wie heeft verstand van voeren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 10:12

hartstikke bedankt,en ja ze is ons aan het uitesten.
onze insrtucteur is z-niveau,volwassen heeft deurne edaan,en doet daar nu ook de springopleiding of zoiets,ik weet niet precies hoe oud hij is,maar hij heeft met zijn ex een eigen trainingsstal gehad.
hij is ook blij dat we het toch nog een tijd proberen,het komt volgens hem allemaal goed.
Ik wil het paard niet verpesten,maar hoop dat het met de begleiding van onze instucteur goed komt.
het kost wel allemaal meer dan dat we een ouder paard hadden gelocht,privelessen,instucteur die er 2 keer per week op rijd,maar dat hebben we er voor over.
zou het ook kunnen dat ze wat verveelender was omdat ze hengstig was???????
ben niet zo bekend met merrie gedrag,eerst hadden we een ruin.
En sofie,ik meen dat john zei sportbrok,maar zal het morgen eens aan hans vragen,wat er nu precies wordt gegeven.
dees wat denk jij over de galop?even laten voor wat het is?of toch weer proberen?
volgens onze instructeur heeft ze de balns nog niet zo in galop.
groetjes karin

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:28

Jacksel schreef:
Ik moet zeggen dat ik drie kilo per dag ook erg veel vind, vooral als het sportbrok is... Probeer eens te minderen naar anderhalf kilo per dag, als ze het er slecht op doet kan je altijd nog weer meerderen lijkt mij... Gewoon even een beetje uittesten wat voor jouw paard de juiste hoeveelheid is, wat voor de een veel te veel is, is voor de ander veel te weinig...

Lijkt me ook, zou zelfs nog lager gaan. Ons paard krijgt maar 350 g ponybrok en verder hooi naar behoefte en wortelen. Hij is 1.64 groot, glanst en is heel levendig. We rijden elke dag ruim 1/2 uur (dus niet zoveel). Ponybrok bevat relatief meer vitamine en mineralen dan andere brok en minder eiwit en suiker. Heel geschikt voor opgroeiende paarden.

Een verder heel hanteerbaar paard van vrienden werd compleet onrijdbaar van teveel brok, gewoon gevaarlijk levendig. Nu ze hem nog maar 1 kg per dag geven (kreeg ook 3 kg) is hij weer zichzelf.

Gewoon rustig uitproberen en maak de verschillen niet te groot. Verder zoveel mogelijk buiten laten lopen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:33

In een keer van een half kilo naar 3 kilo is een beetje pittig inderdaad Haha!. Niet zo gek dat ze een beetje energierijk raakt.

In voer zitten veel verschillen. Als ze bultjes heeft kan dat inderdaad van het eiwit komen. Koop eiwitarm voer.

Verder is er veel voer verkrijgbaar dat minder energie vrijlaat. Als ze echt op en top in zware training staat kan je overgaan op wat energierijker voer.

Voorbeeld: onze endurancearabs staan in de winter op Marstall Champion en Sinfonie. En sober. De een krijgt dan anderhalve schep in totaal per voerbeurt (2 op een dag) en de ander slechts driekwart schep van totaal.

Nu de training weer wordt opgevoerd gaan ze rustig aan weer over naar wat energierijker voer. In ons geval is dat Marstall Type E met nog steeds wat Champion om het niet direct plof te laten doen en met Sinfonie. Nu krijgt de een wat meer van de hoeveelheid. In totaal 3 kg op een dag en de ander omdat hij het makkelijk hebben kan nog steeds dezelfde hoeveelheid als de winter.

Voeren doe je niet op commando maar op wat je ziet en wat je voelt. Alleen op die manier kun je op een juiste manier voeren. Ruwvoer is altijd het eerste in mijn ogen. Daarna komt krachtvoer. Een ander kan je niet zeggen wat je moet voeren, dat zul je zelf moeten leren voelen en zien.

Zo zijn wij echt een hele tijd bezig geweest om dat voer te vinden waar die van ons het het best op doen.

Succes.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 10:48

rosieposie en fasel bedankt voor jullie reactie.
We gaan het uitproberen,en morgen als de eigenaar van de manege terug is van vakantie,ga ik het over het voer hebben,wat voor voer het is en de hoeveelheid.
ik weet niet of iemand van jullie de foto's in mijn profiel heeft gezien van cheyenne?
maar ze vonden dat ze wel wat dikker mocht worden,maar de vorige eigenaar zegt vrouwke ze is niet het type fors gebouwd.
wat vinden jullie,is ze echt te mager?????

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:30

Oe, wat een prachtbeest.

Mwoah, klein beetje bij de lendenen misschien maar het is een gestroomlijnd diertje. Net als mijn Raak.

En als je echt voor dikker gaan wil dan kun je beter wat andere dingen proberen dan meteen bergen voer Haha!. Meer kuil kan dan ook helpen. Of maismeel, of pulp.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:30

Ik vind r niet mager, als er meer bespiering bijkomt dan ziet ze er vanzelf wat voller uit.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 11:38

Fasel schreef:
Oe, wat een prachtbeest.

Mwoah, klein beetje bij de lendenen misschien maar het is een gestroomlijnd diertje. Net als mijn Raak.

En als je echt voor dikker gaan wil dan kun je beter wat andere dingen proberen dan meteen bergen voer Haha!. Meer kuil kan dan ook helpen. Of maismeel, of pulp.

snap je nu dat we er helemaal verliefd op zijn? Lovers
die van jullie zijn anders ook prachtig hoor OK dan! ,arabieren vind ik geweldig mooi,wou er eerst ook een,maar omdat die meestal een kleine stokmaat hebben,en volgens onze instructeur niet zo goed kunnen springen niet gedaan.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:04

karin, ik snap eigenlijk je grote twijfel niet Verward . je paard was rustig (ik wil niet zeggen braaf, want daar spelen allerlei faktoren zoals leeftijd en ervaring) als je haar kocht, en nu niet meer. dat lijkt volgens je zeggen dan duidelijk.
vervolgens krijgt ze plots een pak meer brok, en is niét meer rustig.

jij koppelt die twee aan elkaar (ik ook trouwens Knipoog ).

wát houdt er je dan tegen om het gewoon een keer enkele weken met die halve kilo brok uit te proberen?? in plaats van meteen aan verkopen te moeten denken? je denkt toch écht niet dat je paardje er wat voor schade dan ook zou van ondervinden dat ze enkele weken op een lager voederniveau staat?

als je het wil uitproberen (en ik zou dat zéker doen) moet je vooral niet langer meer wachten. want de gekkigheid die ze nu in haar kop haalt door te veel energie, daar leert ze ondertussen natuurlijk wel de verkeerde dingen uit. en dan is ze meteen misschien wel weer rustig, maar daarom nog niet braaf Knipoog .

het gaat hem trouwens nog niet altijd om de hoeveelheid, maar ook om het soort voer. wat bij het ene paard kan, geeft bij het andere vaak wel problemen en omgekeerd. maar dat kan je dan later (als je zou weten dat het aan het voer ligt) met diverse soorten brok uitproberen.

ik heb ook zo'n beestje die van bepaalde krachtvoersoorten helemaal flipt. maar dan echt van de éne dag op de andere. laat ik dat voer dan weer weg, dan is hij weer de kalmte in persoon.

uitproberen dus OK dan! !

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 12:16

dat heb ik ook gezegd dat we het echt langer gaan uitproberen.
en het is echt niet zo dat ze de hele tijd super wild is hoor,maar als ik in een les rijd met andere paarden dan is ze meer opgewonden,maar zolang ik niet galopeer is er niet zoveel aan de hand hoor.
en onze dochter heeft er gisteren met de priveles ook prima opgereden.
het zal met ups en downs gaan,maar we willen echt doorzetten,want cheyenne is echt niet gemeen of zo,ze probeert denk ik alleen wat uit,
en met les en goede begleing komt het mischien wel goed OK dan!
we zijn er ook echt verliefd op Lovers
maar tegerleikerteid beseffen we ons dat het met een jong paard wat moeilijker zal gaan,en dat we veel geduld zullen moeten hebben.
Maar dat we dan mischien over een jaar of zo kunnen zeggen,wat goed dat we het langer hebben geprobeerd.
en er een geweldig paard aan hebben Lachen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:08

Heel mooi paardje, beslist niet te mager naar mijn idee. Subli geeft via de website ook voedingsadviezen. Kun je ook proberen.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:13

Karin stel voor je zelf wel een limiet in. Ik wilde in mijn vorige bericht niet giga brut over komen maar ik herken er een hoop in. Kennissen van mij hadden nl ook een paardje gekocht en dat was wat aan de schrale kant en ondank energie arm voer ging het niet vandaar. Op een gegeven moment hebben ze ook een limiet gesteld en is het paard uit eindelijk verkocht en nu loopt het diertje super in de sport met een jongen die die merrie aan kan. En hun hebben nu een wat braver diertje. Ik hoop dat het allemaal goed komt. En overleg met je instructeur wat er nog meer aangedaan kan worden met een tijdslimiet. Heel veel succes ermee!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:13

Karin_B"]
[quote="Fasel schreef:
Oe, wat een prachtbeest.

die van jullie zijn anders ook prachtig hoor OK dan! ,arabieren vind ik geweldig mooi,wou er eerst ook een,maar omdat die meestal een kleine stokmaat hebben,en volgens onze instructeur niet zo goed kunnen springen niet gedaan.
[/quote]

Klein? 1.58 is de mijne. Niet springen? Kom maar een keer op Marekje zitten Lachen. Die springt als een debiel Haha!

Maar ik snap jullie verliefdheid helemaal. En laat je niet ontmoedigen. Je moet gewoon even leren om te gaan met haar en met haar behoeften en dergelijke. Niet meteen zorgen maken hoor.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 18:40

Fasel"]
[quote="Karin_B"][quote="Fasel schreef:
Oe, wat een prachtbeest.

[/quote]

Klein? 1.58 is de mijne. Niet springen? Kom maar een keer op Marekje zitten Lachen. Die springt als een debiel Haha!

Maar ik snap jullie verliefdheid helemaal. En laat je niet ontmoedigen. Je moet gewoon even leren om te gaan met haar en met haar behoeften en dergelijke. Niet meteen zorgen maken hoor.
[/quote]

dankje wel,net ging het ook weer goed,galop heeft mijn instructeur even gedaan,maar dan doet ze helemaal niks,mischien zitten wij nog te erg te butsen?
1.58 dat is niet klein nee,de meeste die ik te koop heb zien staan waren tussen 1.42 en 1.48 in.
zal ik eens tegen mijn instucteur zeggen dat er wel arabieren zijn die kunnen springen.
groetjes karin

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 18:54

Chronos schreef:
Karin stel voor je zelf wel een limiet in. Ik wilde in mijn vorige bericht niet giga brut over komen maar ik herken er een hoop in. Kennissen van mij hadden nl ook een paardje gekocht en dat was wat aan de schrale kant en ondank energie arm voer ging het niet vandaar. Op een gegeven moment hebben ze ook een limiet gesteld en is het paard uit eindelijk verkocht en nu loopt het diertje super in de sport met een jongen die die merrie aan kan. En hun hebben nu een wat braver diertje. Ik hoop dat het allemaal goed komt. En overleg met je instructeur wat er nog meer aangedaan kan worden met een tijdslimiet. Heel veel succes ermee!

we gaan het nog twee maanden proberen,ze verdient natuurlijk wel een kans.
en het is echt niet zo dat het een heel onhandelbaar paard is,dan had ik haar al meteen verkocht,alleen de galop geeft bij mij en mijn dochter wat problemen.bij mijn instructeur niet.
en ja als ik in de les rijd is ze wat drukker,maar dat heb ik wel goed onder controle,maar mijn dochter is daar voor aan het werken,die gaat over een paar weken ook de les in,zodra ze wat meer vertrouwen in haarzelf heeft.
cheyenne moet natuurlijk nog wennen,en ook om met meerdere paarden in een bak te rijden.
groetjes karin

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:58

Let er wel op dat ze voldoende ruwvoer krijgt wanneer je het krachtvoer terugbrengt (goed idee). Wat krijgt ze nu aan ruwvoer en wat kreeg ze eerst?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:19

Dat jonge paarden niet goed kunnen galopperen is een vaak voorkomen probleem, dat heeft alles te maken met balans en kracht. Zie ook topic: [RT] heel fijn in draf, maar galop is probleem...

Je paard is zeker niet dik, maar mager is ook anders. Wat je mist is de buik; ze staat er wat opgetrokken bij. Ik kan me voorstellen dat sommige paardenhouders dat te mager vinden, maar dit soort slankheid laat zich alleen oplossen met "een veulen erin' Nagelbijten / Gniffelen over dit soort slankheid hoef je je geen zorgen te maken, zolang de ribben je niet tegemoet gaan steken. Het is waarschijnlijk heel erg gezond je paard zo ervoor te hebben staan; de meeste merries zijn te dik.

ik blijf erbij dat de oplossing waarschijnlijk niet zal zitten in het voer, maar in de opvoeding. En het gaat in deskundige handen absoluut over. kwa galop; als je dochter al het trammelant niet kan uitzitten, zou ik het voorlopig aan de instructeur laten het fatsoen erin te rijden. Je kan je paard helpen door het sterker te maken middels gerichte longeer-training, een pessoa teugel zal tijdens het longeren de galop absoluut verbeteren, het paard wordt zo sterker en zal uiteindelijk makkelijker onder het zadel in galop gaan.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 19:32

dimmelim,wat ze eerst aan ruwvoer kreeg weet ik niet,maar 1/2 kilo brok per dag,en wat pulp,hooi en zegt de vorige eigenaar strooi eten ze ook.
zie eerde postings over wat ze nu krijgt.

dees ik zal het er met mijn instucteur eens over hebben,longeren met pesoa teugel.
bij mijn instucteur gaat de galop wel goed,mischien test ze ons uit,omdat wij er al zijn afgevallen en onze instucteur nog nooit???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:48

Karin_B schreef:
bij mijn instucteur gaat de galop wel goed,mischien test ze ons uit,omdat wij er al zijn afgevallen en onze instucteur nog nooit???

Misschien zijn jullie niet goed in het camoufleren van enige angstgevoelens Knipoog
Jonge paarden pikken dat erg snel op; als jij als ruiter die angst niet hebt, zal je het probleem ook niet terugzien aan je paard. Geen betere spiegel dan een paard. Het zal al jullie twijfels, zelfs de allerkleinste, over eigen capaciteiten weerspiegelen; daarom; begin alleen aan een jong paard als je zelf een goede ervaren ruiter bent.

HEb bij F&A trouwens de afstamming gezien; het is ook bepaald geen makkelijk bloed waaraan jullie begonnen zijn....
Ben je verliefd alleen op het velletje en niet op het dier zelf, weet dan dat er een heleboel brave paarden in een bont pakje te koop zijn in Nederland. Dit wat jullie nu op stal hebben is zonder meer een sportpaard met heel veel bloed. En dat kan te hoog gegrepen zijn...maar dat is verder jullie eigen afweging.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 19:54

HEb bij F&A trouwens de afstamming gezien; het is ook bepaald geen makkelijk bloed waaraan jullie begonnen zijn....

vertel,daar was ik namelijk naar opzoek,wat voor karakters er in zitten..
en ik weet ook wel dat je geleik hebt,maar we kunnen op zijn minst het nog twee maanden proberen,en anders ruil ik haar in.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:03

Karin_B schreef:

vertel,daar was ik namelijk naar opzoek,wat voor karakters er in zitten..
en ik weet ook wel dat je geleik hebt,maar we kunnen op zijn minst het nog twee maanden proberen,en anders ruil ik haar in.

En als het na die 2 maanden niet lukt en je "ruilt" haar in, denk dan eerst na wat je echt wilt en laat je heel goed informeren wat voor een paard er beter bij je past. Misschien minder hoog in het bloed?
En vraag ook gelijk wat het beestje te eten krijgt bij de vorige eigenaar. Wil haar anders gaan voeren dan kan dat niet van de een op de andere dag en ze moet dus bij jullie zeker in het begin op hetzelfde rantsoen gezet worden.

Probeer nu in ieder geval het krachtvoer te minderen en eventueel meer ruwvoer te geven.
Een paard heeft eigenlijk 1,5% van zijn gewicht aan ruwvoer nodig. Aangezien paarden dan vaak een buikje gaan ontwikkelen krijgen ze minder ruwvoer en wordt er voor de extra energie krachtvoer bijgevoerd.
Ik zou als ik jullie was teruggaan naar 1/2-1 kg krachtvoer, zeker als ik zie dat er niet uitzonderlijk veel met haar wordt gedaan.