wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 15:17

8nnemiek schreef:
In de natuur doet een paard dat zelf door in droog zand te rollen en zich uit te schudden. Dan staan de haren ook grotendeels weer rechtop. Dus dat deden we vroeger nabootsen met stro.
Zo heb ik het 30 jaar geleden geleerd. En ik doe het nog steeds zo.

Ja, het rollen is een mooi principe, en ook vaak het eerste wat een paard doet al je hem na het rijden weer de wei in doet. En hoe heerlijk is het dan om een wei te hebben met ook een stuk zand erin, die van mij gaat uitgebreid rollen. Nog een vraag: zou het dan wat uit maken als het zand iets vochtig is?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:19

Mijn paard is nu nog niet geschoren en die is uitgedampt tegen de tijd dat ik haar meeneem, maar zodra ik het zadel eraf trek dampt dat nog wel na. Dat laat ik alijd even uitdampen zonder op de tocht te staan.
Ik ga aankomend weekend scheren, want zo fanatiek trainen met zo'n dikke vacht vind ik echt waardeloos. :o

Lenteklokje schreef:
8nnemiek schreef:
In de natuur doet een paard dat zelf door in droog zand te rollen en zich uit te schudden. Dan staan de haren ook grotendeels weer rechtop. Dus dat deden we vroeger nabootsen met stro.
Zo heb ik het 30 jaar geleden geleerd. En ik doe het nog steeds zo.

Ja, het rollen is een mooi principe, en ook vaak het eerste wat een paard doet al je hem na het rijden weer de wei in doet. En hoe heerlijk is het dan om een wei te hebben met ook een stuk zand erin, die van mij gaat uitgebreid rollen. Nog een vraag: zou het dan wat uit maken als het zand iets vochtig is?

Nee hoor, het gaat erom dat er ruimte tussen de haren komt waardoor er lucht tussen komt en het zweet sneller laat verdampen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 21:08

eldie schreef:
Ik stap ze zelfs niet helemaal droog. Als ze op adem zijn en niet te nat gaan ze gewoon het land weer in. Ik maak vaak genoeg mee dat ze met elkaar hard rennen in het land en daarna zijn ze ook nat van het zweet, dan is er ook niemand die ze uitstapt of op adem stapt. En ze zijn nooit ziek bij mij, dus ik denk dat veel zich vanzelf regelt en we ook niet te moeilijk moeten doen.

klinkt goed Eldie! vanmiddag gereden, en let wel, ik ben een recreatieruiter, het waaide flink dus heb me maar niet op de weg gewaagd, bleef in de bak en dan is een half uurtje echt de max. Hij was echter niet eens bezweet, lekker uitgedraafd met de lange teugel en uitstappen als slotstuk. Maar misschien bedacht ik mij, juist omdat het zo waaide dan waait het zweet wellicht meteen droog?!?! tijdens het rijden? of kan dat niet....