Oplossing modderige wei gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChnlJ2007

Re: Oplossing modderige wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 12:54

Het gaat om een zandbodem.
Op deze oppervlakte staat 1 paard.

Binnenhouden is geen optie als alle anderen wel gaan (kuddedier).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:59

Heb je de mogelijkheid om duo's te maken? Zo kan je 1 stuk kapot laten lopen (bv de helft van 1 weide) en de rest als weide gebruiken.

Socialer voor je paard en beter voor je wei.

ChnlJ2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 13:19

Het sociale stukje is prima, via de lage weidedraden maken alle paarden contact.

Planning is om steeds stukje weide vrij te geven, zodat het andere weer kan groeien. Als ze dit moet delen met een weidemaatje, krijgt ze door haar onderdanigheid geen kans te grazen (ervaring uit het verleden).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 02:33

Ik zou niet kiezen voor strookbegrazing, maar eerder voor wisselbeweiding. Minimaal in 3 stukken.

Om je land te sparen is het inderdaad verstandig om zodra de wei te nat wordt deze af te sluiten.

12-100
Vooraan grof/scherp zand er op. mudcontrole/ind platen,
12 bij 5 kun je ruim een hooibak op zetten en er is loopruimte. Met daarachter dan bijv. 12 bij 10 zand.

Of als je zuinig wilt doen alleen bij het hek een met bodemroosters verharde hooiplaats met hooibak en waterbak van bijv. 5 bij 5.
En nog een stukje zand er naast om te liggen/rollen/staan

Het mooiste is als je pony vanuit die basis in het weideseizoen zelf ook het gras weer af kan.

Je kunt wisselbeweiding toepassen met 4 stukken van 6 bij 45, of 3 van 12 bij 30.

Of je zet een paadje af van 2 of 3 meter, zodat steeds vanuit het pad een weitje gekozen kan worden wat open staat. Pad 3 bij 60, voorste 2 weitjes 9 of 10 bij, achterste weitje 12 bij 30.

Laat vooral het gras eerste vrij lang groeien. Dat is het minder snel op en hebben de andere stukken meer tijd om weer te herstellen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:45

Via de onderste draad sociaal contact?
Sorry, slaat nergens op.
Is mss off-topic, maar een paard is en blijft alleen als hij niet samen staat met anderen.

Vind het eigenlijk wel ‘slim’(sarcastisch bedoeld) van de staleigenaar, pensionklanten laten opdraven voor de kosten van weide-onderhoud, paarden elke dag buiten op dezelfde postzegel, en dan beslist hij nog wat mag en niet mag…. Of ben ik de enige die zo denkt?

Je zal er weinig aan kunnnen doen, behalve stuk afsluiten en dat laten voor in de zomer, maar dan staat hij in de drek te staan natuurlijk…

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:07

tengeltje11 schreef:
Via de onderste draad sociaal contact?
Sorry, slaat nergens op.
Is mss off-topic, maar een paard is en blijft alleen als hij niet samen staat met anderen.

Vind het eigenlijk wel ‘slim’(sarcastisch bedoeld) van de staleigenaar, pensionklanten laten opdraven voor de kosten van weide-onderhoud, paarden elke dag buiten op dezelfde postzegel, en dan beslist hij nog wat mag en niet mag…. Of ben ik de enige die zo denkt?

Je zal er weinig aan kunnnen doen, behalve stuk afsluiten en dat laten voor in de zomer, maar dan staat hij in de drek te staan natuurlijk…

Mee eens hoor, dit zou mijn keuze niet zijn :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:11

@topicstarter, je zou ook samen net iemand kunnen doen waar je paard goed mee op kan schieten. In 1 weitje een kleine winterpaddock maken (12 bij 20 bijvoorbeeld, deels roosters deels zand) zodat het land gespaard wordt en de paarden net droge voeten staan en kunnen liggeb, rolken en wat bewegen, en dan de beide paarden in het weideseizoen afwisselend in jouw weide of die van de andere eigenaar zetten. Dan staan de paarden samen en hebben beide weides regelmatig rust.

Moet je ook als eigenaren op elkaar kunnen rekenen natuurlijk.

ChnlJ2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 09:31

Graag alleen oplossingen aandragen voor de modder, meningen over het sociale stuk mag je hebben, maar daar vraag ik nu niet om.

Het maken van duo's wil niemand bij ons op stal, omdat 'hun wei' er dan ook uit komt te zien zoals die van mij (waar maar 1 paard op staat).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas heeft mijn paard begin december een hoefzweer gekregen door deze situatie, dat was de reden om dit topic te starten. Ze blijkt erg gevoelige hoeven te hebben. Nu een maand na de eerste hoefzweer liep ze pas weer goed, maar na 3 weken weer een hoefzweer.

Stalhouder zegt dat die wei niks mis mee is, ik had hem niet af moeten zetten. Dit heb ik pas eind december afgezet om haar rustig te houden op de wei, omdat ze wel eens mee wil doen met de drukke buren. Paarden krijgen binnen te eten, gras laten groeien is onzin aldus de stalhouder. Maar onze paarden staan 8 tot 9 uur per dag buiten zonder eten, wat erg slecht is m.i. Helaas heb ik geen mogelijkheid om tussendoor op de wei te voeren i.v.m. mijn werk. Volgens hem komt het door mijn vlasbodem in stal (die ze heeft omdat ze koliek krijgt op stro), maar dat is m.i. onzin, daar staat ze haar hele leven al op. Dus ik moet eigenlijk tussen 2 kwaden kiezen...
En iedere dag ververs ik de toplaag van het vlas, dus ze staat sowieso droog op stal. De afgelopen jaren nog nooit hoefzweren gehad, dit is pas sinds wij hier staan.

Op onze stal is de regel de wei die je krijgt, blijft je wei. Je mag onderling wisselen, maar dat wil niemand uiteraard tenzij ze van plan zijn weg te gaan, maar zelfs dan verwacht ik geen medewerking meer. Aangezien de stalhouder nergens aan mee wil werken (wisselen met nu leegstaande wei), want dan willen er zo nog 10 anderen zegt hij.
De hoek waarin wij staan is bij een bos en die 5 weitjes zijn allemaal van slechte kwaliteit (al zegt stalhouder dat daar niks mis mee is).
Heb nu 3 keer gesprek aangekaart hierover, maar hij poeiert al 10+ jaar zo mensen af hoor ik nu achteraf. Als ik dit had geweten had ik die wei in het begin nooit geaccepteerd.

Enige wat ik volgens hem kon doen is mijn paard eerder binnen zetten, want geheel binnenhouden is geen optie. Als er 40 naar buiten gaan en zij als enige niet, dan maakt ze in haar stal meer schade n ze moet haar benen strekken. Ik was juist naar deze stal verplaatst, omdat ze dus een groot dagdeel buiten komen en er een binnenbak is.

Ik sta echt machteloos en wordt nu eigenlijk gedwongen een andere stalling te zoeken, terwijl ik het met stalgenoten prima naar mijn zin heb. De overige faciliteiten zijn top.
Laatst bijgewerkt door ChnlJ2007 op 31-01-24 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:43

In mei is het al een zeiknatte bende.
Als het dan al nat is word het nooit goed.
Paddock platen en geen gras is het enige voor droge voeten.

Dit is echt veel te klein om jaar rond om te houden.
En dat is meestal het probleem.

Dan ook nog geen eten buiten.

Ik ging wat ander zoeken.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:02

Je wei is gewoon dicht geslipt, zeker als deze al vanaf mei altijd zo nat is. Even de bovenlaag los laten halen, opnieuw zaaien en zeker half jaar vanaf blijven.

Vooraan kan je van die grind roosters leggen, schoon zand erop, worteldoek, grindroosters en vullen met zand weer. Ik heb ook zo mijn paddock opgebouwd 2 maanden geleden omdat de wei gewoon niet te doen was aan de uitloopstal.
Ligt erg stabiel en altijd droge voeten en beduidend goedkoper dan midcontrol platen.

Verder gaat deze wei nooit meer goed komen zonder flink onderhoud nu even een keer. Daarna zodra het modderig wordt niet op de wei meer laten. Paarden lopen alles stuk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:05

Citaat:
Ik sta echt machteloos en wordt nu eigenlijk gedwongen een andere stalling te zoeken, terwijl ik het met stalgenoten prima naar mijn zin heb. De overige faciliteiten zijn top.

Denk dat je weide als ik het zo lees wel de laatste ellende is die je daar hebt. 9 uur zonder eten en dan nog het prima naar je zin hebben? Jij misschien, je paard duidelijk niet. Verhuizen en zo snel mogelijk. Niet een oplossing zoeken voor een probleem, die niet eens je grootste probleem is voor de gezondheid van je paard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:10

2023 was ook echt vreselijk nat. Dat het bij aankomst in januari er goed bij lag klopte volgens mij, want toen was het best droog, dat werd vanaf februari/maart wel anders. Bij ons was de weide ook echt zeiknat toen het landseizoen startte en meerder keren in de zomer heeft het hele land onder water gestaan en was alles zacht en soppig. Denk dat het onvermijdelijk was in deze regio met het hoge grondwaterpeil en de vele regen die zelfs in de zomer naar beneden kwam. Met een droger jaar zul je een grote kans hebben dat dat weitje bij jullie er wel beter uitziet. Nu platen in gooien zal wellicht ook niet zoveel doen, daarvoor moet het denk ik eerst goed droog worden of niet?

Maar qua gang van zaken zou ik toch wat anders zoeken voor de gezondheid van je paard. Geïsoleerd zonder eten in de derrie klinkt verre van ideaal. Heb je straks weer een blij gezond paard ipv alle ellende.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:16

Van half mei tot eind juni is het droog geweest, maar verder was het een heel nat jaar. Het is 1200 m2, dat is niet veel om een jaar rond een paard op te houden. Maar ja, het is niet je eigen grond dus je moet iets. Ik denk dat de enige manier om nog iets van gras in het weideseizoen te hebben is: een deel afzetten, losfrezen en opnieuw inzaaien en pas als er echt goed gras staat, het paard er op. Zodra het gras stopt met groeien, het paard er af halen. Het andere deel ook frezen egaliseren, evt met iets van paddockplaten of zo, maar in elk geval een paddock in plaats van wei. Het lijkt er op dat de grond dicht zit, het water niet goed weg wil zakken en dat kun je alleen bereiken door iets te gaan doen. Je zou een lokale loonwerker kunnen vragen om advies, inclusief prijsindicatie.
Of een andere stal zoeken...

ChnlJ2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 10:32

Wij geven in de winter wel de paarden tussendoor zelf hooi op de wei (in groepen, omdat ik maar 2 dagen zelf kan) om die 9 uur te overbruggen. Dat had ik in vorig bericht niet volledig vermeld.

Maar ik lees wel dat er een groot kostenplaatje zit aan een wei, die niet eens van mij is. Ik voel me voorgelogen. Zeker als je ziet dat er na mij nieuwe klanten komen en die krijgen meteen een goede wei.

Ik wilde zelfs meer betalen voor een andere wei, maar geld boeit hem niet EN iedereen behandeld hij gelijk. Is erg goed hoor gelijke behandeling, maar ik spreek hier over paardenwelzijn. Zelfs daar is hij niet gevoelig voor. Vroeger mocht iemand nog wel wisselen om deze reden, maar hij wil nu niet dat het tegendeel bewezen kan worden merk ik.

Ik ben aan het oriënteren op een andere stal, dat is zo makkelijk niet te vinden: vlasbodem, voldoende weidegang, ruwvoer en een binnenbak.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:36

Ik heb naast het huis een weitje wat net zo groot is. Ook op zandgrond. Binnen no time was dit zwart gelopen en een grote modderbende. Wij hebben het los laten trekken en opnieuw ingezaaid. Bij ons wordt het nu nog alleen gebruikt om de paarden aan het gras te laten wennen voordat ze de grote weide op gaan. Laat ik ze hier 24/7 lopen, dan is het zo weer kapot gelopen. Ik heb een paard en 2 shetlanders. Wil je dit een beetje goed houden zul je dus inderdaad een stuk af moeten zetten, paddock roosters erin en zand erop. De rest zul je dan los moeten laten trekken en opnieuw in moeten zaaien. Dat wordt een heel duur grapje voor een weitje wat niet van jezelf is. Persoonlijk vind ik dat de eigenaar hier ook zijn verantwoording in moet nemen. Je huurt tenslotte een wei en geen modderpoel. Hij zadelt jou nu op met slecht weide onderhoud van je voorganger. Ik zou hier persoonlijk geen geld in steken maar op zoek gaan naar een ander plekje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:37

Op de meeste plekken kunnen ze simpelweg gewoon niet jaarrond in de weide. Al helemaal niet zo'n kleine weide. Als je weide te nat is, te kort is, en ze vertrappen is, moet je ze er niet op zetten. Het is ook goed voor je weide om even niets te hebben lopen en zo te kunnen rusten. Dat kan met afzetten idd, maar als het geen grote weide is, krijgt juist het deel waar ze wel lopen het NOG meer te verduren.

Als dit de enige vorm van buitengang is die je daar kan hebben, zou ik idd iets anders gaan zoeken. Als ze hier de hele tijd op blijven lopen, heb je ook in de zomer straks geen weide. Dit blijft gewoon een natte modderpaddock. Eventueel kan je verharen of paddockroosters, een deel zand laten storten, maar ik zou wel afvragen of die investering het waard is.

Hier moesten ze afgelopen jaar extreem vroeg van de weide. Normaliter kunnen we echt wel door tot begin of half november, maar nu was het oktober echt al veelte nat en liepen ze het volledig kapot. En dan hebben wij echt meer land per paard tot onze beschikking dan TS. Het is nog steeds nat, er liggen al maanden plassen (inclusief eenden :=) in bepaalde stukken. En dan hebben we onder een groot deel nog drainage liggen ook. Het is echt extreem nat, maar dat was begin het jaar 2023 zeker niet zo. En toen lag jou wei er ook al niet echt top bij.... het is een te klein stuk om jaarrond te gebruiken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:40

Lukt het om misschien wat te vinden zonder binnenbak? Dat scheelt vaak al een hele hoop. Zou lekker zijn als je gewoon een fijn plekje vindt. En die gezellige stalgenoten krijg je vaak echt wel weer! Ik heb geleerd om nooit te blijven staan omdat andere mensen zo gezellig zijn, want puntje bij paaltje had ik de pech dat juist die mensen wel een keer gingen verhuizen. Daarin gewoon altijd lekker voor jezelf en je eigen paard kiezen. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:44

Als de rest wel goed is (voer, faciliteiten, de stal waar die snachts binnenkomt) en je eigenlijk enkel zou verhuizen omdat de weide nat is, zou ik opteren om een palletje echte mudcontrol / inb platen aan te schaffen. Dit kost je dan idd eenmalig +- 1120 euro voor 35m², maar hoef je geen grondwerken aan te doen, geen zand op te storten en kan je prima een slowfeederbak op plaatsen.
Moest je ooit weggaan, kan je die mudcontrols zo meenemen of verkopen zonder veel verlies.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:44

Hoe doen andere stalgenoten het? Of heeft verder niemand het probleem? Je zou denken dat die het wiel al uitgevonden hebben?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:47

Deni11 schreef:
Hoe doen andere stalgenoten het? Of heeft verder niemand het probleem? Je zou denken dat die het wiel al uitgevonden hebben?

Andere pensionklanten zijn niet echt een goede graadmeter. Op een van de stallen waar ik sta zou niemand het een probleem vinden als ze maar 2 uur per dag buiten komen. Grotendeels door mij komen ze wel de hele dag buiten, maar het probleem daarmee is dat ze overdag dus ook in de drek staan (echter hebben wij wel weide voldoende voor de zomer).

Ik vind de drek dan minder probleem dan de hele dag opgehokt staan (alhoewel ik ook liever verharding in de paddock zou zien ...)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:01

Denk dat het overal nu nat is of kapot gelopen. Zeker een klein stukje heeft enorm te lijden onder het intensieve gebruik. Ik heb voor het eerst in 12 jaar water in mijn buitenbak gehad. Sprak vanmorgen iemand in het bos en bij haar op de boerderij staat voor het eerst in 60 jaar water in slootjes die dus normaal droog zijn. Als je verder blij bent met de plek waar je staat zou ik er voor kiezen om een heel klein stukje voor de natte/winter periode af te zetten en te zorgen dat je dat zo droog mogelijk krijgt. Dan heeft de rest van je stukje wei rust. Dan zorgen voor goede verzorging van het stukje waar je graag gras wilt hebben maar ook het gras de kans geven om te groeien en als dat eenmaal goed is dagelijks even op het gras. Anders inderdaad op zoek naar een andere plek en wellicht een eis zoals de binnenbak laten vallen. Als ze buiten de paddock goed voor elkaar hebben zal vaak de buitenbak wat bodem betreft ook goed zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:06

Als je niet teveel wilt investeren zou je een stuk kunnen bestraten met 30x30 tegels. Deze zijn vaak gratis op te halen. Hoef je alleen zand te kopen. De rest kun je dan bijzaaien of helemaal opnieuw inzaaien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:11

Meningen zullen verschillen, maar de huidige foto’s zijn de weides naast de jouwe even verzopen. Daar heeft een paard in de zomer toch ook niets meer aan, behalve millimeter gras met veel zand binnen krijgen?
Deze postzegels zijn gewoon te klein om een paard een jaar rond op te gooien. Zelfs in zandgrond wordt het een bende.

Als het puur is op de benen te strekken, en je wil echt blijven, zal je toch echt wat grotere kosten moeten maken.

Maar ik zou een andere stal zoeken.

Wat jij van je stal vind staat toch veel verder onder het welzijn van je paard lijkt je? Zo lang buiten in zo’n modderbende, ook al geef je dan wat hooi, dat compenseert alles behalve.

En dat dan naast het geen sociaal contact, in de zomer Max enkele plukjes gras en voor hetzelfde geld nog zandkoliek….

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:15

Maar het is toch van de zotte dat ts dat moet zand en tegels kopen/halen?

Dat bijzaaien gaat hem niet meer worden, dan moet je ze er het hele jaar afhouden wil het wat stevig worden.
En in de herfst is het dan alweer kapot

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:30

Ik heb zelf dit jaar ook echt wel veel modder, maar mijn ervaring is wel dat als je het even rust geeft, gras vaak wel sterk genoeg is en altijd nog ergens wortels heeft, om vooral in het voorjaar wel weer terug te komen, al dan niet met wat kruiden. Moeder aarde houdt zelf ook niet van kale plekken dus vaak komt er wel weer wat.
Ik doe zelf altijd aan 1 kant iets geven en aan de andere kant iets afnemen van de wei. 1x in de week ofzo. Dat wordt dan ook wel weer modder maar dan hebben ze even een droog stuk. Jouw deel is wel een stuk kleiner maar voor de 8 uurtjes per dag misschien net te doen?