Hoe zet ik mijn paard vast zonder haar vast te zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Re: Hoe zet ik mijn paard vast zonder haar vast te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:54

Als je het wil, zou je haar ook kunnen leren ‘parkeren’ met behulp van clickertraining. Ik gebruikte daarvoor een zeiltje, met uiteindelijk commando ‘plaats’. Dan zette de pony twee voorvoeten op het zeil en kon ik borstelen en zadelen. :) In het boek van Inge Teblick staat mooi beschreven hoe je ermee aan de slag zou kunnen gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:02

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:17

Elanor schreef:
Als je het wil, zou je haar ook kunnen leren ‘parkeren’ met behulp van clickertraining. Ik gebruikte daarvoor een zeiltje, met uiteindelijk commando ‘plaats’. Dan zette de pony twee voorvoeten op het zeil en kon ik borstelen en zadelen. :) In het boek van Inge Teblick staat mooi beschreven hoe je ermee aan de slag zou kunnen gaan.

Dit. Een ‘marker’ noemen ze dat. Je kan natuurlijk zelf bepalen wat je marker wordt, maar je kan je paard op die manier leren zelf op die pedestal te gaan staan. Een ground tie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:34

sonita schreef:
https://nl.equinics.eu/products/the-clip-aanbindhaak
Dit is voor mij de beste. Meerdere jonge paarden en 2 oudere paarden die gaan hangen, niks aan de hand. Ik kan eindelijk met een gerust hart paarden "vast" zetten.
Je kunt hem vaster en losser zetten, ik neem hem ook mee in de trailer etc.
Nope, geen aandelen. Maar na ruim 25 jaar aankloten eindelijk iets handigs! :D

Dat lijkt me hetzelfde mechanisme als die Idolo tether tie alleen dan 2x zo duur.

Met strotouwtje wel oppassen dat je niet die nieuwerwetse touwtjes gebruikt. Die van plastic zeg maar met allerlei kleurtjes. Die breken namelijk alsnog niet zo makkelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:04

Vroeger, als in járen geleden, kon mijn ruin absoluut niet vast staan. Ik werkte toen altijd met een lange leadrope, die ik dan één keer door het hek of de haak omsloeg en het uiteinde hield ik dan los vast. Ik bewoog wat mee, als er dan druk op kwam. Zo kon ik hem prima poetsen, opzadelen, etc.

In de loop der jaren ontstond er eindelijk echt rust bij hem. Vervolgens kon en kan ik hem rustig vast zetten.

Tegenwoordig poets ik hem en zadel ik hem lekker los. Hij staat keurig stil, wacht zelfs op me, als ik even heen en weer moet lopen naar mijn spullenhok...

Destijds kreeg ik allerlei ongevraagd commentaar, van dat ik hem maar eens moest vastbinden of insluiten met longeerlijnen. Écht 8)7
Natuurlijk nóóit iets mee gedaan ;) . Ik bleef gewoon rustig én geduldig. Ok, het duurde even, mijn paard geeft niet snel op :o , maar die strijd, ik zag er het nut niet van in. Met die losse leadrope was het ook prima te doen.

Je kunt er inderdaad ook een grondwerkoefening van maken. Kunnen stilstaan. Ik ben zelf niet van de clickertraining en voerbeloningen. Wel van het consequent en op een neutrale manier rustig terug zetten, als ze even stil moeten leren staan.
Mijn paard heeft een nare ervaring gehad, toen hij jong was, met vast staan. Dus ik vond geduldig zijn hierin, de tijd nemen, het belangrijkste :) .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:12

Geduld is inderdaad een schone zaak. Mijn ruin bleef ook heel netjes staan met het touwtje over z'n hals. Als je dan hem gepoetst had en de hoeven ging uitkrabben waren er op de grond vier "rondjes" van zijn hoeven waar het poetsvuil omheen lag. Hij verzette echt geen stap <3 Het was dan zijn taak om stil te staan, en die vatte hij heel serieus op.

Maar dat was er eentje die zelfstandig zijn halsters kon uittrekken en die dus nooit nare dingen had meegemaakt met hangen. En last van autistische trekjes had hij ook allesbehalve. Niet elk paard is hetzelfde, en er zijn ook zeker gewoon paarden te vinden waar zo'n aanbindhulp een uitkomst voor is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-08-23 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:13

Ik gebruik Blocker Tie Ring...https://www.paardenschuur.nl/product/bl ... het-paard/
Mijn paard kon niet vaststaan. Van alles geprobeerd. Maar bleef trekken., daardoor zijn nekband kapot getrokken. Sindsdien zet ik mijn paarden nooit meer vast, alleen aan deze ring. Je moet ze wel met een goed touw gebruiken. Ik gebruik een leadrope. Als ze schrikken krijgen ze 'een release' waardoor ze zich veiliger voelen en uiteindelijk rustiger blijven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 11:23

Zoals ik al eerder aangaf is dit normaal nooit een probleem en staat ze ook vrijwel 'los'. Maar ze heeft erg veel moeite met de verhuizing waardoor ze mentaal nogal op is. Daarom zoek ik voorlopig even een quick fix :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:32

Precies, waarom zou je de problemen opzoeken met trainingsgedoe als haar hoofd helemaal vol is van wat anders :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 11:38

Ja normaal zou daar altijd voor kiezen, maar ze is een beetje sneu op dit moment :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:43

ik leer ze los staan, en dan poetsen of wassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:43

Ze mag ook best onder de indruk zijn. En dat uiten.

En jij helpt haar :j

En mij trouwens ook. Want ik ga ook maar eens zo'n handig ding bestellen. Vind 't een erg fijn idee dat áls er wat gebeurt ze niet zo'n ruk aan hun eigen hoofd geven maar er iets is wat meegeeft.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:44

Ik gebruik de Idolo icm een 3.80m touw voor mijn 2 jarige. Het principe van vaststaan kende hij nog niet en met het touw in de stand dat deze het meeste meegeeft bij hangen, heeft hij geleerd om zelf te stoppen en van de druk af te komen, zonder dat hij helemaal los is komen te staan. Inmiddels kan hij goed vaststaan, maar ik blijf het een fijn ding vinden voor de veiligheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:00

JudithGigi schreef:
Zoals ik al eerder aangaf is dit normaal nooit een probleem en staat ze ook vrijwel 'los'. Maar ze heeft erg veel moeite met de verhuizing waardoor ze mentaal nogal op is. Daarom zoek ik voorlopig even een quick fix :D

Enige reden waarom je wel zou kunnen trainen is misschien dat je dan heel veel succeservaringen en beloningen kunt geven. Doel is dan dus niet om zo snel mogelijk het staan op de plek te leren, maar meer om wat gericht een positieve associatie te geven. Dus juist niet als mentale uitdaging maar als houvast en ontspanning.

Een quick fix zoals zo'n tie ring ernaast lijkt me dan juist alleen maar prima. Veel positieve ervaringen, geen negatieve.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:19

Ik heb het ze nooit bewust aangeleerd, maar om een of andere reden staan alle paarden die ik heb gehad gewoon los naast me.

Je kan het oefenen met een leadrope. Die sla je een keer om het hek en dan houdt je het uiteinde vast. Zo kun je het zelf begrenzen als ze tegen de druk in komt of juist loslaten. Het hulpmiddel wat hier eerder al is genoemd hoor ik ook goede ervaringen over. Maar zelf vind ik het wel het prettigste als ik zelf de release kan bepalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:27

Nadeel daarvan is dat je er dus bij moet zijn. Terwijl je soms paarden juist vast zet omdat je er even niet bij bent maar iets moet pakken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:46

JudithGigi schreef:

Halstertouw met elastiek. De mijne heb ik al jaren, ook voor het zelfde probleem aangeschaft. Ziet eruit als een normaal halstertouw, maar de eerste helft is iets dikker, daar is het touw dus om elastiek heen gevlochten. Ik zet mijn dieren altijd vast met een veiligheidsknoop en mijn ervaring met dit touw is dat het dus vanzelf loskomt als er een beetje druk op komt.

Zelf ook veel gebruikt met de hele jonkies die alles nog moesten leren, en dan vind ik het wel fijn dat ze hun halster nog om houden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:09

Twiggy2008 schreef:
Vroeger, als in járen geleden, kon mijn ruin absoluut niet vast staan. Ik werkte toen altijd met een lange leadrope, die ik dan één keer door het hek of de haak omsloeg en het uiteinde hield ik dan los vast. Ik bewoog wat mee, als er dan druk op kwam. Zo kon ik hem prima poetsen, opzadelen, etc.

In de loop der jaren ontstond er eindelijk echt rust bij hem. Vervolgens kon en kan ik hem rustig vast zetten.

Tegenwoordig poets ik hem en zadel ik hem lekker los. Hij staat keurig stil, wacht zelfs op me, als ik even heen en weer moet lopen naar mijn spullenhok...

Destijds kreeg ik allerlei ongevraagd commentaar, van dat ik hem maar eens moest vastbinden of insluiten met longeerlijnen. Écht 8)7
Natuurlijk nóóit iets mee gedaan ;) . Ik bleef gewoon rustig én geduldig. Ok, het duurde even, mijn paard geeft niet snel op :o , maar die strijd, ik zag er het nut niet van in. Met die losse leadrope was het ook prima te doen.

Je kunt er inderdaad ook een grondwerkoefening van maken. Kunnen stilstaan. Ik ben zelf niet van de clickertraining en voerbeloningen. Wel van het consequent en op een neutrale manier rustig terug zetten, als ze even stil moeten leren staan.
Mijn paard heeft een nare ervaring gehad, toen hij jong was, met vast staan. Dus ik vond geduldig zijn hierin, de tijd nemen, het belangrijkste :) .

Ik ben blij dat jij de uitleg al hebt gedaan, zo dus! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:41

Shadow0 schreef:
Nadeel daarvan is dat je er dus bij moet zijn. Terwijl je soms paarden juist vast zet omdat je er even niet bij bent maar iets moet pakken.

Maar je kan het zo wel opbouwen/leren. Steeds meer afstand nemen en ook gewoon je paard leren niet tegen de druk in te gaan. Laten voelen dat de druk ophoudt als hij naar voren beweegt i.p.v. er tegen in te hangen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:24

JudithGigi schreef:
Jaa zoiets zoek ik inderdaad! Geeft het genoeg mee om het hek te sparen als ze eens in paniek zou raken?

Je kunt met de dikte en de lengte van je touw spelen. Een dikker touw geeft meer weerstand en een dunner touw vliegt er sneller doorheen (en vraagt dus minder van de plek waar ze aan vast staan) Je zult misschien even diverse touwen moeten uittesten voor wat nu voor jullie werkt. Waarbij je dus ook verder in de leercurve door kunt naar een dikker touw.
Een touw met een flinke lengte is wel echt in je voordeel. Dan komen ze nooit helemaal van de druk af en kom je in de zone weer vluchten overgaat in weer leren dat de druk niet eng is.
Dan staan ze 2 of 3 meter verderop te kijken.... hmm spanning is weg, ik sta nog steeds vast... en nu? Dat is het moment dat je je paard nieuw gedrag kunt leren.

Ik vind die idolo echt ideaal.

Ik gebruik hem meestal met dit touw wat voor ons de juiste dikte heeft: https://www.kramer.nl/Themas/Longeren-g ... nge-cotton
In 2 lengtes verkrijgbaar. Meestal is 4 meter lang zat. Tenzij je een echt probleem hebt.

Als je paard rust leert krijgen bij het vaststaan kan het zijn dat je naar een dikker touw moet gaan als er gras in de buurt is :+
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-08-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:30

DuoPenotti schreef:
Maar zetten jullie serieus een paard vast aan een hek?
Oprechte vraag.
Dat is wel het eerste wat ik heb geleerd nooit te mogen doen.
Geen hek, geen (stal) deur.
Maar alleen vaste solide dingen.

Ja, dat is toch les één?