Wat te doen tegen luchtzuigen/slijten tanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:48

Als ik jou was zou ik even af te wachten voordat je allemaal aanpassingen gaat treffen bij een paard met maagzweren. Geef je paard elke dag medicatie, rust en regelmaat (en genoeg goed hooi) en kijk over een week nog eens. gewoon even terug naar de basis, met vriendjes laten staan en met rust laten :)

Lindsey_99

Re: Wat te doen tegen luchtzuigen/slijten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:16

powerhorse2

Re: Wat te doen tegen luchtzuigen/slijten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:50

Dit werkt super tegen maagzweren ze moeten even wennen aan de smaak
Ik adviseer de poeder/granulaat dat kan door slobber
En dit mag je ook als onderhoudsdosis geven
https://www.equine74.com/nl/alternatief ... jMQAvD_BwE

Ik heb begrepen dat t zelfs bij pure horse inmiddels verkocht wordt

Bij ons op stal hebben ze bij een luchtzuivering op zijn staldeur een stuk pvc regenpijp gemonteerd
De regenpijp in de lengte richting doorgezaagd en gaatjes erin geboord om 'm te bevestigen met ik dacht trips of met kit
Maar dat ronde kan ie nu niet meer pakken
Voerbak is een losse alleen met overtijd en onbeperkt hooi in slowfeeder van haysteck de kleinste maasweidte

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:15

Kan niet is een wil niet... sorry maar hoe helder wil je het krijgen... paard is jong en deed niet aan luchtzuigen... en nu heeft het dier maagzweren en staat het lucht te zuigen...

Kan niet bestaat niet.. als je geen plek hebt om het dier langer naar buiten te doen waardoor er minder stress ervaren wordt en het dier gewoon meer paard kan zijn met soortgenoten... dan kun je het beter weg doen... of toch wat verder reizen om je dier te bieden wat hij nodig heeft...

En ik ont-stip... dus ik hoef geen antwoorden te krijgen... ik lees ze niet... het is aan jou om je tevreden te voelen over hoe je paard erbij staat... succes met je paardje... ik hoop dat je het opgelost krijgt...

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:18

Neon, dan mag verdomd veel Nederlanders hun paarden weg doen. In sommige provincies is er gewoon heel weinig stallen waar ze de hele dag buiten gaat met hooi tot beschikking. In mijn omgeving letterlijk 0 als je 40 uur per week werk(heel vaak zijn het do it yourself stallen waar je moet helpen buitenzetten en zo voort).

Hierbij een lijst die kunt helpen :

- Let op je voer. Super dat ze 24/7 nu hooi hebt. Maar ook je biks mag niet te veel zetmeel of suiker bevatten.
- sommige paarden kunnen niet tegen snoep en fruit als ze maagzweren heb. Mijne kan bijvoorbeeld niet apples eten of die dikke grote wortels
- heb je een hooinet in haar stal? Misschien houd dat haar een beetje meer bezig
- let op als ze buiten gaat langer dan 1.5 uur, dat kunt al te lang zijn zonder hooi
- vindt ze haar buurman leuk? Of is er misschien een box die beter voor haar zou passen?
- krijg ze ook sucraalfat?

Het is belangrijk om de triggers van de maagzweren te vinden. Als de maagzweren bovenin zaten dan is het mestaal dat ze niet genoeg hooi tot beschikking heb gehad, als het onderin zat is het mestaal stress of pijn. Success!

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:29

Phonix schreef:
Neon, dan mag verdomd veel Nederlanders hun paarden weg doen. In sommige provincies is er gewoon heel weinig stallen waar ze de hele dag buiten gaat met hooi tot beschikking. In mijn omgeving letterlijk 0 als je 40 uur per week werk

Een dier hebben is een privilege, geen recht.
Als iemand een hond zou hebben die, elke dag uren in zijn bench zou moeten omdat de eigenaar moet werken, zou niemand dat oke vinden. Als iemand een konijn zou hebben, in zijn eentje en in een kleine kooi, zou ook niemand dat oke vinden?
Waarom vinden we het dan wel allemaal normaal om paarden op deze manier te houden, ten koste van het dierwelzijn?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 06:38

Phonix schreef:
Neon, dan mag verdomd veel Nederlanders hun paarden weg doen. In sommige provincies is er gewoon heel weinig stallen waar ze de hele dag buiten gaat met hooi tot beschikking. In mijn omgeving letterlijk 0 als je 40 uur per week werk(heel vaak zijn het do it yourself stallen waar je moet helpen buitenzetten en zo voort).

Hierbij een lijst die kunt helpen :

- Let op je voer. Super dat ze 24/7 nu hooi hebt. Maar ook je biks mag niet te veel zetmeel of suiker bevatten.
- sommige paarden kunnen niet tegen snoep en fruit als ze maagzweren heb. Mijne kan bijvoorbeeld niet apples eten of die dikke grote wortels
- heb je een hooinet in haar stal? Misschien houd dat haar een beetje meer bezig
- let op als ze buiten gaat langer dan 1.5 uur, dat kunt al te lang zijn zonder hooi
- vindt ze haar buurman leuk? Of is er misschien een box die beter voor haar zou passen?
- krijg ze ook sucraalfat?

Het is belangrijk om de triggers van de maagzweren te vinden. Als de maagzweren bovenin zaten dan is het mestaal dat ze niet genoeg hooi tot beschikking heb gehad, als het onderin zat is het mestaal stress of pijn. Success!

Inderdaad of beginnen met ekygard als ondersteuning
Ik werk ook 40 uur en binnenkort nog meer, maar ik laat elke ochtend mn paarden er zelf uit :') vaak doe ik ook nog voeren en stalmesten. En nee werk is niet om de hoek. Beetje creatief nadenken en je wekker op tijd zetten :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:03

Schrompeltje schreef:
Phonix schreef:
Neon, dan mag verdomd veel Nederlanders hun paarden weg doen. In sommige provincies is er gewoon heel weinig stallen waar ze de hele dag buiten gaat met hooi tot beschikking. In mijn omgeving letterlijk 0 als je 40 uur per week werk

Als iemand een hond zou hebben die, elke dag uren in zijn bench zou moeten omdat de eigenaar moet werken, zou niemand dat oke vinden. Als iemand een konijn zou hebben, in zijn eentje en in een kleine kooi, zou ook niemand dat oke vinden?
Waarom vinden we het dan wel allemaal normaal om paarden op deze manier te houden, ten koste van het dierwelzijn?

_O_

Pemmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:06

Wat vervelend dat je paard dit is gaan doen. Dat is niet wat je wilt voor je paars.

Ik denk dat je toch serieus naar je stal management moet kijken. Dit soort stereotiep gedrag komt toch bijna altijd voort uit verveling en niet passende voeding.

Wat zegt je dierenarts hier over?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:08

Schrompeltje schreef:
Mooi gezegd !!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:10

Paard staat helemaal niet de hele dag op stal dus waar komen die (voor)oordelen vandaan?

Bovendien lost luchtzuigen ook echt niet zomaar op als ze 24/7 buiten staan met 24/7 hooi en niks meer hebben om vast te pakken. Ze kunnen het ook gewoon op andere paarden doen hoor.

Het is vaak niet zo simpel op te lossen en als ze het eenmaal doen dan blijven ze het vaak doen op enkele uitzonderingen na. Bij dit dier is het gekomen door maagzweren die nu behandeld worden. Maagzweren kunnen ze ook krijgen door stress van bijv. een verhuizing.

Het is helaas echt niet zo simpel dat het altijd aan de stalling en voeding ligt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:06

Ik denk dat meer dan de helft buiten stopt.
De die hards doen het dan nog op weide palen. Maar een groot deel stopt.
Dus dat lijkt mij goed om te proberen.
Te weinig ruwvoer kan maagzweren geven maar stress ook.
En hij kan dan misschien meerdere keren ertuit komen. Maar hoeveel paard kan hij dan zijn?

Ja ik wil niet en ik kan niet heeft het paard niets aan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:11

Mijn paard zuigt uit gewoonte. Ik heb het luikje dicht gedaan. Zo kan hij alleen op een stukje tussen 2 tralies zuigen… z’n vaste voerbak laat ie gelukkig met rust.

In de paddock heeft hij er meer last van dus die tijd probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Zodra het spelen ophoudt haal ik hem naar binnen.
De weide palen laat ie dan gelukkig wel weer met rust zolang er gras staat.

Vaak is het een kwestie van beperken want afleren kun je het ze niet meer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:57

ruitje schreef:
Dat ze niet stoppen is niet altijd waar. Heb er hier 1 in pension van 22(!) die er mee gestopt is nu hij een half jaar bij ons in pension staat.

Komt meer buiten( niet eens 24/7 overigens) rust, regelmaat, sociaal contact en onbeperkt ruwvoer.

Verminderen of er vanaf komen kan dus wel degelijk als je je management aanpast :)

Klopt. Die van mij heeft zo'n 15 jaar gezogen. Soms dagen dat hij alleen maar in de wei aan het zuigen was en zo stoned als een garnaal was. Hij doet het nu al jaren niet meer.
Is nu zo'n 7 jaar "clean".