Weiland huren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Weiland huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:04

Hoe zitten jullie gemiddeld qua tijd? En dan in combinatie met gezin, werk etc.
@ts: die optie bij de boer klinkt heel goed! Ik zou zoiets zeker proberen en gaat het niet, dan heb je het iig geprobeerd.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:11

Ik ben destijds naar de eigenaar gegaan van een braakliggend stuk land, omheind met stallen en schuilstal (gelukje). Na wat onderhandelen mocht ik het huren en eventueel extra huurders vragen.
De buren hadden ook paarden en daar haalden we water e.d. en zij hielden oogje in het zeil en stalden hun paard er ook.
Al met al veel zelf gedaan in het onderhoud en vaak meerdere keren op en neer.
Toen ik ging verhuizen de boel overgedragen aan de buren die er nog steeds staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:19

Voorheen had ik grote netten hangen met graszaadhooi gemengd met weidehooi. Daar konden ze 24/7 uit eten. Dan was het een keer per dag voeren, water verschonen en uitmesten. De wei mest ik niet uit, maar die sleep ik regelmatig. Dus dan was ik tussen de 30 en 60 minuten wel klaar.

Mijn merries (nu nog maar een helaas) deden het hier goed op. Maar nu Amber veel meer gewoon hooi nodig heeft en mijn ruin juist aankomt heb ik ze helaas moeten scheiden. Dus nu voer ik 2x daags hooi, zodat Hans minder eet maar ook weer niet te lang zonder staat. Meestal voer ik hooi tijdens mijn lunchpauze. Dat is 10 minuten werk (weiland ligt dicht bij huis). En dan na mijn werk of in de avond doe ik het uitgebreide werk. Water gebruik ik een h2o zak voor. Zomers loop ik 2x op en neer. Hooi heb ik bij de stallen zelf liggen.

Als ik ziek ben dan kan ik terugvallen op mijn pa of eventueel broertje en schoonzus. Ook heb ik een goeie vriendin die ze in de vakanties verzorgd en sinds kort heb ik een verzorgster voor ze.

Weideonderhoud is zomers om de 2 a 3 weken maaien en slepen. Iedere week controleren op JJK. Regelmatig de accu voor het stroomapparaat wisselen en opladen. Als ik met de bosmaaier maai dan controleer ik meteen of de draden allemaal nog goed hangen. Met maaien en slepen ben ik meestal 3 uur bezig. En het hooi gaat ongeveer een maand mee, dus 1x per maand rijd ik samen met mn pa zo'n grote baal hooi naar de stal. Die moet met een steekwagen naar binnen gereden worden. Dat kost meestal een half uur.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:33

3 paarden in eigen beheer en nog tijd vinden en energie over hebben om dat 3de paard frequent te rijden?
Vergeet het maar... dat gaat hem echt niet worden.

Op vakantie al eens geproefd van in eigen beheer, hoe leuk... maar dan had je ook alle tijd vrij daarvoor... wacht maar tot putje winter in de vrieskou of de wekenlange gietende regen...

Hoe frequent rij je de paarden op pensionstal?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:39

Little_Gift schreef:
3 paarden in eigen beheer en nog tijd vinden en energie over hebben om dat 3de paard frequent te rijden?

Op vakantie al eens geproefd van in eigen beheer, hoe leuk... maar dan had je ook alle tijd vrij daarvoor... wacht maar tot putje winter in de vrieskou of de wekenlange gietende regen...

‘T is plannen maar dat kan hoor. Ik rij 6x per week en hier staan er meer…

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:50

Birgit01 schreef:
Paardjes in eigen beheer is geweldig, maar ook zwaar. Ik heb het geluk gehad om voor een betaalbaar bedrag een huis met ruim 2000m2 te kunnen kopen en mijn twee pony’s zo achter het huis te stallen. Ik geniet ervan om ze zelf te verzorgen en ze de hele dag mee te kunnen maken als ik thuis ben, maar er zijn ook veel zorgen. Bijvoorbeeld mestafvoer, geen bedrijf komt in onze uithoek, ben nog op zoek naar een boer. En hooi…, van het eerste hooi moest ze hoesten, dus stomer gekocht ( 100 euro meer elektriciteitskosten in de maand), de tweede partij aten ze niet ( staat nog in de weg te staan), daarna grote pakken kuil, doen ze het beide goed op, maar moet ik telkens door heel de tuin spreiden in een zonnige periode, omdat er anders te snel schimmel in komt. En zelfs dan vaak nog ineens de schimmel erin. Twee weken geleden nog een halve trailer naar de milieustraat gebracht. Daarna weer met spoed om nieuwe een half uur verderop. Zo ben ik regelmatig een hele dag met hooi bezig. Ik ben nu weer op zoek naar gewoon hooi om in ieder geval iets achter de hand te hebben, nu teveel stress als het ineens niet meer goed is. Het is wel goedkoper, ik ben voor 2 d-pony’s max 150 aan hooi kwijt, ongeveer 50 aan vlas en ongeveer 40 aan biks. Kosten aan dierenarts en hoefsmid zouden op een pensionstal hetzelfde zijn. Een trailer voor transport en opslag van hooi is wel onmisbaar.

Waarom koop je dan geen midibalen voordroog.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:52

Little_Gift schreef:

Nou ik heb altijd meerdere 3 a 4 paarden in eigen beheer gehad. Fulltime baan en alle dagen 1 rijden en wedstrijden ed. Ging best hoor

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:53

@Little_Gift dat klinkt wel heel heftig.. Het is ook maar net hoe je het allemaal gaat doen natuurlijk en vooral: hoe gemakkelijk maak je het jezelf.. Investeren in een elektrische kruiwagen, het land met een quad kunnen slepen, voerpunten die maar 1x per dag of nog beter 1x per week gevuld kunnen worden, verlichting zodat je ook in het donker wat kunt doen, automatische waterbakken, etc.

Ik weet wel dat als mijn droom uitkomt en ik paarden aan huis mag hebben ooit, dat ik het mezelf zo gemakkelijk mogelijk ga maken qua investeringen zodat het inderdaad niet opeens vreselijk zwaar wordt om meerdere paarden in eigen beheer te hebben, want dat zou ik dan ook niet zo goed trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:08

Houd vooral de reisafstand in de gaten. Het is niet leuk om 2 keer per dag drie kwartier naar je wei onderweg te zijn. En dan ook weer 2x 3 kwartier naar huis.

Voor mij waren onverwachte uitgaven: dekens (mijn pony had altijd op stal gestaan voordat ze naar mij kwam en viel in de winter te veel in), hooi (eer ik een betrouwbare hooiboer met goed spul had gevonden heb ik mij nogal eens miskopen gedaan aan hooi dat heel rap schimmelde bij voorbeeld) en zowat alle kleding en schoeisel voor de herfst en winter dubbel. Want mijn laarzen die ik 's ochtends naar de wei aan had gehad waren 's avonds nog nat van binnen, en ook jassen droogden lang niet altijd binnen 10 uur weer voldoende op.

Daarnaast natuurlijk dingen als omheiningmateriaal wat op de meest ongelegen momenten vervangen moest worden, lampjes om ook bij donker buiten te kunnen rijden (bij gebrek aan bak, of als je van en naar de bak van je huidige stalling wil rijden) en soms ben je ook meer kwijt aan veearts of smid als die voor maar 2 of 3 paardjes naar je dam moet komen. Of het gewoon niet de moeite vinden en niet meer komen opdagen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:10

Poekkie schreef:
Little_Gift schreef:

‘T is plannen maar dat kan hoor. Ik rij 6x per week en hier staan er meer…

Maar jij woont daar en dat is jouw full-time bezigheid?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:49

Ik woon daar en werk 40 uur per week in een kantoorbaan waarvan slechts 1 dag, uitzonderlijk 2 dagen per week thuiswerk. En dan nog 6 katten ondertussen en een vriend.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:37

pillow schreef:
Birgit01 schreef:
Paardjes in eigen beheer is geweldig, maar ook zwaar. Ik heb het geluk gehad om voor een betaalbaar bedrag een huis met ruim 2000m2 te kunnen kopen en mijn twee pony’s zo achter het huis te stallen. Ik geniet ervan om ze zelf te verzorgen en ze de hele dag mee te kunnen maken als ik thuis ben, maar er zijn ook veel zorgen. Bijvoorbeeld mestafvoer, geen bedrijf komt in onze uithoek, ben nog op zoek naar een boer. En hooi…, van het eerste hooi moest ze hoesten, dus stomer gekocht ( 100 euro meer elektriciteitskosten in de maand), de tweede partij aten ze niet ( staat nog in de weg te staan), daarna grote pakken kuil, doen ze het beide goed op, maar moet ik telkens door heel de tuin spreiden in een zonnige periode, omdat er anders te snel schimmel in komt. En zelfs dan vaak nog ineens de schimmel erin. Twee weken geleden nog een halve trailer naar de milieustraat gebracht. Daarna weer met spoed om nieuwe een half uur verderop. Zo ben ik regelmatig een hele dag met hooi bezig. Ik ben nu weer op zoek naar gewoon hooi om in ieder geval iets achter de hand te hebben, nu teveel stress als het ineens niet meer goed is. Het is wel goedkoper, ik ben voor 2 d-pony’s max 150 aan hooi kwijt, ongeveer 50 aan vlas en ongeveer 40 aan biks. Kosten aan dierenarts en hoefsmid zouden op een pensionstal hetzelfde zijn. Een trailer voor transport en opslag van hooi is wel onmisbaar.

Waarom koop je dan geen midibalen voordroog.

Ik ben pas verhuisd en moet nog wat thuis worden in deze streek. Bovendien zijn het nog al kritische hooieters, ben al blij dat ze het hier goed op doen ( longen) en het opeten. Ik ben midibalen 1 keer tegengekomen en die waren 35 euro, terwijl ik voor de grote 50 betaal. Ik ga voor volgende zomer voor de warme periode weer op zoek naar kleine pakjes. Alleen dan wordt het wel weer stomen. Dat is dan weer veel werk en stroomkosten, maar je moet wat. Op mijn oude pensionstal hadden ze al eens gevraagd om kleine pakjes in plastic ( eigen wei)te doen, maar dan verdubbelde de prijs, dat ging ze niet doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 23:29

Hier in Drenthe kosten midibalen tussen 25 en 30 euro en als je van de grote veel weggooit is dat ook duur.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:36

Little_Gift schreef:

Ik had er 4 aan huis staan en reed het paard van de buren bij. Ze liepen allemaal 3x pw. Kan prima, zelfs naast een fulltime baan met 2u reistijd per dag. Betekent gewoon dat je leven uit paardrijden bestaat. Voor mij totaal geen straf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:45

Je geeft aan meer vrijheid in je openingspost. Meer vrijheid om de dingen te doen zoals je zelf wilt dat klopt maar aan de andere kant krijg je meer werk-verplichtingen er bij. Altijd regelen dat een ander kan gaan als je zelf niet kunt. Bij ziekte gaat de verzorging ook door of daar moet je dan iemand voor hebben waar je op terug kunt vallen. Kosten zijn geheel afhankelijk hoe je de wei gaat huren en hoe de staat is van de wei en wat er al aanwezig is en de regio.
Is het een kale wei dan mag je een omheining gaan maken, waterpunten om te drinken, kijken of er een vergunning nodig is voor zaken zoals een stal of schuilstal en het aanleggen van een bak om te rijden. Stroom is handig zeker in de wintermaanden als het maar zo kort licht is overdag. Een klein trekkertje voor onderhoud en slepen maakt je werk er zeker makkelijker op. Hoe wil je de mestafvoer gaan doen? Op een aanhanger en weg brengen naar iemand of leg je zelf iets aan en laat je het ophalen. Bemesten van de weide hoe ga je dat doen? Een veilige ruimte die je af kunt sluiten voor je spullen? Opslagruimte voor je hooi en bodembedekking?
Je geeft aan dat er iemand anders ook bij wilt komen en taken op zich wil nemen, praktijk wijst vaak uit dat dat meer gedoe geeft uiteindelijk dan dat je bijvoorbeeld iets meer aan stalhuur vraagt per maand en de taken zelf doet. Je hebt er tenslotte niets aan als iemand 's morgens aangeeft die avond toch niet te kunnen en jij hebt je avond ook al vol gepland met andere dingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:01

marleen_usar schreef:
Goedkoper ben je niet je moet 2 tot 3 keer per dag er naar toe, dus heb je reiskosten. Hoe staat de wei er bij, heb je een nieuwe omheining nodig, stroomapparaat enz. Bodembedekking als je een stal hebt, hooi, voer e.d gaan oom gewoon door.

Ik ben toch echt wel goedkoper met een weide dat ik huur hoor.

Toen ik ze er nog alledrie had:
Weide 100 euro
Hooi 90 euro per paard max (winter 90, zomer minder, maargoed) = 270 euro
Voeders: 20 euro

stalbedekking heb ik niet nodig, er liggen rubbermatten in de schuilstal.

Pakweg 1200 euro per jaar aan weidematerialen.

= 490 euro per maand, voor drie paarden. Excl hoefsmid en dierenarts uiteraard.

Ik betaal 6 euro voor de piste te huren per 2 paarden, 2 X per week naar de piste = 12 euro + benzine, komt op 80 euro per maand erbij = 570 euro per maand.

Nu staat er een van mijn paarden op doe het zelf = 150 euro stalgeld per maand + 90 euro hooi en bodembedekking.

Zelfs op doe het zelf ben je hier minstens 250-300 euro per maand per paard kwijt...

Ik ben een halfuurtje per dag bezig om uit te mesten. Ik laat een volledige baal hooi steken in de ruif, en haal pakken voordroog. 1 pak hooi en voordroog = ruim 14 dagen klaar.
Hoef ik enkel iedere dag een plak voordroog in de ruif gooien, hooi hebben ze onbeperkt, en de paddock + verharding uit te mesten en ze een bakje voer te geven.

Om de 2 weken dus een 2 uurtjes werk om voordroog te halen en hooi te steken.

In het weekend ben ik er vaak wel enkele uren om eens te maaien, omheiningen te checken, extra grondig uit te mesten ,etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:08

Melissa42 schreef:
Eef_Bam schreef:
Even advocaat van de duivel:
Koop je het derde paard om op te rijden? Dan heb je dus ook een goede bak nodig, zit vaak niet bij een weiland inbegrepen. Zelf aanleggen is niet slim bij huur. Dus dan moet je ofwel met trailer ofwel onder de man naar een bak. Heel veel werk in het donker en in weer en wind. Bovendien is het verzorgen echt veel werk, minimaal een uur per dag gemiddeld. Hoe vaak ga je langsrijden om te voeren? Kom je dan nog wel aan rijden toe straks? Of sta je dan de godganse dag mest te scheppen en te voeren en ben je blij als je weer op de bank kan zitten?

Als je gelukkig word van veel zorgen moet je voor dat weitje gaan. Maar als je hoofddoel rijden is zou ik kijken naar andere opties. Kan je oude paard naar een goedkoper rusthuis? Wil je de shet per se aanhouden of kan je die misschien verkopen?

Wij zijn met zijn 3en en zullen de taken dan ook verdelen. Misschien zelfs met zijn 4en omdat mijn vriendin van stal ook geïnteresseerd is om mee te huren en dus ook taken op zich te nemen. Rijden doen we lekker recreatief buiten. Ons andere paard is niet oud. Deze is pas 12. Rusthuis is dus absoluut geen optie. Hij blijft sowieso bij ons. Shet verkopen is ook geen optie die is van mijn jongste zoontje. Daarnaast vind ik je huidige paarden verkopen om een nieuw "beter" Paard te kopen niet wat bij ons past. Dan hadden we hem wel terug naar de handelaar gedaan toen zijn pezen kapot bleken. Hier hebben wij niet voor gekozen ook al hadden we die optie wel. We willen het weiland juist om er een paardje bij te kunnen kopen en niet ter vervanging van.
Deze zomer zijn we met de paarden op vakantie geweest en hadden ze toen aan ons vakantieverblijf staan. Toen hebben we ook de volledige zorg zelf moeten doen en vonden dit heerlijk om te doen. En ja het was veel werk maar gaf ook heel veel voldoening en plezier.

Vanavond via via een boer gesproken die ervoor open staat een stuk van zijn weilanden te verhuren. Er is een grote lege schuur waar we eventueel een inloopstal van mogen maken. Daar zouden wel 20 paarden inpassen dus lekker ruim. De schuur staat zo dat aan de ene kant van de deuren grenst aan het weiland dat we mogen huren De andere kant van de deuren grenst aan een groot stuk met bestrating waar we eventueel een paddock van zouden mogen maken. Je kan dus kiezen welke kant je open zet. Alles is afgezet met houten afrastering en stroomdraad. De boer heeft zelf paarden gehad maar alles staat nu leeg. Hij vind het leuk en gezellig om weer paarden aan huis te hebben maar wil niet meer zelf de zorg hebben zegt hij. Mest moeten we wel zelf regelen maar hier zouden we een container voor kunnen huren welke op aanvraag geleegd kan worden. Ook moeten we zelf hooi en stro regelen maar hij heeft wel een grote schuur waar we het mogen opslaan. We gaan morgen eerst even kijken maar het klinkt perfect. Het is ook vlak bij onze huidige stal. Dus mochten we wel in de bak willen rijden is het een kwestie van zo'n 100 meter lopen

Dit klinkt super, zou ik zeker doen!
Wel even een contractje opstellen met een lange opzegtermijn van de verhuurder zijn kant uit. Met 3-4 paarden vind je niet zo snel een stalling moest je er weg moeten. Ik heb zelf een 5 maand afgesproken met mijn verhuurder als hij wil opzeggen, just to be safe.