Hoeveel kilo hooi in de nacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:34

Heeft hij maagzweren gehad? Dat lees ik uit je medicatie volgens mij. Twee hooitassen vind ik niet mega veel en bij maagzweren onbeperkt wel heel erg belangrijk. Ik voer regelmatig om 20:00 uur voor de nacht 3 plakken maar als ik dan rond 23:00 kom is soms alles al op. Ik voer zo 5 plakken in de nacht. Heb een 2,5 jarige hengst van dezelfde lengte.

Je kunt ook eens kijken naar een hartogbak met gras. Dat werkt voor paarden met maagzweren heel fijn en dan heb je altijd ruwvoer in je stal. Succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:20

Wellicht heeft hij ook gewoon te weinig calorierijk voer. Niet ieder paard kun je sober houden.
Ik snap dat je er nu net na de maagzweer geen brok in wil gooien maar je kunt mogenlijk beginnen met (meer) olie en eiwitten toe te voegen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 07:46

Sizzle schreef:
Wellicht heeft hij ook gewoon te weinig calorierijk voer. Niet ieder paard kun je sober houden.
Ik snap dat je er nu net na de maagzweer geen brok in wil gooien maar je kunt mogenlijk beginnen met (meer) olie en eiwitten toe te voegen.

Hij krijgt gewoon muesli hoor, anders houd ik hem niet stabiel(vitalbix). En indd ook olie bij de slobber (multibeet)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 07:59

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:17

ruitje schreef:
Miss_Mii21 schreef:

Moeilijk op gewicht te houden; komt momenteel van 2 maanden omeprazol af. Heeft tijd op onbeperkt hooi gestaan op andere stal maar hield hem daar niet mee op gewicht. Dit hooi hier is veel groener, ruikt een stuk beter en oogt ook beter qua structuur maar ze krijgen maar kleine beetjes - hoopjes. Voerbeurten 10.00 (buiten) / 13.00 (buiten) / 15.30 (op stal) / 22.00 (op stal). Kleine stapeltjes die in maximaal 1-2 uur op zijn.
Dus ik voer een vol net bij, waarvan ik al zei dat 2 hooitassen in ieder geval volledig op zijn de volgende avond.

Daarnaast voer ik n emmer slobber/bietenpulp elke avond bij.

Een paard kan maar een bepaald percentage op he. Die emmer voeren betekend dat hij minder ruwvoer op kan.
Die zakken in de nacht voeren... betekend dat hij overdag minder op kan.

Onbeperkt is niet oneindig :+

Heb je al eens een rantsoenberekening laten maken? EV's hebben andere waardes/rantsoenen nodig. Kan boeiend zijn voor dit paard eens een voedingsdeskundige in te schakelen.

Dit heb ik ook al eens geadviseerd.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:22

Ze krijgen hier 8 kilo voor de nacht (21:30 tot 8:30 )daarna gaan ze de wei op met onbeperkt gras en hooi.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:23

Vitalbix is toch zo ontworpen dat je niet heel veel hoeft te voeren om de vitamine en mineralen af te dekken?
Sommige paarden hebben juist ook gewoon behoefte aan meer koolhydraten.
Ik zou ook eens een berekening laten maken of je wel een hoge energie behoefte afdekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:31

Sizzle schreef:
Vitalbix is toch zo ontworpen dat je niet heel veel hoeft te voeren om de vitamine en mineralen af te dekken?
Sommige paarden hebben juist ook gewoon behoefte aan meer koolhydraten.
Ik zou ook eens een berekening laten maken of je wel een hoge energie behoefte afdekt.

Dit precies dus, is al vaker aangegeven aan ts. Vooral bij volbloeden komt dat regelmatig voor. Er zijn gewoon paarden die niet genoeg hebben aan allerlei soorten ruwvoer en een soort balancer. Die moet je extra voeren met koolhydraten enzovoorts on aan hun energiebehoefte te voldoen. Als je daaronder blijft met voeren komen ze nooit aan.
Er zijn juist ook brokken ontwikkeld speciaal voor volbloeden om ze wel aan te laten komen zonder heet te laten worden enzovoorts. Juist met allerlei onderzoek, omdat het geen zeldzaam probleem is bij ze.

Plakken zijn geen goede graadmeter als je wilt weten hoeveel kilo. Dat zal je echt moeten wegen. Hoeft niet elke dag, maar zonder wegen heb je geen idee wat zo'n plak echr weegt. Maar ook hoe snel ze het op hebben zegt weinig of het genoeg is. De ene eet veel sneller als de ander en het ene hooinet heeft kleinere mazen als de ander. En het ene hooi is heel arm en andere heel rijk.

Mijne zou zich dood eten als zij onbeperkt hooi krijgt. Die heeft dus niet genoeg om de hele nacht te kunnen eten tot volgende voerbeurt, maar kan wel stro eten en wat andere dingen als takken enzovoorts. Ik wil ook niet dat ze die avond portie uit een hooinet eet, omdat dat de grootste portie is van de dag en het eten uit een hooinet niet de manier hoort te zijn waarop ze het meeste staan te eten. Het zal zo'n 6 tot 8 kilo zijn, de rest krijgt ze in de andere voerbeurten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:10

Eens met jullie

Zonder wegen en hooi analyse weet je al helemaal niet wat je voert.
Vitalbix is idd voor de paarden die juist niet veel mogen hebben.

Ts blijft maar hameren op het onbeperkt hooi voor het paard want de dierenarts zei...
Maar ze verliest zoveel meer uit het oog waar niets mee gedaan word.

Hoe staat het paard gestald?
Maagzweren en niet bij komen zijn ook stress gerelateerd.
Als het paard ergens staat waar hij zijn energie niet kwijt kan op een prettige manier en steeds staat te sressen kun je ook voeren wat je wilt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:14

Ik zie TS helemaal niet hameren op onbeperkt. Hij staat nu zelfs beperkt als ik het goed begrijp, zou ik best spannend vinden met recente maagzweren.
Naar wat ik begrijp stond hij voorheen op onbeperkt maar mindere kwaliteit hooi, nu op mooier maar beperkt hooi.

Maar misschien lees ik het verkeerd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:15

mooney schreef:
Ik zie TS helemaal niet hameren op onbeperkt. Hij staat nu zelfs beperkt als ik het goed begrijp, zou ik best spannend vinden met recente maagzweren.
Naar wat ik begrijp stond hij voorheen op onbeperkt maar mindere kwaliteit hooi, nu op mooier maar beperkt hooi.

dan heb ij haar eerdere berichten niet gevolgd...dat blijkt wel....
Lees daar maar eens doorheen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:17

Ik voerde mijn EV behoorlijk om hem op gewicht te houden. Van enkel hooi en een vitaminebrok kon hij echt niet leven. Zowel eiwitten, koolhydraten als vetten had hij nodig om de bovenlijn en ribben mooi rond te houden.

Mijn huidige paarden hebben ook een aangepast dieet. De een is meer sober te houden dan de ander. Kijk dus goed naar het hele dieet.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 23:27

mooney schreef:

Ja precies dit, klopt. Welkom op Bokt waar je om advies vraagt en dit soort reacties krijgt ;). Je let indd goed op.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 23:28

DuoPenotti schreef:
Eens met jullie

Ts blijft maar hameren op het onbeperkt hooi voor het paard want de dierenarts zei...

Als het paard ergens staat waar hij zijn energie niet kwijt kan op een prettige manier en steeds staat te sressen kun je ook voeren wat je wilt.

Dierenarts is hierbij betrokken. Dus die heeft meer kennis dan de gemiddelde bokker hier die even een mening opdringt. Ik volg dierenarts advies dus geen gezeur over dat ik het niet goed doe. Ik ben enkel benieuwd wat jullie doen en ik ben afhankelijk van pensionstallen met hun beleid - overal veel te weinig voor een volbloed. Dus moet altijd bijvoeren.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 23:30

DuoPenotti schreef:
Eens met jullie

2 hooizakken van 4 kg per zak op dit moment voor de nacht. Overdag kan ik niet wegen wat ze krijgen.
Maagzweren komen door de stres van 8 weken boxrust en een stalhouder die het geadviseerde trainingsschema onmogelijk maakte. Overigens is de volbloed voerbehoefte wezenlijk anders dan die van een kwpn'er of ander warmbloed paard en snapt geen enkele stalhouder dit. De geadviseerde hoeveelheid ruwvoer, 12-15 kg voor mijn paard, voeren ze nergens. Overal zeggen ze genoeg te voeren. En als ik zeg dat hij niet zonder mag, voeren ze genoeg en is het onzin. Vaak genoeg is het OP als ik op stal kom. De dierenarts EN kliniek hameren op NOOIT zonder eten dit paard. Dus ik voer zelf bij voor de nacht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:49

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:
Eens met jullie

Dierenarts is hierbij betrokken. Dus die heeft meer kennis dan de gemiddelde bokker hier die even een mening opdringt. Ik volg dierenarts advies dus geen gezeur over dat ik het niet goed doe. Ik ben enkel benieuwd wat jullie doen en ik ben afhankelijk van pensionstallen met hun beleid - overal veel te weinig voor een volbloed. Dus moet altijd bijvoeren.

Maar stel, ik zeg dat mijn paard 24/7 op stal staat op 5 kg hooi en 3x per week een half uurtje aan de hand stapt... paard is verder kerngezond, geen stalgebreken oid... wat gaat jou en je paard dit dan helpen?

Of als ik mijn paard 24/7 buiten heb staan met onbeperkt ruwvoer, maar hij blijft mager? Dat kun je ter vergelijking gebruiken, maar hoeft helemaal niks te zeggen over of jouw huidige sitautie en voerbeleid passen bij de behoefte van je paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:53

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:
Eens met jullie

Je volgt dierenarts advies en toch blijft je paard mager. Heb je al advies van een voedingsdeskundige gevraagd?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 08:14

Miss_Mii21 schreef:
Sizzle schreef:

Hij krijgt gewoon muesli hoor, anders houd ik hem niet stabiel(vitalbix). En indd ook olie bij de slobber (multibeet)

Ik zou eens kijken naar een wat eiwitrijkere muesli zoals Pavo Inshape.
Doordat ik eens een proefzak had hiervan kwam ik erachter dat mijn paard wel wat extra eiwitten kon gebruiken. De pavo is lastig te krijgen en daarom voer ik nu sojaschroot bij.

Ik heb een fjord die ook lastig is met voeren, gevoelig voor HB. Maar met nagenoeg onbeperkt arm hooi blijft er niks van over en word het een slappe dweil.
Tegenwoordig doen wij een hooitest als er een geheel nieuwe partij word geleverd . Zo kan ik het basis voer aanvullen met een bepaalde muesli of supplement.

Hij is bijna 26 maar ziet er werkelijk super uit.
Maar snap ook heel goed dat het op een grotere pensionstal knap lastig is. Ik heb dat ook allemaal gehad.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 08:36

veranadautje schreef:
Ze krijgen hier 8 kilo voor de nacht (21:30 tot 8:30 )daarna gaan ze de wei op met onbeperkt gras en hooi.

Hier indd ook 8 kg nu tussen 20.00-10.00 . Is altijd volledig op volgende ochtend.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 08:41

Miss_Mii21 schreef:
Sizzle schreef:

Doordat ik eens een proefzak had hiervan kwam ik erachter dat mijn paard wel wat extra eiwitten kon gebruiken. De pavo is lastig te krijgen en daarom voer ik nu sojaschroot bij.

Ik heb een fjord die ook lastig is met voeren, gevoelig voor HB. Maar met nagenoeg onbeperkt arm hooi blijft er niks van over en word het een slappe dweil.
Tegenwoordig doen wij een hooitest als er een geheel nieuwe partij word geleverd . Zo kan ik het basis voer aanvullen met een bepaalde muesli of supplement.

Hij is bijna 26 maar ziet er werkelijk super uit.
Maar snap ook heel goed dat het op een grotere pensionstal knap lastig is. Ik heb dat ook allemaal gehad.[/quote]

Ik geef breed en grow van vitalbix, zou ook voldoende moeten zijn. En nu tijdelijk immuno van Equilin op dierenarts advies. Mn paard neemt voedingsstoffen slecht op. Is al langer zo. Dacht miss door maagzweren, net 2 maanden omeprazol gegeven....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 08:50

Nu kun je wel gepikeerd reageren maar nu heb je blijkbaar je tassen pas gewogen. Eerder ging het om plakken.

En je weet dat een dierenarts weinig leert over voeding?
En gezien je paard nog mager staat heeft hij dus ook niet het juiste antwoord.
Dan heb je meer aan een voedingsdeskundige maar die wil ook weten wat er in je hooi zit.
Maar dat is je ook pas 10 keer aangeraden dat te laten analyseren.

Eventueel met bloed trekken om te zien of daar te korten zijn.

En hoe staat je paard gestald?
Kan hij lekker zijn energie en stress kwijt door het ravotten met andere paarden op minimaal een bak grootte paddock met hooi? Of nog liever hele dag hapje stapje met het hoofd omlaag wei.
Zodat daar de maagzweer niet van komt.
Of staat hij alleen op een 10x10 paddock.

Alles speelt mee.
Maar wat ik in de nacht aan mijn paarden voer die hele dagen op gras staan is voor jou niet nuttig. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:03

Miss_Mii21 schreef:

Die Inshape is toch voor paarden die moeten vermageren? Maar inderdaad misschien ipv een balancer krachtvoer geven laag in suikers en zetmeel en energie op basis van olie en vetten (ik ben van België, dus niet zo thuis in de Nederlandse merken die hieraan voldoen).

TS, jammer dat je paard gevoelig is aan maagzweren, want luzerne is ook wel een goede om aan te komen, alleen prikt het in de maag blijkbaar.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 09:06

DuoPenotti schreef:
Nu kun je wel gepikeerd reageren maar nu heb je blijkbaar je tassen pas gewogen. Eerder ging het om plakken.

En je weet dat een dierenarts weinig leert over voeding?
En gezien je paard nog mager staat heeft hij dus ook niet het juiste antwoord.
Dan heb je meer aan een voedingsdeskundige maar die wil ook weten wat er in je hooi zit.
Maar dat is je ook pas 10 keer aangeraden dat te laten analyseren.

Eventueel met bloed trekken om te zien of daar te korten zijn.

En hoe staat je paard gestald?
Kan hij lekker zijn energie en stress kwijt door het ravotten met andere paarden op minimaal een bak grootte paddock met hooi? Of nog liever hele dag hapje stapje met het hoofd omlaag wei.
Zodat daar de maagzweer niet van komt.
Of staat hij alleen op een 10x10 paddock.

Alles speelt mee.
Maar wat ik in de nacht aan mijn paarden voer die hele dagen op gras staan is voor jou niet nuttig. :)

Ik heb een analyse besteld, maar elke baal is anders toch. Dus in hoeverre heeft dit zin om te doen? Dan moet ik eigk voor E60 analyseren want en m'n eigen hooi EN hooi van stal, vind het een boel geld. En dan, komt er een nieuwe baal en moet ik er wéér 30 euro achteraan gooien? Niet realistisch.

Dit is een dierenarts die meer papieren heeft dan enkel dierenarts. Maar een voedingsdeskundige kan ik zeker eens raadplegen. Heb je tips?
10*10 paddock met hoopjes hooi om 10.00/13.00, binnen om 15.30/ 19.00/22.00. dat is dan de best voerende stal in de wijde omgeving. met 3 andere paarden staat hij, ze groomen elkaars nek kapot dus ik geloof best dat ze elkaar lief vinden

Ik heb het idee dat Engelse volbloeden überhaupt veel meer nodig hebben dan elk ander warmbloed paard. Ik voer nu 8kg voor de nacht aan hooi bij. Is volledig op volgende ochtend. Dus ik zit een beetje in dubio of die 8kg niet nog verder omhoog moet.
Alle stalhouders zeggen dat ze genoeg voeren en paarden allemaal te dik worden, maar ik heb het idee dat ze geen kennis hebben van/ervaring met een volbloed. Die red het niet met het kwpn/warmbloed rantsoen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 09:18

janouk schreef:
Ik denk als je het precies wil weten, je het hooi moet laten testen . Dat kan met een beetje hooi sturen aan bijv. Naar Pavo quickscan
https://www.pavo.nl/advies-service/ruwv ... UQQAvD_BwE

Kosten 32 euro. De kwaliteit hooi kan erg verschillen

En dan een Unster te kopen om je hooi te wegen https://www.bol.com/nl/p/unster-pocket- ... androidapp

Kosten 6,5 euro

Dan weet je meer en kan je ook gericht krachtvoer bijgeven als je hooi te weinig eiwitten, teveel suiker en te weinig energie bevat.

Yes had ik al besteld. Ik weeg 4kg per gevulde tas af voor de nacht x 2 tassen is 8kg voor de nacht enkel. Volledig op elke ochtend.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 09:21

hwn schreef:
Miss_Mii21 schreef:

Die Inshape is toch voor paarden die moeten vermageren? Maar inderdaad misschien ipv een balancer krachtvoer geven laag in suikers en zetmeel en energie op basis van olie en vetten (ik ben van België, dus niet zo thuis in de Nederlandse merken die hieraan voldoen).

TS, jammer dat je paard gevoelig is aan maagzweren, want luzerne is ook wel een goede om aan te komen, alleen prikt het in de maag blijkbaar.

Esparcette adviseerde mijn dierenarts als alternatief. Heb die staan, maar in de tijd dat ik 2kg luzernebrok gaf gebeurde er ook niet zo veel. Dus heb niet t idee dat het m in eiwit zit. Recent had iemand het over de vezels, ribbigheid betekent meer vezels. Ik weet niet of dat klopt. Meer vezels is meer ruwvoer denk ik dan of bietenpulp oid.
We zijn net verhuisd, eerst maar eens laten wennen. Zien we volgende maand wel even hoe hij er bij staat.

Heb het idee dat 8-10kg hooi voor de nacht hier vaker voorkomt (paard 1.70m) dus dat houd ik er dan even (stabiel) in en ik analyseer wat ik dan die kilo's geef. Dan met de tijd even kijken wat er gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 03-03-24 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt