Setteli schreef:Ik zou nooit meer kiezen voor koord alleen. Voordeel van koord is dat het niet zo makkelijk breekt, nadeel is dat het niet zo makkelijk breekt. Met als gevolg dat je paard open wordt gesneden... (ik spreek uit ervaring...).
Koord in combinatie met en houten omheining zou wel kunnen.
Maar dat ligt aan meer dingen.
Lint snijdt echt net zo hard, zo niet nog harder als een paard daar vast in komt.
Maar of het breekt of een eind meegeeft hangt ook af van wat voor palen je kiest, hoe diep die in de grond staan, welke isolatoren, hoe je bevestiging is etc. En je type paard. De shetjes zullen niet zo snel iets kapot krijgen, maar mijn ruin kan ergens in gaan hangen en zo de boel breken als hij zou willen. Dat is een heel ander gewicht.
Mijn veulen rolde vorig jaar naast koord en kwam erin. Het gaf een stuk mee en hij stapte er weer uit. Maar wij hebben binnendoor overal boompalen die zouden kunnen breken bij de volwassen paarden met genoeg kracht en gewicht.
Bij de rotonde hebben we ook lint gebruikt en die zitten op 2 plekken met goede isolatoren en verder alleen met die draaidingen die open gaan. Als ze daar eens klooien als ik bezig ben en stroom is eraf, springen die gewoon open en is er niks aan de hand en ligt lint deels op de grond.
Daarbij is met de borst ergens tegenaan duwen ook weer anders als wanneer ze met een been vastzitten en gaan trekken.
Dus geen 2 ongelukken zijn te vergelijken en je moet alles meenemen in je keuzes.
Zorgen dat er echt een goede klap stroom op staat kan ook veel voorkomen. Ze klooien hier alleen als ik het eraf heb omdat ik met de honden buiten ben.