nieuwe bodem buitenbak, wat is het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:44

ik denk ook dat de houtchips, enzo het beste zijn, maar dan wel met drainage buizen eronder
zo is de bak in ieder weder berijdbaar,
(ook als het vriest, er blijven geen plassen instaan, dus geen water=niet bevroren)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:53

Bij mijn instructrice hebben ze een bodem met houtgranulaat op zand (ook gemengd) binnen blijft het heel mooi, met af en toe sproeien, maar buiten was het toch echt te nat en zwaar deze winter... Weet niet hoelang het er al ligt...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:48

Als er nou een lange droge periode komt, moet je dan zelf veel water bij gaan spuiten, of hoe werkt dat dan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:52

scum, is dat tegen mij?
het is te zien, meestal is de citerne redelijk vol, je moet er enkel beetje water uti don als hij te vol wordt
normaal ish te in nederland en belgie niet zo extreem lang droog, en het zand neemt zelf het water op dat het nodig heeft, is er teveel, dan vloeit het gewoon weer terug naar de citerne
maar het kan gebeuren dat je nu en dan eens moet sproeien, da is dan hetzelfde systeem als bij gewone pistes

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:27

De chips in combi met zand hebben eigenlijk weinig nattigheid nodig. Uiteindelijk met de zomer die we afgelopen jaar hadden, werd ie wel wat zwaar, maar wat wil je? Lachen
Ik ben er dik tevreden mee Knipoog

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:42

Maar wat doe je nou als je bak al slecht is? De mijne is net als die waar het hier over gaat. Geel zand naar boven gehaald en op sommige plekken hele zachte gaten, op andere hard. Die zachte plekken kunnen ook niet fatsoenlijk gesleept worden want de tractor zakt er in weg...
Als je dus iets wilt doen, kun je er toch niet zomaar wat overheen gooien (chips of tapijtsnippers of zo)? Dan word het toch helemaal een zooitje volgens mij? Of is dat dom gedacht? Ik heb altijd gedacht dat ik eerst alles zou moeten laten afgraven, afvoeren en opnieuw zand storten en dan pas een toplaag erop. Als dat niet hoeft duurt het in ieder geval korter dan de 10 jaar die ik nu moet wachten voor ik een nieuwe bodem kan betalen....Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:51

Ik ben geen expert, maar het lijkt mij dat je het oude zand eruit moet laten halen. Zeker omdat het zo onregelmatig is. Kan je het nieuwe zand mbv een laser mooi egaal laten strooien.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:54

Dat is precies wat ik ook al dacht, helaas... Nog maar even doormodderen dus... Gelukkig is de binnenbak hier aan de overkant.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:18

Toevallig zat ik van de week ook te denken wat ik aan mijn bak kan verbeteren.
Zeker in de droge periode,dan is ie te zwaar en bijsproeien is veel werk.
Nu is ie eigenlijk op zijn best alhoewel een buitje weer welkom is.. *LOL*

Megatop bodems zijn ook fijn,ken er een in een binnenbak,maar hoe zou ie buiten zijn?En wat voor extra werk komt er nog bij,moet er nog opsluitband bij zodat de snippers niet buiten de bak vallen enz.
Iemand hier ervaring mee??

yaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:30

wij gebruiken rechtopstaande spijkers zodat het paard niet uitglijdt.
Pas wel op met de hamer.+

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:00

Yaleesa is een beetje gek

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:03

Doe hem in ieder geval NOOIT uitgraven!! Dan staat er altijd water in. Ons bakje ligt 5 cm boven de rest van het erf en loopt schuin af naar de buitenkant en er staat zo goed als nooit water in, tenminste niet zo erg dat er niet in de rijden valt. Er staan weleens plasjes, maar door kanaaltjes Knipoog te maken naar de zijkant zijn ze zo weer weg!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 09:36

we hebben 2 slootjes langs de bak(met dank aa de buren die naast onze bak ook een bak hebben en daarom slootjes hebben gemaakt Knipoog ) en er staat praktisch nooit water in, dus dat is het probleem niet

t gaat er dus echt om dat sommige stukken ineens heel zacht en zwaar zijn, en op die manier kan je dus niet fijn rijden, omdat je paard iedere pas maar af moet wachten hoe diep ie wegzakt, en daar gaat hij niet beter door lopen.

ik had het tijdens de clubles over bakbodems, en iedereen zat erg negatief te doen over houtsnippers, mn moeder wil dat er dus niet in hebben, mn vader wil er zoveel mogelijk info over

tapijtsnippers vond mn moeder beter klinken, maar ook daar wil ik dus nog zoveel mogelijk info over.

maar hoe de bodem ooit goed en gelijk moet worden gemaakt voordat er houtsnippers of tapijtsnippers oid doorheen gaat weet ik niet, hij is laatst 40 cm diep losgetrokken en toen helemaal aangerold en gesleept etc
dan ziet ie er voor het oog perfect vlak uit, maar als je er doorheen loopt is het alsnog zo los op sommige plaatsen, dus hoe ze dat op willen gaan lossen Verward