Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Of je moet elk jaar doorzaaien.
Hier komt er geen paardenmengsel meer in.
daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
1 deel was nog het oude koeiengras en dan het deel paarden gras.
Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.
Zidore schreef:Voor zowel boterbloem als zuring geldt maaien, zuring uitsteken werkt echt niet (plus dat dat echt een rot klus is) hoe vaker je maait hoe eerder dat weg is en je gras weer de kans krijgt.
Ninx schreef:DuoPenotti schreef:Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Zelfde bemest en gehooid, op dezelfde dag gras geplukt en ingestuurd...paardenwei was hoger in suiker...en ook bedankt.
Ligt aan je beleid.... je moet de grond geschikt maken en houden voor andere grassen. Dat is niet na 1x inzaaien klaar.
Waar raai zich goed voelt, voelen paardgeschikte grassen zich niet goed en vice versa.
Dus je moet doen aan bodemverbetering, en het gras altijd maximaal handhoog tot 10 cm laten afgrazen... niet heel kort/ tot op de bodem.
Hoe intensiever je het laat begrazen, hoe meer raai je terug krijgt. Dit geldt ook voor intensief bemaaien.
Beste is dus je grond analyseren, gericht gaan toevoegen, alleen nog ruige mest of compost gebruiken, en je paarden in vakken beweiden, en vrij snel doorweiden.... zodat elk stuk weer een week of 5/6 rust krijgt....
Zidore schreef:Voor zowel boterbloem als zuring geldt maaien, zuring uitsteken werkt echt niet (plus dat dat echt een rot klus is) hoe vaker je maait hoe eerder dat weg is en je gras weer de kans krijgt.
Ninx schreef:DuoPenotti schreef:Hier zag je na een paar jaar geen paardengrassen meer, die verdroogde en het raai bleef over.
Ligt aan je beleid.... je moet de grond geschikt maken en houden voor andere grassen. Dat is niet na 1x inzaaien klaar.
Waar raai zich goed voelt, voelen paardgeschikte grassen zich niet goed en vice versa.
Dus je moet doen aan bodemverbetering, en het gras altijd maximaal handhoog tot 10 cm laten afgrazen... niet heel kort/ tot op de bodem.
Hoe intensiever je het laat begrazen, hoe meer raai je terug krijgt. Dit geldt ook voor intensief bemaaien.
Beste is dus je grond analyseren, gericht gaan toevoegen, alleen nog ruige mest of compost gebruiken, en je paarden in vakken beweiden, en vrij snel doorweiden.... zodat elk stuk weer een week of 5/6 rust krijgt....
DuoPenotti schreef:Ninx schreef:
Er zijn delen bij die nooit begraasd worden.
Alleen gemaaid. 2 keer.
En als het dan te lang de winter in gaat nog een keer gebloot.
Paarden staan hele jaar door op strip begrazing.
Ja dan gaan er delen te kort. Maar er word ook door geschoven.
En we zullen het zeker niet perfect doen.
Maar als je na 2 jaar weinig ander gras meer ziet. Voornamelijk door de droogte wat wij niet kunnen verhelpen. Vind ik het persoonlijk geld weg gooien.
Ninx schreef:[
Maar dan ligt het dus niet aan het graszaad, maar aan je weidebeleid en onderhoud.
Je hebt gelijk dat het inderdaad geld weggooien is wanneer je dat niet ook grondig aanpakt.
Dus als je paardgeschikt gras wil moet je EN het goede mengsel kopen, maar VOORAL gericht gaan toevoegen en onderhouden.
Vooral de eerste jaren.
Ik begrijp nu ook beter dat je hooi hoog in suiker was.
DuoPenotti schreef:Ninx schreef:[
Maar dan ligt het dus niet aan het graszaad, maar aan je weidebeleid en onderhoud.
Je hebt gelijk dat het inderdaad geld weggooien is wanneer je dat niet ook grondig aanpakt.
Dus als je paardgeschikt gras wil moet je EN het goede mengsel kopen, maar VOORAL gericht gaan toevoegen en onderhouden.
Vooral de eerste jaren.
Ik begrijp nu ook beter dat je hooi hoog in suiker was.
wat trek jij bijzondere conclusies zeg....
Kan jij 3 hectare beregenen? Ik niet.
Dan blijft het sterkte over na een jaar droogte.... raai dus
En ja dan kun je elk jaar een berg nieuw zaad erin gooien...dat kan....
Met wat pech elk jaar opnieuw droogte. Maar zelfs het eerste jaar hoog in suiker, daar wat ik had getest en die bevinding hier heb geplaatst
En wat het hooi hoog in suiker ermee te maken heeft???
het geteste was gras, geen hooi. Met toen nog volop paarden gras er tussen. Nog geen droogte
Pas later bleef de raai over.
En ja dan snap je wel dat ik dan niet elk jaar ga bij zaaien als zelfs met paardengras er in de suiker hoog was.
Hooi was vorig jaar laag, dit jaar hoog.
Beide niet na droogte oid.
Dus tja.... en bijna iedereen heeft hem dit jaar hoog, dus je bent rare conclusies aan het trekken
Daantjuh88 schreef:Wij hebben de wei ook net op de kop gezet en opnieuw ingezaaid. Heb mij er niet mee bemoeid, dus geen idee wat erin is gekomen. Wij hebben eerst alles dood gespoten, gecultiveerd, geploegd en daarna zaaien en gladslepen.
Maar je moet er rekening mee houden dat je tot 15 september het land mag scheuren, daarna mag het niet meer. Lang leve NL regelgeving.
Citaat:daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
DuoPenotti schreef:Maartje
ja logisch toch als ik aangevallen reageer als er rare conclusies getrokken worden.
Ja als na 1 jaar, toen nog geen droogte en er nog genoeg paardengras in de test zat: zoals ik beschreef!!
dan mag ik best gepikeerd reageren jaCitaat:daarnaast heb ik toen een suikercheck gedaan.
En ja ninx
dat blijf ik roepen.
Want als met 1 jaar dat suiker gehalte al hoger is dan van een koeienwei kan je niet echt spreken over mismanagement.
Dan geef ik gewoon eerlijk informatie...maar heb wel vaker gemerkt dat eerlijkheid niet mag op bokt...liever de schone schijn...ook goed.
Laat lekker mensen geld de plomp in gooien omdat ze alleen maar mooie berichten krijgen.
Ken ondertussen erg veel mensen die het paardenzaad niet meer gebruiken...al die stumperts toch die niet weten wat ze doen...
Nou van die stumperts zullen er vast meer zijn en die hebben dan niets aan de geweldige perfecte bokker...want zij komen dan ook bedrogen uit met hun dure gras omdat er pavo op staat en een hype is....
En dat er nooit wat is aangevuld en getest verzin je ook zelf natuurlijk... heb het daar niet over gehad.
maar fijne voortzetting van dit topic...
Citaat:En dat er nooit wat is aangevuld en getest verzin je ook zelf natuurlijk... heb het daar niet over gehad.
Citaat:Het werkt inderdaad niet als je de grond niet aanpakt.
DuoPenotti schreef:ik schreefCitaat:En dat er nooit wat is aangevuld en getest verzin je ook zelf natuurlijk... heb het daar niet over gehad.
en jij zegtCitaat:Het werkt inderdaad niet als je de grond niet aanpakt.
en alweer lees je niet en verzin je dingen zelf of wat het ook is .... gek he dat ik gepikeerd reageer
doei meid...fijne dag nog!
ben er u echt klaar mee.
Achterom schreef:Zuring uitsteken werkt wel degelijk, het bewijs zie ik in mijn weiland. De truc is wel om het op het juiste moment te doen, zodat je de plant er echt met de hele wortel uit kunt trekken. Hier is dat het handigst als de grond vochtig is.