Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Koekie73 schreef:Ik heb het vaststaan van onze merrie, op de poetsplaats, geoefend met: https://www.aleashop.be/nl/blocker-tie-ring.html
Elanor schreef:Als je het wil, zou je haar ook kunnen leren ‘parkeren’ met behulp van clickertraining. Ik gebruikte daarvoor een zeiltje, met uiteindelijk commando ‘plaats’. Dan zette de pony twee voorvoeten op het zeil en kon ik borstelen en zadelen.In het boek van Inge Teblick staat mooi beschreven hoe je ermee aan de slag zou kunnen gaan.
sonita schreef:https://nl.equinics.eu/products/the-clip-aanbindhaak
Dit is voor mij de beste. Meerdere jonge paarden en 2 oudere paarden die gaan hangen, niks aan de hand. Ik kan eindelijk met een gerust hart paarden "vast" zetten.
Je kunt hem vaster en losser zetten, ik neem hem ook mee in de trailer etc.
Nope, geen aandelen. Maar na ruim 25 jaar aankloten eindelijk iets handigs!
JudithGigi schreef:Zoals ik al eerder aangaf is dit normaal nooit een probleem en staat ze ook vrijwel 'los'. Maar ze heeft erg veel moeite met de verhuizing waardoor ze mentaal nogal op is. Daarom zoek ik voorlopig even een quick fix
JudithGigi schreef:Zoals ik al eerder aangaf is dit normaal nooit een probleem en staat ze ook vrijwel 'los'. Maar ze heeft erg veel moeite met de verhuizing waardoor ze mentaal nogal op is. Daarom zoek ik voorlopig even een quick fix
Twiggy2008 schreef:Vroeger, als in járen geleden, kon mijn ruin absoluut niet vast staan. Ik werkte toen altijd met een lange leadrope, die ik dan één keer door het hek of de haak omsloeg en het uiteinde hield ik dan los vast. Ik bewoog wat mee, als er dan druk op kwam. Zo kon ik hem prima poetsen, opzadelen, etc.
In de loop der jaren ontstond er eindelijk echt rust bij hem. Vervolgens kon en kan ik hem rustig vast zetten.
Tegenwoordig poets ik hem en zadel ik hem lekker los. Hij staat keurig stil, wacht zelfs op me, als ik even heen en weer moet lopen naar mijn spullenhok...
Destijds kreeg ik allerlei ongevraagd commentaar, van dat ik hem maar eens moest vastbinden of insluiten met longeerlijnen. Écht![]()
Natuurlijk nóóit iets mee gedaan. Ik bleef gewoon rustig én geduldig. Ok, het duurde even, mijn paard geeft niet snel op
, maar die strijd, ik zag er het nut niet van in. Met die losse leadrope was het ook prima te doen.
Je kunt er inderdaad ook een grondwerkoefening van maken. Kunnen stilstaan. Ik ben zelf niet van de clickertraining en voerbeloningen. Wel van het consequent en op een neutrale manier rustig terug zetten, als ze even stil moeten leren staan.
Mijn paard heeft een nare ervaring gehad, toen hij jong was, met vast staan. Dus ik vond geduldig zijn hierin, de tijd nemen, het belangrijkste.
Shadow0 schreef:Nadeel daarvan is dat je er dus bij moet zijn. Terwijl je soms paarden juist vast zet omdat je er even niet bij bent maar iets moet pakken.
JudithGigi schreef:Jaa zoiets zoek ik inderdaad! Geeft het genoeg mee om het hek te sparen als ze eens in paniek zou raken?