Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Wei opnieuw inzaaien: graszaad / kosten / rotoreggen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:01

Wij hebben zelf een graszaadmengsel laten samen stellen bij zaden bedrijf. En daarmee geen Engels raaigras. Komt vast wel via de wind in de weide maar zelf niet gezaaid.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:00

Voor zowel boterbloem als zuring geldt maaien, zuring uitsteken werkt echt niet (plus dat dat echt een rot klus is) hoe vaker je maait hoe eerder dat weg is en je gras weer de kans krijgt.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 15:24

Dat dacht ik ook altijd, maar ik hoorde een tijdje terug van de loonwerker dat het niet altijd zo is. Vandaar toch maar een testje gedaan :j[/quote]
En als ik het goed lees veel te zuur toch, dus het testje bevestigde het. Tja, ik ben van de oorzaak aanpakken: dus zorgen dat die PH op orde is, zuring uitsteken en dan kijken wat er gebeurt.
Maar goed, ik volg het advies van loonwerkers niet zo vaak, heb ik gemerkt :')
Alhoewel ik wel complimenten kreeg van de loonwerker bij wat graafwerkzaamheden in de wei dat ze het zo leuk vonden dat er zoveel leven in de bodem zat. Vonden ze echt opvallend.
Tja, het helpt dan toch als je niet om de haverklap de boel op de kop zet.[/quote]

Bij ons idd. Maar een vriendin van mij is bezig met een paddock paradise en zij (woont in de buurt ook kleigrond) heel veel boterbloemen en zuring, toch was met een bodemtest de PH neutraal. Loonwerker zei ook dat het niet altijd opgaat. Vond dat wel interessant dat het niet standaard zo hoeft te zijn (ik dacht dat namelijk wel).

Leuk dat hij dat opviel. Wat doe jij qua wei onderhoud? Dat je zoveel bodemleven hebt? Ik lees er regelmatig artikelen over maar artikelen spreken zichzelf ook weleens tegen valt me op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:14

Ik had vorig jaar zoveel JKK op een deel van de wei dat ik alles opnieuw in heb gezaaid . Ik was voor spuiten / freesen / zaaien 500 euro kwijt.
Het ging om ongeveer 2500 m2
Ze hebben 25 kilo graszaad geteld zie ik op de factuur

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:24

oef, dan heb ik bijna 100 kilo nodig voor 9000 m². wordt 750 euro aan graszaad alleen XD

Zou je ook enkelvoudig graszaad kunnen bestellen en zelf een mengeling maken eigenlijk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:53

DuoPenotti schreef:
Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Of je moet elk jaar doorzaaien.
Hier komt er geen paardenmengsel meer in.

daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
1 deel was nog het oude koeiengras en dan het deel paarden gras.
Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.

Ligt aan je beleid.... je moet de grond geschikt maken en houden voor andere grassen. Dat is niet na 1x inzaaien klaar.
Waar raai zich goed voelt, voelen paardgeschikte grassen zich niet goed en vice versa.
Dus je moet doen aan bodemverbetering, en het gras altijd maximaal handhoog tot 10 cm laten afgrazen... niet heel kort/ tot op de bodem.
Hoe intensiever je het laat begrazen, hoe meer raai je terug krijgt. Dit geldt ook voor intensief bemaaien.

Beste is dus je grond analyseren, gericht gaan toevoegen, alleen nog ruige mest of compost gebruiken, en je paarden in vakken beweiden, en vrij snel doorweiden.... zodat elk stuk weer een week of 5/6 rust krijgt....

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 07:06

loulou schreef:
Ik had vorig jaar zoveel JKK op een deel van de wei dat ik alles opnieuw in heb gezaaid . Ik was voor spuiten / freesen / zaaien 500 euro kwijt.
Het ging om ongeveer 2500 m2
Ze hebben 25 kilo graszaad geteld zie ik op de factuur

Oh dat is zeker een verschil :)

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 07:07

Zidore schreef:
Voor zowel boterbloem als zuring geldt maaien, zuring uitsteken werkt echt niet (plus dat dat echt een rot klus is) hoe vaker je maait hoe eerder dat weg is en je gras weer de kans krijgt.

Dankjewel voor de tip, nee dat uitsteken is inderdaad niet te doen. Een bloter heb ik vorige maand inderdaad gekocht *\o/*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:27

Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:
Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.

Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.

Ligt aan je beleid.... je moet de grond geschikt maken en houden voor andere grassen. Dat is niet na 1x inzaaien klaar.
Waar raai zich goed voelt, voelen paardgeschikte grassen zich niet goed en vice versa.
Dus je moet doen aan bodemverbetering, en het gras altijd maximaal handhoog tot 10 cm laten afgrazen... niet heel kort/ tot op de bodem.
Hoe intensiever je het laat begrazen, hoe meer raai je terug krijgt. Dit geldt ook voor intensief bemaaien.

Beste is dus je grond analyseren, gericht gaan toevoegen, alleen nog ruige mest of compost gebruiken, en je paarden in vakken beweiden, en vrij snel doorweiden.... zodat elk stuk weer een week of 5/6 rust krijgt....

Er zijn delen bij die nooit begraasd worden.
Alleen gemaaid. 2 keer.
En als het dan te lang de winter in gaat nog een keer gebloot.

Paarden staan hele jaar door op strip begrazing.
Ja dan gaan er delen te kort. Maar er word ook door geschoven.

En we zullen het zeker niet perfect doen.
Maar als je na 2 jaar weinig ander gras meer ziet. Voornamelijk door de droogte wat wij niet kunnen verhelpen. Vind ik het persoonlijk geld weg gooien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:46

Zidore schreef:

Zuring uitsteken werkt wel degelijk, het bewijs zie ik in mijn weiland. De truc is wel om het op het juiste moment te doen, zodat je de plant er echt met de hele wortel uit kunt trekken. Hier is dat het handigst als de grond vochtig is.
Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat inderdaad... al moet ik zeggen dat ik de analyses tegenwoordig laat voor wat ze zijn. Kijken wat er groeit en wat dat betekent werkt hier ondertussen ook heel goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:35

DuoPenotti schreef:
Ninx schreef:

Er zijn delen bij die nooit begraasd worden.
Alleen gemaaid. 2 keer.
En als het dan te lang de winter in gaat nog een keer gebloot.

Paarden staan hele jaar door op strip begrazing.
Ja dan gaan er delen te kort. Maar er word ook door geschoven.

En we zullen het zeker niet perfect doen.
Maar als je na 2 jaar weinig ander gras meer ziet. Voornamelijk door de droogte wat wij niet kunnen verhelpen. Vind ik het persoonlijk geld weg gooien.

Maar dan ligt het dus niet aan het graszaad, maar aan je weidebeleid en onderhoud.
Je hebt gelijk dat het inderdaad geld weggooien is wanneer je dat niet ook grondig aanpakt.

Dus als je paardgeschikt gras wil moet je EN het goede mengsel kopen, maar VOORAL gericht gaan toevoegen en onderhouden.
Vooral de eerste jaren.

Ik begrijp nu ook beter dat je hooi hoog in suiker was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:56

Ninx schreef:
[

Maar dan ligt het dus niet aan het graszaad, maar aan je weidebeleid en onderhoud.
Je hebt gelijk dat het inderdaad geld weggooien is wanneer je dat niet ook grondig aanpakt.

Dus als je paardgeschikt gras wil moet je EN het goede mengsel kopen, maar VOORAL gericht gaan toevoegen en onderhouden.
Vooral de eerste jaren.

wat trek jij bijzondere conclusies zeg....

Kan jij 3 hectare beregenen? Ik niet.
Dan blijft het sterkte over na een jaar droogte.... raai dus
En ja dan kun je elk jaar een berg nieuw zaad erin gooien...dat kan....
Met wat pech elk jaar opnieuw droogte. Maar zelfs het eerste jaar hoog in suiker, daar wat ik had getest en die bevinding hier heb geplaatst

En wat het hooi hoog in suiker ermee te maken heeft???
het geteste was gras, geen hooi. Met toen nog volop paarden gras er tussen. Nog geen droogte
Pas later bleef de raai over.
En ja dan snap je wel dat ik dan niet elk jaar ga bij zaaien als zelfs met paardengras er in de suiker hoog was.

Hooi was vorig jaar laag, dit jaar hoog.
Beide niet na droogte oid.
Dus tja.... en bijna iedereen heeft hem dit jaar hoog, dus je bent rare conclusies aan het trekken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:26

Nou, je blijft maar roepen dat een paardenmengsel weggegooid geld is.
En niet alleen hier maar ook in andere topics.
En dat is gewoon foutieve informatie.

Iedereen heeft door droogte meer suikers. Maar door management kun je zeker sturen.

Wij zitten hier op 1 van de hogere en drogere punten in NL. Zandgrond.
Toch staat hier 5 jaar nadat het mengsel ingezaaid is nog steeds betrekkelijk weinig raai.

Dat je er niet meer voor kiest het opnieuw door te zaaien is prima.
Maar het is zonde wanneer mensen het dan misschien maar niet doen omdat je overal roept dat het weggegooid geld is.
Met het juiste management is het juist een top investering!

Wanneer je jouw grond 2 jaarlijks had aangevuld met wat het tekort komt, had je wellicht nu juist wel een hele geschikte weide.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:31

DuoPenotti schreef:
Ninx schreef:
[

Vooral de eerste jaren.

wat trek jij bijzondere conclusies zeg....

Kan jij 3 hectare beregenen? Ik niet.
Dan blijft het sterkte over na een jaar droogte.... raai dus
En ja dan kun je elk jaar een berg nieuw zaad erin gooien...dat kan....
Met wat pech elk jaar opnieuw droogte. Maar zelfs het eerste jaar hoog in suiker, daar wat ik had getest en die bevinding hier heb geplaatst

En wat het hooi hoog in suiker ermee te maken heeft???
het geteste was gras, geen hooi. Met toen nog volop paarden gras er tussen. Nog geen droogte
Pas later bleef de raai over.
En ja dan snap je wel dat ik dan niet elk jaar ga bij zaaien als zelfs met paardengras er in de suiker hoog was.

Hooi was vorig jaar laag, dit jaar hoog.
Beide niet na droogte oid.
Dus tja.... en bijna iedereen heeft hem dit jaar hoog, dus je bent rare conclusies aan het trekken

Je hoeft niet meteen zo aangevallen te reageren :=

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:34

Wij hebben de wei ook net op de kop gezet en opnieuw ingezaaid. Heb mij er niet mee bemoeid, dus geen idee wat erin is gekomen. Wij hebben eerst alles dood gespoten, gecultiveerd, geploegd en daarna zaaien en gladslepen.

Maar je moet er rekening mee houden dat je tot 15 september het land mag scheuren, daarna mag het niet meer. Lang leve NL regelgeving.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:39

Daantjuh88 schreef:
Wij hebben de wei ook net op de kop gezet en opnieuw ingezaaid. Heb mij er niet mee bemoeid, dus geen idee wat erin is gekomen. Wij hebben eerst alles dood gespoten, gecultiveerd, geploegd en daarna zaaien en gladslepen.

Maar je moet er rekening mee houden dat je tot 15 september het land mag scheuren, daarna mag het niet meer. Lang leve NL regelgeving.

En tot 15 september is ook geen drama. Als je het voor die tijd doet heeft het gras nog mooi tijd om te kiemen en te groeien nog voordat het te koud wordt en niet meer groeit. Kan je iig de winter in met een mooi matje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:43

Maartje

ja logisch toch als ik aangevallen reageer als er rare conclusies getrokken worden.
Ja als na 1 jaar, toen nog geen droogte en er nog genoeg paardengras in de test zat: zoals ik beschreef!!
dan mag ik best gepikeerd reageren ja :j
Citaat:

En ja ninx
dat blijf ik roepen.
Want als met 1 jaar dat suiker gehalte al hoger is dan van een koeienwei kan je niet echt spreken over mismanagement.
Dan geef ik gewoon eerlijk informatie...maar heb wel vaker gemerkt dat eerlijkheid niet mag op bokt...liever de schone schijn...ook goed.
Laat lekker mensen geld de plomp in gooien omdat ze alleen maar mooie berichten krijgen.

Ken ondertussen erg veel mensen die het paardenzaad niet meer gebruiken...al die stumperts toch die niet weten wat ze doen...
Nou van die stumperts zullen er vast meer zijn en die hebben dan niets aan de geweldige perfecte bokker...want zij komen dan ook bedrogen uit met hun dure gras omdat er pavo op staat en een hype is....

En dat er nooit wat is aangevuld en getest verzin je ook zelf natuurlijk... heb het daar niet over gehad.

maar fijne voortzetting van dit topic... waar alleen de positieve ervaringen mogen staan blijkbaar en mensen dan echt een eerlijke keuze kunnen maken :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:49

DuoPenotti schreef:
Maartje

ja logisch toch als ik aangevallen reageer als er rare conclusies getrokken worden.
Ja als na 1 jaar, toen nog geen droogte en er nog genoeg paardengras in de test zat: zoals ik beschreef!!
dan mag ik best gepikeerd reageren ja :j
Citaat:

En ja ninx
dat blijf ik roepen.
Want als met 1 jaar dat suiker gehalte al hoger is dan van een koeienwei kan je niet echt spreken over mismanagement.
Dan geef ik gewoon eerlijk informatie...maar heb wel vaker gemerkt dat eerlijkheid niet mag op bokt...liever de schone schijn...ook goed.
Laat lekker mensen geld de plomp in gooien omdat ze alleen maar mooie berichten krijgen.

Ken ondertussen erg veel mensen die het paardenzaad niet meer gebruiken...al die stumperts toch die niet weten wat ze doen...
Nou van die stumperts zullen er vast meer zijn en die hebben dan niets aan de geweldige perfecte bokker...want zij komen dan ook bedrogen uit met hun dure gras omdat er pavo op staat en een hype is....

En dat er nooit wat is aangevuld en getest verzin je ook zelf natuurlijk... heb het daar niet over gehad.

maar fijne voortzetting van dit topic...

Je doet een beetje gek.

Iedereen die zijn grond gericht aanvult. Naar aanleiding van analyse of op basis van vegetatie conclusies trekken (kan ook als je een beetje kennis vergaard). Kan uitstekend paardenras krijgen.

Eigenlijk is hetgeen je zegt het equivalent van: “hardlopen werkt niet als je wil afvallen”. Terwijl je er dan niet bij vertelt dat je nog iedere dag chocolade eet.

Ofwel: paardenmengsels werken niet is dus gewoon een halve waarheid.
Het werkt inderdaad niet als je de grond niet aanpakt.

Dus het is een keuze: niks aan de grond doen en accepteren dat je daardoor met name raai hebt, of de grond aanpakken en het mengsel slaat prima aan.

Dat je daardoor in het rood schiet is wel bijzonder….. blijven ademhalen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:52

ik schreef
Citaat:

en jij zegt
Citaat:

en alweer lees je niet en verzin je dingen zelf of wat het ook is .... gek he dat ik gepikeerd reageer

doei meid...fijne dag nog!
ben er u echt klaar mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:57

DuoPenotti schreef:
ik schreef
Citaat:

en jij zegt
Citaat:

en alweer lees je niet en verzin je dingen zelf of wat het ook is .... gek he dat ik gepikeerd reageer

doei meid...fijne dag nog!
ben er u echt klaar mee.

Het leven is zo eenvoudig.

Wanneer dat zo is had je toch direct kunnen schrijven wat je grond tekort kwam, wat je hebt aangevuld en dat je desondanks alleen raai hebt?

In plaats daarvan herhaal je steeds dezelfde halve info.

Ik ben uiteraard wel benieuwd wat je hebt aangevuld.
Want dat is voor iedereen leerzaam.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 00:16

Zidore schreef:

Achterom schreef:
Zuring uitsteken werkt wel degelijk, het bewijs zie ik in mijn weiland. De truc is wel om het op het juiste moment te doen, zodat je de plant er echt met de hele wortel uit kunt trekken. Hier is dat het handigst als de grond vochtig is.

Als je hele wei vol staat is dat niet meer te doen. Wij hadden er zo mega-veel. Twee keer gemaait in het voorjaar en zo goed als alles weg. De laatste steek ik van het najaar uit (zitten op klei :( ) als ik planten met zaadjes zie trek ik die er al wel uit nu.