Stelling: Volbloeden zijn slecht in dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Volbloeden zijn slecht in dressuur. Mee eens?

Ja, klopt
8 (11%)
Nee, klopt niet
50 (73%)
Ik heb geen idee
6 (8%)
Anders, namelijk..
4 (5%)

Totaal aantal stemmen: 68

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:44

Ik heb op nee,dat klopt niet gestemd. In feite kan ieder paard in alle klassen rijden, of je nou een fjord een volbloed een tinker of whatever hebt. Je moet alleen met sommige rassen iets meer geduld hebben. Dus laat de mensen die dit niet vinden lekker langs je heen praten. Ieder paard/pony kan tot de dressuur top klimen, als je het maar goed doet!!

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:46

Ik heb anders gedaan. Ken namelijk een Engels Volbloed van een kennis van mij en dat paard heeft bij de oude eigenaar Z2 gelopen en nu loopt hij weer M2. Nu geniet het paard van zijn oude dag.

Maar een andere volbloed die ik ken kan echt niet dressuren, vind het niet leuk en word er enorm heet van!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:10

Mijn vorige paard was 75% EV en ik reed met haar Z2.
De volbloed die ik nu rijd is een tikkie erger, zij is echt heel erg bang en nerveus...ik heb haar nu wel zadelmak...

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:19

SuperSmurf schreef:
alleen ging t hier over dressuur op een hoger niveau, meer richting M/Z..
Dus niet over een net beginnend paardje, dat nog niet verder is gegaan dan wat rondjes in de bak rondhobbelen..

(sorry, dan klopt mijn reactie ook niet, aangezien wij dat bij lange na níet rijden)

en dat heeft niemand haar wijsgemaakt, het was gewoon een stelling waarvan ze wilde weten hoe wij erover dachten.. Haha!

Dank je wel Lachen
Dat bedoelde ik ook. Ik bedoelde idd het wat hogere niveau, de wat moeilijkere oefeningen. Niet GP of iets dergelijks (nee, zo ver ben ik nog lang niet Knipoog )
En het heeft niemand mij wijsgemaakt hoor! Nee, ik hoor het gewoon vaak als ze horen wat voor een paard Jasmijn is. Dus ik was erg benieuwd hoe Bokt hier over dacht Lachen

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:21

Nadhir schreef:
Ik heb anders gedaan. Ken namelijk een Engels Volbloed van een kennis van mij en dat paard heeft bij de oude eigenaar Z2 gelopen en nu loopt hij weer M2. Nu geniet het paard van zijn oude dag.

Maar een andere volbloed die ik ken kan echt niet dressuren, vind het niet leuk en word er enorm heet van!

Ja, sommige worden er schijnbaar erg heet van. Maar dat ligt weer bij elk paard anders. Maar wanneer 'buitenstaanders' het woord 'volbloed' alleen al horen hebben ze meteen zo'n moeilijk paard in gedachten.. Scheve mond

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:22

Sjuimpje schreef:
Dat dressuur voor een volbloed moeilijker is heeft niets te maken met zijn karakter, sterker nog, het karakter van een volbloed maakt het werken juist zo prettig.
De beperking zit hem meer in het fundament, een volbloed heeft bijv. een lang recht achterbeen wat veel moeilijker onder de massa gebracht kan worden. In de basis zal dat nog niet veel moeilijkheden hoeven te geven, maar na het Z wordt het toch wat lastiger.
Overigens gekruist andere bloedlijnen kan het veel toevoegen, het geeft een stukje electriciteit en adel mee. Vrijwel ale hedendaagse sportpaarden hebben een scheut(je) volbloed door de aderen lopen.

Ja, klopt! Maar dat weten anderen niet altijd, vandaar al die verhalen over die 'hete volbloeden'

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:10

Ik heb niet veel ervaring met volbloeden, maar rijd er nu wel één. Bruun is zeker heel moeilijk te rijden, maar heeft toch ZZlicht gelopen met wp. Met de juiste ruiter is er met veel geduld best op haar te rijden. Laat ik dat nou net niet zijn en hebben. Geeft niet, we hebben zo ook wel lol.

Bruun is ondanks haar 21 jaar nog steeds erg heet en snel beledigd. Ze heeft ook een chromosoompje teveel, wellicht heeft dat er ook mee te maken Haha!

Oja, ze is ook nog eens niet geschikt als springpaard, wel vermogen en techniek maar geen rem. Buiten rijden kan alleen op zondag als de vrachtwagens en tracktoren op stal staan. Op de baan zou ze het misschien goed doen. Hard, harder, hardst is haar motto geloof ik.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:50

YvonneAa"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Dat dressuur voor een volbloed moeilijker is heeft niets te maken met zijn karakter, sterker nog, het karakter van een volbloed maakt het werken juist zo prettig.
De beperking zit hem meer in het fundament, een volbloed heeft bijv. een lang recht achterbeen wat veel moeilijker onder de massa gebracht kan worden. In de basis zal dat nog niet veel moeilijkheden hoeven te geven, maar na het Z wordt het toch wat lastiger.
Overigens gekruist andere bloedlijnen kan het veel toevoegen, het geeft een stukje electriciteit en adel mee. Vrijwel ale hedendaagse sportpaarden hebben een scheut(je) volbloed door de aderen lopen.

Ja, klopt! Maar dat weten anderen niet altijd, vandaar al die verhalen over die 'hete volbloeden'
[/quote]

OK dan!

ik zelf was blij om te lezen dat erg veel op nee klopt niet hadden gestemt Lachen

ik kreeg dat voorheen ook vaker te horen van verkoop je paard toch en koop een ander,ver zul je er toch niet mee komen.
ik krijg nu heel soms nog welleens comentaar,maar dat hoor ik zelf niet eens meer >;)

ik zelf heb wel een hete volbloed.
maar rij er nu ruim 2 jaar dressuur mee.
ben ook gestart,en me laatse wedstrijden reed ik winstpunten,we zijn alleen maar vooruit aan het komen.

ik moet wel toegeven,dat als ze soms heet is,dat erg moeielijk kan zijn.
nu na dik twee jaar kan ik pas fatsoendelijk een middendraf met haar oefenen,dat ze erna rustig is en terug komt.
maar ze doet het nu wel Lachen

ik zelf vind wel dat ze erg fijn zijn om mee te werken.
ik rij dan soms welleens een best wat slomere kwpn'er,die moet je steeds op alles wijzen,wat ben ik dan blij als ik weer lekker op mijn 'hete' volbloedje mag Cool

verder moet ik wel zeggen dat ze nou wel steeds wat rustig begint te worden,en niet meer zo snel paniekerig.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 18:54

Ja, dat heb ik ook soms!! Ik heb mazzel dat de mijne tenminste vooruit gaat, in tegenstelling tot sommige slome KWPN'ners Tong uitsteken Knipoog Haha!

(hoooohooo Bokt!! Niet aan de aanval gaan nu Knipoog )

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:59

YvonneAa schreef:
Ja, dat heb ik ook soms!! Ik heb mazzel dat de mijne tenminste vooruit gaat, in tegenstelling tot sommige slome KWPN'ners Tong uitsteken Knipoog Haha!

(hoooohooo Bokt!! Niet aan de aanval gaan nu Knipoog )

hehe ~~}>

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:27

Nee,daar ben ik het niet mee eens!
Ik heb zelf een engels volbloed merrie waar ik wedstrijden mee rijd in
de dressuur.
Ze leert verschrikkelijk snel en graag.
En heeft inderdaad wel een lang achterbeen.
Gelukkig staan haar achterbenen iets onder de massa zodat ze minder moeite heeft om haar achterbeen onder de massa te brengen.
We hebben nu elf wedstrijden gereden en mogen ondertussen L2
starten.
Deze foto is vorig jaar gemaakt tijdens mijn les.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:07

Ik heb instemmend gestemd omdat ik vaak toch vind dat arabieren e.d te korte pasjes hebbe en te stijf in de knie zijn. Maar engelse vind ik wel gewoon mooi om te zien.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:10

Fellor schreef:
Ik heb instemmend gestemd omdat ik vaak toch vind dat arabieren e.d te korte pasjes hebbe en te stijf in de knie zijn. Maar engelse vind ik wel gewoon mooi om te zien.

hier hebben we het over engels volbloeden,niet over arabieren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:28

Sorry, beetje dipje dus ben niet goed aan het opletten, maar blijf erbij dat arabieren ook volbloeden zijn dan maar...he, als je toch ongelijk ehbt, haha

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:47

Mijn paard kan prima dressuuren, hij kan super shouwen en eronder komen achter.. Hij is goudeerlijk maar soms.. Heel soms.. Dan heeft hij zijn bui en dan lukt het inderdaad niet Knipoog

Ik ben helemaal geen dressuurprikker laat mij maar springen Haha!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 13:14

Nou, Jasmijn heeft sinds een paar weken ook uitgevonden dan je niet altijd perse eróver hoefd te gaan als het ook anders kan.. grmmbl.. Met alsgevolg dat ik erontzettend snel aflag.. Scheve mond

Dus alsze eenmaal iets in haar hoofd heeft krijg je dat er niet/nauwelijks meer uit (bij Jasmijn tenminste). Dat is wel écht een nadeel van een volbloed..

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 13:16

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:53

Ja fujera is inderdaad heel compact gebouwd.
En dat vind ik best een voordeel.
Zeker voor mij met mijn korte pootjes.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:23

Afbeelding

Dit is mijn volbloed, beetje onduidelijk, maar goed....
Ik ben dus oneens met de stelling.
Deze volbloed loopt beter in de dressuur (basis, sjuimpje Knipoog ) dan mijn vorige paard, en dat was een Junior STV x L'espoir. Echt dresuurbloed,maar ontzettend stug. De EV bevalt veel beter.
Dat is mijn ervaring met EV.

Debor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:01

Tja zelf heb ik een KWPN afstammeling van Elcaro X Troublemaker xx
Toen ik heb kocht dacht iedereen NEE niet doen ! aangezien elcaro afstammelingen op zich al heethoofden zijn. En ja ze hadden gelijk ! Ts een heethoofd eerste klas, als hij zijn dag heeft loopt die de sterren van de hemel maar o wee als hij zn dag niet heeft .... Hij blijft ook altijd schrikken van alles en ja het kost heel veel moeite en energie maar als je ze eenmaal hebt lopen, lopen ze de sterren van de hemel !

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:01

Elk gezond paard kan Z.

Verder is het met een heter paard soms wel moeilijker dressuur rijden. (of dat perse alleen bij een volbloed is ? )
Ze zijn eerder afgeleid, zien sneller spoken en eerder gespannen zodat bewegingen dan niet meer tot hun recht komen.

Maar aan de andere kant als je ze voor je gewonnen hebt, gaan ze voor je door het vuur.
Ze zijn vaak attent op been en zit hulpen zonder daar heel veel training in te stoppen.

Ze straffen je zonder pardon af op je fouten, soms niet leuk maar wel heel leerzaam.

Kawa is trouwens een Kafu xx X Rigoletto
Zou wel nationaal kunnen springen (maar ik niet) en heeft Z dressuur gelopen, maar nationaal zou niet eerlijk zijn voor hem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-04 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Debor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:02

Afbeelding

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:21

runningkawa schreef:
Maar aan de andere kant als je ze voor je gewonnen hebt, gaan ze voor je door het vuur.
Ze zijn vaak attent op been en zit hulpen zonder daar heel veel training in te stoppen.

Ze straffen je zonder pardon af op je fouten, soms niet leuk maar wel heel leerzaam.

Daar ben ik het 200% mee eens als volbloed-eigenaar. OK dan!

Als iets in Cielito's ogen volledig onterecht is dan merk ik het meteen aan hem. En als we goed aan het communiceren zijn dan loopt hij echt heerlijk en doet echt zijn best!

Dat vind ik zo fijn aan mijn paard.