Wat is het ent beleid op jouw stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:02

Influenza alleen.

Droes is alleen zinnig als je het iedere 3 maanden doet en het is een waardeloze inenting die bij ons in Zwitserland niet eens toegelaten is ivm ontbrekende data voor werkzaamheid.
Daar zou ik niet aan mee doen.
Als er een goed vaccin bestond, dan wel.

Rhino vind ik op de rand. Het is een rukslechte inenting die niet helpt tegen de ergste variant en 2x per jaar moet of bij fokmerries zelfs 4x. Als mijn paard er niet speciaal op reageert dan zou ik wel meedoen mits de hele stal mee doet.

Tetanus is niet overtraagbaar. (Uiteraard vaccineer ik daar wel tegen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:09

pluisje88 schreef:
Op mijn vorige stal was alleen de jaarlijkse influzenza verplicht. Of Nouja verplicht, als ik zei ik stop er mee dan was er niemand die er een probleem van maakte. Nu sta ik bij een particulier en ent ik nog de verplichte influenza. De rest ent ik niet. Ik ben geen voorstander van allerlei entingen een standaard in weet ik hoe vaak per jaar dus ik zou bij zo’n stal al bij voorbaat zeggen nee dank je

In NL op wedstrijd wel verplicht om tetanus en influenza te enten.
Rhino voor zover ik weet nog niet. Dus als je geen wedstrijden rijdt en nergens naar toe gaat kun je de entingen best achterwege laten.
De Duitse sportkoepel heeft een Rhino enting vanaf 2023 verplicht gesteld. En ook in NL gaan er stemmen op om het te verplichten op wedstrijden na de dramatisch verlopen uitbraak tijdens een groot concours in Valencia in 21

Bij Rhino speelt er nog een ander verhaal. Rhino is een herpes virus dat paarden latent bij zich kunnen dragen. Bij stress of verminderde weerstand kan zich dan een uitbraak voordoen op een stal zonder dat er een besmetting van buitenaf heeft plaatsgevonden. Vergelijkbaar met een koortslip.
De kans dat er een drager van het virus bij jou op stal staat is groot, zeker op een grote stal, want de meeste paarden hebben in hun leven al eens een keer een Rhino infectie doorgemaakt.
Ook bij droes geldt dat een paard dat een droesinfectie heeft doorgemaakt drager kan zijn van het virus. Zo kan droes dan iedere keer weer terugkomen doordat zo'n drager besmettelijk blijft (het virus houdt zich dan op in de luchtzakken) Inmiddels adviseren dierenartsen bij paarden die droes hebben gehad een luchtzakspoeling maar niet iedereen doet dat nog. Een droesuitbraak kan dus ook van binnenuit komen zonder dat paarden dat van buiten naar binnen hebben gebracht. Goede reden om te enten; zeker als je op een grote stal staat.

https://www.lto.nl/inenten-hoe-zit-dat-nu/

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:12

Wij doen:
- ieder jaar wormonderzoek, en wormkuur beleid per paard naar gelang uitkomst (dit is verplicht.)
- een jaarlijks gezamenlijk moment van vaccineren tegen influenza. dat is optioneel (je mag mee doen, maar het hoeft niet). In de praktijk doet iedereen mee.

<edit> dit is relatief kleinschalig: 10-15 paarden. Ik kan me voorstellen dat je op een grotere stal meer verplicht stelt. De infectiedruk is dan hoger, maar ook de impact als alle paarden ziek worden is groter.
Laatst bijgewerkt door Kelan op 05-05-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:13

Mijn vorige stal overlegde uitgebreid met de dierenarts en volgden ze haar lijn. Dat was ook een advies op maat, bijvoorbeeld afhankelijk van of iedereen “op stal” bleef of er juist veel fanatieke wedstrijdruiters waren, muggengebied of niet, gemiddelde leeftijd van de paarden etc.

De dierenarts kwam een keer per 2 jaar naar een stalvergadering en klanten konden dan ook vragen stellen. Dat zorgde duidelijk voor meer eenheid/begrip onder klanten :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:14

Hier wil ik dat ze tegen tetanus en influenza geënt zijn. :) dit zijn trouwens veulens/jonge paarden dus geen paarden die weg gaan en weer terug komen.
Ontwormen doe ik in het voor en najaar en allemaal tegelijk.

Rhino vind ik een moeilijke. Degene waartegen je wil beschermen werkt ie niet tegen dus wat is het voordeel dan?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:56

Wij hebben zover ik weet geen ent verplichtingen op stal maar omdat het veelal sportpaarden zijn, zijn de meeste jaarlijks of halfjaarlijks geënt tegen influenza. Hier heb ik ook geen moeite mee. Stallen waar andere entingen verplicht zijn sla ik over. Heb ooit op een stal gestaan waar een grote rhino uitbraak was geweest en daarom rhino entingen verplicht waren. Alle begrip uiteraard tot dat ik zag hoe mega ziek mijn paard van die entingen werd. Ergste was 9 dagen wisselend koorts en amper kunnen lopen. En dat ieder half jaar weer. Hij reageert sowieso extreem op entingen dus prop er het liefst zo min mogelijk in.

Zolang vanuit de sportbond verder niets dan de I/T entingen verplicht worden zal ik dus zeker niet meer enten.

FleurSandro

Re: Wat is het ent beleid op jouw stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:00

Hier is influenza/tetanus en rhino verplicht om te enten.
Rhino omdat er om de stal heen echt al 3x rhino is uitgebroken en we het risico niet willen nemen. (Is nu dan ook sinds 2 a 3 jaar verplicht)
Verder ga ik ook op wedstrijd dus dan is influenza en tetanus sws verplicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:07

Babootje, prik jij dan ook echt 4x per jaar?
Anders is het nutteloos voor droes.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:18

Bij ons is Influenza verplicht meen ik. Alleen wordt er niet echt op gehandhaafd op dit moment. Ook omdat ieder op een ander moment moet prikken. Bij mijn oude manege werd iedereen in dezelfde maand geprikt (zowel manege als pension).

Voor wormen: We zijn verplicht de stal te laten weten of we wormvrij zijn voor we het weideseizoen in gaan. Dit kan of door het afnemen van een wormenkuur, of door mestonderzoek te laten doen. Beide is prima, als we de resultaten van het mestonderzoek maar doorgeven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:22

Hier is niks verplicht, maar ent ik zelf jaarlijks influenza en 1x per 5 jaar tetanus.

Jaarlijks influenza, omdat dit nou eenmaal verplicht is voor deelname aan wedstrijden. Anders zou ik dat testen of het wel nodig is jaarlijks.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:26

Op mijn huidige stal is die er niet.

Op mijn vorige stal werd er 2x per jaar een ent moment aangeboden maar was volgens mij ook niet verplicht.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:33

Hier verplicht 1 x per jaar influenza en om het jaar tetanus (denk ik, interval is misschien groter, sta er nu anderhalf jaar). Ander inentingen niet verplicht. Komt ook nauwelijks voor dat een paard op verplaatsing gaat en de bijrijders rijden enkel hier.

Vind die verplichting ergens wel geruststellend, weet in ieder geval zeker dat alle paarden zijn ingeënt.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:46

Hier de jaarlijkse "verplichte" entingen is enkel Influenza. De rest zijn we vrij in wat we zelf willen.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:04

Pensionstalling 1 waar alleen paarden ouder dan 3 jaar staan, voornamelijk sport gericht, is 1x per jaar influenza en 2x per jaar rhino verplicht.
Pensionstalling 2 (soort van opfok) waar alle leeftijden door elkaar lopen en ook drachtige merries en veulens, is 1x per jaar influenza, 2x per jaar rhino en 2x per jaar droes verplicht.

Als mijn nu 2 jarige straks van stal 2 naar stal 1 verhuisd, weet ik niet of ik droes blijf enten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:54

Droes hoeft niet 4 keer per jaar hoor volgens mij. Als je 2 keer per jaar doet kun je enten als er een uitbraak is en zijn de verschijnselen milder en is je uitbraakperiode minder lang. Precies wat Babootje zegt, het kan het verschil maken tussen heel erg ziek en een beetje ziek.

Rhino is in de drafsport overigens al wel verplicht, wist niet dat dat in andere sporten nog niet verplicht was.

Ik ben oprecht een beetje verbaasd dat er stallen zijn waar geen wormbeleid is, dat heeft echt zo weinig nut als je dat niet collectief aanpakt :o . En zeker met de huidige resistentie... ik had dat eigenlijk niet verwacht, wel boeiend dat mensen dat ook delen overigens :)

@Mkango, dat is natuurlijk een heerlijke quarantaine. Ik vraag mij af of dat in NL haalbaar is. Wij hebben er wel eens enkele uit het buitenland in quarantaine gehad, maar dat komt dan toch gewoon neer op boxrust. En dat is nou meestal niet zo bevoordelijk voor dat type paard( uit het wild getrokken Ijsco's en Tinkers bijv. :o ). En sowieso vind ik dat moeilijk want 50% hier gaat op wedstrijd of vakantie. Wanneer ga je dan inb quarantaine. En daarnaast: als je een drager hebt( en die kans is met 100 paarden best aanwezig) : heeft quarantaine voor nieuwe paarden dan nut?

Nouja, alle posts geven weer voer tot nadenken voor mij. Heel erg bedankt tot zover :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:58

Hier niet verplicht. Staat naast onze paarden ook maar 1 paard van de stalhouder en hij ent dus zelf niet, omdat paard nergens meer komt.

Wij fokken en gaan naar keuringen/wedstrijden, dus wij enten zelf wel. Gewoon tetanus & influenza.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:13

Ik heb sinds 3 jaar rhino verplicht gesteld. Dit heeft alleen zin bij een dekking van meer dan 85%, ik houd een paar plekken vrij voor de hoogbejaarde en zwakke paarden.
Voor het eerst dit jaar bracht het een probleem met een nieuwe klant, die niet achter vaccinaties staat, dat was wel lastig, want ik heb respect voor de mening van iemand anders, ongeacht hoe ik er zelf in sta, maar heel cru gezegd, mijn stal, mijn regels. Maar ik vind dit ook niet iets om iemand gelijk de deur te wijzen. Ik zit echter al dicht tegen de 85% grens aan en deze paarden moesten dus echt gewoon mee. Uiteindelijk is het gelukkig dmv een goed gesprek en een compromis (wel rhino, geen influenza) goed gekomen. Fijn, want verder is het een fijne pensionklant en ik zou het zonde vinden als het door zoiets spaak loopt. Klant is zelf verder ook tevreden over stal en wilde niet hierom verhuizen.

Ik geef het normaal ook aan bij nieuwe klanten, maar kennelijk is het erdoorheen geglipt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:15

Alleen influenza 1x per jaar verplicht bij ons.

2 tot 3x per jaar mestonderzoek en 1x per jaar verplicht ontwormen met Equest pramox.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 05-05-23 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:17

Maar niet alle veeartsen werken even lekker mee met ontwormen.

Een vriendin van me heeft een stuk of 10 dieren staan. Die vond paar weken terug spoelwormen. Uitgezocht van welk dier. Veearts op de hoogte gebracht.
Ze wilde alle dieren ontwormen. Mocht niet omdat ze de weides elke dag schoonmaakt, eerst mestonderzoek. 3 paarden besmet, rest negatief.

Dus 3x ontwormd. Week of wat later, weer spoelwormen. Moest ze weer laten testen en kreeg echt niet voor alle (niet ontwormde) dieren mee.

En vanmiddag heb ik getest voor een kennis, kwam op >8000 egp bloedworm uit :wow: :oo. Dierenarts gebeld, ja zet alles maar op schrift, kijkt de veearts er binnenkort wel naar.
Nog maar de vraag of ze voor de anderen wel meekrijgt of niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:27

Hier alleen influenza verplicht geloof ik. Iedereen ent voor zich (soms in groepjes om kosten te drukken).

Ontwormen/worm onderzoek verplicht voordat ze 't land op gaan. Dan moeten ze schoon zijn.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:34

Influenza is bij ons verplicht en wordt geregeld/betaald door onze stalhouder (die dat ongetwijfeld aan ons doorrekent in de maandelijkse stalgeld). Vind het wel prima, eens per 10 a 11 maanden komt de DA een middagje eerst prikken en dan alle paspoorten bijschrijven. Komt dat net niet uit (paard is net die middag niet op stal, je bent nieuw en moet eerder enten dan de geplande datum) dan regelt hij dat het op een ander moment gebeurd. Zelfde met mestonderzoek, wordt geregeld en uitgevoerd, hij deelt de uitslag.

Rhino kan je voor kiezen (en wordt dan voor je geregeld, wel zelf betalen) maar er zijn er weinig die dat doen. Voor zover ik weet is er 1x een droes uitbraak geweest en die is wel zo goed opgepakt qua quarantaine en groepen echt gescheiden houden dat dat beperkt is gebleven tot 1 paard (vind ik oprecht nog steeds een prestatie van onze stalhouder).

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:34

Ik heb 4 stallen gehad tot nu toe en bij allen was influenza verplicht maar vraag me wel af hoe dat ooit is gechecked. Op de huidige stal is Rhino ook verplicht en dat doen ze collectief vanuit de stal.

Ik liet hem al voor Rhino enten en ben best blij dat ik nu op een stal sta waar het moet zodat het meer nut heeft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:42

Rocamor schreef:
Maar niet alle veeartsen werken even lekker mee met ontwormen.

Een vriendin van me heeft een stuk of 10 dieren staan. Die vond paar weken terug spoelwormen. Uitgezocht van welk dier. Veearts op de hoogte gebracht.
Ze wilde alle dieren ontwormen. Mocht niet omdat ze de weides elke dag schoonmaakt, eerst mestonderzoek. 3 paarden besmet, rest negatief.

Dus 3x ontwormd. Week of wat later, weer spoelwormen. Moest ze weer laten testen en kreeg echt niet voor alle (niet ontwormde) dieren mee.

En vanmiddag heb ik getest voor een kennis, kwam op >8000 egp bloedworm uit :wow: :oo. Dierenarts gebeld, ja zet alles maar op schrift, kijkt de veearts er binnenkort wel naar.
Nog maar de vraag of ze voor de anderen wel meekrijgt of niet

Logisch! Je ontwormt alleen besmette dieren. Als je niet besmette dieren ontwormt krijg je juist resistentie. Mijn paard is een laagbesmette en die loopt in de wei met een hoog besmette. Hoewel de hoog besmette dus altijd, 365 dagen per jaar een lage wormbesmetting heeft wat niet weg te krijgen is, is zij altijd schoon.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:58

Maar we weten ook allemaal dat 1 test geen test is. Dat wormen er niet altijd uit komen.

Jij weet dat jouw paard laagbesmet is, is mijn oudste paard hier ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:07

ruitje schreef:
Droes hoeft niet 4 keer per jaar hoor volgens mij. Als je 2 keer per jaar doet kun je enten als er een uitbraak is en zijn de verschijnselen milder en is je uitbraakperiode minder lang. Precies wat Babootje zegt, het kan het verschil maken tussen heel erg ziek en een beetje ziek.

Er bestaat nog geen goede data voor.
De leverancier heeft alleen klinische data geleverd tot 2 maanden na vaccinatie.
Het immuunsysteem blijft wel een actief geheugen houden zodat de booster snel werkt maar niemand weet nog hoe effectief het vaccin is als het langer dan 2-3 maanden geleden is. En niemand weet nog of je kwade droes ermee voorkomt.

Hoe dan ook kan ik niet eens vaccineren. Swissmedic heeft het nog niet toegelaten. Heb het toevallig recent nagevraagd omdat we droes op stal hadden. (Gelukkig is geen enkel paard erg ziek geworden.)

Voor rhino zou het zo fijn zijn als er een goed vaccin was tegen de neuro variant….. dan zou ik geen seconde nadenken.