Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:34

Chicken01 schreef:
Het gaat om de kwaliteit.
Echt niet fijn.
Veel schimmel, zand erin, zuring, bramen takken etc.
Het hooi wint hij van eigen land, dus ja, dat is er al.
We zij als klanten bereid zelf ander hooi in te kopen.
Hier worden paarden ziek van.
Probleem is alleen dat stalhouder dat anders ziet.
Ze eten wel om de schimmel heen, aldus de stalhouder.

Hoe verontreinigd is dat hooi werkelijk?

Hier heb ik balen prima hooi uit folie, en daar zit ook heus wel eens een stukje schimmel aan. Zand erin komt voor, als het gras per ongeluk eens te kort op de zode is gesneden. Zuring, bramen takken... het zit er allemaal in. Af en toe. Binnen het normale hoort dat er gewoon bij.
We hebben ook wel eens een dode haas gevonden in onze balen... en praat me niet over de rusken....

Maar heee, ondanks bovenstaande, voer ik mijn paarden al jarenlang dit hooi en mensen die mijn dieren kennen en zien, vinden dat ze er top voor staan. Want op papier zit al die verontreiniging er inderdaad in. Af en toe.

Dus kom jij het ook echt maar af en toe tegen, dan heb je op papier gelijk, maar in praktijk ben je aan het over-reageren. Met dat laatste zou ik niet perse bij mijn stalbaas gaan klagen.

Is werkelijk iedere pluk hooi die je paard krijgt verontreinigd met zand en schimmel, dan is het inderdaad tijd voor een goed gesprek. En als je stalbaas het dan niet wil inzien, is het hoog tijd om een andere stal te gaan zoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:09

Wij halen hier ook gewoon de schimmel plekken eruit hoor. Is een soort van normaal en dan de rest voeren. Maar eerlijk is eerlijk, heel gezond is het volgens mij ook niet. Er was laatst nog een topic over dat het best schadelijk kan zijn gezien de hele baal vaak vol schimmel zit, ook de delen waar je het nog niet met het blote oog ziet. Dat vind ik soms ook wel lastig aan voordroog voeren. Je kan een stalhouder immers niet vragen om elke baal waar wat in zit weg te gooien. Het blijft ook een natuurproduct. En wat dat betreft moet je ook goed weten wat je doet. Het langer laten drogen op het land, regelmatig schudden, verpakken in voldoende plastic en zorgen dat je met het verplaatsen en opslaan er geen gaten in prikt. Vooral dat laatste zie je veel gebeuren en geeft veel ellende.. Heb ook wel eens ergens hele plakken met schimmel erop in een stal zien liggen en daar was de stalhouder inderdaad van het motto 'daar eten ze wel omheen'. Dat vond ik toch wel weer net een grens te ver persoonlijk. Maar goed iedereen heeft een andere norm voor paardenwelzijn en dat zijn dus ook dingen die ik op voorhand vraag als ik ergens ga kijken. Niet veroordelend, maar wel onderzoekend hun hun normen en waarden passend zijn bij wat ik voor mijn paard zoek.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:10

Liannetje86 schreef:
Ik ben dan heel lomp en hard, maar ik zou een beschimmelde boterham meenemen en zeggen "kijk ik heb lunch voor je gemaakt"... En vervolgens een opmerking maken dat ie zoiets ook mijn pony geeft en ik daar, net zoals hij van mijn lunch, ook niet zo gediend is.

Heb op verschillende stallen gedaan en ben er nu echt zo klaar mee. Dus ik pik gewoon niets meer :') (Zelf hooi gehaald, dierenbescherming gebeld omdat het echt niet kon, sowieso voer ik nu ook zelf bij omdat ik wil dat mijn pony tussendoor nog een keer ruwvoer krijgt op een dag... En ik wil best veel zelf en netjes regelen, maar beschimmeld eten is voor mij echt een no-go... Dat eet ik zelf niet, dus mijn paard ook niet.

Menig staleigenaar zou dan net zo lomp en hard zeggen "daar is het gat van de deur, de groeten"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:23

Dat zeggen ze toch wel heel makkelijk: "dan ga je toch lekker ergens anders staan?" Die ongelijke positie is niet ok. Je hebt een zakelijke overeenkomst die beide partijen na moeten komen. Of betalen jullie soms ook een maandje met knikkers?
Pensionklanten slikken alles maar want anders kun je vertrekken, en waar moet je heen :=
Heel vervelend wereldje :r

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:34

Hoezo ongelijke positie? Jij kan toch ook altijd je paard pakken en verhuizen als je ergens niet mee eens bent? Waarom is ‘als het niet verandert dan ga ik weg’ ongelijker dan ‘als je het niet bevalt ga je maar weg’?
Volgens mij is dat een redelijk logische situatie als je op iemand zijn erf komt en is dat bij kinderopvang / hondenpension / kattenpension / sportlocatie etc niet anders?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:37

Nikass schreef:
Dat zeggen ze toch wel heel makkelijk: "dan ga je toch lekker ergens anders staan?" Die ongelijke positie is niet ok. Je hebt een zakelijke overeenkomst die beide partijen na moeten komen. Of betalen jullie soms ook een maandje met knikkers?
Pensionklanten slikken alles maar want anders kun je vertrekken, en waar moet je heen :=
Heel vervelend wereldje :r

Gek hè, dat men geen zin heeft op zo’n manier aangesproken te worden, terwijl ze meestal nog niet de kostprijs uit het stalgeld halen, laat staan dat ze eraan verdienen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:47

Dat is toch niet het probleem van de klant?
En als je vriendelijk bent is het antwoord hetzelfde.
Nee Poekkie het is niet hetzelfde. Dat zou het misschien zijn als de stallen voor het oprapen lagen, maar dat is niet zo. Als klant kun je niet je afspraken niet nakomen en toch blijven staan.
Gewoon idioot dat je volpension staat en toch voor je eigen hooi moet zorgen. En dat is maar één van de vele idiote dingen.

Poekkie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:10

Een pensionklant die niet betaalt of afspraken niet nakomt van je erf krijgen is anders ook niet altijd zo eenvoudig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:19

Goh, ik ken toch wel meerdere stallen waar de staleigenaar dat als job / inkomen heeft. En dat zijn dan ook stallen waar het niet zo heel duur is in vergelijking met andere stallen in de omgeving. Dus kan je eraan verdienen? Ja, dat moet wel want anders zouden die dat ook niet doen...
Ik denk dat het als staleigenaar niet gemakkelijk is om iedere klant tevreden te stellen / houden, maar als klant is het vaak ook niet zo makkelijk om een stal te vinden die je als een goede plek voor je paard beschouwt. En dan zijn discussies als deze ivm het hooi gewoon heel lastig.
Maar ja, als klant kan je dan wel een punt bereiken dat als het niet bespreekbaar is en je paard lijdt eronder dat je het genoeg vindt en op zoek gaat naar een andere plek voor je paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:21

Nikass schreef:
Nee Poekkie het is niet hetzelfde. Dat zou het misschien zijn als de stallen voor het oprapen lagen, maar dat is niet zo. Als klant kun je niet je afspraken niet nakomen en toch blijven staan.
Gewoon idioot dat je volpension staat en toch voor je eigen hooi moet zorgen. En dat is maar één van de vele idiote dingen.

Dat een klant niet bereid is normaal het gesprek aan te gaan of iets dat ze niet aanstaat, is niet het probleem van de klant? Hoezo is het communicatieprobleem van een individu het probleem van de pensionhouder?

Realiseer jij je dat als pensionstallen besluiten een normaal uurloon te willen verdienen jij al gauw €1.000 per maand gaat betalen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:26

Het zijn lastige gesprekken als iemand overtuigd is van de kwaliteit van eigen hooi. Ik heb altijd zelf hooi bijgekocht, want mijn paard kon slecht tegen voordroog. Het is wel zo dat het ene jaar beter hooi geeft dan het andere. Schimmel in hooi is een no-go. Voordroog kan wel gistplakken hebben maar niet door de baal heen. Bij 1 stalling trok ik de plakken gist eruit en eronder was het vaak wel goed. En anders is het rondkijken en paard verhuizen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:12

Lastige in dergelijke discussies vind ik dat je als huurder afhankelijk bent van de stalhouder. En dat die dus kan zeggen: daar is het gat van de deur (hek) als mijn beleid je niet bevalt. Wat moet je dan, als er werkelijk geen andere plek te vinden is (en dan wel realistisch hè, niet op 1,5 uur rijden ofzo)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:23

Maar er is imo een heel groot verschil tussen heel lomp melden dat er iets niet goed is, of gewoon een beschaafd gesprek aangaan.

Bij dat laatste zal een staleigenaar je niet zomaar wegsturen.
Maar een beschimmelde boterham onder zn neus schuiven, tja, dan vraag je ook wel om een onredelijke reactie terug van een staleigenaar hoor. :=

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:40

Sherivey schreef:
Maar er is imo een heel groot verschil tussen heel lomp melden dat er iets niet goed is, of gewoon een beschaafd gesprek aangaan.

Maar een beschimmelde boterham onder zn neus schuiven, tja, dan vraag je ook wel om een onredelijke reactie terug van een staleigenaar hoor. :=

Precies

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:03

Poekkie schreef:
Sherivey schreef:

Precies

Je als een aso, met 0,0 normale communicatieve vaardigheden gedragen en het dan gek vinden dat iemand je niet op z’n privé terrein wil. Koekoek

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:17

Een pensionhouder verkoopt "pension" tegen een bepaalde prijs. Ben jij het niet eens met de kwaliteit van het "pension", dan ben je vrij om ergens anders te gaan winkelen.

Natuurlijk kan je netjes een gesprek aangaan, meedenken etc., maar zeker niet "ik betaal, dus ik bepaal". Dan zoek je gewoon een betere winkel lijkt mij. En tsja, als die er niet zijn.... ontzettend jammer, maar niet het probleem van de winkelier.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:52

Sherivey schreef:

Uhm, het is wel tricky hoor... De pensionstalhouders die ik ken, zien het niet als een bedrijf. Dan kun je iets heel netjes, professioneel en vanuit je eigen standpunt brengen zonder enig verwijt, maar dan kan het nog steeds als een persoonlijke aanval worden opgevat.

Ik heb het op 2 stallen geprobeerd toen mijn paard echt in de problemen kwam. Niet geklaagd maar op een nette manier vragen gesteld, vanuit mijn eigen gevoel gesproken, oplossingen aangedragen die ik zelf zou uitvoeren dus geen extra werk voor hen, wel extra werk en/of kosten voor mij. Resultaat was 1x uitgescholden zoals ik nog nooit uitgescholden ben en vanaf dat moment werd mijn paard echt enorm benadeeld, en 1x uiteindelijk weggestuurd.

Goede stallen staan vol, een andere plek is lastig te vinden en daardoor sta je een beetje met je rug tegen de muur, of krijg je in ieder geval dat gevoel want je kunt je paard moeilijk even in de tuin van je rijtjeshuis parkeren :')

TS, de adviezen die zijn gegeven zijn goed, maar schrik niet als het misgaat doordat het misschien toch nog persoonlijk zal worden opgevat. Heel veel succes!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 07:36

Mja oke, zulke stalhouders zullen er zeker ook zijn.
Maar dan nog is er geen reden om zelf al onbeschoft te beginnen.
Dan kun je er namelijk donder op zeggen dat de staleigenaar het niet goed op vat. Bij netjes het gesprek aan gaan kan het twee kanten op.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:19

Dit komt echt heel veel voor en is echt slecht. Zelf meerdere keren om verhuisd. Weinig staleigenaren staan open voor verbetering. Ik zou zeggen ga het gesprek persoonlijk aan, liefst met meerdere stalgenoten. Breng het voorzichtig en kijk waar je de staleigenaar kunt helpen zodat het voor hem beter te doen is. Bijvoorbeeld door onkruid te wieden in het land waar het hooi vandaan moet komen. (Onkruid is natter en zorgt daarom vaak voor extra vocht en schimmel in de baal) Maar anderzijds ga er ook vanuit dat je misschien moet verhuizen, zorg voor een plan B en op korte termijn. Veel succes.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:24

lletam schreef:
Lastige in dergelijke discussies vind ik dat je als huurder afhankelijk bent van de stalhouder. En dat die dus kan zeggen: daar is het gat van de deur (hek) als mijn beleid je niet bevalt. Wat moet je dan, als er werkelijk geen andere plek te vinden is (en dan wel realistisch hè, niet op 1,5 uur rijden ofzo)

Maar dan kun je er voor kiezen om je paard op de wachtlijst van een andere stal te zetten. Dat lost het probleem niet meteen op, maar dan heb je wel iets in het vooruitzicht, en de wetenschap dat de problemen tijdelijk zijn.

Beschimmeld ruwvoer uitdelen vind ik trouwens niet kunnen, maar de schimmel weghalen en de rest uitdelen hoeft geen probleem te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:50

996981 schreef:
Nikass schreef:

Dat een klant niet bereid is normaal het gesprek aan te gaan of iets dat ze niet aanstaat, is niet het probleem van de klant? Hoezo is het communicatieprobleem van een individu het probleem van de pensionhouder?

Realiseer jij je dat als pensionstallen besluiten een normaal uurloon te willen verdienen jij al gauw €1.000 per maand gaat betalen?

Nee je leest niet goed.
Het is niet het probleem van de klant of de pensionhouder wel of niet voldoende kan verdienen met zijn stal. Je maakt een zakelijke overeenkomst, maar die wordt door veel pensionhouders met voeten getreden.
Als de stal eigenlijk 1000 euro kost dan moeten ze dát vragen. Dan weet je dat van te voren als je daar aan begint.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:51

lletam schreef:

Dat bedoel ik dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:53

Sherivey schreef:

Je zal ze de kost moeten geven. Ook een vriendelijk gesprek resulteert in: je hebt het maar te accepteren of je gaat toch gewoon weg!?
Weggetreitert worden is ook nog een optie.
En ga niet zeggen dat het niet waar is of aan mij ligt. Ik ken legio voorbeelden en dat ging echt niet allemaal over mij.

Precies Bielsje! En Mystery! En dat zijn geen uitzonderingen.
En dat ligt niet aan de communicatie van de pensionklanten. Die komen lief iets vragen en bieden aan extra te betalen.

Volpensionstallen waar structureel door bijna alle klanten zelf hooi wordt gekocht en bijgevoerd. Zelfs stro in sommige gevallen (vanwege karige bodembedekking of vieze stallen)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:10

Ik kan mij best voorstellen dat het bij sommigen op een moment genoeg is. Heb hier zelf ook mensen gehad en stalgenoten gekend waarbij ik zelf ook iets had van ‘als ze nu voor het volgende komen, stuur ze dan aub weg want ‘t is toch nooit goed’. Of die altijd blijven terugkomen met hetzelfde verzoek terwijl dat niet past in de visie van de stal. Dan houdt het na de 3de keer ook op natuurlijk. Maar in mijn ervaring werden redelijke verzoeken altijd gewoon netjes behandeld. Niet per se altijd veranderd, maar wel gewoon netjes uitgelegd.

Er wordt soms vergeten dat stalhouders ook maar mensen zijn. En ja soms zit er mss eentje tussen die slecht / kortaf is. Maar denk jij dat dat met pensionklanten anders is?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:23

Nikass schreef:
Volpensionstallen waar structureel door bijna alle klanten zelf hooi wordt gekocht en bijgevoerd. Zelfs stro in sommige gevallen (vanwege karige bodembedekking of vieze stallen)

Zo heb ik ook gestaan.
Maar zo was (captain hindsight) de situatie al op het moment dat ik daar ''mijn overeenkomst aanging''
dus dan ben ik daar toch gewoon mee akkoord gegaan :+ Dat ik dat op dat moment niet kon zien is mijn probleem. Als mijn stalhouder dan zegt ''het is hoe het is'' dan is het zoeken van een oplossing aan mij.
Let's agree to disagree, als hij zijn toko zo wil runnen, dan kan ik een manier zoeken waarop het voor mij wel voldoende past, of ik zoek een andere plek. Niet omdat hij een l*l is, maar omdat we tot de conclusie komen dat onze beider visies duidelijk niet bij elkaar passen.

De opgefokte instelling zoals jij hier typt is de reden dat ik geen pension wil aanbieden, maar gewoon zelf twee paarden bij kocht voor aan huis. :(:)