Paard geeft geen "voetjes" meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:45

Paarden kunnen ook deugnieten zijn. Zo wilde mijn man, erg onervaren toen nog , de hoefjes van Hercule doen. Ik hoorde dat het niet lukte en ik stond een stukje verder en zag dat Hercule met een olijke blik vol zijn gewicht op die poot zette.
Waarop ik, man kon het niet zien, streng mijn vinger omhoog deed zo van "pas op jij schurk", gelijk gaf hij voetje waarop mijn man trots zei:" kijk hij geeft ook aan mij voetjes". Mijn vriendin en ik zeiden dat we trots op hem waren waarop ik lachend Hercule geknuffeld heb. Had hij wel verdiend. Enne, die boef vond het erg leuk en wist precies waar hij mee bezig was . _O-
Kan het zijn dat je paard " met jouw voeten speelt " TS zoals wij dat in Brabant zeggen?
Dan kan humor helpend zijn.

Oskarrino

Re: Paard geeft geen "voetjes" meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:25

Kan indd ook ongemak zijn waardoor ze niet willen geven. Mijne bleek achteraf altijd moeite ermee te hebben door z'n knie. Wel zit het in z'n routine dus elke dag (wil echt alle steentjes/vuil verwijderen). Dus het is niet altijd dominantie. Mijn paard trekt nu af en toe nog terug, maar geen enkel probleem omdat hij daar mee aangeeft ik hem te lang vast heb of wanneer hij ongemakkelijk staat. Hij wilt vaak ook ontlasten van z'n knie als ik de voorvoeten wil doen. Hij wilt dan op twee benen staan, voor mij een teken even een pauze te nemen :)

Ik zou medisch uitsluiten en anders gewoon blijven vragen als routine. Elke dag na het poetsen bijv. Ook al lukt het krabben soms niet, altijd proberen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:43

Marjo schreef:
Avalanche schreef:

Dominantie?
Je realiseert je dat het voor een vluchtdier best heel wat is om zijn voeten te geven (want kan hij niet wegrennen en vluchten)? Een paard zal dat niet doen als ie geen vertrouwen in je heeft. En aangezien TS meerdere problemen heeft met dit paard, denk ik dat het probleem daar zit, niet bij de voeten zelf.

Maar je legt hierbij duidelijk uit dat koend gelijk heeft, en dat het een vorm van dominantie kan zijn. Als het paard geen vertrouwen in TS heeft, ziet deze TS niet als leider en zal hij het leiderschap overnemen en dus dominantie laten zien :)

Nee? Hoe leg ik uit dat het dominantie kan zijn?

Ik vind dat hele dominantie gedoe bullshit. Interspecies dominantie is geen bestaand iets, dus alleen op grond daarvan kun je het al wegvegen.

Je paard neemt ook nooit leiderschap over, je paard is hooguit op zoek naar grenzen. Alleen heeft voeten geven dan weer niets met grenzen te maken, maar in dit geval imo met pijn, paard heeft het namelijk altijd braaf gedaan.

Lenteklokje schreef:
dag Avalanche, je noemt het problemen, het zijn voor mij meer uitdagingen waar ik zelf tegen aan loop.

Het maakt mij niet uit hoe je het noemt. Punt is dat je steeds weer tegen dingen aanloopt die eerst wel goed gaan, en daarna niet meer.
Lenteklokje schreef:
Het stilstaan tijdens het opstijgen

...... gaat tijdenlang goed, maar dan op een gegeven moment niet meer, en wat jij beschrijft wil paard niet dat jij opstijgt op die manier. Maar je gebruikt nog steeds niet consequent een krukje. Dit terwijl iedereen heeft gezegd dat dat niet alleen paardvriendelijker is, maar ook dat je je paard een hele goede reden hebt gegeven om nee te zeggen als jij met je volle gewicht aan de zijkant hangt.

Lenteklokje schreef:
stelling & buiging en het wegschieten

stelling en buiging zijn niet aan de orde als jij niet in balans bent in de eerste plaats. En ook dat is je uitgebreid uitgelegd.

Lenteklokje schreef:
Over het voetjes geven: dat komt ook wel weer, zeker met de tips en de hoefsmid komt een dezer dagen dus dan bespreek ik het ook.

En weer pak je het als losse zaken (niet) aan, maar het verband tussen al die dingen zie je niet. En leuk dat je zo aardig blijft, maar ik zou liever zien dat je doorpakt.

Laat je paard zijn rug checken. Waarom schiet hij weg, waarom wil hij niet dat je erop gaat zitten? Laat röntgenfoto's maken van de rug. Een smid heeft geen verstand van rugproblemen. Voeten optillen kan gewoon heel pijnlijk zijn als je paard last heeft van zijn lijf. Je paard schreeuwt naar je. Luister eens naar hem.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:51

Avalanche schreef:
Marjo schreef:

Maar je legt hierbij duidelijk uit dat koend gelijk heeft, en dat het een vorm van dominantie kan zijn. Als het paard geen vertrouwen in TS heeft, ziet deze TS niet als leider en zal hij het leiderschap overnemen en dus dominantie laten zien :)

Nee? Hoe leg ik uit dat het dominantie kan zijn?

Ik vind dat hele dominantie gedoe bullshit. Interspecies dominantie is geen bestaand iets, dus alleen op grond daarvan kun je het al wegvegen.

Je paard neemt ook nooit leiderschap over, je paard is hooguit op zoek naar grenzen. Alleen heeft voeten geven dan weer niets met grenzen te maken, maar in dit geval imo met pijn, paard heeft het namelijk altijd braaf gedaan.

Noem het hoe je wilt, jullie zeggen beide hetzelfde maar leggen het anders uit :')

Juist van het weekend nog een hele interessante lezing gevolgd over leiderschap en hoe dat wel degelijk overgenomen wordt door je paard als jij dat onvoldoende toont :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:53

Meid, ik ga geen punt verdedigen wat ik niet gemaakt heb. Het kan volgens jou dominantie zijn. Maar dat is niet mijn mening en ook niet wat ik gezegd heb.

Ik vind het nonsens om ieder omgangsprobleem maar gelijk op dominantie te gooien. Ik denk dat dit paard pijn heeft.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:19

Ik zou zeggen dat het paard óf ergens pijn heeft óf te weinig vertrouwen door geen, te weinig, of geen goed leiderschap. In het laatste geval heb je van die draken die dan zelf gaan bepalen wat weer als dominantie kan worden vertaald, maar er zijn ook paarden die er heel onzeker van worden (want ze weten niet goed wat te verwachten) wat ook zulke dingen op kan leveren.

Linksom of rechtsom, je kunt alle problemen los aanpakken en het als uitdagingen zien, dan zul je de oorzaak niet aanpakken en bezig blijven imo.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:01

PowerPoef schreef:
Krab je de hoeven elke dag uit? De meeste blijven netjes hoeven geven als het routine is.

Toen ik mijn jonge verzorgpaard trainde die heel lastig was met hoeven geven deed ik een halstertouw achter zijn achterbeen en trok daar rustig aan tot hij hem optilde. Ik stond dan vlak achter de schouder. Op deze manier was het voor hem lastiger om zijn been op de grond te houden, en niet mogelijk mij per ongelijk te trappen. Op het moment dat hij hem omhoog deed gaf ik hem meteen een snoepje, wat makkelijk gaat omdat ik bij zijn schouder stond. Pas toen hij met minimale druk zijn hoef omhoog deed ben ik gestopt met het touw en gewoon mijn arm gebruikt. Paard had positieve ervaring met hoefjes geven en nooit meer problemen mee gehad.

dag Powerpoef, ja het is nu wel routine. Alleen ben ik niet elke dag met hem bezig, het is voor ons een "weidepaard". ± 3 x per week ga ik borstelen, hoeven krabben, rijden etc. Als hij voet geeft dan goed belonen. Hij is heel braaf en trapt nooit. Hij is ook een periode niet bereden geweest, dus nu ook weer routine op bouwen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:03

Ibbel schreef:
In de zwilwrat knijpen. Dat is het enige dat echt áltijd werkt. Als je in de zwilwrat knijpt wek je namelijk een reflex op, en dan móet je paard z'n been optillen omdat je een zenuw beinvloedt. Dat gaat onwillekeurig en kan een paard dus niet tegenhouden.

in de zwiltwrat knijpen, druk je de wrat dan in, of knijp je 'm bij elkaar? Nog niet eerder van gehoord maar ik ga het proberen, thanks

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:09

Ben je nog van plan om naar de oorzaak van je uitdagingen te zoeken, of blijf je achter de feiten aanlopen?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:10

Avalanche schreef:
Hopelijk doet TS deze keer wel iets met de tips :)

nou Avalanche, ik heb al meerdere tips van jullie dankbaar aangenomen. de tips over balans en core stability en JA ook het krukje :9 het is heerlijk opstappen met een verhoging en ook het aansingelen gaat fijner. Afgelopen weekend een buitenritje in goed vertrouwen, steeds een stap verder, en het vertrouwen is er nog niet helemaal maar er zoveel beter dan 6 maanden geleden. groetjes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:00

Niet het punt en ook geen antwoord op de vraag. Mijn vraag was: wanneer ga je de oorzaak eens aanpakken, ipv achter de feiten te blijven aanlopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:32

Lenteklokje schreef:
Avalanche schreef:
Hopelijk doet TS deze keer wel iets met de tips :)

nou Avalanche, ik heb al meerdere tips van jullie dankbaar aangenomen. de tips over balans en core stability en JA ook het krukje :9 het is heerlijk opstappen met een verhoging en ook het aansingelen gaat fijner. Afgelopen weekend een buitenritje in goed vertrouwen, steeds een stap verder, en het vertrouwen is er nog niet helemaal maar er zoveel beter dan 6 maanden geleden. groetjes!

Goed om te horen dat het de goede kant op gaat. :)

En anders wil een fijne instructeur je ook goed kunnen helpen denk ik.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:33

Avalanche schreef:
Niet het punt en ook geen antwoord op de vraag. Mijn vraag was: wanneer ga je de oorzaak eens aanpakken, ipv achter de feiten te blijven aanlopen?

Ik ben het hier wel mee eens :j
Niemand bedoelt het rot, @Lenteklokje. Maar het is wel zo dat je paard op verschillende manieren signalen geeft. De tip die ik je eerder gaf, de jambette, ìs een tip - bij ons werkte het echt - mààr het is symptoombestrijding, het is geen algehele oplossing, als het gepaard gaat met andere signalen. Het is geen op zich staand iets, het is het zoveelste signaal dat je paard jou probeert te geven.

Ik wist waarom mijn paard deed wat ze deed, of waarom ze niet deed wat ze niet deed: zij gaf geen voetjes omdat dat pijnlijk was voor haar, het onderliggende probleem was artrose. Dan kan je creatief aan de slag gaan, want je wilt de hoeven natuurlijk wel kunnen uitkrabben - maar het neemt het onderliggende probleem niet weg. Van sommige dingen kan je ook de oorzaak niet weg nemen, van andere (gelukkig) wel. Maar het begint bij wéten waar het gedrag vandaan komt.
Waarom geeft jouw paard plots geen voetjes meer?
Waarom toont hij de andere symptomen uit eerdere topics?

Het is super dat je open staat voor tips en met sommige dingen ook echt aan de slag gaat, maar je mag het totaalplaatje niet uit het oog verliezen. Wat steekt er achter het paard zijn gedrag? Wat is de oorzaak hiervan?

Je kan per "probleem" een oplossing zoeken, maar je dweilt met de kraan open. Als jij op signaal 1 niet reageert in de zin van "begrijpen waar het probleem vandaan komt" en in plaats daarvan doet wat jij doet - de dingen los van elkaar aanpakken - zal hij telkens iets anders zoeken (en vinden!) om een signaal af te geven.

Niet stil staan bij het opstappen is een signaal, die voet weigeren te geven is een signaal, het wegschieten is een signaal, ... Je kan met een krukje aan de slag voor het opstappen - je kan de jambette aanleren voor het voetje - je kan vanalles doen- maar je pakt op die manier, zoals Avalanche ook al zei, "losse zaken" aan - je mist het verband tussen deze zaken. En dat is er gewoon, je moet het alleen vinden.

Is het tandpijn, is het rugpijn, is er iets mis met een pees, heeft hij artrose, past het zadel niet, ... Dat weten wij niet. Daar moet je mee aan de slag. Het paard zal met andere signalen blijven komen zolang het onderliggende probleem niet wordt gevonden en aangepakt.

Je kan een manier vinden om het paard weer voetjes te laten geven, maar dan komt hij volgende week met iets anders. Want het "voetje niet geven" is niet "het" probleem, dat is alleen maar de uiting van "een" probleem.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:35

Mooie reactie, LWDaisy. Kijken en zien…en dan zoeken naar wat er wordt bedoeld. Vond dat juist altijd het meest bijzondere aan m’n paard(en); hun signaleren leren te herkennen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:07

paars schreef:
Mooie reactie, LWDaisy. Kijken en zien…en dan zoeken naar wat er wordt bedoeld. Vond dat juist altijd het meest bijzondere aan m’n paard(en); hun signaleren leren te herkennen.

Ik heb het zelf ook moeten leren :j Heb 5 maanden naast mijn paard gelopen in plaats van op te stappen, omdat het in het zadel niet zo vlotte tussen ons. Dat lag gewoon aan mij, ik ben zelf nooit erg zelfzeker geweest als ruiter, en dat vertaalde zich in een verkrampt lichaam.

Ik vond dat ZO zonde. Want Daisy was zo'n lief en leuk paard, zo werkwillig ook. Ik zat haar in de weg.

Vandaar dat ik een paar maanden tijd heb gestoken in "werken van op de grond". Ik heb haar leren lezen op die manier. Toen in eindelijk weer in het zadel klom, had ik aan de beweging van een oor al genoeg, en had ik ondertussen ook veel beter geleerd hoe ìk moest reageren. Waardoor het serieus nooit tot een escalatie is gekomen.