Help! Hoe krijg ik dit schoon:0

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:43

jawel hoor,alleen staat het hier anders uitgelegd dan wat ik had onthouden.
maar is wel goede info denk ik

Citaat:
Niet met een hoge drukspuit de deken schoonspuiten! Veel mensen spuiten hun deken af met een hoge drukspuit, niet doen! De harde straal kan ook de coating beschadigen. Als je de deken wilt wassen breng deze dan bij voorkeur naar een wasserij die ervaring heeft met het wassen van paardendekens. Deze zal de deken wassen aan de hand van de wasvoorschriften en kan de deken ook behandelen met een middel om de waterdichte coating te herstellen.

bron: https://dekenswassen.nl/waterdichte-dek ... dicht%20is.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-02-24 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Re: Help! Hoe krijg ik dit schoon:0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:43

Je weet dat een hoge drukspuit iets anders is dan een tuinslang?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:35

Cinnepin schreef:
Laten drogen en dan wassen?
Ik denk dat ik hem had weggegooid en een nieuwe zou kopen :D

Mijn paard is ook zo'n varken en rolt het liefst in de enige natte plek op de paddock, als ik dan elke keer de deken zou weg moeten gooien en nieuwe moet kopen dan ga ik blut, Bucas is nu niet een deken van een paar tientjes.

Ik laat ze gewoon opdrogen en borstel dan het ergste vuil eraf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:38

vilheide schreef:
Cinnepin schreef:
Laten drogen en dan wassen?
Ik denk dat ik hem had weggegooid en een nieuwe zou kopen :D

Mijn paard is ook zo'n varken en rolt het liefst in de enige natte plek op de paddock, als ik dan elke keer de deken zou weg moeten gooien en nieuwe moet kopen dan ga ik blut, Bucas is nu niet een deken van een paar tientjes.

Ik laat ze gewoon opdrogen en borstel dan het ergste vuil eraf.

Ja, maar, dat is praktisch. Dan is paarden houden opeens veel minder duur....

}> }>

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:43

ikke schreef:
Het enige waar je op moet letten is dat ze geen water scheppen in de deken en daarmee onder de deken ook zeiknat worden.
Maar ook dan: deken eraf, rustig afspoelen, laten drogen en weer erop leggen.

Daar is de mijne goed in.... Expres dan. Lekker in de plas gaan liggen.

Verder als het nog nat is spoel ik het af op het paard het ergste en dikste eraf en hang hem daarna op. Is het al gedeeltelijk opgedroogd borstel ik het ergste eraf met borstel die ik biet voor het paard gebruik of hoeven borstel oid haha. Als het droog is ook of veeg er wat af met hand.

Weggooien is echt zonde en nergens voor nodig. Wassen doen wij aan het einde van het seizoen pas, zou wel veel dezelfde dekens moeten hebben anders :') Plus dat een deken echt heel makkelijk tegen wat modder enzo kan. Als ze dan al niet meer waterdicht zijn heb je of een slecht merk of 1 met een productiefout.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:16

Met paard en al onder de kraan. Als die van binnen echt droog is en droog blijft, dan op het paard laten opdrogen. Anders even weghangen.

Als je hier al een nieuwe deken voor moet kopen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:20

... en als mijn deken vochtig is van binnen, pas ik 'de oude truc' toe: beetje stro onder de deken (tussen paard en vochtige 'lap').
Vrij snel is de tussenruimte warm en droogt het paard zelf de deken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:44

Ik heb ook zo'n viespeuk. Ik laat hem op om op te drogen, het zand borstel ik er later vanaf. Natuurlijk wel met de check of hij eronder schoon en droog is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:48

prugelpiet schreef:
Met paard en al onder de kraan. Als die van binnen echt droog is en droog blijft, dan op het paard laten opdrogen. Anders even weghangen.

Als je hier al een nieuwe deken voor moet kopen :=

Dit dus. Als je waterdicht is en droog op de huid dan voorzichtig afspoelen of gewoon zo laten. Vooral op laten drogen op het paard en dan afborstelen.

Drogen zonder paard duurt veel langer en is het qua ruimte heel lastig.

Heb overigens ook getemd. Zonde dat een topic zo ontspoort.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:02

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd die niets bijdroegen aan het topic, vanaf nu graag ontopic blijven, over de vraag van TS. Persoonlijke opmerkingen kunnen beter via PB.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:25

Afbeelding
Hier ook zo'n vies varken. Maar ik klop het even af, ze doet dit gelukkig niet zo heeeeel vaak meer.
Deze foto is al wat ouder, en ik weet nog wel dat ze echt flink water aan het scheppen geweest was, want alleen een streep op haar rug was nog droog. Verder alles ZEIKnat
Toch hou ik van dr.
<3

FemxMellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 22:37

Mijn paard trof ik weer zo vies aan vandaag. Echt verschrikkelijk, nu is nog een deken zo vies! Het advies erop laten liggen en dat het vanzelf weer droogt ga ik maar opvolgen… geen beginnen aan zo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:08

Dabo _O- ik heb ergens nog een filmpje waar die van mij precies hetzelfde doet. Kreeg ik opgestuurd van stalgenoten met de vraag of uk nog op wedstrijd moest.... :') Dan moet de deken er echt af, want de binnenkant ook zeiknat haha.

Toch valt het me altijd mee hoe vies ze zijn als ze droog zijn.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:10

FemxMellie schreef:
Mijn paard trof ik weer zo vies aan vandaag. Echt verschrikkelijk, nu is nog een deken zo vies! Het advies erop laten liggen en dat het vanzelf weer droogt ga ik maar opvolgen… geen beginnen aan zo

Die heeft een nieuw trucje ontdekt :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:25

Polarize schreef:
FemxMellie schreef:

Ik voorzie nog wat bemodderde dekens.... :j

FemxMellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 08:00

Kan dit “trucje” ook weer afgeleerd worden? :D
Polarize schreef:
FemxMellie schreef:

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:40

Nibbit schreef:
Ik zou ook niks doen, als ie droog is valt het meeste zand er vanzelf vanaf..

Gewoon dit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:44

[quote="FemxMellie"]Kan dit “trucje” ook weer afgeleerd worden? :D

Even zonder deken buitenzetten als het zonnetje schijnt, dan voelen ze dat in de plas rollen toch niet zo fijn is. Met deken voelen dat immers niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:47

En anders een berg nieuw zand laten storten om de plassen te vermijden. :')

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:47

Mijn paard ziet er ook geregeld zo uit, is geen beginnen aan om dat schoon te houden. Ik denk dan maar, ze voelt zich vast goed als ze dat kan doen met haar vriendjes. Inderdaad wachten tot het droog is, dan valt het meeste er zo vanaf, en dan op het einde van het seizoen laten wassen bij een professionele wasserij voor paardendekens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:50

Sizzle schreef:
FemxMellie schreef:
Kan dit “trucje” ook weer afgeleerd worden? :D

Even zonder deken buitenzetten als het zonnetje schijnt, dan voelen ze dat in de plas rollen toch niet zo fijn is. Met deken voelen dat immers niet.

-O- Hier werkt dat niet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:58

MyWishMax schreef:
Dabo _O- ik heb ergens nog een filmpje waar die van mij precies hetzelfde doet. Kreeg ik opgestuurd van stalgenoten met de vraag of uk nog op wedstrijd moest.... :') Dan moet de deken er echt af, want de binnenkant ook zeiknat haha.

Toch valt het me altijd mee hoe vies ze zijn als ze droog zijn.

Ik haak even in op je laatste zin en denk dat jij geen schimmel hebt. Als die van ons zo in de modder is gaan liggen gaat de slang erop en gaan we wassen. Anders is er geen beginnen aan en blijf je een grijze waas zien. Het is verbazingwekkend hoeveel zand er nog zit als je er al met een borstel overheen geweest bent. Dan in de stal met een fleecedekentje op opdrogen. Gelukkig speelt hij niet dagelijks of wekelijks voor varken.

Pony van onze dochter ligt graag in het nu nog natte zand. Daar poetsen we geregeld de deken van, borstelen we het zand er zoveel mogelijk af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:05

Ik heb het over de deken, zowel de binnen als de buitenkant.

Voor een vies paard heb je geen schimmel nodig, mijn vos heeft zat wit, maar ook bij andere kleuren als schimmel zie je het als ze vies zijn. Onder de deken zit geen zand, ook niet als ze zo in de bagger is gaan liggen, of iig niet op de rug. De rest is gewoon weg te poetsen, want dan werkt de zwaartekracht ook mee.
Ik ga niet elke keer wassen als er een grijze waas te zien is, dan kan ik elke dag wassen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:42

MyWishMax schreef:
-O- Hier werkt dat niet

Bummer :+

Mijn eerste paard was zelf zo erg dat ze zonder deken dan een beetje aan het cirkelen was maar niet ging liggen, en zodra ik dan een deken om deed meteen neerplofte _O-

Mijn huidige paard is sowieso een varken, ook op stal.
Die heeft regelmatig geel-bruine gel in haar manen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:49

zolang de binnenkant droog is, doe ik er meestal weinig mee. Onbegonnen werk namelijk.
Hooguit uithangen om te drogen.

Mijn paarden doen dit rustig zonder deken..... Dan laat ik ze ook gewoon opdrogen.
Ik heb varkentjes ipv paarden.