Welke goedkope tondeuse is goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:55

Petrichor schreef:
Petrichor schreef:
Het is de Sectolin Clipper geworden. :)

En die is dus knap waardeloos. :+

Ik gebruik dus nu mijn action tondeuse weer, maar ik moet echt opzoek naar wat anders want die gaat het echt elk moment begeven..

Wat apart? Wat is er waardeloos aan die van jou dan?
Ik vind t juist een handig ding,gaat ook door vieze tinkersokken heen zonder moeite.

Haal je het scheermesje wel eens los?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:59

Mijn stalgenoot heeft mijn sectolin op sokken een beetje aan gort geholpen. Ik vind 'm op stugge haren niet echt top, maar wat wil je ook, het was niet eens van te voren schoon gewassen geloof ik..

Maar lange zachte haren van een PPID vacht gingen juist weer meer dan prima! Scheerde er hele borsten en halzen mee weg en deed vorig jaar zelfs het lichaam van mijn paard ermee met de opzetkam. Wilde hem niet kaal hebben, maar wilde wel die lange verkleurde plukken eraf scheren.

Dennis

Re: Welke goedkope tondeuse is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:02

Ik scheer hele shetten met een 2e hands Moser Max.

Heb hem inmiddels ingeruild voor een Heiniger Saphir. Slag duurder, maar ook echt wel fijner dan de Moser (geen kabel en wat sterker).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 09:12

Zeker, na elke scheerbeurt maakte ik alles los en schoon. Hij komt gewoon niet door stugge haren heen. De lange haren bij de kaak deed hij wel prima, maar de benen nee.... Keer op keer weer over het zelfde stukje, dan word het een lang vervelend klusje.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:29

Wat ik trouwens laatst merkte. Op één batterij deed ie het perfect, en op één batterij liep ie elke centimeter vast. Heel apart. Misschien ook gewoon een kapotte accu erbij gekregen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 09:31

Celebi schreef:
Wat ik trouwens laatst merkte. Op één batterij deed ie het perfect, en op één batterij liep ie elke centimeter vast. Heel apart. Misschien ook gewoon een kapotte accu erbij gekregen.

Nee helaas ook niet, heb beide baterijen al gebruikt en dat maakte geen verschil.

Volgens mij is het überhaupt geen geliefde tondeuse, ik zag dat marktplaats en fb er vol mee staat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:50

Ja geen idee, ik ken een hoop mensen die dat ding hebben liggen voor het uitscheren van bijvoorbeeld de borst en iedereen is er prima tevreden mee. Maar ik geef 'm niet meer aan stalgenoten. :=

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:47

Het nadeel bij die sectolin is natuurlijk dat 1 van de messen uit een plastic mes bestaat en de andere wel een ijzeren. Je kan ze daardoor niet slijpen en is het gewoon niet scherp genoeg voor een stugge haar structuur, en daarnaast heb ik het idee dat dan de accu ook weer niet genoeg kracht heeft. Denk dat het een heel ander scheerapparaat wordt als beide messen uit een ijzeren mes zullen bestaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:28

Petrichor schreef:
Zeker, na elke scheerbeurt maakte ik alles los en schoon. Hij komt gewoon niet door stugge haren heen. De lange haren bij de kaak deed hij wel prima, maar de benen nee.... Keer op keer weer over het zelfde stukje, dan word het een lang vervelend klusje.

Jeetje ja dan is het wel vervelend!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:31

FleurSandro schreef:
Het nadeel bij die sectolin is natuurlijk dat 1 van de messen uit een plastic mes bestaat en de andere wel een ijzeren. Je kan ze daardoor niet slijpen en is het gewoon niet scherp genoeg voor een stugge haar structuur, en daarnaast heb ik het idee dat dan de accu ook weer niet genoeg kracht heeft. Denk dat het een heel ander scheerapparaat wordt als beide messen uit een ijzeren mes zullen bestaan.

Ik heb er bij mijn Fries met dikke stugge sokken geen moeite mee om die uit de kootholtes te scheren met de Sectolin. Je moet natuurlijk niet snel gaan scheren. Maar het scheerapparaat het werk laten doen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:40

FleurSandro schreef:
Deze! Ik heb jaren geleden (toen was de trimmer nog met een snoer) gebruikt om mijn hele paard te scheren. Heb toen geloof ik 3x mijn paard geschoren en dan kocht ik weer een nieuwe vanwege botte messen :') maar voor dat geld was het top! (Haflinger met een vrij dikke vacht) ging ook gemakkelijk door de dikke haren heen.

Edit: ze hebben hem ook nog met snoer, nog goedkoper ook :')

https://www.lidl.nl/p/zoofari-tondeuse- ... VkQAvD_BwE

Die met snoer heb ik jarenlang gebruikt om de hele dikke wintervacht van mijn ijslander te scheren. Super tevreden mee, messen bleven veel langer scherp dan die van de fatsoenlijke scheermachine op stal.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:52

Ja die is hier ook al jaren prima hoor. Ik heb recent de messen laten slijpen en hij doet het weer perfect!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 14:15

Hm dat plastic gedeelte zou dan waarschijnlijk hier het probleem zijn. Mijn action apparaat doet het wel prima en het verschil is dat die alles van metaal heeft.

Maar mijn Fries heeft wel echt hele dikke stugge haren, ik kan mij voorstellen dat de Sectolin bij 'normale' paarden z'n werk wel prima doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:32

Ik heb een sectolin en een Moser als accu apparaten.

Met draad heb ze van wahl liggen en de grote is van Aesculap. Voorheen deed ik daar een half of heel paard mee, maar ik vind het echt veel te zwaar.

De sectolin heb ik een jaar en ben de ene keer er meer tevreden over dan de andere keer. Ken veel mensen die hem er gewoon bij hebben en vaak zo even voor de kleine dingen snel pakken.

Ik heb nu een shet voor de helft ermee geschoren en delen gingen heel goed en bij de sokken was het wel lastiger. Maar het was ook niet 100% schoon.

Ik doe met regelmaat het 3e oor en heb ook een paar keer alleen een halsje geschoren en dat doet ie heel makkelijk.

Heb een 2e mes en ons kleine hondje nu 2x ermee geschoren en gaat best prima. Hij gaat lang mee en wordt ook niet warm.
Het is jammer dat hij niet geslepen kan worden, maar nieuwe mes is net zo duur als slijpen en heb van de aesculap ook weleens de messen niet geweldig terug gekregen.

Wat ik wel merk is dat hij echt goed schoon moet blijven. Zodra het een stukje minder gaat, echt even de haren eruit en dan weer door. En met regelmaat olie erop.
Vind hem verder redelijk stil, niet zwaar en mooi handzaam, dus pak de anderen eigenlijk niet meer zo snel. De Moser is wat ouder en loopt qua accu terug.

Nu de shet gewend is, knip ik eerst de sokken kort af en dan netjes scheren. Maar is in principe niet meer nodig.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:31

Hier ook de Moser Max. Daar worden hier hele pony's en paarden mee geschoren en voorheen ook de sokken van onze Welsh Cob. Je vindt ze regelmatig op Marktplaats voor leuke prijsjes.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 13:47

En weer terug bij af. :') Nog een dure tondeuse geprobeerd van een vriendin maar die liep ook vast. Ik denk dat mijn paard hele stugge haren heeft ofzo.

Ik ga dus maar kijken naar een scheermachine want ik word er echt gek van, lijkt mij toch dat een echte scheermachine er wel doorheen moet komen? Hebben jullie tips voor een scheermachine? Ik ben dus niet van plan mijn hele paard te scheren maar enkel de sokken kort te houden. Het hoeft dus geen luxe te zijn, gewoon een simpel maar sterk ding met goede scherpe messen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 30-10-24 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:49

Met een echte scheermachine is haast geen doen alleen sokken.

Maar een moser max of een heiniger tondeuse komt er makkelijk doorheen. Zo'n sectolin ofzo niet nee.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 13:56

SansaS schreef:
Met een echte scheermachine is haast geen doen alleen sokken.

Maar een moser max of een heiniger tondeuse komt er makkelijk doorheen. Zo'n sectolin ofzo niet nee.

Mag ik vragen waarom niet? :)

Ik ga ook even kijken naar de tondeuses wat jij hebt gezegd. :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:02

Dat apparaat is veel moeilijker wendbaar en kan je niet iets echt mooi mee scheren aan de benen.

Ik doe benen altijd met een tondeuse.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:26

Sectolin, Allllll jaren !

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:32

irisdepony schreef:
Sectolin, Allllll jaren !

Ts geeft letterlijk aan die niet werkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:36

Kan je niet eerst de lange haren knippen en dan de rest netjes scheren?

Mijn shet merrie loopt echt op haar sokken als we niks doen. Die knip ik soms en laatst vond ik ze wel prima zo, maar kan het daarna ook makkelijker scheren. Daarvoor nu dus wel de sectolin, maar ik heb wel al een nieuwe kop gekocht.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 15:01

superpony schreef:
Kan je niet eerst de lange haren knippen en dan de rest netjes scheren?

Mijn shet merrie loopt echt op haar sokken als we niks doen. Die knip ik soms en laatst vond ik ze wel prima zo, maar kan het daarna ook makkelijker scheren. Daarvoor nu dus wel de sectolin, maar ik heb wel al een nieuwe kop gekocht.

Ik scheer elke 2 weken de benen van mijn paard, de haren zijn dus eigenlijk gewoon kort. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 15:09

Even voor het idee een foto:

Afbeelding

Zoals je kan zien scheer ik de benen gewoon tot de knie en laat de vetlok zitten. Ik scheer haar niet voor de mooi maar puur voor haar cpl en zodat mijten ver weg blijven. Dat gaat gelukkig heel goed, want zij had behoorlijk cpl en nu bijna niks meer en mijten blijven nu ook weg.

Zelf heb ik reuma dus scheren moet voor mij gewoon even snel kunnen gebeuren. Nu heb ik na het scheren van gister mega last van mijn lijf en dat is niet de bedoeling. Daarom zit ik nu te denken aan een scheermachine, het moet er namelijk gewoon snel en makkelijk af.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:14

Een hele tijd geleden heb ik via MP een oudere Aesculap Econom (groen) op de kop kunnen tikken.
Deze vind ik echt ideaal. Wel met draad, maar als je daar een beetje aan gewend bent vind ik 'm super!
Echt een toevalstreffer, de verkopers scheerden er hun hondjes mee _O-