Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:48

Joysieee schreef:
Wij zijn echt wel heel blij met onze Mayo matten. :j we hebben ze in 3 boxen en een gedeelte van de inloop. Er ligt een zak vlas per stal onder, dus de urine en nattigheid lopen daarheen. In de boxen hebben we er dan nog een zak vlas overheen, maar in de inloop liggen ze 'kaal'. Zo'n 1x per 2 weken halen we de onderlaag er onderuit (dan begin je het te ruiken). Gelukkig zijn de matten niet zwaar, dus is het relatief makkelijk. Wel is het echt een stinkklusje.
Al met al scheelt het ons wel veel bodembedekking. Normaal hadden we flink meer vlas verbruik; nu hebben we de onderlaag + elke week een zak voor er bovenop, dus 3 zakken per box per 2 weken. Dat was voordat we de matten hadden al gauw het dubbele :=
De paarden liggen er graag op. Zowel in de stallen als op het 'kale' inloopstuk. In onze boxen passen ze vrijwel perfect en blijven ze dus ook mooi liggen. In de inloop hebben we een soort frame gemaakt waar we ze in kunnen leggen. Werkt super!

Hoe krijg je de matten recht en aansluitend met vlas eronder?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:03

Waar hebben jullie ze gekocht Karin?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:12

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:37

Ik heb ook mayo matrassen in stal liggen.

Ik vind dat het goed de kou van de vloer tegen houdt.
Verder zijn ze niet vocht doorlatend, maar loopt de pis wel tussen de naden door. Uiteindelijk heb je dus hele plassen pis onder de matten. Wij hebben er een betonnen fundering in, dus zonder naden. Daardoor kan de pis ook niet weg.
Dat is een nadeel, maar met tegels of klinkers eronder zal je dat probleem minder hebben.

Mijn paarden liggen er allemaal op, maar als het droog weer is liggen ze toch liever in het zand buiten.

De matten zijn lekker zacht voor de paarden om op te staan of liggen. Al met al ben ik er wel tevreden over. Alhoewel het wel een enorme aanslag op je portemonnee is -O- ze schijnen wel een leven lang mee te gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:22

Iets verder in de tijd: ik zou toch graag mayo matten aanschaffen... de dikste variant.
Mijn paarden plassen niet in de inloopstal, ze mesten er alleen.
Mijn ruin mag er graag slapen... maar ligt nu op tamelijk dunne granulaatmatten, en krijgt daar plekjes van.

De matten lijken me fijner dan stalbedekking (daar pissen ze namelijk wel in), maar ben dus benieuwd naar mensen die het ook in hun inloopstal hebben liggen.

Monique1963

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:24

Ik heb geen mayo matten, maar wel dikke stalmatten. Erg ontevreden. Ik had ze op beton in de boxen liggen, verspild geld. Daar weggehaald, in inloopstallen op de aarde gelegd, verzakt, moeilijk schoon te houden, not happy ermee.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:28

De vorige eigenaar van mijn paard had er stalmatten in gedaan in de stal ( paard staat nog op dezelfde locatie ). Zijn dikke stevige matten. Ik gooi er nog wel vlas met stro overheen. Mijn paard is al wat ouder en merk wel dat de kou van de betonnen grond er niet doorheen komt. Wel kan het wat natter zijn, vandaar ook de extra bodembedekker. Mijn paard staat wegens medische redenen ook rondom op ijzers en dit is niet zo glad. Hij ligt er graag op :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 10:33

We hebben inmiddels een aantal maanden dikke matten liggen uit een oude sportschool. Ik moet zeggen dat ik het heel fijn vindt. De ondergrond bestaat zoals gezegd uit oude klinkers dus het uitmesten is nu echt een verademing. Wat schuift dat makkelijk!

Ik zie ook dat het paard met schouderproblemen en de shetlander met gevoelige hoeven er graag op staan. Liever nog dan op het zand of gras.

Omdat niet de hele inloopstal vol ligt gaan ze wel wat schuiven als ze op de naad mesten en eroverheen banjeren zodat de mest erin geduwd wordt.
Maar dat ligt niet aan de matten, maar aan het feit dat ze niet opgesloten liggen.

We hopen binnenkort nog een partij op te halen zodat de hele stal vol ligt en ze niet meer kunnen schuiven.

De urine zakt direct weg.

Ja vooralsnog heel blij mee! :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:38

Ninx schreef:
Iets verder in de tijd: ik zou toch graag mayo matten aanschaffen... de dikste variant.
Mijn ruin mag er graag slapen... maar ligt nu op tamelijk dunne granulaatmatten, en krijgt daar plekjes van.

De matten lijken me fijner dan stalbedekking (daar pissen ze namelijk wel in), maar ben dus benieuwd naar mensen die het ook in hun inloopstal hebben liggen.

Ik had ze.
Alleen de mijne deden er ook op plassen.
Daardoor bleef het onder de matten liggen en ging ontzettend stinken (betonnen vloer zonder geul/afvoer).
Dus toch weggedaan.

Als ze niet erop hadden geplast had ik ze gehouden :)
Ze lagen er graag op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:10

Karin_deB schreef:
Ninx schreef:

Ik had ze.
Alleen de mijne deden er ook op plassen.
Daardoor bleef het onder de matten liggen en ging ontzettend stinken (betonnen vloer zonder geul/afvoer).
Dus toch weggedaan.

Als ze niet erop hadden geplast had ik ze gehouden :)
Ze lagen er graag op.

Dat is goed nieuws.... nee, plassen op een verharding vinden ze hier gelukkig stom... zowel op steen als op rubber doen ze dat niet... dat scheelt....
Voor mij het belangrijkste dat ze er inderdaad fijn op kunnen liggen

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:22

Ik ben nog steeds enorm tevreden over de Mayo matrassen. Ze liggen in een inloopstal en ze blijven er ook netjes uitzien, nog steeds geen slijtage.
De paarden staan en liggen er erg graag op. Ik heb sinds kort ezels en ook zij staan en liggen eigenlijk altijd op de matrassen.
Bij mij kunnen ze kiezen waar ze staan omdat ik ook in een deel van de inloopstal zaagsel heb liggen, maar ze kiezen altijd voor de matrassen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:11

fardoe schreef:
Ik ben nog steeds enorm tevreden over de Mayo matrassen. Ze liggen in een inloopstal en ze blijven er ook netjes uitzien, nog steeds geen slijtage.
De paarden staan en liggen er erg graag op. Ik heb sinds kort ezels en ook zij staan en liggen eigenlijk altijd op de matrassen.
Bij mij kunnen ze kiezen waar ze staan omdat ik ook in een deel van de inloopstal zaagsel heb liggen, maar ze kiezen altijd voor de matrassen

Fijn dit! Klinkt goed.
Goed te lezen dat het je zo goed bevalt.
Ik ga er ook maar werk van maken.

Nog een vraag: hoe hebben jullie ze ‘vastgelegd’? Dat ze niet gaan schuiven?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:20

Bij een aantal stallen wel gezien maar vond het een vieze bende. Evengoed nat als ze erop plasten. Geen fijne ondergrond om te liggen en het stonk vaak ook.

En om van de stank af te komen kan je wel de matten weghalen en schoonspuiten maar is best een klus en smerig werk ook.

Bij sommige werkt het misschien prima maar bij stallen die ik heb gezien vond ik het vooral smerig en niet paardvriendelijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:02

simongek schreef:
Bij een aantal stallen wel gezien maar vond het een vieze bende. Evengoed nat als ze erop plasten. Geen fijne ondergrond om te liggen en het stonk vaak ook.

En om van de stank af te komen kan je wel de matten weghalen en schoonspuiten maar is best een klus en smerig werk ook.

Bij sommige werkt het misschien prima maar bij stallen die ik heb gezien vond ik het vooral smerig en niet paardvriendelijk

Heb je het dan over rubber matten of heb je het over Mayo matten?

Mijn paarden hepen 24/7 vrije uitloop.... dus die poepen en plassen over het algemeen buiten. Een paard vindt het zelf ook niet prettig om in zijn eigen poep en pies te liggen. Dus als ze de keuze hebben, zullen ze dat ook niet doen.
Ik kan me voorstellen dat dit soort matten minder prettig zijn dan strooisel wanneer ze veel op stal moeten staan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:12

Ninx schreef:
simongek schreef:

Heb je het dan over rubber matten of heb je het over Mayo matten?

Mijn paarden hepen 24/7 vrije uitloop.... dus die poepen en plassen over het algemeen buiten. Een paard vindt het zelf ook niet prettig om in zijn eigen poep en pies te liggen. Dus als ze de keuze hebben, zullen ze dat ook niet doen.
Ik kan me voorstellen dat dit soort matten minder prettig zijn dan strooisel wanneer ze veel op stal moeten staan.

Op stal en inloopstal. Maar ik vind dat een paard altijd een droge zachte plek moet hebben op stal als je ze 24 7 buiten houd. In de nacht op stal is een overkapping zonder strooisel natuurlijk al genoeg.

Ik zie hier zo vaak foto's met een overkapping en dan wat zand/modder of rubber tegels en naar mijn mening is dat niet genoeg. Paddock met zand is vaak natuurlijk fijn om te liggen maar als het veel regent zoals onze winters vind ik persoonlijk een stal met knappe bodembedekking een must.

Maar hier zijn de meningen nogal over verdeeld :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:45

ik heb speeltuintegels onder mijn inloopstal liggen.
Nu na 6 jaar) beginnen ze wel wat in te duiken en minder proper te zijn, echter gebruiken ze die momenteel helaas deels als toilet, en ik heb er geen stromend water dus die zijn nog nooit afgespoten (wel al eens weggehaald en herlegd.

Ik ga komende weken achter een nieuwe lichting voor in mijn nieuwe stal, daar normaal wel stroom en water dus die kunnen beter onderhouden worden.
Ze liggen bij mij liever buiten, maar als alles nat is liggen ze er ook wel op.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:55

Ik heb ook sinds ongeveer een jaar de Mayo matrassen in mijn inloopstal. Ik heb er 1 keer een paard in zien liggen en verder gebruiken ze hem vooral als toilet. Maar ik moet zeggen dat het niet stinkt ondanks dat ik ook een betonnen vloer heb die niet op afschot ligt. Van de week eindelijk eens schoongemaakt. De matten zijn gelukkig niet zwaar maar het is wel smerig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:03

Wij hebben al heel lang dikke rubberen tegels van 8 cm dik in de stallen icm een gedeelte vlas.
Ruinen dus die doen alles op het vlas anders spettert het. Wel grote stallen van 4x4 en liggen doen ze op de tegels. Betonvloer eronder die iets afloopt en gaat goed. Eens per jaar tegels eruit en overal hoge drukreiniger erover .

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:30

Ik had ze voor mijn ruin ook maar wat een smeerboel wordt het.

Ik had van die speeltuin tegels opgehaald op marktplaats voor een leuke prijs. Waren er zo ingelegd. Maar mijn ruin schaafde zijn hakken open met het opstaan van het liggen omdat het toch wel erg ruw is.

Stal liep schuin af en zaten 2 gootjes, die raakte constant verstopt met toch wel hooi en stro (had er uiteindelijk stro bij op ivm de kapotte hakken. Ik stond dus elke week de gootjes leeg te pieren met takjes zodat de urine wel weg kon.

Heb ze na een halfjaar eruit gehaald en schoongespoten met een hoge druk en wat een derrie kwam er nog onderuit, ze zijn lomp zwaar vooral als ze volgezogen zijn met urine/ water. Heb ze toen schoon teruggelegd en halfjaar later verkocht ik het paard en heb ik de tegels direct op marktplaats gezet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:47

Net even opgezocht: ik heb de mayo matrassen sinds 2017 alweer :j
We hebben een inloopstal, betonnen vloeren netjes op afschot met een put in het midden. Daar de matten dus overheen gelegd. Gebruik er geen strooisel meer overheen, de paarden gebruiken het soms wel als toilet, maar plassen toch meestal buiten. Met name mijn jongste paard ligt er bijna dagelijks op, terwijl hij ook gewoon een fijne zandpaddock ter beschikking heeft waar mijn oudere paard juist weer het liefst in ligt.
Al met al heel tevreden. Het feit dat ze geen vocht opnemen is denk ik echt het verschil ten opzichte van de speeltuintegels die hierboven genoemd worden :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:16

Achterom schreef:
We hebben een inloopstal, betonnen vloeren netjes op afschot met een put in het midden. Daar de matten dus overheen gelegd. Gebruik er geen strooisel meer overheen, de paarden gebruiken het soms wel als toilet, maar plassen toch meestal buiten. Met name mijn jongste paard ligt er bijna dagelijks op, terwijl hij ook gewoon een fijne zandpaddock ter beschikking heeft waar mijn oudere paard juist weer het liefst in ligt.
Al met al heel tevreden. Het feit dat ze geen vocht opnemen is denk ik echt het verschil ten opzichte van de speeltuintegels die hierboven genoemd worden :j

heb je een idee van de prijzen voor die matrassen? heb jij ze onderling vastgezet met die metalen latjes?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:32

Duhelo schreef:
Achterom schreef:

heb je een idee van de prijzen voor die matrassen? heb jij ze onderling vastgezet met die metalen latjes?

Ik heb geen idee van de prijzen op dit moment, ik begreep dat ze behoorlijk in prijs gestegen zijn ten opzichte van toen.
Destijds had ik er voor mezelf aan gerekend: ik gebruikte voorheen een zak strooisel per paard per week. Als de matten me de helft van het strooisel bespaarden dan had ik het met 2 jaar terugverdiend :j Maar zoals gezegd, ik heb echt geen idee van de huidige prijzen.
De matten liggen bij mij los, dat werd destijds ook zo aangeraden bij paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 05:44

Hier iemand met twee inloopstallen, waarvan één helemaal bemat en ik heb buiten mijn stal nog een stuk mat liggen (op mijn stelcon platen). Blijft keurig netjes. Soms plast mijn merrie erop, maar dan gooi ik er water overheen. Geen stank, niets. Ik haal sowieso 2x daags mest e.d. weg.

Slapen doen ze bij mij nooit in hun stal. Niet op de mat, niet met strooisel. Tenzij ik ze opsluit, maar dat gebeurt enkel bij ziekte. En dan gaat er wel bodembedekking bij.

Slapen doen ze in het zand. Zomer en winter. Ik ben de afgelopen winter redelijk doorgekomen daarmee, omdat ik zorg dat er goed zand ligt, zodat het nooit (lang) extreem nat blijft.

Maar even buiten dat, ik ben blij met de mat(ten). Paarden staan er graag op.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:13

Ik heb vóór het inloopstalletje langs ook een strook stalmat liggen. Vooral in de wintertijd vinden ze dat erg prettig; hoeven ze niet in de blubber van de paddock te staan. Dan deponeren ze daar trouwens ook hun drollen := Maar die matten lijden daar niet onder, die komen oorspronkelijk uit een koeienstal dus die hebben erger meegemaakt.

Sinds dit voorjaar en komende winter hebben ze een andere paddock met meer witzand en hoger gelegen, dus het is nog ervaren hoeveel ze dan op dat zand of op die strook blijven.

Kortom: met een paddock en inloopstal vind ik t ideaal +:)+

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 17:30

Ik ben op zoek naar Mayo matrassen, is er miscchien iemand die er vanaf wil.?