Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Princesj schreef:Ik weeg elke midibaal, er kan een verschil in gewicht in zitten van bijna 100kg. Dat maakt natuurlijk wel een verschil in hoe lang je er mee zal doen.
Een verschil van 100 kilo op een baal die gemiddeld (maar) 120/130 weegt?
Dat is bijna het dubbele.
pmarena schreef:Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegd
pmarena schreef:Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegdZe krijgen onbeperkt en eten gewoon wat ze nodig hebben. Worden ze te vet dan moet er iets aangepast worden. Worden ze te mager dan moet er iets aangepast worden.
Het moet mooi hooi zijn. Mag in plastic zitten, maar dan wel echt goed droog spul en niet van dat apenhaar of die zure zooi. Het gewicht van wat ze eten vind ik echt totaal niet interessant
Rizette schreef:pmarena schreef:Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegdZe krijgen onbeperkt en eten gewoon wat ze nodig hebben. Worden ze te vet dan moet er iets aangepast worden. Worden ze te mager dan moet er iets aangepast worden.
Het moet mooi hooi zijn. Mag in plastic zitten, maar dan wel echt goed droog spul en niet van dat apenhaar of die zure zooi. Het gewicht van wat ze eten vind ik echt totaal niet interessant
Dat versschil wat genoemd wordt in kilo's kan helemaal niet met hooi. Zo;n verschil krijg je als je hooi tegenover nattere kuil zet.
Princesj schreef:Ik weeg elke midibaal, er kan een verschil in gewicht in zitten van bijna 100kg. Dat maakt natuurlijk wel een verschil in hoe lang je er mee zal doen.
pillow schreef:pmarena schreef:Ik vind dat wel bizarre verschillen hoor, als je er van uitgaat dat een midibaal rond de 100 kg weegt, en een gewoon baaltje zo'n 15-25 kg.
Het lijkt mij ook niet kunnen. Ja als natte kuil inzit zou hij veel meer kunnen wegen, maar niet met hooi.
joyce B schreef:Fijn of langstengelig grof hooi maakt ook uit in gewicht. Fijner korter spul kunnen ze veel strakker persen dan langstengelig grof spul. Die balen zijn vaak duidelijk lichter
pillow schreef:joyce B schreef:Fijn of langstengelig grof hooi maakt ook uit in gewicht. Fijner korter spul kunnen ze veel strakker persen dan langstengelig grof spul. Die balen zijn vaak duidelijk lichter
Wat hier al gezegd is, dat kan eens 20 kg schelen, maar geen 80 kg. Een midibaal van 180 kg is bij mij geen midibaal meer.
kimwilliam schreef:hier krijgen ze op de pensionstal 8 kg ruwvoer en de rest voer ik zelf bij.
onze voedingsdeskundige heeft gezegd hou de vuistregel aan dat ze 2kg hooi per 100kg lichaamsgewicht nodig hebben. zelf heb ik er 2 staan waarvan de merrie ook drachtig, hierdoor gaat er per dag 10kg doorheen. misschien dat de vuistregel je een indicatie kan geven