Paddock verrijking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:00

Alleen nat maken is geen probleem.

Als ik de som correct doe heb je eigenlijk, zelfs inklusief de paddock maar hooguit een halve rijbak aan ruimte, of kijk ik heel scheel?
Voor een jaarling is dat echt wel heel erg weinig ruimte en dan ook nog zonder stoeimaatje. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe je dat voldoende uitdagend kunt maken.
Als ik naar de jaarlingen kijk hier op stal dan hebben die in de winter ook niet gigantisch veel ruimte in hun loopstal-paddock, maar die zijn wel echt de hele tijd bezig met elkaar vermaken en als ze dan smorgens in de bak mogen (30x50), dan gaan ze full-speed.

Samantha89

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 23:10

Ja ze hebben een bak van 22x20 en dan nog een stuk verhard van 12x4 en dan nog de schuilstal van 9x3. We hadden het 5 jaar geleden gekocht voor mijn ruin, anders had hij er waarschijnlijk niet meer geweest wat betreft zijn longen. Ik heb mijn merrie eind 2022 gekocht als uiteindelijke opvolger. Helaas is er in de omgeving en ook wat verder weg niks te vinden voor mijn ruin wat betreft zijn stofallergie. 24/7 buiten maar wel droog hooi, of alleen overdag buiten en de nachten/avonden op stal wat ook funest is. Hij heeft ook ijzers voor zijn hoge en lage overhoef, en ook dat is niet welkom. Dacht ik een plekje gevonden te hebben was hij weer te groot. Dus ja waar doe je dan goed aan uiteindelijk. Hem kan ik op deze manier gelukkig goed houden en hij oogt ook echt vrolijk. Mijn merrie oogt ook vrolijk, speelt ook af en toe met hem, beukt ook tegen m aan en daagt m uit, soms doet hij mee en soms ook niet. In de zomer huur ik ook een kleine weidegang erbij waar ze hele dagen op staan.
Dan wordt er geopperd voor opfok(privé en niet aanvallend bedoeld hoor!) maar ik vind het fijn om lekker met alledaagse dingen bezig te zijn met een jong paard. Mijn jaarling heeft inmiddels echt een hoop gezien en gedaan, en heel eerlijk ze is daardoor echt zo makkelijk.
Pfff zo lastig allemaal.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:21

Naast dat het goed is om naar verrijking te kijken, maak ik me ook zorgen of je paard geen tekorten heeft.
Ze lijkt een enorme behoefte aan mineralen te hebben (veel aan de liksteen likken, veel zoutwater drinken, wortels opgraven). Wellicht zou je een bloedonderzoek kunnen laten doen, en daarnaast kritisch naar je voeding (laten) kijken.

Wat qua verrijking vaak goed werkt is een object waar ze niet overheen kunnen kijken. Dat maakt nieuwsgierig, en stimuleert om regelmatig eens aan de andere kant te gaan kijken. Denk hierbij aan een flinke struik, of een houte wand. Daarnaast kun je kijken of je veel verschillende voerplekjes kunt creëren, waarbij er ook verschillen zitten in hoe ze het hooi kunnen eten. Dus een bak op de grond, een hooibal in een specikuip, een hooinet tegen een houte wand, een klein netje aan een paal, etc. Ook weer om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is als je het hooi nat moet maken. Of een flinke heuvel om goed het terrein te overzien als ze er op gaan staan, maar dat is misschien lastig in deze paddock.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 18:07

Weet iemand misschien wat voor boom dit is? Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:55

Ik gok een conifeer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:09

Of iets soortgelijks. Naaldboom-achtig, zo te zien.
Soms kun je met PlantNet (app) determineren op basis van een duidelijke close up.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 19:27

Zou de schors ook giftig zijn voor paarden? Ik weet bij acacia? dat dat wel zo is. Ik kan me dat topic nog herinneren met de weidepalen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 15:30

We zijn al druk bezig geweest! Moet zeggen dat ik het erg leuk vind en de paarden ook!

Afbeelding

Nu alleen nog een biels voor een schuurpaal, die wordt als het goed is vanmiddag gebracht en dan wil ik nog boomstammen neerleggen maar die heb ik nog niet gevonden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:06

Samantha89 schreef:
We zijn al druk bezig geweest! Moet zeggen dat ik het erg leuk vind en de paarden ook!

[ [url=m/pYnAgk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu alleen nog een biels voor een schuurpaal, die wordt als het goed is vanmiddag gebracht en dan wil ik nog boomstammen neerleggen maar die heb ik nog niet gevonden.

Wordt leuk *\o/*