Plan voor een schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 12009
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:28

Mijn voorkeur gaat ook uit naar breed ipv diep (evt met luifel). Meer kans dat iedereen de stal in mag op die manier. Geen idee hoeveel je te besteden hebt maar als het kan zou ik kiezen voor geïsoleerde dakplaten. Dat scheelt echt enorm veel warmte in de zomer. Je zou kunnen kiezen voor halve wanden en dan het stuk tussen wand en dak dichtmaken met windgaas. Dan blijft het luchtiger en hebben de paarden meer zicht dan wanneer je het helemaal dicht maakt.

Ik heb geen evaring met knagende paarden gelukkig. Je zou kunnen kiezen voor kunststof maatwerk bij Geert en Henk Trading. Dat is echt heel goed betaalbaar. Met de huidige materiaalprijzen vraag ik me af of je veel goedkoper uit bent als je het zelf gaat maken en materiaal nieuw koopt.

Duhelo

Berichten: 28624
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:27

Een schuilstal voor 2 paarden van 3x6, zouden jullie een deel in het midden van de voorkant dichtmaken, al dan niet met anderhalve meter in de scheiding (makkelijker te splitsen) om wind buiten te houden? Zodat er aan beide kanten een opening is van 1.5 m, of krijg je dan net tocht?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:37

Hier ook een schuilstal van schuilstal.com en zeer te spreken. Heb er 1 van 7 meter met een afsluitbare (zadel)kamer. Is nog geen 500 euro per jaar dus zeker niet gek.
Afbeelding

Daarnaast doen ze ook buiten stallen dus heb sinds 2 jaar ook een buitenstal van ze. Je kunt het precies zo maken en tekenen als je wilt en ze zetten het neer voor je. Echt super service, kunnen ze later ook veranderen. Mogelijk is het dus wel iets dat kan ik schuilstal deels dicht te maken.
Afbeelding

Bij ons is het tralies van binnen. Dit kan ook open, dat kun je zelf beslissen.
Afbeelding

En wij hebben gekozen voor extra ruimte voor hooi opslag enzo.
Afbeelding

Er is dus heel veel mogelijk. Mijn stal is iets van 185 euro per maand voor het hele ding, maar helemaal met oud en nieuw of als we bijvoorbeeld eventjes weg zijn in de avond, is het fijn dat ze een plekje hebben. Vaak met noodweer staan ze al klaar van hop laat ons er maar in :')

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:53

@lotte: ziet er goed uit, maar heb je geen last van condensdruppels aan de onderkant van dat metalen dak ??

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:12

Mooi concept, die metalen stalbouw. Ideaal ook dat je kunt huren.

Ik heb met behulp van jullie aanwijzingen een plannetje bedacht.

Afbeelding

Een schuilstal met 2 ingangen. Aan zon- en achterkant dicht, aan voor- en zijkant tot schoprandhoogte dicht en daarboven windgaas. In de wanden laten we bindogen monteren voor eventuele hooinetten.
Voor het dak wil ik gaan voor geïsoleerde beplating, waarschijnlijk een zadeldak met meter oversteek. Constructie van hout, buitenkant beplaat met kunststof of metaal (we willen geen schilderwerk erbij).
Een plaatselijke ondernemer mag dit voor ons gaan bouwen. Nadat de gemeente groen licht heeft gegeven, uiteraard.

Dank voor jullie input! Hier was ik zonder jullie echt niet opgekomen +:)+

Nu nog bedenken hoe we het kwa bodem gaan doen. Wat zijn jullie tips? In de hoek liggen nu MudControl platen. Bestrating is een optie, beton storten liever niet.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:15

DubbelFun schreef:
@lotte: ziet er goed uit, maar heb je geen last van condensdruppels aan de onderkant van dat metalen dak ??


Nee gelukkig niet. Valt echt heel erg mee. Het blijft ook goed droog, en ze hebben bij schuilstal.com ook de mogelijkheid om een zonnepaneel er bovenop te zetten zodat je verlichting kunt hebben in de stal. Ik gebruik sensor paneeltjes met kleine zonne panelen en dat werkt ook prima.

@dees bestraten kan inderdaad ook goed. Je kunt wel vaak ergens tweedehands stenen vandaan halen in grotere partijen, scheelt het toch best wat met kosten ook.

SandraWierda

Berichten: 1449
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:44

Dees schreef:
Mooi concept, die metalen stalbouw. Ideaal ook dat je kunt huren.

Ik heb met behulp van jullie aanwijzingen een plannetje bedacht.

[ [url=m/5fUmNt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een schuilstal met 2 ingangen. Aan zon- en achterkant dicht, aan voor- en zijkant tot schoprandhoogte dicht en daarboven windgaas. In de wanden laten we bindogen monteren voor eventuele hooinetten.
Voor het dak wil ik gaan voor geïsoleerde beplating, waarschijnlijk een zadeldak met meter oversteek. Constructie van hout, buitenkant beplaat met kunststof of metaal (we willen geen schilderwerk erbij).
Een plaatselijke ondernemer mag dit voor ons gaan bouwen. Nadat de gemeente groen licht heeft gegeven, uiteraard.

Dank voor jullie input! Hier was ik zonder jullie echt niet opgekomen +:)+

Nu nog bedenken hoe we het kwa bodem gaan doen. Wat zijn jullie tips? In de hoek liggen nu MudControl platen. Bestrating is een optie, beton storten liever niet.


Dees, ziet er top uit, Vooral de ingang vlak bij het hek, maakt het voor jezelf ook stuk makkelijker :j

wij hebben in het zand van die dikke rubber matten die je aan elkaar verbind. Mochten ze er een keertje in plassen zakt het zo weg. Beter voor de hoeven en het isoleert ook meteen beter

SunnyHorse
Berichten: 1277
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:59

Leuke plannen Dees! Wat zul de paarden en jij daar een hoop plezier van krijgen.

Elementen/details ter overweging;
Ramen? Misschien aan de zijde van de mestplaat zodat je meteen ziet of er een paard instaat en hoe het erbinnen aan toe gaat? En mijn ervaring met mijn nieuwe stallen waar ik ook ramen extra heb toegevoegd: ze mogen daar heel graag doorheen kijken en zien wat er gebeurd op het erf. Heb er er wel de mogelijkheid om met tralies dicht te doen en winddicht vanwege doorzichtig kunststof “raam” erin te zetten.

Waterbakjes? Is een automatische drinkbak in de stal ook handig? Vorstvrij?

Eventueel afsluitbare opening? Mocht je om wat voor reden er een paard in willen houden?
Isolatie dak? Tegenwoordig prachtige plafond panelen die direct isoleren. Scheelt hitte, lawaai en condens.

Elektriciteit? Een stopcontact? Lichtpunt?
Bodem: die lekkere smeerkeesjes van mij poepten en plassen liefste overdekt. Dus als de stal open stond en zij mochten overal lopen, dan liepen gerust vanuit de bak/paddock helemaal naar stal om daar lekker te plassen/poepen. Vond dat eigenlijk niet zo fijn, had liever dat ze dat in de bak deden.

Ir111

Berichten: 12009
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:03

Ik zou niet straten. Stilstaan op beton/steen zorgt voor een verminderde bloeddoorvoer in de hoeven (terwijl lopen op verharding juist zorgt voor een betere doorbloeding). Dus voor de voeten liever iets dat wat flexibeler is zoals mudcontrolplaten met zand.

Nog een tip voor het windgaas. Ik heb ergens een constructie gezien waarbij je het windgaas op kan rollen (als een rolgordijn zeg maar). Als je het dan niet nodig hebt kun je het omhoog halen en is er meer ruimte om te bewegen en beter zicht.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 12:34

Elektriciteit en water zijn niet nodig, net als afsluitbaarheid. Naast het hek is een waterbak waar ze nu ook al drinken. Aan de andere kant van de mestbult staat een grote schuur met daarin 3 boxen en op de gevel aan de buitenkant een grote lamp die over het eerste stuk van de paddock schijnt. Bij superslecht weer/winter en in geval van nood/pech/ziekte gaan ze gewoon weer op stal in hun eigen box.

Een raam aan de zonkant lijkt me niet zo praktisch (warm). Bovendien, als ze nu in dat hoekje staan, moeten we toch ook al naar het hek lopen om ze te zien :D

Oprolbaar windgaas! Daar ga ik me in verdiepen!

Rubber matten op de vlier klinkt ook goed!

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:38

Dat oprolbare gaas wordt vaak bij open (koeien)stallen gebruikt.

@dees: door de openingen in verschillende wanden te maken heb je wel iets meer kan op trek/tocht.

Ik heb momenteel niets in mijn schuilstal liggen, ze staan gewoon op het Veluwse zand. Ze houden het netjes schoon. Soms ligt er een hoop of een plas als het echt hele dagen regent, anders nooit.

josien_m_
Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:21

Je tekent de windpijl op het zuidwesten neem ik aan? Dan zit de zon toch ook aan die kant waar je de halve wanden hebt?

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 13:34

Er staan 2 pijlen :) 1 voor de wind, en 1 voor de zon. De zon komt op de schets "van onder af". Daarom aan die kant een dichte wand.

Dubbelfun - zou het helpen om een tochtgordijn te maken dan?
Dit idee: https://www.landbouwwinkel.nl/tochtgord ... groen.html
(ik zag dit in Zuid Duitsland in een paardenstal, werkte daar goed)

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:43

Ik hoor er wisselende geluiden over. Sommige paarden kunnen er niet aan wennen en weigeren om er door te lopen. Ook moeten ze breed en dik zijn (voldoende gewicht hebben) zodat ze bij flinke wind niet gaan klapperen/op waaien en paarden hard kunnen raken (ook niet best voor het vertrouwen :D )
Al met al zou het niet mijn ding zijn en hou ik het maar bij 2 openingen aan de zelfde kant.

Qimm

Berichten: 15209
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:12

Ik heb wel flappen en hier bevalt het wel goed. Minder wind en inregenen. Toen wij onze stal gingen bouwen hebben we helemaal niet stil gestaan bij windrichtingen en dergelijke waardoor we nu de ingang op zo'n beetje de aller slechtste plek hebben 8)7
In het begin liet ik de middelste flappen opzij weghangen zodat er een duidelijke doorgang was en dan elke paar dagen versmalde in de doorgang tot ze er probleemloos doorheen liepen.

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:06

Dees schreef:
Mooi concept, die metalen stalbouw. Ideaal ook dat je kunt huren.

Ik heb met behulp van jullie aanwijzingen een plannetje bedacht.

[ [url=m/5fUmNt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een schuilstal met 2 ingangen. Aan zon- en achterkant dicht, aan voor- en zijkant tot schoprandhoogte dicht en daarboven windgaas. In de wanden laten we bindogen monteren voor eventuele hooinetten.
Voor het dak wil ik gaan voor geïsoleerde beplating, waarschijnlijk een zadeldak met meter oversteek. Constructie van hout, buitenkant beplaat met kunststof of metaal (we willen geen schilderwerk erbij).
Een plaatselijke ondernemer mag dit voor ons gaan bouwen. Nadat de gemeente groen licht heeft gegeven, uiteraard.

Dank voor jullie input! Hier was ik zonder jullie echt niet opgekomen +:)+

Nu nog bedenken hoe we het kwa bodem gaan doen. Wat zijn jullie tips? In de hoek liggen nu MudControl platen. Bestrating is een optie, beton storten liever niet.


Dees, ik zat net je nieuwe plannetje te bekijken en mijn vader wierp er net ook een blik en hij zegt dat je de deur op de korte rijde beter aan dezelfde kant steekt als de deur op de lange zijde. Dit om tocht te voorkomen. Hij is bang dat je tocht gaat krijgen door de plek waar nu andere deur zit op de korte kant. Zet je aan de andere kant ga je normaal gezien geen tocht krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:16

petraaken: ik heb in mijn stal ook een situatie waarin ik één deur aan de voorkant heb en een 2e deur zoals jij schetst, maar ik heb wel degelijk trek/tocht ervaren als beide deuren open stonden. En dan zat er zelfs nog een muur tussen de stallen van 2 mtr hoog.
Nu zou het kunnen dat door de open dakspanten de tocht versterkt wordt, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 19:58

Ding is... beide openingen aan dezelfde zijde, dat biedt geen beschutting tegen de regen icm wind.
Maar tocht is ook niet fijn.... hmmm

Ir111

Berichten: 12009
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:01

Nog een nabrander over geïsoleerde dakplaten. Werk de kanten waar de isolatie zichtbaar is netjes af. Anders gaan bv musje er aan kluiven (om te nestelen?). Ik spreek uit ervaring. :')

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:17


marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:15

Dit is een goeie vooral de laatste (rechtse) tekening. En dan rondom tegels leggen dan wordt het geen prutbende.

Duhelo

Berichten: 28624
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:39

DubbelFun schreef:
Op je eerdere tekening heb je de windrichting noord-west getekend en je kunt het best voor de zomer gewoon west of zelfs zuid-west aanhouden.
https://cdn.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... _large.png
Voorbeeldje van mijn idee mét ootb alternatief :)
[ [url=m/TDjxJu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo een tussenstukje zoals jij tekent twijfel ik over voor onze stal! Heeft dat echt meerwaarde? en zijn die tussenstukjes dan compleet dicht binnenin?

Zouden jullie trouwens de schuilstal betegelen, of eerder in zand laten?

zand = in principe een altijd droge en zachte ligplek. Minder risico ook dat ze het als toilet gebruiken lijkt me. Dus ik overweeg een paddockpaneel met daarop zand. Dan kan ik de rubber tegels gebruiken voor een fijne droge (en zachtere) voederplek.

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:56

Het tussenstukje zorgt er voor dat als één paard vervelend doet en andere belet om naar buiten te gaan dat ze altijd een ontsnappingroute hebben, één paard kan nu nooit beide ingangen dicht houden. Het buitenstuk is hoog, het binnenstuk kan hoog, maar is vaak niet nodig.

Ik heb er nu niets in liggen, gewoon zand. Dat moet regelmatig wel even van de kanten weer naar het midden geschept/geharkt worden.

pmarena

Berichten: 48430
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:59

Wij hebben een inloopstal van 3x8 meter met aan de korte kant een opening en aan de lange kant 2 openingen. Als het echt vies koud / nat waait dan gaat de deur aan de korte kant dicht want je waait echt uit je verschoning dan := In de zomer is het juist heerlijk hierdoor, er staat dan meestal wel een prettig briesje.

Aan de lange kant is de achterste deur afsluitbaar. De doorgang die in het midden van het gebouwtje zit dat is een opening met rubber flappen. Die gaan echt als een malle tekeer als het flink waait, soms zitten ze zelfs vast in het raampje op het ooghoogte :=

Kleredingen die flappen. Ze zijn denk ik iets van 30cm breed en 3 mm dik ofzo. Overlappen elkaar. Maar het zou veel zwaarder moeten zijn. Ik heb al eens overwogen om ze te verzwaren met een loodkoord ofzo.

DubbelFun

Berichten: 88933
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:11

Ik denk dat je voor een beetje stevigheid minstens 50 cm breed moet hebben en 4 a 5 mm dik. Ik vrees alleen dat ze dan een fortuin kosten :)