Supplementen voor het "hogere" werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Supplementen voor het "hogere" werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:02

Ik verbaas me ook regelmatig over hoeveel voer men er in stopt. Maar misschien ben ik ouderwets;) max 2kg brok en ruim, goed hooi en/of gras. Evt bloedje doen als je tekorten wil opsporen.

Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt voor je paard!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:05

Suzanne F. schreef:
Oh dat zou kunnen dat het voer nu geconcentreerder is, geen idee. Weet iemand of dit echt het geval is trouwens? Zijn er artikelen van Pavo of Masters hierover?

Samenstelling per kilo kun je gewoon opvragen bij iedere leverancier die bulk levert. Of zelf uitrekenen. Staat vaak gewoon achterop de zak als je zelf koopt.
Van een sobere basisbrok moet je meer voeren om tot het gewenste aantal vitamines en mineralen te komen, in sportbrok zijn die aantallen hoger en voer je in verhouding dus ook minder kilo. Per paard altijd even kijken welke brok past en hoeveel kilo goed werkt.

Mijn sportpaard kreeg ‘slechts’ 1,5 kilo cavalor en daarnaast nog handje van een of andere mix. Na het werk altijd halve schep slobber. Verder hooi en de superflex van naf en elektrolyten. Hij bleef eigenlijk juist altijd iets te rond hierop.

2,5 a 3 kilo is idd wel echt de max. Hengstenhouders voeren vaak meer voor een keuring. Of merriebrok om 2,5 jarigen snel completer te krijgen. Op het moment dat hier een hengst komt om te beleren, dan gaan ze gelijk terug in kilo. Anders breek je je nek aan wat er aan energie in wordt gestopt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:09

Less is more, zo is het met voeren vaak ook. En meten is weten dus idd uitzoeken hoeveel je nu precies van wat voert. In die zin van niet zoveel kilo´s brokken willen voeren maar willen voeren wat jouw paard nodig heeft en geen supplementen die het niet nodig heeft. Daarnaast idd bloedonderzoek doen, dan weet je hoe het ervoor staat. Doe het over een half jaar weer. Dan zie je wat er verandert of gelijk blijft bij een bepaald voerschema.. Maar onthoudt dat top ruwvoer het allerbeste voer voor jouw paard is omdat de spijsvertering van jouw paard er op gebouwd is om daar alles uit te halen. Brokken zijn bedacht om het voor mensen makkelijker te maken niet omdat ze beter zijn voor een paard om te eten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:09

Hoeveel uur per dag staat ze buiten, en waar bestaan je trainingen uit?
(ik vind 5-6 keer ook erg veel, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je traint, dus zowel duur als intensiteit)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:04

Matheno schreef:
Zou hier niet persee meer bij doen, maar persoonlijk juist minder. Maar als ze er goed uit ziet en het hier goed op doet, niets meer aan doen.

Een paard wat een uurtje per dag werkt en voor de rest op stal staat of in de paddock staat te suffen heeft niet persee heel veel nodig buiten goed hooi en een vitamine en mineralen supplement.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik verbaas me ook over hoeveel je je paard geeft. Ik start mijn paard, nu 9 jaar en ook megasnel door de klasses gegaan, in het ZZZ en ben al een flink eind onderweg naar de Lichte Tour. Ze staat hier overdag op de wei (8.00-18.00 uur ongeveer) en de rest van de tijd, ook 's nachts dus, op een grote paddock, in een kudde van 5. Ik denk dat je het 'goed in het vel zitten' ook vooral daarin moet zoeken, een blij paard, veel vrije beweging en veel contact met soortgenoten.

Qua krachtvoer krijgt die van mij echt niet veel, twee keer per dag een halve kilo sportbrok, en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Pavo Vital, om te zorgen dat ze niks tekort komt. En, en dit vind ik eigenlijk nog het belangrijkst van het hele rantsoen, goed ruwvoer! Naast dus de weidegang op bemest land krijgt ze voordroog van zeer goede kwaliteit, met een hoog eiwitgehalte. Dit laatste vind ik echt essentieel, een paard dat moet presteren heeft eiwitten nodig, zonder eiwitten geen spieropbouw.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat je moet oppassen dat je niet gaat overtrainen. Je kunt nog zoveel supplementen voeren, als het lichaam geen tijd krijgt om te herstellen bouw je geen spieren en conditie op. Ik rijd zo'n vier keer per week een half uur, en daarvan ook nog minimaal 1x per week een bosrit. De rest van de tijd staat ze dus heerlijk 24/7 buiten paard te zijn, ook in de winter, ook in de regen, ook in de sneeuw. Ze doet het beter dan ze ooit gedaan heeft en ziet er fantastisch uit! In mijn posts kun je wel het een en ander aan fototopics vinden.

Succes, maar mijn mening over supplementen is absoluut 'less is more'!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:36

Rizette schreef:
_Snow_White schreef:
Mijn merrie traint PSG/I1 + M springen en krijgt een gewrichts supplement + wat extra zout & olie door het eten, de rest baseer ik op een goede kwaliteit sportbrok waar al veel in zit.

De belangrijkste tip qua een supplement voor de gewrichten is dat veel versies alleen glucosamine & MSM, maar geen chondroitin hebben. Alle drie de ingredienten is een combinatie die onze arts aangeraden heeft om gezond kraakbeen te ondersteunen.

Op welk supplement ben je toen uitgekomen?

Ik gebruik Joint Armour, maar andere opties die stalgenoten gebruiken zijn Wecan Triple Flex, Cosequin ASU, en TriActa Extra Strength. Er zullen er vast nog wel meer zijn, zolang ze de 3 ingredienten hebben :j

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:54

2 kilo max is idd ivm maag maar dat is per voerbeurt. Met 3 voerbeurten zou je theoretisch 6 kilo per dag kunnen geven. Of dat wijs is, is een andere discussie…..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:25

Laat je ruwvoer analyseren en kijk of je met je brok/muesli samen aan voldoende eiwit komt. Veel paarden in het hogere werk komen eiwit te kort, in brok zit soms vooral erg veel suiker en weinig eiwit. In combinatie met het karige ruwvoer van afgelopen jaren heb je zo een eiwit tekort, zeker vanaf het Z.

Verder zou ik 1x per jaar bloed laten prikken voor (in elk geval) selenium en evt vit e. Dat laatste misschien niet per se nodig als je dat toch al standaard bij geeft. Maar selenium wel belangrijk voor een sportpaard..

Let er ook op dat je met veel supplementen voeren, vaak ook veel suiker voert. Immers zit er in de meeste supplementen ook meer dan genoeg suiker om het enigszins smakelijk te maken..

Heeft ze een liksteen?

Ik zou trouwens ook in gedachten houden, dat om eventuele maagzweren te voorkomen er eigenlijk aangeraden wordt niet méér dan 750 gram krachtvoer (brok of muesli) per voerbeurt te geven..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:19

Gewoon (laten) uitrekenen , welke voedingstoffen en in welke hoeveelheid hij nodig heeft en daar na gaan voeren.
Niet wat willekeurige adviezen overnemen.

Wij ( de mens ) voeren nou eenmaal graag ( zit in ons DNA) . En niets zo fijn om allemaal verschillende dingetjes te voeren.

Dus of lekker op het oog voeren zoals nu, en blijkbaar gaat dat goed. Of het serieus aanpakken en uit laten rekenen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:32

Sky_As schreef:
Hoeveel uur per dag staat ze buiten, en waar bestaan je trainingen uit?
(ik vind 5-6 keer ook erg veel, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je traint, dus zowel duur als intensiteit)

Hier ben ik ook benieuwd naar . Je schrijft dat ze vol energie is als ze paar dagen vrij heeft .
Maar als de bv 2 uurtjes op de paddock komt en zo vol in voet snap ik dat.
En toevallig laatst weer onderzoek voorbij gekomen dat de meeste paarden juist teveel getraind worden. . Ook snap ik je vraag niet wat je nog meer bij moet geven als je paard het nu goed doet ? Schakel dan een voedingsdeskundige in die het voer en evt supplementen op je paard afstemt . Nu klinkt het dat je meer bij wilt voeren omdat due. ‘Hoog’ loopt . Voer een supplement omdat er een reden voor is niet van alles waf .
Je kan ook te goed voor je paard Willem zijn

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:34

Ik voer een combinatie van basis muslie( gerstamix) en sport muslie( dressuurplus) mijn paard krijgt 2x daags 2 scheppen(1 van elk) is 1.88 en wij mogen zware tour starten.
Op de dagen dat hij werkt (4 a 5 keer per week) krijgt hij slobber met electrolyten. Verder staat hij hele dagen (8 uur) op de wei met voldoende gras en heeft hij een slowfeeder in stal zodat hij 24/7 ruwvoer heeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 00:13

martinev schreef:
Ik denk dat je het 'goed in het vel zitten' ook vooral daarin moet zoeken, een blij paard, veel vrije beweging en veel contact met soortgenoten.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat je moet oppassen dat je niet gaat overtrainen. Je kunt nog zoveel supplementen voeren, als het lichaam geen tijd krijgt om te herstellen bouw je geen spieren en conditie op. Ik rijd zo'n vier keer per week een half uur, en daarvan ook nog minimaal 1x per week een bosrit. De rest van de tijd staat ze dus heerlijk 24/7 buiten paard te zijn, ook in de winter, ook in de regen, ook in de sneeuw. Ze doet het beter dan ze ooit gedaan heeft en ziet er fantastisch uit! In mijn posts kun je wel het een en ander aan fototopics vinden.

Succes, maar mijn mening over supplementen is absoluut 'less is more'!

Top advies! _/-\o_

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 07:41

Ik blijf het knap vinden dat mensen voeradvies geven terwijl ze niet eens weten waar we trainingen uit bestaan en hoe veel beweging het paard verder krijgt....

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:16

Sky_As schreef:
Ik blijf het knap vinden dat mensen voeradvies geven terwijl ze niet eens weten waar we trainingen uit bestaan en hoe veel beweging het paard verder krijgt....

Dit ja.
Ik maak sportvoedingsadviezen voor mensen, daar is veel input voor nodig. Van lichaamsbouw tot uren beweging, tot soort sport tot intensiteit. etc etc.
Dat is voor een paard niet anders.

Willekeurige adviezen zijn op zijn minst zonde van het geld en op zijn slechtst ook nog eens ongezond

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:48

Sky_As schreef:

Dat idee kreeg ik ook. Ik vind voedingsadviezen sowieso erg lastig via internet. Je mist al een hoop informatie. Maar ook met een pensionstal is het gewoon wel eens lastig. Je moet het toch doen met ruwvoer wat er gevoerd wordt en vaak ook met de brok die zij hebben. Dan kan je zelf wel bijvoeren, maar niet elke stal wil ieder paard apart voer geven.
Maar ook het 'oordelen' over het te veel trainen zie je veel langskomen wat ook wel erg kort door de bocht is af en toe. Ja, 5 of 6 dagen per week intensieve training van een uur met telkens hetzelfde riedeltje is niet goed qua rust en spieren opbouwen waar ook herstel voor nodig is. Maar op de dagen alleen kan je niks beoordelen.

Ik rijd ook 4/5/6 dagen per week. Net hoe het uitkomt qua schema en omstandigheden. Ik longeer helemaal niet meer en voor mijn paard werkt het het beste om de dag na een zware training of rit even licht beweging te geven, ook al staat ze gewoon buiten. Dus ik stap er gewoon op die dag, alleen maar loswerken en dan weer klaar. De dag voor een zware training is het ook loswerken alleen iets meer/langer als de herstel dag. Dus rustig 'opbouw', zwaar, herstel en vrij gevolgd door weer rustig en dan wisselt het of we een middel zware training doen of gewoon nog een dag rustig en weer vrij daarna. Of juist weer een zware rit en dan daarna eens extra vrij. En een buitenrit valt bij mij ook onder rijden / trainen.

Je kan niet zeggen dat het sowieso te veel is en het wisselt ook nog per paard. Wat voor het ene paard een zware training is is dat voor het andere paard helemaal niet meer.

Maar qua voer ben ik ook van niet te veel wisselen als een paard het ergens goed op doet. En als ik twijfel kijk ik graag met bloedonderzoek of er tekorten zijn en pas daarna probeer ik eens ander voer uit als er geen tekorten zijn, maar er wel iets beter kan/moet voor mijn gevoel.
Ik ben nooit iets extra's of speciaals gaan voeren rond het Z, maar ik geef ook niet alleen ruwvoer met een balancer. Dat was bij de mijne wel te weinig.
Dus als ts nu tevreden is zou ik niets veranderen, bloedonderzoek kan je volgende keer nog doen. Paard doet het blijkbaar goed hierop.

Verdejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 16:29

MyWishMax schreef:
Sky_As schreef:

Dat idee kreeg ik ook. Ik vind voedingsadviezen sowieso erg lastig via internet. Je mist al een hoop informatie. Maar ook met een pensionstal is het gewoon wel eens lastig. Je moet het toch doen met ruwvoer wat er gevoerd wordt en vaak ook met de brok die zij hebben. Dan kan je zelf wel bijvoeren, maar niet elke stal wil ieder paard apart voer geven.
Maar ook het 'oordelen' over het te veel trainen zie je veel langskomen wat ook wel erg kort door de bocht is af en toe. Ja, 5 of 6 dagen per week intensieve training van een uur met telkens hetzelfde riedeltje is niet goed qua rust en spieren opbouwen waar ook herstel voor nodig is. Maar op de dagen alleen kan je niks beoordelen.

Ik rijd ook 4/5/6 dagen per week. Net hoe het uitkomt qua schema en omstandigheden. Ik longeer helemaal niet meer en voor mijn paard werkt het het beste om de dag na een zware training of rit even licht beweging te geven, ook al staat ze gewoon buiten. Dus ik stap er gewoon op die dag, alleen maar loswerken en dan weer klaar. De dag voor een zware training is het ook loswerken alleen iets meer/langer als de herstel dag. Dus rustig 'opbouw', zwaar, herstel en vrij gevolgd door weer rustig en dan wisselt het of we een middel zware training doen of gewoon nog een dag rustig en weer vrij daarna. Of juist weer een zware rit en dan daarna eens extra vrij. En een buitenrit valt bij mij ook onder rijden / trainen.

Je kan niet zeggen dat het sowieso te veel is en het wisselt ook nog per paard. Wat voor het ene paard een zware training is is dat voor het andere paard helemaal niet meer.

Maar qua voer ben ik ook van niet te veel wisselen als een paard het ergens goed op doet. En als ik twijfel kijk ik graag met bloedonderzoek of er tekorten zijn en pas daarna probeer ik eens ander voer uit als er geen tekorten zijn, maar er wel iets beter kan/moet voor mijn gevoel.
Ik ben nooit iets extra's of speciaals gaan voeren rond het Z, maar ik geef ook niet alleen ruwvoer met een balancer. Dat was bij de mijne wel te weinig.
Dus als ts nu tevreden is zou ik niets veranderen, bloedonderzoek kan je volgende keer nog doen. Paard doet het blijkbaar goed hierop.

Dank!

Vele hebben opmerkingen over de training en hoeveel rust daarbij komt kijken. Ik zal dit in de gaten houden, maar heb niet het idee dat ze niet toekomt aan haar rust. Ik baseer het aantal training op het weer, mijn tijdsbesteding en hoe zij aanvoelt. Indien ik het idee heb dat ze meer rust nodig heeft, dan krijgt ze dit ook zeker. Ik rijd ongeveer 5x per week, waarvan de trainingstijd duurt tussen de 30-40 minuten. Daarbij probeer ik het rijden te beperken tot drie "piek" trainingen. De andere twee trainingen gaan we of het bos in of meer basiswerk doen. Het longeren of losgooien doet ze eigenlijk een zelf altijd aangeven waar ze zin in heeft. Longeren doe ik aan het halster, mocht ik longeren met dubbele lijnen/bijzet/wat dan ook, dan tel ik dit als "rij" training. Ik begrijp goed dat iedereen hier anders over denkt, wat echt helemaal oké is. Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Dit werkt voor ons :o

Vele zeggen ook bloedonderzoek, zoals eerder aangegeven, dank voor deze tip. Ik had hier niet zo over nagedacht, maar ga dit zeker doen op het moment dat ik het idee krijg dat ze meer of iets anders nodig hebt.

Dank voor jullie input!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:32

Dat is het bewegen onder de man, en daar klinkt niks mis mee hoor!

Ik mis echter nog steeds wel de vrije beweging.... Dus hoeveel uur per dag staat je paard niet in haar stal zonder dat je er op zit of longeert?

Verdejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 16:40

Sky_As schreef:

Ik mis echter nog steeds wel de vrije beweging.... Dus hoeveel uur per dag staat je paard niet in haar stal zonder dat je er op zit of longeert?

Ze staat elke dag 2 uur op de paddock. Daarnaast wordt er regelmatig met haar aan de hand gegraasd voor ongeveer 30 minuten. Sommige dagen gaat ze 's avond nog een uurtje de paddock op of de 20x40 baan. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze minimaal 2/3 keer uit haar stal komt. Als ik bijvoorbeeld om 8u les heb, dan gaat ze in de middag de paddock op en komt ik 's avond nog even grazen/wandelen of loszetten.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:44

Als je haar zo goed mogelijk wil ondersteunen moet je zorgen dat ze fatsoenlijke uren buiten komt en het niet zoeken in het voer. Sorry dat ik het zeg, maar dit is niet gezond voor het mentale welzijn van het paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:50

Dat is inderdaad nog 18 tot 20 uur per dag op stal.
Een paard is een bewegings dier en in mijn ogen is 8-10 uur buiten het minimale van wat ze nodig hebben (liefst nog meer).

Betreft de supplementen, als je meent dat je paard iets te kort komt zou ik bloed laten trekken. Maar ik denk dat je met een ander management veel verder zult komen.

Je geeft zelf aan dat ze 5-6 dagen moet lopen omdat ze anders te fris is.... Dat heeft eerder te maken met de hoeveelheid uren op stal en het voer wat er in gaat.

Je hebt natuurlijk niemand iets verplicht, maar aan de de hand van je verhaal vermoedde ik al wel zoiets, je merkt namelijk dan dat mensen een beetje heen draaien op de vraag hoeveel het paard buiten komt.

Vaak weten mensen zelf ook dat het eigenlijk veel te weinig is (en het smoesje, maar hier in de omgeving kan het niet anders wordt dan ook veel gebruikt), maar ik denk echt dat daar een hoop winst te behalen valt.....

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:54

Ik schrik er persoonlijk van dat je paard zo weinig echt lekker buiten komt. Dier staat 18 uur per dag/7 dagen per week op stal . Sorry ik vind het niet meer van deze tijd.

Z2 paard van mijn hubbie staat net als mijn tinkerpoown 24/7 buiten en kunnen naar binnen als ze dat willen(kunnen zelf in en uit lopen)
Ik begrijp dat dit het andere uiterste is (ik zou onze paarden echt niet anders willen houden) maar 18 uur per dag op stal ik vind dat echt zeker 8 uur te veel! Ook voor een Z paard (hoewel Z toch ook nog niets bijzonder hoog is)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:15

En die 2 uurtjes paddock staat ze dan alleen?
Of een maatje om mee te kriebelen, spelen, of wat ook.

Mentaal hou je ze fris op de wei, hapjestapje eten, samen rennen en kriebelen.
Dat hoofd omlaag en socialiseren is zooooo belangrijk.
Kan grazen niet door een aandoening, wat zeer zelden is bij paarden die het gras verbranden, dan is een paddock een goed alternatief.
Maar wel 1 ter grootte van een bak met maatje.En ook langer dan 2 uur.

Dat heeft veel meer waarde dan welk supplement ook.
Maar meestal is dat advies dat niet in dank word afgenomen :o
Gelukkig, heel langzaam aan is die bewustwording aan het veranderen.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:53

Gewoon je paard aankijken. Blijkbaar doet ze t goed genoeg. Anders even je DA consulteren.
Onze ruin op Z1 niveau wordt 4 x per week getraind. Krijgt 3 x daags sportbrok 1/4 met nog een handje daily plus. En magnesium (want hij heeft snel stress). Staat halve dag op de wei en krijgt onbeperkt hooi.
Daar doet ie het prima mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:56

Verdejo schreef:
Sky_As schreef:

Ze staat elke dag 2 uur op de paddock. Daarnaast wordt er regelmatig met haar aan de hand gegraasd voor ongeveer 30 minuten. Sommige dagen gaat ze 's avond nog een uurtje de paddock op of de 20x40 baan. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze minimaal 2/3 keer uit haar stal komt. Als ik bijvoorbeeld om 8u les heb, dan gaat ze in de middag de paddock op en komt ik 's avond nog even grazen/wandelen of loszetten.

Laat je niet gek maken. Ook al zou je het anders willen is het niet altijd anders te regelen. Genoeg paarden die het daar prima op doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:06

Ja, als ik een mens opsluit in een wc hokje met 2 uurtjes per dag er uit maar verder goed eten geef blijft die persoon ook gewoon leven....

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat 2 uurtjes per dag de stal uit niet meer van deze tijd is en dat we beter weten inmiddels.
Dat stukje goedpraten zegt weer heel veel over de mens en de reden waarom sommige paardensport willen verbieden.

Als je zo veel geld voor een dier over hebt iedere maand wil je toch het beste voor je dier? 18 tot 20 uur per dag op hok strookt daar gewoon niet mee.

En vis in een veel te kleine vissenkom blijft ook in leven zo lang hij eten krijgt.....