Beste hulpmiddel voor buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie gebruiken ?

Pessoabit
7 (9%)
Slofteugel
18 (23%)
Scherp bit
Geen stemmen
Andere hulpteugel
16 (21%)
Anders, namelijk ..
35 (46%)

Totaal aantal stemmen: 76

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:04

Had mijn stalgenootje maar een slof om zijn pony gehangen, dan had hem misschien niet uit de vangrail hoeven halen...

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 18:04

het wordt een slof bedankt allemaal.
Sjonniej, heb je gelijk in, scherper bit leek mij ook niets, maar pessoa werkt natuurlijk ook "anders" in ( ook scherper .. ) dus gaat er ook niet in.

Slof dus Haha!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:52

succes! Haha!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:54

EEN SLOF OP EEN BUITENRIT??????????????? Scheve mond
sorry maar daar ben ik het dus niet mee eens!

Als ik zelf een iets langere buitenrit ga maken doe ik een martingaal om, mijn pony heeft namelijk weleens de neiging om zijn hoofd in de lucht te gooien en voor de zeker heid ook nog een pessoa bitje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:55

Sjonniej schreef:
Een martingaal, die doet bijna niets, maar wel heel veel zelfvertrouwen geven, je voelt je veiliger en je paard dus ook omdat jij minder gespannen bent.
GEEN scherper bit of Pessoabit, dan weet je paard meteen dat er iets 'vreemds' gaat gebeuren en zal dus gespannender zijn. En omdat meestal op dezelfde manier word gereden met zo een bit als met een gewoon trensje.

ben ik het zeker niet mee eens, maar zou voor een martingaal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:56

Spetterlover schreef:
het wordt een slof bedankt allemaal.
Sjonniej, heb je gelijk in, scherper bit leek mij ook niets, maar pessoa werkt natuurlijk ook "anders" in ( ook scherper .. ) dus gaat er ook niet in.

Slof dus Haha!

Even een vraagje, maar weet je uberhaupt wel hoe je met zo'n ding om moet gaan??? Voordat je ermee naar het bos gaat enzo zou ik eerst eens flink gaan oefen in de bak om gewoon zonder iets of een martingaal buiten te kunnen rijden, want een slof is echt gevaarlijk. Heb daar laatst nog wat over gelezen, met slof buitenrijden, weet niet meer waar... zal ff denkne.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:56

als je het nog niet weet martingaal of niets denk ik...

ik reed weleens op een heel pittige pony buiten en daar deden we weleens een slof bij om.

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:59

Margon schreef:

Als ik zelf een iets langere buitenrit ga maken doe ik een martingaal om, mijn pony heeft namelijk weleens de neiging om zijn hoofd in de lucht te gooien en voor de zeker heid ook nog een pessoa bitje!

ja maar jouw pony is de haare niet!
ik heb 10x liever een slof erom hangen die ik alleen in geval van nood er bij grijp dan dat ik straks met paard en al onder een auto lig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:00

Apple schreef:
Ik heb op 'anders namelijk' gestemd.

Als ik met een paard naar buiten ga waarvan ik niet weet hoe die buiten is dan ga ik met een betrouwbaar ander paard mee. Dat ik 100% zeker weet dat dat paard en die ruiter kunnen dienen als braaf voorbeeld en ook in staat zijn zich aan te passen aan datgene wat op dat moment nodig is (flink stuk draven bijvoorbeeld, of juist lang stappen).

Eventueel gebruik ik een martingaaltje.
Dat is alles Lachen.

Verder niet te moeilijk doen en gewoon gaan Lachen.

Juist, geen scherpe zooi.
Je weet vaak al heel goed wat je aan je paard hebt als je hem zo al een tijdje rijd.
En denk ik dat het zonder slof, scherp bit niet kan, ga ik niet.
En train thuis nog door.
Heel simpel ben ik daar in.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:09

Hang er zelf ook liever niets aan
Heb het trouwens ook nog nooit gedaan buiten.... Er is wel wat te zeggen voor een martingaal.... maar een slof kun je los laten als je paard in paniek raakt, een martingaal niet. Kan me bij die van mij heel goed voorstellen dat ze alleen maar meer in paniek raakt als ze merkt dat haar hoofd niet verder omhoog kan.
Nu zou ik weer niet met slof naar buiten gaan, omdat ik van mezelf denk dat ik daar niet goed mee om kan gaan. Vaag verhaal weer..... conclusie: zelf zou ik er niets aan hangen, maar hangt ook van de omgeving, persoon die ermee rijdt en het paard af.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:39

gijsenkim schreef:
Bij VEEEEEEEL ruimte zoals bijvoorbeeld een strand.......... niks, helemaal niks....... het enige wat er kan gebeuren is dat zo een dier een kilometertje rent........

Ja, kijk daar wel mee uit Bloos! . Toen ik met mijn paard op vakantie was bij het strand, heb ik juist heel voorzichtig gereden. Doodeng, vaak graven kinderen mooie kastelen, en gaten, die je pas op het laatste moment ziet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:43

je vergeet debeste optie

neem een ander braaf paard mee!
dat werkt het allerbeste!

ga iig niet liggen klooien met andere bitten ofzo, zet zelf een goede cap op, en ga samen met een braaf paard naar buiten.

blijf rustig, gaat ie iets te hard ga dan niet panisch aan de teugels hangen, maar maak wat flinke ophoudingen.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 23:50

Renske20 schreef:
je vergeet debeste optie

ga iig niet liggen klooien met andere bitten ofzo, zet zelf een goede cap op, en ga samen met een braaf paard naar buiten.

blijf rustig, gaat ie iets te hard ga dan niet panisch aan de teugels hangen, maar maak wat flinke ophoudingen.

sorry, ben het compleet niet met je eens
over een ander paard mee nemen .. lees even terug
andere bitten gebeurt niet , cap heb ik altijd op.
ik ga zeker niet hangen, maar ook geen flinke ophoudingen maken, dan flipt die pony helemaal, net alsof er wat vreselijks aan de hand is Scheve mond

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:53

Als hij daar zo fel op reageert.... is ehet dan wel veilig ingrijpen met een slofteugel?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:55

ja idd, als hij er vandoor gaat, en al flipt als je een stevige ophouding maakt, wat denk je dan dat er gebeurd wanneer je de slofteugel erbij pakt Scheve mond

maargoed je moet het zelf weten hoor, jij zit erop, ik niet.

vraag me wel af waarom je dan naar buiten gaat als je dus niet zeker bent dat het goed gaat Verward

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 23:56

nee, ik druk me niet goed uit
maar ik ga niet aan mijn teugels zitten rukken of flinke ophoudingen maken .. als ik ergens niet van hou .. ja gewoon ophoudingen maken wel, maar niet om een pony terug te nemen oid als deze op buitenrit iets zou kunnen doen.

Nogmaals, ik denk dat het goed gaat, maar voor de zekerheid ..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:59

ik bedoelde dat wanneer de pony er vandoor gaat, je even een paar ophoudingen moet maken om hem te laten stoppen

hoe verwacht je anders dat je hem weer controle krijgt? met losse teugels stopt ie echt niet hoor als ie er echt vandoor gaat.
en als ie niet tegen een flinke ophouding kan, is een slof levensgevaarlijk, nog los van de vraag of je vaker met slof hebt gereden en er goed mee om kan gaan?

je kan dus niet met een ander paard mee naar buiten, laat er dan iemand op de fiets voor fietsen, of neem iemand mee die mee loopt, desnoods met een halstertouw aan t bit, al is dat ook niet slim als ie volgens jou zo flipt als je aan t bit komt, want dan gebeurt er hetzelfde als wanneer je zelf een ophouding maakt.

als ik dat zo hoor, zou ik eerst maar eens in de bak blijven rijden, en zorgen dat ie niet meer flipt als je een ophouding maakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:02

Renske20 schreef:
je vergeet debeste optie

Die optie is in de eerste reactie (door Apple) al genoemd. Knipoog

Maar blijkbaar gaat die optie voor de topicstarter niet op.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:03

heb ik inmiddels gelezen en gezegd dat er dan misschien beter iemand met de fiets mee kan gaan, doet voor mijn paard altijd wonderen, die loopt net zo braaf achter een fietser aan als achter een ander paard Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:08

een ander rustig paard is idd een veel beter idee, een slof!? Sorry hoor maar hier kun je dus echt ongelukken mee krijgen. Neem dan gewoon een martingaal of laat iemand mee fietsen..

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:40

Lautjuh123"]
[quote="Margon schreef:

ja maar jouw pony is de haare niet!
ik heb 10x liever een slof erom hangen die ik alleen in geval van nood er bij grijp dan dat ik straks met paard en al onder een auto lig..
[/quote]

Nee maar als je pony in vollle galop zit en je trekt ineens aan die slof! Scheve mond
Maar je moet met een slof om kunnen gaan! En als je er nog nooit mee hebt gereden is het absoluut niet verstandig om met slof te gaan rijden! (ik rijd niet met slof omdat ik niet goed weet hoe ik ECHT goed met een slof om moet gaan) Met een martingaal krijg je je pony ook echt wel terug
hoor!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:06

niks gebruiken en de ritten rustig aan uitbouwen. Van hele korte veilige stukjes tot steeds langere routes met meer 'obstakels'.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:10

Slof Haha!

Wordt hem waarschijnlijk ook bij mijn paardje.
Lekker los en pas als het nodig is gebruiken, en dan maar hopen dat die de hele rit lekker los blijft hangen Haha!

Betrouwbaar paardje is leuk, maar als je paard enigszins op die van mij lijkt schiet je daar niets mee op...die rent desnoods het andere paard overhoop als ze echt wil.

Een ander mens werkt ook niet echt, ze blijft bij mij nog redelijk netjes als er iets engs gebeurt, maar de meeste andere rent ze dwars doorheen, laat staan fietsers Haha!

Nu ik er over na denk...slof, betrouwbaar paard en iemand erbij die mijn paard kan grijpen als ik er naast lig Tong uitsteken als er dan nog iets gebeurt eet ik mijn cap op Knipoog

Maar daarom wil ik ook eerst naar het strand, lekker laten rennen, ze stopt vanzelf wel *dan wel om 7 uur smorgens om spelende kinderen te beschermen Haha! *

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:19

Een vriendin van mjj had ook een paardje die er wel eens vandoor ging. Ze dacht dat 't met een slof wel overging. Paard ging er vandoor, zij hing aan de slof en...... hij rende gewoon lekker door. Het hielp dus geen ene donder. En dat lijkt mij buiten nog gevaarlijker.
Overigens is dat paardje nu een stuk liever geworden .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:34

Ik heb er buiten een pelham in hangen. Gewoonweg omdat ik nog niet levensmoe ben....
Jordy is in de zomer buiten het braafste paardje wat je maar kunt wensen, in de winter veranderd hij spontaan in een ongeleid projectiel.
Ander braaf paard trekt hij zich geen ene hol van aan. Als hij wil rennen dan gaat hij, ook gewoon bij een groep of ander paard vandaan. Pas heeft hij nog een kilometertje of 3 in galop afgelegd (over de weg) terwijl het paard wat mee was al lang was gestopt....
Slof heb ik ook geprobeerd, maar met zijn kop tussen de knieën gaat hij nog net zo hard. Met die pelham rijd ik gewoon met een los teugeltje, maar kan ik hem er wel aan herinneren dat ik het echt serieus bedoel als hij moet stoppen.