Rijbak van 12 x 33 meter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 22:35

We zijn vanavond nog naar de paarden geweest om nog eens goed te kijken en te berekenen. En ik heb wat uitgetekend in Paint. :)) Erg wazig, excuses daarvoor, maar ik krijg het niet duidelijker.

Afbeelding

Dit is zoals het maximaal kan worden; 22 meter breed x 38 meter lang, met een wat oplopend hellende hoek rechtsboven en vier bomen erin (de twee bomen links staan in één lijn en de twee bomen rechts ook). Er zit 5 meter afstand tussen, gemeten vanaf de bomen tot aan de omheining van de bak (die bestaat uit een aantal stevige houten palen voor stabiliteit en daartussen voldoende prikpalen met breed lint van 5 cm).

Wat zijn jullie ideeën over dit plan? :) Haalbaar, fijn rijdbaar volgens jullie?
Tips en opmerkingen zijn van harte welkom.

Bowo

Re: Rijbak van 12 x 33 meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:23

Die linker perenboom zou me af en toe misschien wat in de weg zitten, maar verder kan je daar volgens mij prima rijden.

Wel zomers opletten dat je niet teveel vallend fruit hebt liggen waar je paard op kan gaan staan of wespen aan trekt

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:19

Een beetje ongelijke rijbaan kan opzich gewoon werken. De mijne is aan de ene kant 18 meter breed en loopt uit naar 28 meter breed is ongeveer 50 meter lang.

Voor dat wij hier kwamen was dit een lege hoek tussen bosjes en een paddock waar gewassen gezaaid worden. Het had ook al een hek aan 3 zijden dus nooit veranderd. Ik rijd geen wedstrijden en voor gewoon beweging geven is het prima

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:30

Het beste is een baan twee keer zo lang als breed. Bomen is verder niet erg , daar valt wel omheen te rijden, 1 hellende hoek is wel vervelend, valt ook wel omheen te rijden, maar als het zo klein is zou ik denken aan opvullen.

Minimaal moet een rijbaan toch wel 15 x 30 zijn, maar ik heb zelf wel gereden in een 12 x 20 ofzo die helemaal afliep. Alles kan. Een kleine baan leent zich meer voor figuren rijden en overgangen en minder voor uitstrekken dat eigenlijk alleen over de diagonaal kan.
Ik vind het prettig werken, maar als je iemand bent die eigenlijk meer eindeloos in het rond draaft, dan is het niks. Maar ik heb zoiets van dat kan ik buiten wel doen. Vind figuren, overgangen, wissels en zijgangen rijden net zo makkelijk in een kleine rijbaan.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:06

Tegenwoordig zijn we gewend aan grote rijbanen maar dat wil volgens mij niet zeggen dat je niet serieus zou kunnen rijden in een kleinere bak. Volgens mij reden klassieke ruiters van vroeger nog wel in smallere rijbanen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:12

smaller dan 12? Daar geloof ik weinig van.

Ideaal is die met die bomen niet, maar kan wel als de takken hoog genoeg zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:16

Mijn ‘bak’ (meer grondwerkpaddock) is 15x30. Om te stappen en te draven gaat dat nog. Maar verder is het geen doen. Hoeft voor ons ook niet gelukkig. Ik gebruik het voornamelijk voor grondwerk of lange teugel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:47

En de bomen verplaatsen? Is dat nog een mogelijkheid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:49

De bak van onze buren is 16x26 ongeveer volgens Google meten. Ik heb daar altijd prima uit de voeten mee gekund. Al vond ik het in het begin wel wennen.

Die bomen daar kun je omheen. Al denk ik dat je je er best aan kan gaan storen. Ik zou het hellende vlak als lijn pakken. Bomen is prima maar ik wil wel een vlakke bodem voor m'n ponys.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:30

Ik vind het nieuwe plan zeker te doen.
Waarom zijn we zo bang voor een hellend stuk? Een paard wordt zich juist bewuster van z'n benen op ongelijke grond.

En iemand die alleen een bak heeft met hindernissen erin maar niet wil springen rijdt toch ook tussen de hindernissen door. Ik zie het probleem met bomen dan ook niet zo.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:36

De bomen an sich zou ik niet het grootste probleem vinden. Wel de troep die eraf komt en de hoogte van de takken. De buurman heeft een wilg in zijn weiland, aan de overkant van de sloot naast mijn bak. Die hangt steeds schever, waardoor ik alles in mijn bak heb liggen en ook al heel snel weer overhangende takken op de hoefslag heb. Een hellend stukje in een hoek vind ik nou net weer geen lekkere combinatie. Die hoek zou ik afsnijden. Ik zou overigens ook niet per se vasthouden aan een rechthoek. Een ruime volte is ook prima. Je werk rechtuit pak je dan mee in het bos/buiten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:16

Troep zoals afgevallen takken, fruit etc zou ik ook tijdig opruimen ja. Sowieso ook om wespen te weren. Die komen op rottend fruit af.

Hellende hoek vind ik dus geen issue, heb zelf een wei die niet gelijk ligt en stuk waarin ik rij is ook licht bollend/hellend en wat hobbelig. Huurwei dus geen aanpassingen mogelijk.

Zo'n hoek kan je natuurlijk afsnijden ik vermoed dat die wel modderig wordt omdat water naar daar gaat. Maar verder stoor ik mij daar dus niet aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:32

Een weiland waar een paard onbelast loopt is natuurlijk wel iets anders dan een paard onder de ruiter waar dingen aan gevraagd worden. Als het weiland hellend is vind ik dat ook geen enkel probleem. Maar op een hobbelig en ongelijk weiland zou ik niet gaan rijden. Daar zijn hun benen me te waardevol voor

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:42

Hobbelig valt mee hoor. Is gewoon niet 100% vlak. Maar da's een piste die niet goed onderhouden wordt bv ook niet.

Dit is tevens de vorm van mijn rijgedeelte.
Ik kan erin galopperen met een draver, springen lukt ook. Exzcte afmetingen weet ik niet zo.
Afbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:07

Ik had 16x35. Ik vond de 16 niet goed te doen met mijn paard van 1,60. Stap en draf ging nog, maar galop was echt te kort om normaal door te komen, rijdt echt voor geen meter.
Nu 19,5x35, dat is wel heel goed te doen! Blij dat we het breder hebben gemaakt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:09

Denk dat je voor smalle zijde sowieso wel 18 als minimum kan aanhouden wil je niet direct al de bocht om moeten maar toch hoek-rechtdoor-hoek willen rijden.