Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Komt uiteindelijk perfectos voor mekaar, maar het gaat gewoon wat langer duren, net als bijv. eigenwijze paarden. Bij ons op de manege gebeurt het vaak dat er eerst iemand op een jong paard gaat zitten die echt veel ervaring heeft, gaat dat goed, dan mag hij in het begin geloof ik een keer per dag in een les met gevorderde ruiters meelopen zodat hij daar weer het een en ander kan leren. Ik rijd ook vaak op die jonge beestjes, en geloof me, er zitten heel erg verschillende paarden bij. De een is heel zelfverzekerd, je stapt erop, oke, sturen gaat nog niet gemakkelijk, dat moet je nog met je gewicht doen maar die zitten zowat nergens mee. Andere reageren angstig op een felgekleurd hokje langs de bak, gekraak in het zadel, beugeld die wapperen langs hun buik, enz. Andere zijn weer verschrikkelijk eigenwijs, als jij links wil, gaan zij rechts, en dan moet je heel consekwent (sorry, ik weet niet hoe ik het schrijven moet)
zijn. Andere kunnen nog niet zo snel hun evenwicht vinden, dan is het net of je op een kameeltje zit.
Er zijn nog veel meer van die types. Ik vind het heel leuk en leerzaam om op allerlei verschillende jonge pony's te rijden. Wat je er wel voor nodig moet hebben is geduld en je moet dus wel consekwent (sorry
)zijn. Ik denk dat je er zelf wel uit kan komen bij welke van de door mij genoemde pony's het inrijden (naar mijn idee) langer gaat duren en bij welke niet. Het kan zijn dat ik helemaal niet gelijk heb hoor, maar dat vind ik niet erg.
Daar leer je van.
Maar ach, wat deert dat, iedereen moet het toch leren? Ik zeg hierbij niet dat een beginner al op een jonge pony kan stappen.
) en dan dr op met een gigantische zweep.