Van pension naar iets in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:33

Aan huis vind ik fijn.
Maar juist doordat het aan huis is.
Je stapt naar buiten en je bent bij de paarden.
sávonds ff laatste voer en controle rondje net voordat je gaat slapen, of misschien wel even vlug in de nacht kijken. Dingen die niet makkelijk gaan ook al staan ze maar 10 minuten verder weg.

Ik zou in eigen beheer dus niet willen.
Dan zou ik gewoon vol pension willen staan, zoals ik vroeger ook stond, dan ook daar alle gemakken van hebben en niets zelf willen regelen.

En ook aan huis zou je dingen wel eens anders willen, maar bij sommige van die dingen hangt een financieel plaatje dat je het idee ook maar los laat, daar waar een pensionstal het wel kan omdat het gedeeld word door x mensen.

Duhelo

Re: Van pension naar iets in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:37

Ik vind het ook niet per definitie duurder.

Ik zelf betaal nu 1200 per jaar aan mijn bassistukje, 200 aan een stukje extra zomerweide en 1800 voor de halfpension van de PRE = 262 kale stal per maand voor 3 paarden.
Hier komt uiteraard wel nog hooi en voeders bij, maar stel dat ik ze jaarrond hooi geef aan 90 euro per maand, dan zit ik alsnog maar aan 180 euro per maand per paard voor stal + hooi.

Straks zitten we op ons eigen stuk dat we gekocht hebben, die zal ongeveer het dubbele uitkomen, maar na 10 jaar is dat volledig afbetaald en dan gaat het terug naar 0.

Vergelijk dat met drie paarden op pension aan minstens 350 euro per maand per paard... Komt zelfs een eigen stuk kopen incl de kosten nog altijd goedkoper uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:49

Ik weet niet hoeveel geld je er nog in gaat stoppen om er iets van te maken, en of je jaarlijks niet iets van belasting over het bezit van de weide zal moeten betalen? En onderhoudskosten van de grasmat en afrastering. Iets doen tegen onkruid. Keertje doorzaaien. Bemesten. Wat maaien. Zand of houtsnippers ofzo laten komen. Toch maar een goede bak aanleggen met hoge kosten.... leuk stalletje plaatsen, dakje vervangen.....

Er gaan hier en daar toch wel wat honderdjes extra uit dan alleen je aankoopbedrag natuurlijk.... met meerdere paarden al snel nog steeds voordeliger dan pension, maar als je alles op gaat tellen en ook erbij telt hoe veel werk je er aan hebt... dan moet je toch wel veel vrije tijd hebben om het leuk te houden om alles zelf te doen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:17

superpony schreef:
Als ik zoveel nadelen lees van mensen, zou ik zelf wel verhuizen naar weer een pensionplek.
Hier hebben zorgen we wel dat de basis goed is en we taken verdelen.

Jij hebt ze aan huis? En je kunt de taken verdelen? Dat is echt wel een verschil met mijn situatie indertijd.
Ik moest een kilometertje op de fiets en ik deed het in principe allemaal alleen. Had ik hulp nodig, moest ik dat regelen. Geen probleem, maar het was dus niet zo dat ik aan het avondeten zat en samen kon bedenken dat we zo nog even een paar balen hooi gaan verplaatsen. Om maar weer een hooi-voorbeeld te geven :+
Als ik mijn paard aan huis zou kunnen hebben, zou ik het denk ik wel weer zelf willen doen, maar alleen op afstand doe ik niet meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:22

Ik doe ook alles alleen. Af en toe pakt mijn man de bosmaaier en gaat eens mee omdat ik hem meesleep. Maar dat is max 1x per week en nog veel vaker minder dan dat.
Mijn bijrijdster gaat 1x per week en dan probeer ik niet te gaan. Maar zelfs dan moet ik wel eens wat klusjes doen.
Toch zou ik het niet willen missen. Het weegt voor mij niet op tegen de nadelen van een pensionstal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:28

superpony schreef:
Als ik zoveel nadelen lees van mensen, zou ik zelf wel verhuizen naar weer een pensionplek.

Hier hebben zorgen we wel dat de basis goed is en we taken verdelen.

Je hoeft echt niet elke dag dingen te repareren, mest afvoer te regelen, hooi te halen etc. Wij hebben ervoor gekozen om mest 1x pw zelf weg te brengen en dat kost een uurtje.
Hooi halen we eens per 2 wkn.
Palen breken echt niet elke dag en ik vervang amper iets aan afrastering. Laatst is door het varken ene drinkbak gesloopt en die vervangen kost 15minuten.

Uitmesten ligt eraan. Als het droog is en ze lopen vooral over de track, ben ik met ene half uurtje klaar. Nu gaan ze 's nachts op stal van ong 23 tot 7 en 5 stallen uitmesten kost wat meer tijd, met name bij 2.
Hooi brengen we rond en is echt amper werk, controleer je gelijk alles, heb je tussendoor ook wat contact met de paarden etc.

En dat kost me doorgaans meer tijd. Ik blijf altijd ergens hangen bij ze of met ze en wil weleens de tijd vergeten dan. Ze zijn vaak iets te gezellig.

Hypotheek is niet duurder. Je krijgt wat je kan krijgen en niet meer omdat je paarden wil houden. Een ander had voor dit geld misschien een heel ander huis gekocht, maar je koopt naar je budget.
Hiervoor betaalde ik 500 euro kale huur.

Dat is jouw situatie, maar niet de mijne. Je hebt het al over 'wij' en taken verdelen. Ik ben alleen, dus hier ben alleen ik. Gelukkig is er niet dagelijks iets stuk, maar ik heb toch best regelmatig extra, onvoorzien werk, normaal onderhoud en ook wel om de paar jaar iets aan groot onderhoud of vervanging. Heb ik hulp nodig bij mijn klussen dan ben ik afhankelijk van een professional en ook daar zit een prijskaartje aan.

Mijn huis is wel duurder omdat er zoveel grond bij zit. En die grond wilde ik voor mijn paarden. Als ik geen paarden meer heb zou ik hier ook niet blijven wonen.

Is dat geklaag? Nee zeker niet. Zoals ik al in mijn post schreef, ik zou niet anders willen. Je moet het gewoon heel leuk vinden en dat vind ik ook. Ik houd van het buitenleven en het verzorgen van dieren. Maar de korte tijd dat mijn paard volpension stond was ook best wel lekker. Veel meer tijd (en vooral energie) om lekker alleen met mijn paard bezig te zijn in plaats van alles er omheen. Veel meer uren in het zadel. En ja ook wel fijn dat als er een waterleiding kapot vriest, het dan voor de staleigenaar is. Ik vond dat ook wel een fijne luxe. :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:01

Wij hebben de minipaarden in eigen beheer en mijn rijpaard staat in pension.
Ik vind de pensionstal soms echt genieten, thuis ben ik nooit klaar kort gezegd.
En dan heb ik nog geen rijbak bij te houden.

Hooi aanvoeren, Vlas halen, Mest afvoeren, weide schoonmaken, Paddock bij bouden, onkruid in de hand houden, Rondom de wei snoeien. De stallen en de schuur bijhouden, de omheining. Het klinkt altijd super leuk, ik ben er heel blij mee maar het is veel werk.

Belangrijk om te bedenken, hoeveel uur per dag kan je erin investeren? Heb je iemand om op terug te vallen als je een dag weg wilt, op vakantie wilt gaan?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:02

carlijn83 schreef:
Uit verschillende ervaringen dat er op elke stal wel iets is wat niet helemaal naar wens is ontstaat er momenteel een wens om een plekje te huren om alles in eigen beheer te hebben zodat je volledig naar eigen wensen en inzichten kan handelen.

Bedenk je wel dat ook met paarden aan huis je situatie niet optimaal kan zijn.

Ik baal bijvoorbeeld van de kwaliteit van onze rijbak en er is niet de financiele ruimte dat goed aan te pakken. In een ideale situatie stonden mijn paarden op een ruime paddock paradise met een inloopstal, maar daar krijgen we bij de gemeente geen vergunning voor. Dus ja, in de herfst en winter kan ik weinig rijden en de paarden gaan van 's avonds tot 's ochtends op stal, waar ik ze idealiter zelf zou laten kiezen. Nog even los van dat domme ongelukjes met draden en paaltjes altijd lijken te gebeuren op het moment dat je NU naar het kerstdiner toe moet :+

Ben ik tevreden? Zeker! Mijn paardjes staan zomer en winter elke dag buiten. Ik kan zelf het hooi kiezen dat goed past, ik zie het snel als er iets loos is. Beiden staan te glimmen met een vacht vol appeltjes en ook als ik niet kan rijden vermaak ik me eigenlijk prima met ze :) Er is geen pensionstal in de buurt waar ze zo goed zouden staan. Ideaal, nee dat niet, wel goed genoeg :)

En daarbij ben ik ook heel blij niet alles zelf te moeten doen maar de taken met familie te kunnen delen. Want ik vind het ook fijn om tijd te hebben voor andere zaken dan de paarden. Ze zijn wel een deel van mijn leven maar dat gaat nog een stuk breder (vrijwilligerswerk, nieuwe opleiding) en ik ben blij dat ik daar óók tijd voor heb. Als ik alles rondom de paarden alleen zou doen zou dat een stuk beperkter zijn.

Vragen die ik aan mezelf zou stellen als ik jou was zijn dus:
-Staat mijn pony nu 'goed genoeg', en gaat diens welzijn er elders echt op vooruit?
-Hoe belangrijk vind ik zaken rondom de paarden heen, waar ik ook tijd aan wil besteden? Denk daarbij aan dingen die je kan plannen (vrijwilligerswerk, andere hobby's) maar ook bijvoorbeeld tijdelijk mantelzorgen voor een ziek familielid.
-Hoeveel uur heb ik nu over op een dag, en wat vind ik ervan als die tijd opgevuld raakt?
-Wat gebeurt er als ik zelf mijn been breek?
-Hoe belangrijk is het om spontaan beslissingen te kunnen nemen? Als je vanavond wilt kunnen besluiten om morgen een weekend weg te gaan dan wordt dat namelijk best lastig. Sommige mensen kunnen prima omgaan met plannen, maar anderen raken er benauwd door.
-Heb ik, zeker in het begin, tijd om nieuwe dingen te leren? Want bij weideonderhoud, voerinkoop, reparaties etc komt echt wel een stukje kennis kijken dat je nog moet opdoen.
-Heb ik budget om af en toe een professional in te huren voor klussen die ik niet kan?