Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Wellicht heeft hij ook gewoon te weinig calorierijk voer. Niet ieder paard kun je sober houden.
Ik snap dat je er nu net na de maagzweer geen brok in wil gooien maar je kunt mogenlijk beginnen met (meer) olie en eiwitten toe te voegen.
ruitje schreef:Miss_Mii21 schreef:
Moeilijk op gewicht te houden; komt momenteel van 2 maanden omeprazol af. Heeft tijd op onbeperkt hooi gestaan op andere stal maar hield hem daar niet mee op gewicht. Dit hooi hier is veel groener, ruikt een stuk beter en oogt ook beter qua structuur maar ze krijgen maar kleine beetjes - hoopjes. Voerbeurten 10.00 (buiten) / 13.00 (buiten) / 15.30 (op stal) / 22.00 (op stal). Kleine stapeltjes die in maximaal 1-2 uur op zijn.
Dus ik voer een vol net bij, waarvan ik al zei dat 2 hooitassen in ieder geval volledig op zijn de volgende avond.
Daarnaast voer ik n emmer slobber/bietenpulp elke avond bij.
Een paard kan maar een bepaald percentage op he. Die emmer voeren betekend dat hij minder ruwvoer op kan.
Die zakken in de nacht voeren... betekend dat hij overdag minder op kan.
Onbeperkt is niet oneindig![]()
Heb je al eens een rantsoenberekening laten maken? EV's hebben andere waardes/rantsoenen nodig. Kan boeiend zijn voor dit paard eens een voedingsdeskundige in te schakelen.
Sizzle schreef:Vitalbix is toch zo ontworpen dat je niet heel veel hoeft te voeren om de vitamine en mineralen af te dekken?
Sommige paarden hebben juist ook gewoon behoefte aan meer koolhydraten.
Ik zou ook eens een berekening laten maken of je wel een hoge energie behoefte afdekt.
mooney schreef:Ik zie TS helemaal niet hameren op onbeperkt. Hij staat nu zelfs beperkt als ik het goed begrijp, zou ik best spannend vinden met recente maagzweren.
Naar wat ik begrijp stond hij voorheen op onbeperkt maar mindere kwaliteit hooi, nu op mooier maar beperkt hooi.
Maar misschien lees ik het verkeerd.
mooney schreef:Ik zie TS helemaal niet hameren op onbeperkt. Hij staat nu zelfs beperkt als ik het goed begrijp, zou ik best spannend vinden met recente maagzweren.
Naar wat ik begrijp stond hij voorheen op onbeperkt maar mindere kwaliteit hooi, nu op mooier maar beperkt hooi.
Maar misschien lees ik het verkeerd.
DuoPenotti schreef:Eens met jullie
Zonder wegen en hooi analyse weet je al helemaal niet wat je voert.
Vitalbix is idd voor de paarden die juist niet veel mogen hebben.
Ts blijft maar hameren op het onbeperkt hooi voor het paard want de dierenarts zei...
Maar ze verliest zoveel meer uit het oog waar niets mee gedaan word.
Hoe staat het paard gestald?
Maagzweren en niet bij komen zijn ook stress gerelateerd.
Als het paard ergens staat waar hij zijn energie niet kwijt kan op een prettige manier en steeds staat te sressen kun je ook voeren wat je wilt.
DuoPenotti schreef:Eens met jullie
Ts blijft maar hameren op het onbeperkt hooi voor het paard want de dierenarts zei...
Als het paard ergens staat waar hij zijn energie niet kwijt kan op een prettige manier en steeds staat te sressen kun je ook voeren wat je wilt.
Miss_Mii21 schreef:DuoPenotti schreef:Eens met jullie
Dierenarts is hierbij betrokken. Dus die heeft meer kennis dan de gemiddelde bokker hier die even een mening opdringt. Ik volg dierenarts advies dus geen gezeur over dat ik het niet goed doe. Ik ben enkel benieuwd wat jullie doen en ik ben afhankelijk van pensionstallen met hun beleid - overal veel te weinig voor een volbloed. Dus moet altijd bijvoeren.
Miss_Mii21 schreef:DuoPenotti schreef:Eens met jullie
Dierenarts is hierbij betrokken. Dus die heeft meer kennis dan de gemiddelde bokker hier die even een mening opdringt. Ik volg dierenarts advies dus geen gezeur over dat ik het niet goed doe. Ik ben enkel benieuwd wat jullie doen en ik ben afhankelijk van pensionstallen met hun beleid - overal veel te weinig voor een volbloed. Dus moet altijd bijvoeren.
Miss_Mii21 schreef:Sizzle schreef:Wellicht heeft hij ook gewoon te weinig calorierijk voer. Niet ieder paard kun je sober houden.
Ik snap dat je er nu net na de maagzweer geen brok in wil gooien maar je kunt mogenlijk beginnen met (meer) olie en eiwitten toe te voegen.
Hij krijgt gewoon muesli hoor, anders houd ik hem niet stabiel(vitalbix). En indd ook olie bij de slobber (multibeet)
Miss_Mii21 schreef:Sizzle schreef:Wellicht heeft hij ook gewoon te weinig calorierijk voer. Niet ieder paard kun je sober houden.
Hij krijgt gewoon muesli hoor, anders houd ik hem niet stabiel(vitalbix). En indd ook olie bij de slobber (multibeet)
Miss_Mii21 schreef:Ik zou eens kijken naar een wat eiwitrijkere muesli zoals Pavo Inshape.
DuoPenotti schreef:Nu kun je wel gepikeerd reageren maar nu heb je blijkbaar je tassen pas gewogen. Eerder ging het om plakken.
En je weet dat een dierenarts weinig leert over voeding?
En gezien je paard nog mager staat heeft hij dus ook niet het juiste antwoord.
Dan heb je meer aan een voedingsdeskundige maar die wil ook weten wat er in je hooi zit.
Maar dat is je ook pas 10 keer aangeraden dat te laten analyseren.
Eventueel met bloed trekken om te zien of daar te korten zijn.
En hoe staat je paard gestald?
Kan hij lekker zijn energie en stress kwijt door het ravotten met andere paarden op minimaal een bak grootte paddock met hooi? Of nog liever hele dag hapje stapje met het hoofd omlaag wei.
Zodat daar de maagzweer niet van komt.
Of staat hij alleen op een 10x10 paddock.
Alles speelt mee.
Maar wat ik in de nacht aan mijn paarden voer die hele dagen op gras staan is voor jou niet nuttig.
janouk schreef:Ik denk als je het precies wil weten, je het hooi moet laten testen . Dat kan met een beetje hooi sturen aan bijv. Naar Pavo quickscan
https://www.pavo.nl/advies-service/ruwv ... UQQAvD_BwE
Kosten 32 euro. De kwaliteit hooi kan erg verschillen
En dan een Unster te kopen om je hooi te wegen https://www.bol.com/nl/p/unster-pocket- ... androidapp
Kosten 6,5 euro
Dan weet je meer en kan je ook gericht krachtvoer bijgeven als je hooi te weinig eiwitten, teveel suiker en te weinig energie bevat.
hwn schreef:Miss_Mii21 schreef:Ik zou eens kijken naar een wat eiwitrijkere muesli zoals Pavo Inshape.
Die Inshape is toch voor paarden die moeten vermageren? Maar inderdaad misschien ipv een balancer krachtvoer geven laag in suikers en zetmeel en energie op basis van olie en vetten (ik ben van België, dus niet zo thuis in de Nederlandse merken die hieraan voldoen).
TS, jammer dat je paard gevoelig is aan maagzweren, want luzerne is ook wel een goede om aan te komen, alleen prikt het in de maag blijkbaar.