Advies gevraagd bodembedekking veeschuur (paard heeft ‘legger’!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victoria1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 19:34

Hilary schreef:
Bijhouden is dagelijks de mest eruit vissen, de schuilstal aanvegen en wat er dan uitgelopen is terugscheppen (2 of 3 scheppen voor een bed van 3x5).
Maar… wij hebben wel wat meer pony’s lopen dan TS, dus wellicht is voor haar voldoende zonder balken.

Ik ga het even aankijken hoe het gaat, ik heb toch niet direct geschikte balken paraat. Wat ik me afvroeg, jij hebt een plek van 3x5 voor meer pony's dan ik lees ik. Hoeveel ligruimte zou ik idealiter/minimaal moeten maken volgens jou/jullie? Ik heb 2 Arabieren van 1.55/1.60.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:35

Ik heb dit in een vergelijkbare schuur liggen: http://www.stalmatten.eu/contents/nl/d1.html Zijn fijne zachte matten die zich goed houden.

Een stuk van 4x15 meter. Daar kunnen ze liggen. Met strooisel erop wordt het ook als wc gebruikt. Gaat niet stinken. Wel veel uit te mesten. Zonder strooisel gaat dat een stuk beter. Soms plast er eentje maar daar gaat een emmer water met Microferm over en klaar.

Ik ken nog iemand die ze in haar hele loopstal heeft met op sommige stukken vlas/stro erover. Ook geen stank.

Hilary

Re: Advies gevraagd bodembedekking veeschuur (paard heeft ‘legger’!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:43

We hebben nu 3x5 voor 2 D’s en een groepje Shetten die ook op onderzoek kunnen naar een ligplek elders (de shetjes kunnen onder de draden door naar de andere groep, de D’s staan ivm gezondheid apart).
Toen de groep nog één geheel was, hadden we er nog een bed van ca 3x4 bij (die komt op termijn ook weer terug, eerst nog ff wat verbouwen).
We zien dat de pony’s afwisselend liggen; sommigen ‘s morgens vrij vroeg al, anderen meer richting de middag of juist ‘s nachts. Dus ze wisselen elkaar netjes af. Soms liggen er twee in hetzelfde bed, of een pony per bed. De rest staat er dan staand bij te slapen; er is dan nog ligruimte, dus er zou er nog eentje bij kunnen gaan liggen, maar dat gebeurt niet altijd. En dan hebben we natuurlijk altijd nog de Shet die precies tussen twee lege bedden in alsnog op het beton gaat liggen :+
Ik zou in jouw geval in eerste instantie gaan voor iets van 5x5 of bijv 3x6 of 4x6, zoiets. Of twee losse plekken maken een stukje van elkaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 02:03

Er zit wel een verschil tussen 1 grote mat of meerdere matten of tegels tegen elkaar. Maar als je zo een grote ruimte hebt is het wel anders dan dat matten opgesloten liggen in een box.

Wij hebben een goede mat eronder gehad bij mn toen oude merrie en die lag vrij netjes en we hielden het ook schoon en hadden een dikke laag er nog bovenop.
Maar heb op heel veel stallen gezien dat hoeken opkrullen, naden open gaan staan etc. Dus als je matten wilt, moet je echt wel kijken naar welke en hoe.

En stallen waar ze er niks op leggen stinken gewoon en dat is ook logisch natuurlijk. Een mat absorbeert geen vocht en geur. Is ene keus en daar vegen ze de zooi er zo uit, dus vonden ze vast heel makkelijk. Maar je vraagt iets op Bokt en ik zou nooit mijn paarden er zo op laten liggen en staan.

Je hebt ook op rol en dan krijg je dus geen naden.

Victoria1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 16:14

Nogmaals allen erg bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen. Het helpt echt enorm! Vandaag balen koolzaadstro gekocht om te proberen. Ben benieuwd hoe lang het mee gaat, hoe het werkt in de praktijk en hoe het de paarden bevalt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:34

superpony schreef:
Maar heb op heel veel stallen gezien dat hoeken opkrullen, naden open gaan staan etc. Dus als je matten wilt, moet je echt wel kijken naar welke en hoe.

En stallen waar ze er niks op leggen stinken gewoon en dat is ook logisch natuurlijk. Een mat absorbeert geen vocht en geur. Is ene keus en daar vegen ze de zooi er zo uit, dus vonden ze vast heel makkelijk.

Wij hebben dus rubbermatten (puzzel) in de loopstal liggen zonder bedekking erop. Stinkt echt niet. Als ze er toch op plassen een emmer water + microferm erover en schoon.

TS, ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen, stro!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:14

Ik heb gewoon een laagje stro in de schuur. (Achterste deel) Geen balken oid. Lopen niks naar buiten.
2 tinkers, 1 c pony en 1 veulen.

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:17

Mijn paarden hebben boxen in de grote ruimte met de deuren open.
Dan kan je dus wel een box maken, heb je gelijk een rand, maar kunnen ze vrolijk rond lopen.
Ik heb in het grote stuk 2 voordeuren zonder middenschot.
Ik had altijd alleen vlas. Ondertussen 1x1m rubber tegels met vlas erop. Ideaal, maar vooral omdat er een mestput onder ligt waar urine in loopt.