Keuzes maken voor de omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:29

Ik vind die berichten echt zo bijzonder.
Dit lint hangt er 10 jaar, nog nooit opgespannen.

Bruine is Patura Tornado XL Lint 40mm
Middelste witte Gallagher 40 mm
Onderste Gallagher 20mm en deze zit niet in de fijne isolatoren, maar om ring isolatoren gedraaid Precies zoals het niet moet dus :D
Maar doet het dus ook al zo lang :D

Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:30

Wij hebben net afgelopen week onze zomerweides omheind, wat een klus!
Lang getwijfeld tussen koord en lint en uiteindelijk toch voor lint gegaan. Heb zo ongeveer alle topics op Bokt hierover gelezen en zowel lint als koord hebben voor- en nadelen.

Keuze voor lint van 40 mm in het bruin, gegaan omdat dat net wat beter zichtbaar is dan bruin koord en ik het idee had dat als ze er doorheen zouden gaan, het iets mindere kans geeft op nare wonden.
Wij hebben wel echt geïnvesteerd. Palen om de drie meter en alles van Gallagher.
Het was nog even puzzelen welke (hoek) isolatoren we namen van Gallagher, want ze hebben ze speciaal voor paarden en "algemene" die ook voor paarden kunnen.
We zijn voor de algemene gegaan, omdat ik die zelf makkelijker dicht te maken vind, als ze een keer open staan door lompe paarden. Ik had ze namelijk al voor de paddock.
De eerste keer dichtklikken is wel lastig, dus daar had ik even mankracht voor nodig.
Maar ik weet dat dat makkelijker is als ze al even dicht geweest zijn. Door het rubber in de isolatoren en de palen om de drie meter is het bij de paddock en winterwei eerder nog niet gaan klapperen.

Vind het zelf best strak, maar we hebben daar ook wel tijd in geïnvesteerd. Dus alles met touwtjes voorgespannen qua lijnen en hoogtes.
Helaas doet Bokt even moeilijk met foto's toevoegen.

Setteli

Re: Keuzes maken voor de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:47

Ik zou nooit meer kiezen voor koord alleen. Voordeel van koord is dat het niet zo makkelijk breekt, nadeel is dat het niet zo makkelijk breekt. Met als gevolg dat je paard open wordt gesneden... (ik spreek uit ervaring...).
Koord in combinatie met en houten omheining zou wel kunnen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:00

De meeste mensen hebben 10 cm dikke palen zie ik.

Ik ben net eens op kunstofpalen gaan googelen maar daar zie ik veel van 7,5 en 8 cm.
Zou je daar dunnere voor kunnen gebruiken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:13

Setteli schreef:
Ik zou nooit meer kiezen voor koord alleen. Voordeel van koord is dat het niet zo makkelijk breekt, nadeel is dat het niet zo makkelijk breekt. Met als gevolg dat je paard open wordt gesneden... (ik spreek uit ervaring...).
Koord in combinatie met en houten omheining zou wel kunnen.

Maar dat ligt aan meer dingen.

Lint snijdt echt net zo hard, zo niet nog harder als een paard daar vast in komt.

Maar of het breekt of een eind meegeeft hangt ook af van wat voor palen je kiest, hoe diep die in de grond staan, welke isolatoren, hoe je bevestiging is etc. En je type paard. De shetjes zullen niet zo snel iets kapot krijgen, maar mijn ruin kan ergens in gaan hangen en zo de boel breken als hij zou willen. Dat is een heel ander gewicht.

Mijn veulen rolde vorig jaar naast koord en kwam erin. Het gaf een stuk mee en hij stapte er weer uit. Maar wij hebben binnendoor overal boompalen die zouden kunnen breken bij de volwassen paarden met genoeg kracht en gewicht.

Bij de rotonde hebben we ook lint gebruikt en die zitten op 2 plekken met goede isolatoren en verder alleen met die draaidingen die open gaan. Als ze daar eens klooien als ik bezig ben en stroom is eraf, springen die gewoon open en is er niks aan de hand en ligt lint deels op de grond.

Daarbij is met de borst ergens tegenaan duwen ook weer anders als wanneer ze met een been vastzitten en gaan trekken.

Dus geen 2 ongelukken zijn te vergelijken en je moet alles meenemen in je keuzes.

Zorgen dat er echt een goede klap stroom op staat kan ook veel voorkomen. Ze klooien hier alleen als ik het eraf heb omdat ik met de honden buiten ben.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:31

Hier 3 laags wit Gallagher lint (ik wil op de camera ook goed kunnen zien dat alles dicht zit/hangt zoals het hoort) en daarboven een draadje (op de paal) daarmee geef ik de strookbegrazing stroom. Dat hangt al 7 jaar prima, behalve als de loonwerker stomme dingen doet :)
Wel met Gallagher paarden isolatoren en paarden hoek isolatoren. Welkoop is daarin je goeiste vriend, die hebben met regelmaat wel 20% korting en dat scheelt dan een hoop.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:21

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 15:27

Staat er mooi bij Simba! Dankje!

Hoe lang zijn jouw palen?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:31

Dank! We hebben palen van 200 cm en dan ongeveer 1/3 in de grond.
Omdat ons land glooiend is en de bovenkant van de palen op dezelfde hoogte is gezet, verschilt de hoogte van het lint een beetje. Het uitgangspunt was om het bovenste lint op 125 te hebben.
Het onderste lint zit daar 40 cm onder.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:40

wij hebben bij ons op stal een Chevaldo omheining.
Aan de weg kant een hekwerk met aan de binnenkant een schrikdraadje.
En verder ronde palen met elastisch schrikdraad er tussen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:57

Wij hebben hardhouten omheining (okan) met 2 liggers. 1m20 hoog (dus palen van 2m).

Scheelt natuurlijk wel dat we zelf omheiningen produceren en plaatsen :+

Afbeelding