Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Oh dat zou kunnen dat het voer nu geconcentreerder is, geen idee. Weet iemand of dit echt het geval is trouwens? Zijn er artikelen van Pavo of Masters hierover?
Matheno schreef:Zou hier niet persee meer bij doen, maar persoonlijk juist minder. Maar als ze er goed uit ziet en het hier goed op doet, niets meer aan doen.
Een paard wat een uurtje per dag werkt en voor de rest op stal staat of in de paddock staat te suffen heeft niet persee heel veel nodig buiten goed hooi en een vitamine en mineralen supplement.
Rizette schreef:_Snow_White schreef:Mijn merrie traint PSG/I1 + M springen en krijgt een gewrichts supplement + wat extra zout & olie door het eten, de rest baseer ik op een goede kwaliteit sportbrok waar al veel in zit.
De belangrijkste tip qua een supplement voor de gewrichten is dat veel versies alleen glucosamine & MSM, maar geen chondroitin hebben. Alle drie de ingredienten is een combinatie die onze arts aangeraden heeft om gezond kraakbeen te ondersteunen.
Op welk supplement ben je toen uitgekomen?
Sky_As schreef:Hoeveel uur per dag staat ze buiten, en waar bestaan je trainingen uit?
(ik vind 5-6 keer ook erg veel, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je traint, dus zowel duur als intensiteit)
martinev schreef:Ik denk dat je het 'goed in het vel zitten' ook vooral daarin moet zoeken, een blij paard, veel vrije beweging en veel contact met soortgenoten.
Als laatste wil ik je nog meegeven dat je moet oppassen dat je niet gaat overtrainen. Je kunt nog zoveel supplementen voeren, als het lichaam geen tijd krijgt om te herstellen bouw je geen spieren en conditie op. Ik rijd zo'n vier keer per week een half uur, en daarvan ook nog minimaal 1x per week een bosrit. De rest van de tijd staat ze dus heerlijk 24/7 buiten paard te zijn, ook in de winter, ook in de regen, ook in de sneeuw. Ze doet het beter dan ze ooit gedaan heeft en ziet er fantastisch uit! In mijn posts kun je wel het een en ander aan fototopics vinden.
Succes, maar mijn mening over supplementen is absoluut 'less is more'!
Sky_As schreef:Ik blijf het knap vinden dat mensen voeradvies geven terwijl ze niet eens weten waar we trainingen uit bestaan en hoe veel beweging het paard verder krijgt....
Sky_As schreef:Ik blijf het knap vinden dat mensen voeradvies geven terwijl ze niet eens weten waar we trainingen uit bestaan en hoe veel beweging het paard verder krijgt....
MyWishMax schreef:Sky_As schreef:Ik blijf het knap vinden dat mensen voeradvies geven terwijl ze niet eens weten waar we trainingen uit bestaan en hoe veel beweging het paard verder krijgt....
Dat idee kreeg ik ook. Ik vind voedingsadviezen sowieso erg lastig via internet. Je mist al een hoop informatie. Maar ook met een pensionstal is het gewoon wel eens lastig. Je moet het toch doen met ruwvoer wat er gevoerd wordt en vaak ook met de brok die zij hebben. Dan kan je zelf wel bijvoeren, maar niet elke stal wil ieder paard apart voer geven.
Maar ook het 'oordelen' over het te veel trainen zie je veel langskomen wat ook wel erg kort door de bocht is af en toe. Ja, 5 of 6 dagen per week intensieve training van een uur met telkens hetzelfde riedeltje is niet goed qua rust en spieren opbouwen waar ook herstel voor nodig is. Maar op de dagen alleen kan je niks beoordelen.
Ik rijd ook 4/5/6 dagen per week. Net hoe het uitkomt qua schema en omstandigheden. Ik longeer helemaal niet meer en voor mijn paard werkt het het beste om de dag na een zware training of rit even licht beweging te geven, ook al staat ze gewoon buiten. Dus ik stap er gewoon op die dag, alleen maar loswerken en dan weer klaar. De dag voor een zware training is het ook loswerken alleen iets meer/langer als de herstel dag. Dus rustig 'opbouw', zwaar, herstel en vrij gevolgd door weer rustig en dan wisselt het of we een middel zware training doen of gewoon nog een dag rustig en weer vrij daarna. Of juist weer een zware rit en dan daarna eens extra vrij. En een buitenrit valt bij mij ook onder rijden / trainen.
Je kan niet zeggen dat het sowieso te veel is en het wisselt ook nog per paard. Wat voor het ene paard een zware training is is dat voor het andere paard helemaal niet meer.
Maar qua voer ben ik ook van niet te veel wisselen als een paard het ergens goed op doet. En als ik twijfel kijk ik graag met bloedonderzoek of er tekorten zijn en pas daarna probeer ik eens ander voer uit als er geen tekorten zijn, maar er wel iets beter kan/moet voor mijn gevoel.
Ik ben nooit iets extra's of speciaals gaan voeren rond het Z, maar ik geef ook niet alleen ruwvoer met een balancer. Dat was bij de mijne wel te weinig.
Dus als ts nu tevreden is zou ik niets veranderen, bloedonderzoek kan je volgende keer nog doen. Paard doet het blijkbaar goed hierop.
Sky_As schreef:Dat is het bewegen onder de man, en daar klinkt niks mis mee hoor!
Ik mis echter nog steeds wel de vrije beweging.... Dus hoeveel uur per dag staat je paard niet in haar stal zonder dat je er op zit of longeert?
Verdejo schreef:Sky_As schreef:Dat is het bewegen onder de man, en daar klinkt niks mis mee hoor!
Ik mis echter nog steeds wel de vrije beweging.... Dus hoeveel uur per dag staat je paard niet in haar stal zonder dat je er op zit of longeert?
Ze staat elke dag 2 uur op de paddock. Daarnaast wordt er regelmatig met haar aan de hand gegraasd voor ongeveer 30 minuten. Sommige dagen gaat ze 's avond nog een uurtje de paddock op of de 20x40 baan. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze minimaal 2/3 keer uit haar stal komt. Als ik bijvoorbeeld om 8u les heb, dan gaat ze in de middag de paddock op en komt ik 's avond nog even grazen/wandelen of loszetten.