Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Little_Gift schreef:3 paarden in eigen beheer en nog tijd vinden en energie over hebben om dat 3de paard frequent te rijden?
Vergeet het maar... dat gaat hem echt niet worden.
Op vakantie al eens geproefd van in eigen beheer, hoe leuk... maar dan had je ook alle tijd vrij daarvoor... wacht maar tot putje winter in de vrieskou of de wekenlange gietende regen...
Hoe frequent rij je de paarden op pensionstal?
Birgit01 schreef:Paardjes in eigen beheer is geweldig, maar ook zwaar. Ik heb het geluk gehad om voor een betaalbaar bedrag een huis met ruim 2000m2 te kunnen kopen en mijn twee pony’s zo achter het huis te stallen. Ik geniet ervan om ze zelf te verzorgen en ze de hele dag mee te kunnen maken als ik thuis ben, maar er zijn ook veel zorgen. Bijvoorbeeld mestafvoer, geen bedrijf komt in onze uithoek, ben nog op zoek naar een boer. En hooi…, van het eerste hooi moest ze hoesten, dus stomer gekocht ( 100 euro meer elektriciteitskosten in de maand), de tweede partij aten ze niet ( staat nog in de weg te staan), daarna grote pakken kuil, doen ze het beide goed op, maar moet ik telkens door heel de tuin spreiden in een zonnige periode, omdat er anders te snel schimmel in komt. En zelfs dan vaak nog ineens de schimmel erin. Twee weken geleden nog een halve trailer naar de milieustraat gebracht. Daarna weer met spoed om nieuwe een half uur verderop. Zo ben ik regelmatig een hele dag met hooi bezig. Ik ben nu weer op zoek naar gewoon hooi om in ieder geval iets achter de hand te hebben, nu teveel stress als het ineens niet meer goed is. Het is wel goedkoper, ik ben voor 2 d-pony’s max 150 aan hooi kwijt, ongeveer 50 aan vlas en ongeveer 40 aan biks. Kosten aan dierenarts en hoefsmid zouden op een pensionstal hetzelfde zijn. Een trailer voor transport en opslag van hooi is wel onmisbaar.
Little_Gift schreef:3 paarden in eigen beheer en nog tijd vinden en energie over hebben om dat 3de paard frequent te rijden?
Op vakantie al eens geproefd van in eigen beheer, hoe leuk... maar dan had je ook alle tijd vrij daarvoor... wacht maar tot putje winter in de vrieskou of de wekenlange gietende regen...
Poekkie schreef:Little_Gift schreef:3 paarden in eigen beheer en nog tijd vinden en energie over hebben om dat 3de paard frequent te rijden?
‘T is plannen maar dat kan hoor. Ik rij 6x per week en hier staan er meer…
pillow schreef:Birgit01 schreef:Paardjes in eigen beheer is geweldig, maar ook zwaar. Ik heb het geluk gehad om voor een betaalbaar bedrag een huis met ruim 2000m2 te kunnen kopen en mijn twee pony’s zo achter het huis te stallen. Ik geniet ervan om ze zelf te verzorgen en ze de hele dag mee te kunnen maken als ik thuis ben, maar er zijn ook veel zorgen. Bijvoorbeeld mestafvoer, geen bedrijf komt in onze uithoek, ben nog op zoek naar een boer. En hooi…, van het eerste hooi moest ze hoesten, dus stomer gekocht ( 100 euro meer elektriciteitskosten in de maand), de tweede partij aten ze niet ( staat nog in de weg te staan), daarna grote pakken kuil, doen ze het beide goed op, maar moet ik telkens door heel de tuin spreiden in een zonnige periode, omdat er anders te snel schimmel in komt. En zelfs dan vaak nog ineens de schimmel erin. Twee weken geleden nog een halve trailer naar de milieustraat gebracht. Daarna weer met spoed om nieuwe een half uur verderop. Zo ben ik regelmatig een hele dag met hooi bezig. Ik ben nu weer op zoek naar gewoon hooi om in ieder geval iets achter de hand te hebben, nu teveel stress als het ineens niet meer goed is. Het is wel goedkoper, ik ben voor 2 d-pony’s max 150 aan hooi kwijt, ongeveer 50 aan vlas en ongeveer 40 aan biks. Kosten aan dierenarts en hoefsmid zouden op een pensionstal hetzelfde zijn. Een trailer voor transport en opslag van hooi is wel onmisbaar.
Waarom koop je dan geen midibalen voordroog.
marleen_usar schreef:Goedkoper ben je niet je moet 2 tot 3 keer per dag er naar toe, dus heb je reiskosten. Hoe staat de wei er bij, heb je een nieuwe omheining nodig, stroomapparaat enz. Bodembedekking als je een stal hebt, hooi, voer e.d gaan oom gewoon door.
Melissa42 schreef:Eef_Bam schreef:Even advocaat van de duivel:
Koop je het derde paard om op te rijden? Dan heb je dus ook een goede bak nodig, zit vaak niet bij een weiland inbegrepen. Zelf aanleggen is niet slim bij huur. Dus dan moet je ofwel met trailer ofwel onder de man naar een bak. Heel veel werk in het donker en in weer en wind. Bovendien is het verzorgen echt veel werk, minimaal een uur per dag gemiddeld. Hoe vaak ga je langsrijden om te voeren? Kom je dan nog wel aan rijden toe straks? Of sta je dan de godganse dag mest te scheppen en te voeren en ben je blij als je weer op de bank kan zitten?
Als je gelukkig word van veel zorgen moet je voor dat weitje gaan. Maar als je hoofddoel rijden is zou ik kijken naar andere opties. Kan je oude paard naar een goedkoper rusthuis? Wil je de shet per se aanhouden of kan je die misschien verkopen?
Wij zijn met zijn 3en en zullen de taken dan ook verdelen. Misschien zelfs met zijn 4en omdat mijn vriendin van stal ook geïnteresseerd is om mee te huren en dus ook taken op zich te nemen. Rijden doen we lekker recreatief buiten. Ons andere paard is niet oud. Deze is pas 12. Rusthuis is dus absoluut geen optie. Hij blijft sowieso bij ons. Shet verkopen is ook geen optie die is van mijn jongste zoontje. Daarnaast vind ik je huidige paarden verkopen om een nieuw "beter" Paard te kopen niet wat bij ons past. Dan hadden we hem wel terug naar de handelaar gedaan toen zijn pezen kapot bleken. Hier hebben wij niet voor gekozen ook al hadden we die optie wel. We willen het weiland juist om er een paardje bij te kunnen kopen en niet ter vervanging van.
Deze zomer zijn we met de paarden op vakantie geweest en hadden ze toen aan ons vakantieverblijf staan. Toen hebben we ook de volledige zorg zelf moeten doen en vonden dit heerlijk om te doen. En ja het was veel werk maar gaf ook heel veel voldoening en plezier.
Vanavond via via een boer gesproken die ervoor open staat een stuk van zijn weilanden te verhuren. Er is een grote lege schuur waar we eventueel een inloopstal van mogen maken. Daar zouden wel 20 paarden inpassen dus lekker ruim. De schuur staat zo dat aan de ene kant van de deuren grenst aan het weiland dat we mogen huren De andere kant van de deuren grenst aan een groot stuk met bestrating waar we eventueel een paddock van zouden mogen maken. Je kan dus kiezen welke kant je open zet. Alles is afgezet met houten afrastering en stroomdraad. De boer heeft zelf paarden gehad maar alles staat nu leeg. Hij vind het leuk en gezellig om weer paarden aan huis te hebben maar wil niet meer zelf de zorg hebben zegt hij. Mest moeten we wel zelf regelen maar hier zouden we een container voor kunnen huren welke op aanvraag geleegd kan worden. Ook moeten we zelf hooi en stro regelen maar hij heeft wel een grote schuur waar we het mogen opslaan. We gaan morgen eerst even kijken maar het klinkt perfect. Het is ook vlak bij onze huidige stal. Dus mochten we wel in de bak willen rijden is het een kwestie van zo'n 100 meter lopen