Weidegang nog mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:31

Bij mijn pensionstal gaan ze voorlopig ook niet het land op. Nog veel te nat is het land.
Voor mij niet erg want mijn paard (haflinger) mag het gras niet op, wordt snel dik en hoefbevangen. Blijft het hele jaar op de paddock. Heb niet het idee dat ik daardoor een ongelukkig paard heb.

Cioccolato

Re: Weidegang nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:21

Een paddock met hooi is ook een prima alternatief in plaats van weide. Dus ik zou me ook niet druk maken.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:34

Hier veengrond dus ook nog niets buiten.
We zien wel een verschuiving de laatste jaren gaan ze later 24/7 naar buiten maar kunnen ook langer blijven staan.
Er zijn jaren geweest dat op 1 oktober echt alles weer helemaal binnen stond.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:50

Bij ons zouden ze aankomend weekend weer gaan opbouwen op de wei (mits droog), maar zie nu voor vanavond en morgen ook alweer regen voorspeld. Sowieso t/m dinsdag nog regenachtig wat ik zo zie. Denk dat het nog wel even gaat duren...

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:39

Ze hebben dit jaar (2023/2024) vooralsnog het hele jaar op het land gekund. Met uitzondering van een paar dagen/week.
Soms even er af voor de regen of de vorst, soms voor een uurtje en andere dagen hele dagen. Nu gaan ze alweer voor de 2de ronde op een stuk wat al kaal gegeten was.
Komt echt wel weer, gras groeit langer door, weide seizoen begint misschien wat later maar loopt ook wat langer door.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:42

Winged schreef:
Volgens mij is de enige oplossing ook echt opdelen in zones. Nu dus goed kijken wat droge zones zijn en de natte zones. In tijden dat het dus weinig tot niet regent dan zijn de natte zones als het goed is ook goed begaanbaar. In de natte periodes kun je dan van de drogere delen gebruik gaan maken.

Je moet zelf goed zorgen dat het land begaanbaar blijft. En daar zit ook een deel afwatering tussen.

Klinkt goed, in theorie. Maar als de sloten zó hoog staan dat ze bijna overstromen en er beken water in het land staan, houdt het soms gewoon op. Er is afgelopen maanden zo ontzettend veel regen gevallen, daar valt niet tegen te managen. Alles was nat, alleen kleine stukken minder nat en daar stonden ze.

Afbeelding
Zo nat was het op het hoogst gelegen en droogste deel van ons perceel helaas.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 09:48

En toen was het juni en is de wei bij ons klets- en kletsnat. Dus paddock :(
Wie huilt er mee?!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:59

Het is echt dramatisch dit jaar.
Ze mogen hier, als het weer het even toe laat, wel naar buiten nu. Maar hooguit 2 tot 3 uurtjes ipv de hele dag. Anders lopen ze alles kapot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:26

Het is echt om te janken. Normaliter zouden ze nu 24/7 gaan maar t land is te nat en weer te bar voor zonder schuil vind ik. Ben wel zover dat ik maar even ogen sluit met het land. Ze staan nu ijg hele dagen. Paddock met hooi is prima zei.iemand, maar dat wil ik echt niet. Mijne mogen alleen geweekt en gestoomd hooi dus veel werk en ik snak naar een pauze van een aantal maanden. Daarnaast zijn de hooiprijzen om te janken en hooi overal aan t op raken,.dus ook om die reden kan ik niet wachten tot ze 24/7 gaan. Het is ook dood zonde van het gras, want er staat ook echt meer dan genoeg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:49

Zo ik wou zeggen hooi en paddock is idd dikke prima maar het is idd wel intensiever en met wat special needs nog meer.. dan snap ik het wel..

Hier erg blij met paddock en hooi. Maar de paddock is nu ook nat dus dat schiet ook niet op

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:55

Hier ook weer in de paddock. Het land was al behoorlijk kapot getrapt maar nu is het dusdanig nat dat ze echt lopen te soppen dus toch maar in de paddock gezet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:56

Is het dan echt overal drama?

Ik zie dat niet hier in de buurt, allemaal mooi droge weides, zomer en winter.
Ik woon in midden Limburg.
Mijn pony's staan 24/7 op de wei.

Afgelopen weekend <3
Afbeelding

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:58

Een gedeelte bij de wei van ons is het echt te nat, de rest is goed te doen. Heb ook al jaren gehad waarin ze begin maar de wei al op konden. Dat we rond deze tijd het hooi voor het hele jaar al binnen hadden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:01

Hier staan ze ook op de wei. Maar dat is hoog en droog, op zandgrond.
Ik zie in andere dorpen om me heen alleen maar water op weides staan :\
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:01

Hier staan ze de hele winter op de wei.
Maar dit jaar voor het eerst in 20 jaar modder gehad, niet de hele weide, maar wel delen.
Ook zo ook nog de afgelopen tijd.
Terwijl er anders niet eens een plasje staat de hele winter niet.
De rijbak idem dito. Hoogstens na een hoosbui met onweer een plas, maar de dag erop weg.
Nu moet ik blij zijn als het eens een paar dagen droog is.

Wel woon ik dichtbij de Peel die ze laten vernatten en dichtbij de Aa en ik denk dat wij behoorlijk de sjaak zijn geweest met beheer daarvan.
Want wij zitten hoog, maar er was niets van te merken.
3 km verder dan ons, net zo hoog, is het wel droog gebleven.
Maar hier blijft het grondwater hoog staan. Dit is echt niet alleen maar door de vele regen, want dan zou het 3 km verder ook nog nat zijn, maar echt het waterschap wat loopt te kloten.

Ook de akkers rondom ons zijn deze week pas bewerkt, ze konden er echt niet eerder op.
Ook dat is nooit eerder geweest.
Zo konden wij nu ook niet hooien, want eerst moest de ondergrond drogen, wat nu wel is, de bovenlaag althans, maar nu voorspellen ze weer 14 dagen regen, dus weer niet hooien en ik denk gewoon weer opnieuw alles zieknat en modder
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-06-24 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 11:05

Het is op heel veel plekken drama, ik weet dat het geen zin heeft om over te zeuren maar iets met gedeelde smart dan maar...

Of je nu op een klassieke stalling of pp staat, eigen beheer of pension, iedereen baalt en hoopt op droog weer!

Bodem is meer dan ooit bepalend voor de mogelijkheden. Ik kom van zandgrond, zit nu op klei ;(

Dus bij wie het wel mogelijk is: jaloers! En geniet er maar extra van:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:08

Ik geniet er zeker van. Ken de situatie met teveel water maar al te goed. Ik kom ook van kleigrond en daarna leem met overloop gebied. Ik prijs mezelf nu gelukkig en leef met jullie mee :(:)

Ik hoop maar wel dat er nog gehooid kan worden binnenkort. Anders rijzen de hooiprijzen ook straks de pan weer uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:10

Cioccolato schreef:
Zo ik wou zeggen hooi en paddock is idd dikke prima maar het is idd wel intensiever en met wat special needs nog meer.. dan snap ik het wel..

Hier erg blij met paddock en hooi. Maar de paddock is nu ook nat dus dat schiet ook niet op

Als het idd met gewoon hooi was vond ik het ook minder erg. Ze staat nu ook steeds onder de afdak in de paddock. Op het land heeft ze geen schuil mogelijkheid.... ook een reden dat ze nog wel nacht op de paddock staan.

Gisteren sommige stukken tot de enkels im het water op het land. Klein voordeel is dat het gras heuphoog is waardoor het wel wat kan hebben, meer dan kort gras. Maar alsnog niet ideaal.

Gisteren deed ze 1 zenuw sprintje en dat geeft gelijk gaten :o
Wij zitten in de randstad, veen of.kleigrond en ondanks drainage onder t terrein zeikes nat :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:13

Afbeelding
Hier zouden ze 24/7 kunnen maar mogen ze het niet.
Naja iris zou het mogen maar layka niet

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 11:53

Dat hoor ik helaas ook steeds vaker dat ondanks drainage, de boel niet overal droog te houden is.
En dan straks het hooi- probleem.

Leuk hè, paarden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:57

Hier staan ze al vanaf maart dagelijks op de weide. Veengrond. 1 weide kapot gelopen maar dat was prima. Voor de rest kiezen welke weide past bij het weet maar altijd wel een weide die geschikt is.

Mijn buren hebben al een ronde hooi gehad en de eerste pakken voordroog heb ik van een boer een dorp verderop.
Alles verschuift qua weer, ik merk dat er echt geen peil op te trekken is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:15

Ik zie dat de eerste snede er hier ook overal af gehaald is.

Hier kunnen ze wel op de wei, maar ook zandgrond. De wei is wel nat, met een sprintje lopen ze alles aan gort helaas.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:17

Hier staan ze ook op de wei, gelukkig ligt dat wat hoger. Het hooien kan op deze manier wel een probleem gaan worden..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:24

Hier staat zoveel gras dat ze het te druk hebben om een sprintje te trekken :+
Voordroog heb ik hier al wel gemaaid zien worden. En koeienkuil. Maar onverpakte pakjes heb ik nog niet gezien.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:34

Hier al n tijdje de slangen uitliggen om te sproeien.
Niet elke dag maar op mooie dagen gaan ze toch even aan. Het land is na 1 dag geen regen al weer helemaal droog.

Ze zijn nu bijna klaar met de 2de ronde gras. Eind van de week gaan ze weer op de andere strook.

Als ik zo t topic lees mag ik denk ik wel heel erg in m'n handen wrijven..