Hoe zijn jullie in de paardenwereld terechtgekomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 15:48

M'n opa en oudoom reden vroeger paard. M'n moeder is toen ze een jaar of elf was op de paarden van haar oudoom gaan rijden en op een manege. Toen is ze een hele tijd gestopt en daarna heeft ze weer op een manege gereden. Ik ging weleens mee en ik wou ook gaan paardrijden. Toen ik zeven was werd de manege waar m'n moeder toen reed afgebroken. Maar ik mocht daar nog wel 5 lessen nemen. Na een tijdje ben ik met een vriendin op de manege terrecht gekomen op de manege waar ik nu al 7 jaar rijd. M'n moeder heeft een eigen paard, ikke helaas niet Boos!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:19

Vanaf dat ik 6 of 7 was gingen wel elk jaar naar 'jeugdland' niet om de spelletjes die je daar kon doen, nee er waren ook paarden die je mocht verzorgen en een rondje erop zitten. Geweldig vond ik dat! Tot een jaar of 12 zijn we dat elk jaar gaan doen. Ik mocht niet op paardrijden, want dat was te duur Verdrietig Eindelijk toen ik 15 was mocht ik dan toch met een vriendin mee naar de manege en vanaf die dag is er geen week meer voorbij gegaan zonder paarden Pling Inmiddels zit ik bijna elke dag bij de paarden, ik zou niet weten wat ik anders met mijn vrije tijd moet doen *LOL* Ook heb ik sinds kort mijn moeder zover dat ze ook aan het paardrijden is begonnen Party!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:34

Ik ben altijd al gek van paarden geweest. Al toen ik 2 was. Hoe ouder ik werd hoe leuker ik het ging vinden. Toen ik 13 was mocht ik eindelijk op les. Toen zat ik dus zo veel mogelijk op de manege. Wel een verzorgpony gezocht maar niet gevonden.
Eind vorig jaar ben ik verhuist(niet zo ver) en ben hier in de buurt gaan kijken waar er paarden stonden. Toen ben ik bij Tamara terecht gekomen en na een half jaar mocht ik met Dien naar de wieringermeerruiters. Toen ben ik gestopt op de manege.
En de rest moet nog komen
XXX
Ciska

Hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:49

ik zit eigelijk niet zelf zozeer in de paardenwereld. we hebben vroeger wel ponny's gehad. Maar die moesten wegens ruimte gebrek verkocht worden. Ik ken mensen die heel veel met paarden bezig zijn, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:52

Toen ik een jaar of 11 was, zou ik met een vriendin op tennis gaan. Maar de wachtlijst bleek heel lang en toen zijn we (2e keus) gaan paardrijden.
Eerst bij een boertje die wat stokoude pony's had lopen en waarmee zijn dochter les gaf.
Mijn vader bracht ons altijd weg en bleef dan in de auto zitten wachten of hij ging zelf in de omgeving hardlopen. Hij bleef op minstens 5m afstand!
Daarna in De Meern op een manege gereden. Dat vond mijn vader minder erg, er was een gezellige kaartclub! Dus bleef ik regelmatig op vrijdagavond tot een uur of 11 op de manege.

Voor de gein ging mijn vader met een paar anderen van de kaartclub zijn koetsiersbewijs halen. En hij vond paarden ook leuk!!!
Dus na een tijdje kwam er een pony.
Op de manege werd de sfeer een stuk minder en we gingen naar een boer die een pensionstal begonnen was.
In die tijd heb ik een aantal pony's en paarden gehad en we hadden ook wel eens een paard of veulen samen met iemand anders in eigendom.

Toen ik van de havo kwam ben ik daar in de ochtend gaan werken. Ik kreeg geen geld, maar ik betaalde veel minder stalgeld. Dus kon er ook zelf een veulentje gefokt worden...

Na jaren daar gestaan te hebben wilden mijn ouders eigenlijk wel zelf een boerderij met wat grond.
Mijn moeder is zelf niet gek op paarden, maar ze zit in allerlei besturen en organiseerde grote concoursen. (is ze dit jaar voor het grootste gedeelte mee gestopt)

En sinds juli 2000 wonen we dus in Groningen. We zijn nog steeds aan het verbouwen maar sinds 2 weken is ook mijn huisje (boven de stallen) klaar!

Tja... wat nou als ik jaren geleden WEL was gaan tennissen????
Dan hadden we dit moeten missen!!!!

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 17:13

Mijn nicht had een eigen pony, dus daar mochten wij ook op. En die pony stond op een manege, ds daar gingen wij ook naartoe enzo. Volgens mij heb ik in het bos leren rijden, want daar gingen we altijd naartoe Haha! Ik was toen 6 jaar.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:10

Ook een genen-kwestie.
Mijn opa had paarden voor het werk in het hotel. Hij had een strandhotel en daar trokken 3 paarden (troika-idee) een strandhuisje tegen het duin op.
Mijn vader reed ook al als kleine jongen.
Ik werd dus geboren bij een paardegekke papa en mijn zus was ook bedeeld met paardegenen!

coco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:21

M'n moeder heeft altijd paarden gehad toen ze nog klein was.Ik vond paardjes altijd al leuk en ging ook regelmatig met m'n zus mee die al op paardrijden zat.
Helaas, ik mocht nog niet, ik was te jong.En toe eindelijk toen ik 8 jaar werd ben ik begonnen en niet meer opgehouden. Haha!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 08:12

Ik ben begonnen toen ik acht jaar oud was, achter ons was een boertje met wat ponys en ik wilde zooooo graag rijden, dus ging ik daar rijden, dat is voor mij het begin geweest.....helaas mocht ik niet lessen totdat het sinterklaas was toen kreeg ik wel 10 paardrijlessen van sinterklaas Knipoog , dus toen ik 10 jaar oud was ben ik gaan lessen tot mijn 12 jaar en toen kreeg ik mijn verzorgpony (die eigenlijk van mij was, alleen niet betaald).
Toen ben ik een aantal jaren later gestopt en heb het rijden sinds 2 jaar weer opgepakt en heb nu sinds 2 jaar dus mijn echte eigen paardjes Lovers
Gelukkig is mijn wederhelft nog gekker dan ik en hij vind het allemaal net zo prachtig dus nu zijn we altijd met ons 2en in de weer bij de paarden.
Ik rijden en hij mennen

In mijn famiie zitten geen paarden mensen Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 08:23

Mijn opa had een paar ponies lopen en toen ik 6 was reed ik al op 1 van zijn beestjes.
Toen ik 8 was heb ik nog 3 mnd manegeles gehad, maar voor de rest was het het betere 'scheurwerk'.

Op mijn 14e kreeg ik pas serieus les. Ik heb vervolgens een D-pony gehad en daar wedstrijden meegereden, nog echt ouderwets met 8-tal, klavertje 3 enz enz.
Daarna heb ik een Fries gereden en toen ben ik 7 jaar gestopt met de paardensport.
't begon toch weer te kriebelen en al gauw had ik mijn eigen paard weer.
Na 2 'pechpaarden' heb ik nu sinds 2 jaar Fitzroy en daarmee heb ik mijn doel bereikt: Z-dressuur worden.

't is jammer dat mijn opa dit niet meer meegemaakt heeft, want hij was vast hartstikke trots geweest op zijn 'paardengekke' kleindochter.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 08:26

Ja Fitzroy inderdaad jammer dat je opa het niet meer meegemaakt heeft, maar wie weet kijkt hij af en toe eventjes stiekum van boven.

Captain_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 08:43

Toen ik op mijn 6e verhuisde naar norg kreeg ik daar een vriendinnetje die op paardrijden zat. Ik was een keer meeegeweest en niet meer bij de pony's weg te slaan. Op mijn zevende verjaardag kreeg ik mijn eerste pony les en heb na een jaar een huurpony van mijn zus gekregen. dit heb ik vogehuoden tot 2 jaar terug. Ik wou wat graag voor me zelf. Dus ik ging vlink aan het sparen. vorig jaar zijn we naar langelo verhuist en had ik mijn scooter flink kunnen verkopen, ja de keus lag erg voor de hand bij mij paard of scooter. Het werd die erste. Nu heb ik 5 maanden mijn lieverd hier staan en zelf betaald van mijn verdiende centjes waar ik hem nu va onderhoud. JA en waar doet zo'n 17jarig meisje dat van?? Nou ik word gedoneerd met 125 per maand van mijn ouders. Dit is het bedrag waar je een pony van huurde dus ze waren wel bereid t dat te betalen en mijn werk natuurlijk en dat gaat hartsikke goed en ik spaar nu minstens 100 in de maand voor een 2e pony..

Als ik bij mijn paard ben word ik er bijna zelf ook een. Volgens sommige mensen heb ik gave Verward Verward dat elk paard liefis tegen mij of minder bang. dat ik onder het zadel van elk paard meer voor elkaar krijg dan dat het paard eigenlijk zou kunnen. Zelf geloof ik hier niet zo in ik denk dat het eenkwestie van een gezond verstand is en beetje als het paard waar mee bezig bent te vertrouwen en tedenken als hem. MAar mijn paardevirus neem ik mee het graf in want die zal nooit maar ook nooit over gaan..

Ik vond het erg leuk om te lezen hoe jullie er in waren gekomen toch allemaal wel weer anders.

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 10:12

Mijn vriendinnen en zus reden paard toen ik negen was en ik ging wel eens mee. Paardrijden vond ik wel leuk maa de dieren zelf eigenlijk te groot. Niet meteen lief ofzo. Totdat ik op mijn 12e twee witte Shetten in het bos zag staan. Ik was ineens verliefd Lovers , zag mezelf al door het bos galopperen op zo`n wit Shetje. Ik mcht ze wel verzorgen maar niet rijden. een half jaar later ging ik op les en twee jaar later kwam Beau. Beau heb ik inmiddels alweer 3 jaar en hij gaat niet meer wag. Daarnaast rijdt ik nu nog op Pjelk en in de winter ga ik mijn zus helpen met haar paard.
De Shetten in het bos hebben mij dus echt besmet met het paardenvirus want na mijn spontane liefde voor hun ben ik me pas echt voor paarden gaan interesseren ( ik ging toen ook boeken erover lezen).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 11:05

Hooi,

Ik vond paarden altijd wel leuk. We gaan elk jaar met een aantal kennisen een weekend weg. Een keer gingen we ook naar een manege. Wie wilde mocht toen een les volgen, ik wilde (natuurlijk) heel graag, eigenlijk mocht het niet van m'n moeder, maar na lang zeuren toch wel. We mochten ook op een Shetlandertje rijden, Eddie.
Toch was ik daarna nog niet echt 'paardengek'. Pas het weekend daarna raakte ik besmet met het paardenvirus. Deze keer waren we geeneens bij een manege, maar er was een weilandje met paarden waar ik bijna het hele weekend naar heb staan kijken..... Ik mocht ook even op een van de pony's rijden, zonder zadel (hadden ze vlngs mij niet), met m'n moeder ernaast... Aangezien hij niet wilde lopen, hebben we hem toch snel weer terug in de wei gezet.
Daarna zijn we met die weekenden nog een aantal keer naar maneges oid geweest, en heb toen steeds gereden. Toen heb ik ook op de manege een kennismakingscursus gedaan, maar m'n ouders vonden (en vinden nu eigenlijk nog steeds) het te duur.
Gelukkig kan ik het nu zelf betalen, en rijd nu op een manege.
(wat een lang verhaal is dit geworden zeg...)

Gr. Irene

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 11:19

Tsja, zoals Greetje wel weet zit het bij mij ook in de familie..(je krijgt nog de groeten terug!!!)mijn opa en oma hebben altijd(nou ja...iig langer dan dat ik besta Haha! ) welsh pony's gehad en gefokt, daar zat ik zolang als ik em kan herinneren altijd wel eens op. Toen ik een jaar of 7 was ben ik echt gaan rijden, wat een drama's moeten dat geweest zijn }> . Ik durfde niks, maar wou alles, elke les huilen omdat ik bang was maar de volgende keer er gewoon weer op klimmen. Eerst van manege naar manege, allemaal hetzelfde verhaal, ik was bang, de instructrice wed kwaad en ik weer janken *LOL* Toen ik een jaar of 12 was ben ik bij ene boer die een paar pony's had gaan rijden, heb ik zelfs op een groot paard gereden (was ik al were bijna vergeten!) en toen ik dertien jaar was begon het bij mijn mams ook weer erg te kriebelen en zijn we maar op zoek gegaan naar een paardje. Een beetje impulsieve aankoop gedaan, niet echt verstandig misschien(jonge pony die bijna niks kon, ik toch niet veel ervaring, ondaks alle jaren en een vreselijke schijterd) Maar met de nodige dipjes is het toch min of meer geod gekomen. Inmiddels zijn allebei mijn broertjes ook besmet Haha!

Dorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 12:51

Ik ben altijd al een dierenvriend geweest, maar ik ben pas beginnen paardrijden toen ik 15 was.
Mijn grootvader had vroeger een boerderij met koeien en toen hij op pensioen ging, bleef hij achter met 3 grote weilanden, dus kocht hij 2 trekpaarden en zo ben ik langzaam in de paardenwereld gerold.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 18:03

Ik heb ook niemand in de familie die ook paardengek is,wel zijn ze allemaal gek op dieren.Ik ben ook mn hele leven al paarden gek geweest en mocht op mn 9de eindelijk op paardrijles Haha!
Toen ben ik 3 jaar van manege naar manege gehobbeld en toen ik 13 was had ik een lievelingspony en die moest worden afgemaakt omdat hij ernstig kreupel was.Dat vond ik zo erg dat ik niet meer wilde.NOOIT MEER!
Maar zoals bekend is het paardenvirus niet uit te roeien en kwam het op mn 18de weer in volle hevigheid terug en ik wilde weer paardrijden. Ik kwam op een boerderij terecht waar een oudere dame paarden en pony's leasde.Idiaal natuurlijk!
Ik kreeg Romana in half pension,een 9 jarige dravers merrie.Een heel lief paard..maar erg onzeker.En dat liep nog wel eens spaak omdat ik ook nog te onzeker was.Maar ik was toch hartstikke verliefd.
Alleen kon ik het reizen (ze stond een paar steden verderop) werken en rijden niet meer combineren in de winter(er was alleen een buitenbak zonder verlichting),en ik moest er mee kappen.Mn hart was weer gebroken en opnieuw wilde ik echt niet meer rijden.
En ja!Drie jaar later kwam het paardenvirus toch wel zo erg terug dat ik er slapeloze nachten van had.Dus toch weer gaan lessen:) Inmiddels wilde ik toch wel heel erg graag een eigen paard en ben dus al een beetje gaan rondkijken en informeren.
Na ongeveer een half jaartje vond ik Chinouc, en was de gelukkigste vrouw ter wereld (ben ik nog steeds hoor) Haha!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:05

bij ons thuis , is iedereen eigenlijk wel een beetje paardengek , mijn broer en ik rijden paard , mijn vader reed paard en mijn moeder wou , toen ze klein was , op paardrijles , wat niet kon .

ikzelf ging soms naar de manege toe en had al wel 1 keertje op een paard gezeten , toen ik voor mijn 9e verjaardag paardrijlessen kreeg . na 4 maanden reed ik voor eerst in een paardrijles mee . na een aantal jaren rijervaring vond ik een verzorgpony die ik nu weer anderhalf jaar verzorg en dit hoop ik nog lang te mogen doen .

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:08

mijn moeder is begonnen met een new forest fokkerij en lesgeven, sinds vorig jaar ben ik er ook begonnen. ik rij al vanaf mijn 4e jaar. samen met mijn zus werk ik nu fulltime in de paarden/pony's.

gr linda Lachen

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:11

Greetje, en je man niet op bokt?
Dat wordt vechten voor de computers, als jullie allemaal willen bokken. Tong uitsteken

Toen we hierin verhuisden kwam ik echt in zon ''paardenstraatje'' terecht, dus ging ik hier altijd paardjes voeren Lovers
Later hoorde ik dat een vriendinnetje op paardrijden zat, nou dat wilde ik ook wel, dus... Haha!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:21

Toen ik 9 was wilde mijn beste vriendin eigenlijk wel samen op een sport gaan. We wilden allebei gaan paardrijden, maar zij mocht niet omdat haar moeder de manege te ver weg vond om in de zomer op de fiets heen te gaan. Maar ik wilde wel heel erg graag paardrijden en nu rijd ik dus 5 jaar paard Party!!
Mijn beste vriendin is toen aerobic gaan doen en doet dat nu nog steeds Haha! Alleen nu zien we elkaar eigenlijk haast nooit meer.. Scheve mond\

En nu heeft mijn vader ook twee privelessen gereden op Kenzo en mijn moeder gaat ook paardrijden! Ze weet alleen nog niet of ze ermee door blijft gaan, maar wel weer een paar keer. En mijn vader wil ook verder gaan, maar hij heeft nu geen tijd voor nog een keer priveles ofzo, zegt hij Frusty

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 19:21

Nee Fonnie mijn man typt met 1 vinger dus gelukkig hoeft hij niet. We hebben hier 3 computers in huis maar 1 is er niet op aangesloten. Daar maakt Yootha de paspoorten op en i.v.m. virusgevaar dus niet aangesloten. Maar ze surfen hier ook altijd graag, maar vinden mij een echte bokt -en brosverslaafde.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 20:48

Ik ben al dierengek zolang ik me kan herrinneren, elk dier dat een beetje knuffelbaar was, was bij mij niet veilig.
Ik woon op een boerderij, ernaast woont mn oma en opa en oom waarvan de boerderij ook is.
We zaten met zn allen eens een keer bij ons en toen kwam het op de een of andere manier op paarden en ponypark Slagharen terecht toen ik een jaar of 10/11/12 was.
Mn oom zei dat hij vroeger ook wel eens pony's van Slagharen heeft gehad voor een winter, en als Slagharen ze nog steeds uitleende voor een winter, mocht dat wel een keertje.
Toen zei hij dus wat verkeerds, want hij dacht dat ze dat toch niet meer deden, fout gedacht dus, want ze deden dat dus nog wel.

Toen kwam Beauty en 2 Fjorden, we hadden gevraagd om 2 pony's waar we op konden rijden (aangezien ik ook nog een broertje had wat het wel wat leek, later bleek het van niet), toen vroeg Slagharen of er eentje bij mocht, waar je niet op kon rijden.
Dat ging een beetje fout, want naar onze mening konden we niet op de Fjorden rijden, volgens mij waren ze nog niet eens zadelmak, veel te jong dus, kheb het wel eens gedaan, maar dat was niet echt wat.
Een van de eerste dagen ben ik met mn moeder met wat lekkers het weiland ingegaan om een paardje te pakken kunnen krijgen, dat was Beauty, die volgens de mannen die hun brachten dus juist niet te berijden was.
Maar dat was het dus wel!
Die winter heb ik volgens mij leren rijden, het paardje kende zelf ook vrij weinig, was echt de liefste die je kon bedenken maar stapte altijd gewoon braaf zn rondjes tussen de muren bij ponypark, ik heb er op leren rijden, ging niet altijd van een leien dakje maar toch, ik heb die pony veel aangeleerd maar hij mij zeker ook.
Op het eind was het echt een kinderpony geworden, ik ging er mee naar de les, sprong er mee, sprong er in het weiland op en ging in volle vaart naar de andere kant van het weiland en weer terug, gleed er van zn kont af en dingen die je nog meer doet als kleine kinderen die er nog niet echt bij nadenken, ik zou er nu niet meer aan durven te denken dat nog eens te herhalen.

Toen het April werd, moesten ze terug, mn moeder heeft nog gevraagd of hij te koop was, maar daar deden ze daar niet aan zeiden ze.

Een meisje waar ik die tijd toen les mee heb gehad, wou haar pony verkopen, ze had al een nieuwe.
Ik heb toen gevraagd of die die tijd dat hij nog niet verkocht was, bij mij mocht staan, als ik maar kon rijden en verzorgen, dat leek mn moeder toch niet wat, verkopers over de vloer terwijl de pony niet van ons was enzo.

Dus was het tijd voor een eigen paardje aangezien er bij ons in de buurt wel een manege was waar les werd gegeven maar je daar je eigen paardje voor mee moest brengen en dat had ik dus op dat moment niet, het werd een 3-jarige merrie, ArabierxNewForest, net zadelmak.
Ook een heel lief beestje, ik heb op haar leren blijven te zitten, ook al bokte ze nog zo hard, omdat ze nog zo jong was deed ze dat altijd in het begin als je ging rijden.
Khad alleen een beetje problemen met springen, kheb echt vaak op het punt gestaan om haar te verkopen maar nooit echt gedaan.
Totdat ik vond dat het nu toch echt wel moest, ik groeide eruit enzo, ik heb haar ongeveer 4/5 jaar gehad.

Wou niet meteen een heel groot paardje, ook al was ik al 16, bijna 17 en dus dicht bij de overgang naar de paarden.
Kheb er wel eentje op proef gehad, maar dat klikte niet echt, toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik Chriss tegen, op het eerste oog verliefd geworden en nu nog steeds.
Ik had op dat moment mn D nog steeds bij me thuis staan, dus heb ik Chriss even op een andere stal geplaats, ook om de mogelijkheden tot ik haar wat beter kende enzo.
Na de proeftijd heb ik besloten haar te kopen en kon ik het eindelijk aan om mn vorige D te verkopen, echt met pijn in mn hart maar ik kon kiezen, haar houden en doorsukkelen voor mijn gevoel of een ander paardje waar ik misschien wel mee vooruit kon, 2 kon en mocht ik er niet houden.
Het laatste heb ik gekozen, kheb Chriss naar huis gehaald, maar nu staat ze weer even op een andere stal, ivm de mogelijkheden daar.

Slapen Zo, dit is echt een heel lang verhaal geworden, was het niet van plan maar het gebeurt je gewoon.
Dit was ongeveer mn paardenloopbaan tot nu toe wat betreft eigen paarden, kheb er soms wel wat anderen bij gedaan of andere geholpen, en ik geef nu les op een gehandicaptenmanege.

Slaap lekker zou ik zeggen, vooral na dit ellenlange verhaal van mij, haha.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:28

ik ben er als lollig ideetje op gegaan met me vriendin. Toen ben ik echt besmet geraakt maar zijn had een anti-middeltje gekregen is gestopt en ik ben doorgegaan. Nu bleek mijn virus zo besmettelijk te zijn dat me pa ook in de paarden is gegaan Haha! *LOL*

xxxjes Maaike

starfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 15:09

Ik ben op mijn achtstebeginnen paardrijden. Ik was al altijd zot geweest van paarden en toen mijn vriendin een pony kreeg ben ik beginnen paardrijden. Party!!