Doen jullie je paarden nog in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:02

Shadow staat nog gewoon op de wei, totdat het gaat vriezen of de hele dag door regent zoals vorige week. Alleen bij de ingang is het modderig, de rest van het land is nog goed. Hij heeft geen ijzers dus daar kan ik niet over meepraten.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 20:46

Even voor de duidelijkheid, sinds ik deze hoefsmid heb, dat is sinds begin dit jaar ongeveer, zijn de ijzers nog nooit afgetrapt, terwijl dit bij de vorige smid wel regematig gebeurde. Deze smid die ik nu heb, is zelfs door een kliniek gevraagd om daar te komen werken, hij is dus behoorlijk goed! Haha!
Dit was dus ook de eerste keer dat Jur haar ijzers is verloren.

Maar wat hij me vertelde, is dat door de modder gaan paarden bij de passen die ze maken iets doorglijden, waardoor ze sneller met hun achterbenen op hun voorijzers trappen. Door die kracht wordt zo'n ijzer in 1 keer eraf getrokken. En net wat Orri al zei, modder zuigt.

Ik vind het belangrijk dat de paarden zoveel mogelijk beweging krijgen, ook in de winter moeten de paarden naar buiten. Gelukkig is de boer het daar helemaal mee eens. Hij heeft zelfs een klein paddockje/uitloop gemaakt, maar als ik ze daarin zet, grijpen ze Razinda. In de wei kan ze gewoon wegrennen en is er niets meer aan de hand, in zo'n klein stukje kan ze natuurlijk nergens heen en raakt ze in paniek. Nu wil de boer wel van de winter de paarden om de beurt in de paddock zetten, dat vind ik erg aardig want het betekent extra werk voor hem. Maar als het mooi droog weer is, mogen ze in de wei, ook in de winter.

Maar goed, het is dus een afweging. Of het risico dat ze ijzers aftrappen in de blubber, of lekker in de wei. Als het morgen weer zulk mooi weer is, doe ik ze toch maar weer in de wei denk ik.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:42

Die van ons komen elke dag buiten, iig. Nu meestal nog de hele dag, als het straks koud, vies en at wordt nog maar een paar uurtjes. Maar zelfs als de grond echt hard bevroren is; ze komen eruit!

Als je zit met die ijzers, zou ik ook nog een keer nadenken geloof ik.....je poedersuikern het misschien proberen met springschoenen om in de wei?
Of ze om de beurt in de paddock zetten?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:43

het was de bedoeling dat ze van 1 juni tot 1 oktober naar de wei zou gaan, maar we hebben haar een week geleden toch op stal gezet vanwege die regen Boos!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:53

Jurga gaat nog elke dag als het een beetje kan lekker naar buiten voor een paar uurtjes. Nu de dazen wegzijn, moet ze het er nog maar even van nemen vind ik. Onze weide blijft redelijk droog, ook wel omdat ze er niet hele dagen op staan. Maar Jurga heeft absoluut geen last van losse ijzers eiggie. Party!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 23:44

Mijn Shire staat nu non-stop in een grote hoge wei met wat schaapjes en shetties.
Ik laat m daar, totdat t weer echt te bar wordt, over 2 maandjes pas waarschijnlijk. Liever de hele winter door. Hij is nog maar anderhalf en moet lekker zo veel mogelijk t land op. Haha!

Ziggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 00:21

Nena zou dit weekend naar stal gaan, maar aangezien het weer iets beter is en ze weer een nieuwe boet deken heeft, blijft ze nog lekker ff op het land staan. Het is wel wat drassig, maar op zich nog redelijk te doen. Aangezien ze een week of 2 zonder boet heeft gestaan (die had ze dus gesloopt), heeft ze weer zoveel last van jeuk, dat ze op stal ook haar boet om zou moeten hebben en daar is het nog te warm voor, dus nog ff lekker buiten genieten *LOL*

gr. Ziggy

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 07:37

Lodewijk heeft geen ijzers dus daar hoef ik me niet zo'n zorgen om te maken maar ookal had hij ze wel dan nog ging hij de hele dag in de wei.
Bij ons heeft de boer 2 weilanden die vertrapt mogen worden alleen als het weiland echt veel te nat word en dus ook te glad gaan ze de hele dag in de bak.
Hinke blijft dag en nacht buiten met haar neefjes en de ouders

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 10:07

Ze mogen ook om en om in de paddock. Maar dat vinden ze toch minder leuk want daar is niets te eten!

Maar eens kijken hoe ik het allemaal doe. Ze moeten er in ieder geval elke dag uit, buiten het rijden om dan he. Tenzij je een dag hebt dat het alleen maar keihard regent ofzo, dat vinden ze zelf ook niet fijn.

Dorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 12:46

Mijn paard heeft alleen van vooraan hoefijzers en ze staat nog iedere dag op de wei. Alleen bij de poort en de vast rolplekjes is het een slijkboeltje, maar voor de rest valt het nog wel mee!
Ze gaat pas in januari naar de manège, dus ze zal nog even buiten moeten staan!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 13:11

bij ons komen alle bijna alle paarden buiten.
Ik ben der zelf heel simpel in: paarden horen buiten te lopen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 13:14

Suleika enz staan nog gewoon in de wei, maar ze hebben ook geen ijzers ofzo. Bij ons in de wei is het helemaal niet nat!!!!! er staan lekker veel grasjes!
Schijnheilig Clown Party!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 17:09

Citaat:
Op 2001-09-29 14:11, schreef Steef:
bij ons komen alle bijna alle paarden buiten.
Ik ben der zelf heel simpel in: paarden horen buiten te lopen.

Dan ben ik net zo simpel als jij, ik denk er namelijk precies zo over!! *LOL*

Op mijn vorige stal kon het helaas niet, en stonden ze de hele dag binnen, maar nu is dat allemaal anders. Zolang het gaat gaan ze de wei in, en anders in de paddock op buitenbak, of ander stukje!

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 17:33

zoals vandaag gaat ie wel de wei in..
de wei was redelijk droog dus minder vertrap gevaar en het was lekker droog...
anders gaat hij het paddock op maar hij vind het idd wat minder als de wei..

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:23

bij ons ataat alles nog buiten behalve carina en de arabier, die gaan 's nachts op stal, de ijzers bliiven mooi zitten, hebben we totaal geen last van

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:41

Muzefee komt deze week weer thuis, maar tot zover stond ze nog lekker dag en nacht in de wei.
Als ze straks weer thuis is, komt ze overdag gewoon in de bak en 's avonds in haar warme stalletje.

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:42

'queen staat elke dag in de wei als ik ga uitmesten voor de rest mag ze nie meer in de wei

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 09:04

Het schijnt vanaf morgen heel slecht weer te worden,zware regenval enz.dus mijn paardje gaat denk ik vanavond op stal.De stal is al helemaal klaar,ze kan er zo in.

Liefs layla d

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 07:55

Wij hebben de ponies op de Strabrechtse Heide lopen, althans, Taru en Tirion, want die moesten wat afslanken. Erica komt binnenkort ook naar huis. Tulip Festival staat al gewoon thuis.

Welsh ponies zijn eigenlijk gewend om 365,25 dagen per jaar buiten te lopen, maar in Nederland kan dat wat moeilijk zijn omdat het gras in Nederland te rijk is.

Joost
http://www.sumrin.com

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 08:14

Het gaat nu nog redelijk in de wei, we hebben gelukkig geen modder in de wei maar nu het zo nat is wordt hij wel wat kwetsbaarder dus ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ze alleen nog maar in de paddocks gaan.

Jura,
is de paddock niet groot genoeg om hem in 2-en te delen?
Wij hebben ook allemaal aparte paddocks omdat ze toch gaan lopen klotren,
gister had ik Ozep en Levant na het rijden nog even in de paddocks met lint tot 1.30 hoogte staan en zelfs dan pakken ze over het lint heen elkaars dekens en halsters vast om te slopen Frusty ,
voor straf heb ik ze gelijk maar weer in e andere paddocks gezet met lint tot 1.60 hoogte }>

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 08:43

Citaat:
Op 2001-10-01 09:14, schreef Sjuimpje:
Het gaat nu nog redelijk in de wei, we hebben gelukkig geen modder in de wei maar nu het zo nat is wordt hij wel wat kwetsbaarder dus ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ze alleen nog maar in de paddocks gaan.

Jura,
is de paddock niet groot genoeg om hem in 2-en te delen?
Wij hebben ook allemaal aparte paddocks omdat ze toch gaan lopen klotren,
gister had ik Ozep en Levant na het rijden nog even in de paddocks met lint tot 1.30 hoogte staan en zelfs dan pakken ze over het lint heen elkaars dekens en halsters vast om te slopen Frusty ,
voor straf heb ik ze gelijk maar weer in e andere paddocks gezet met lint tot 1.60 hoogte }>

Het paddockje is maar heel klein. We hadden hem inderdaad wel in 2en gedaan, maar Razinda is zo vreselijk bang, als 1 van de paarden de kont naar haar toekeert, raakt ze in paniek en na 2 minuten is ze al door het draad met stroom erop gerend. Het lukt echt niet. Daarom moeten ze maar om de beurt erin!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 09:01

Bij ons op stal staan de paarden van de stalhoudster overdag in de bak (nou ja bak...) en de andere paarden kunnen er dan niet bij, alleen als de bak vrij i kan je paard er in (mijne niet die gaat toch onder het draad door) maar op het land komen ze niet meer.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 09:02

Mijn paarden staan vanaf gisteren de nacht weer binnen en gaan overdag gewoon heel de winter naar
buiten en ja ze verliezen wel eens een hoefijzer maar dat neem ik maar voor lief ik heb ze veel liever buiten.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 12:24

Bij ons op stal lopen de paarden ook nog op de wei, gelukkig. Mijn paarden hebben allebei ijzers, maar ondanks de modder hebben ze er tot nu toe nog nooit een verloren. Er is wel een paard bij ons op stal die regelmatig zijn ijzers verliest, maar die is altijd als een halve gare idioot aan het rondscheuren door zijn weilandje. Waarschijnlijk trapt hij ze er door zijn wilde gedoe af?

Vorige winter (vorige stal) stond Toon echt elke dag in de blubber, maar nooit een ijzer verloren. Bij andere paarden op die stal trouwens ook zelden. Misschien moeten de takken van de ijzers iets korter gemaakt worden, dan gaan ze er iets minder makkelijk op staan.

De bedoeling is om de paarden in de winter halve dagen in de paddocks te zetten, dan komen ze niet meer in de wei. De stalhouder is erg creatief en verzint steeds nieuwe mogelijkheden om het paard en eigenaar naar de zin te maken. Heel prettig! Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 12:39

Dat gebeurt bij ons ook, vandaar nu weer een paddock!

In de wei lopen de paarden de hele dag te donderjagen, dus zo gek is het niet als er eens een ijzer afligt. Maar nogmaals, dit was ook pas de eerste keer dit jaar. De ijzers van de ruin liggen er vaak af, maar die heeft ook een andere hoefsmid.