft (bijna) niemand die gedachte meer. Ze willen een bedrijfskundige opleiding (sluit vaak aan met hun huidige baan) en vinden het mooi meegenomen dat ze ook nog wat meer leren over paarden.
Als je al nagaat hoeveel mensen een paardenhouderij opleiding volgen met de illusie dat ze later een eigen bedrijf zullen hebben....Hoeveel paardenbedrijven zullen er dan wel niet zijn binnen 20 jaar ???
Natuurlijk is er een enkeling die het bedrijf van pa/ ma over kan nemen of al een baan heeft bij een paardenbedrijf, maar ik durf rustig te beweren dat dit minder dan 50% van de huidige paardenhouderij studenten is...
Ik moet alles zelf doen, de financien e.d. maar met een goed bedrijfplan en bovenstaande eigenschappen kom je ver hoor! Citaat:1. je hebt wel wat meer kwaliteiten nodig dan talent en doorzettingsvermogen, ook een zakelijk inzicht, flexibiliteit e.d. is noodzakelijk.
2. Ik begin straks ook een pensionstal (van de grond af opbouwen, dus geen bestaande overnemen) en ik ben in het bezit van een klein fokkerijtje. Ik heb geen opleiding. Wel werkervaring in het bedrijfsleven als bureumanager en ik heb al mogen oefenen op mijn fokkerijtjeIk moet alles zelf doen, de financien e.d. maar met een goed bedrijfplan en bovenstaande eigenschappen kom je ver hoor!
Westernfreak schreef:Het mooie van de HBO-opleiding in Dronten, waar ik de deeltijdversie van volg, vind ik dat het in principe een toekomst biedt in de bedrijfskunde (accountant, adviseur (ook voor niet-agrarische bedrijven!)), maar je ook meer leert over paarden.
Rieja schreef:Ik snap die mensen ook nooit zo goed die allemaal zonodig de paarden in willen.