Paarden bij huis op klein perceel: wie o wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 21:38

OleJon schreef:
Ons perceel is ook 2000m2 en daar staat het huis en de tuin ook nog op.
Ik heb een paddock van 15 bij 25 meter. Daar staan ze in de wintermaanden op.
Gaat om een Tinker, D pony en shet.
Er omheen hebben we 6 weitjes, die allemaal aan de bak vast zitten zodat we alleen een draadje hoeven te openen.
Van half April tot Oktober, tot het weer het toe laat staan ze op de weitjes. Afhankelijk van het weer, en groei gras staan ze ongeveer 8 tot 10 uur op het gras met strookbegrazing.
Heb dan kleine kuilpakjes ( hooi pakjes formaat in plastic voer ik dan bij)
Van Oktober tot April staan ze in de paddock waar ze dan onbeperkt kuil krijgen.
En heb dan balen van 450 tot 500 kg.
Zijn in verhouding veel goedkoper.
Snachts staan ze op stal met vlas.
In de zomer en winter.
Ik heb een IBC aan de afvoer van de dakgoot. Zodat ik regen water opvang voor de paarden
Een kilometer verderop hebben wij nog een perceel van 100 meter lang en 5 meter breed. Dat is van mijn zwager. Daar brengen we ze in de weekenden ook wel eens een dag heen om te grazen
[ [url=m/oBXbNq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oLmivk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oLmivk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qAI38N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tySnxe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YPYmnY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OOwG16.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er heel gezellig uit, leuk dat je die kleine weitjes eromheen hebt om ze toch te laten grazen. Waarschijnlijk omdat je zo afwisselt kan je er lang mee doen in het weide seizoen?

Mijn paardjes moeten ook niet teveel op gras (1 met zomereczeem ook), dus zo'n oplossing is ook een idee!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:40

Afbeelding
Afbeelding

Er kan hier prima geraced worden hoor.
Achterin ligt ook nog de rijbaan.
Van 50 meter lang.
Meteen dat gezeik over paarden welzijn
Laatst bijgewerkt door roosa op 18-02-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:40

Die van mij trekken vooral zelf een sprintje als ik ze achterin de wei gras bij gegeven heb of voorin sta met een voerbak. De ene is vooral spontaan fris als ik er een longeerlijn aan klik, terwijl ze de hele ochtend in dezelfde bak geslenterd heeft en prima even had kunnen stuiteren. Ik zou ze graag meer ruimte geven, maar merk nu echt niet dat ze tekort hebben.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:42

Achterom schreef:
Met shetten kan ik me er wat bij voorstellen, maar met grotere paarden? Ik vind het altijd toch wel sneu als ik paarden zie staan die niet eens een sprintje kunnen trekken, omdat ze in een rijbak staan bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat niet iedereen een hectare ter beschikking heeft zoals ik, maar de huidige trend om alsmaar kleiner te gaan vind ik eigenlijk niet echt een toevoeging aan het paardenwelzijn.

Als paarden de hele dag door hun benen kunnen strekken (wat voor een heel groot deel van de paarden niet het geval is) is de behoefte aan een sprintje al een stuk minder. Tuurlijk is het fijn als ze kunnen sprinten, maar ik denk dat ze nadruk veel meer moet liggen op motiveren om te bewegen gedurende de dag en het liefst 24/7 de mogelijkheid om te bewegen (is niet voor iedereen haalbaar om verschillende reden). Dus niet op 1 groot stuk gooien en red je maar (ik zeg niet dat jij dat doet :) ik bedoel in z’n algemeenheid), maar stukjes afzetten, ze te laten “zoeken” naar hun eten/drinken/lekkers/schaduw. Dan kom je al een heel eind. Mijn stuk is zeker te klein voor een paard, maar ik heb zelden zulke blije pony’s gezien die lekker hun dingetje doen, ze zijn altijd bezig om hun manier :)

Dit is echter mijn kijk op het houden van paarden, ik snap dat niet iedereen hetzelfde denkt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:47

Bij mij is de paddock zo dat ze regelmatig om moeten lopen als ze wat horen wat ze ook willen zien en op meerdere plekken hooi. Ik wil nog wat meer verrijking bieden, maar ik zie echt wel terug dat ze aardig bewegen en blij zijn.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:21

Ik heb 5 minis aan huis staan. Totaalperceel is 2140m2 meen ik, hierop staat ook ons huis en de loods. Ik heb ze ook wel eens op een wei bij ons in de straat staan, maar eigenlijk zijn ze thuis beter te houden qua voedselregulatie. Ze hebben een u-vormige paddock om onze loods heen met meerdere hooiplekken, glooiende bodem met wadi dus blijft relatief droog, deels grasbeton tegels, schuilstal en speelse inrichting. En onze 'eigen' tuin is ingezaaid met paardengras dus daar mogen ze af en toe n uurtje op. We hebben een mestaanhangertje en die maak ik wekelijks leeg, en in de loods grote hooivoorraad. Deze manier van houden is overigens wel erg bewerkelijk, maar dat vind ik niet erg.

Mijn rijpaard staat niet aan huis, het zou in theorie mss mogelijk zijn.. maar lijkt me onhandig qua hooivoorraad, rijbak, nog meer mest en in mijn geval wellicht overlast voor de buren. Plus de kleintjes die spelen heel veel samen en die kunnen echt wel meters maken, maar denk niet dat dat voor hem mogelijk is. Hij staat 200 meter verderop bij iemand aan huis en we wachten geduldig af tot we n grotere plek vinden waarbij hij ook aan huis kan.

Nog even een aanvulling: heb een tijdje een tinkerveulen erbij gehad staan, toen had ik nog maar 2 minis. Dat had wel veel meer effect op de bodem, die liep alles kapot. Hij was natuurlijk veel zwaarder dan de minis.

Setteli

Re: Paarden bij huis op klein perceel: wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:50

Ik heb ze in de winter altijd op de paddock aan huis. Dat zijn 3 paarden en een shet. Paddock is 525 m2. Ze kunnen allemaal goed met elkaar overweg en dat gaat dus prima. Shet staat af en toe naast de paddock aan de stick. In de zomer heb ik wel een stuk wei. Maar daar moet ik altijd een stuk voor lopen.
Maar dat is 1 stuk van ± 1100 m2 en 1 stuk van 2000 m2. Ik wissel dat dan af met de paddock, zodat wei weer bij kan groeien.
Ja ik wou dat ik meer had, maar helaas. Maar we redden ons er goed mee. En waar het gras te weinig is, worden ze bijgevoerd met hooi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:57

Mijn weide is nu maar simpel ingedeeld in 2 delen. Een deel is kaal en voornamelijk winterpaddock ander deel staat gras op.
Ik kan helaas niet teveel verandering aanbrengen (track maken bijvoorbeeld) omdat mijn oudste zijn oriëntatie dan verliest.
Ik heb de drinkbakken verplaatst gehad, en ik zag dat hij 3 dagen lang telkens naar de oude plaats bleef gaan, verdwaasd om zich heen keek omdat de bakken er niet stonden... om dan op de terugweg richting wei ineens de bakken te zien staan bij de stal en dan daarheen slentert en veel drinkt in één keer.
Ik hou het dus best simpel voor hem niet nog meer in verwarring te brengen.

Een uitdagende track met bv boomstammen erin of een deel kiezels/verharde grond vind ik anders wel een fijn idee. Ook een zandbak om lekker te rollen lijkt me fijn. Maar of dit zomaar mag aangelegd worden?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:08

Ibbel schreef:
4 hectare in California - als de woonplaats klopt - is een pietsie anders dan goed onderhouden, met goed gras ingezaaide 4 hectare in NL :+ En als 'acre' vertaald wordt met hectare is de oppervlakte eerder 1,5 ha...

Vuistregel in NL is 4 paarden per hectare, dus die 2500 m2 is voor 1 paard geschikt.

We wonen hier niet in California en we rekenen hier met hectares toch.
4 paarden per hectare heeft werkelijk waar niets te maken met de post van de topicstarter. Het ging er niet om hoeveel paarden je van een hectare gras kunt laten eten, maar over hoe mensen met weinig ruimte hun paard houden.
4 paarden per hectare gaat over weidemanagement, niet over stalling en paddock en evt rijbak

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 00:35

Niet perse aan (mijn eigen) huis, maar ik huur een stuk wat ongeveer 2500 m2 is.
De bak en stalgebouw waren al aanwezig. Voor ik het ging huren, was 1 pad kaal en kapot gelopen. De rest was allemaal gras (behalve voor het gebouw). Ik heb een pad langs de buitenomheining gemaakt, en heb 2 kleine weitjes van ongeveer 20 bij 12 gemaakt, waar de 2 kleine paarden (156/158) en 1 uk van 82 cm vanaf de lente tot het najaar iedere dag een uurtje op kunnen. De rest lopen ze op de track en hebben ze onbeperkt hooi tot hun beschikking :)

De grond is gelukkig van zand en met heel nat weer is het stuk achter de bak nog steeds goed droog. Alleen vooraan en het pad waar ze de vorige winter alleen maar op hebben gelopen is dan blubberig, maar je zakt er niet tot je enkels in weg.

Plattegrond: (rode streepjes oude situatie.. Blauwe streepjes nieuwe situatie :)
Afbeelding

Zoals het was toen ik er net kwam staan:

Afbeelding

En hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 00:39

Misschien deze video eens kijken. Zij heeft ook maar een klein stukje, maar wel supergaaf en uitdagend voor de paarden!

https://youtu.be/inlSafWPHpQ

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 01:55

Tot voor kort 2 paarden + 2 pony's (C & D) op 3000m2 (1 is reeds overleden)

Tot zo'n 5 jaar geleden werden zij traditioneel gehouden. Overdag paddock of weide en de avonden op stal.

Door o.a. Femke Dölle ben ik rustig aan mijn kleigrond gaan omtoveren tot PP. Hoop werk vanwege de klei maar inmiddels toch een droge track met wat slinger & rechte paden weten te creeëren welke allemaal uitkomen in de bak (deze gebruiken ze alleen om doorheen te crossen naar ander pad.) Bomen, struiken, greppel met water, slowfeed plekken, zandplaats aanwezig. Tussen de paden zijn kleine weides ontstaan welke om en om gebruikt worden van eind september tot begin mei. Zomers staan ze bij kenissen op 1 hec. en gebruik ik deze periode om het land te laten rusten.

De stal staat bijna altijd open óf het moet echt vreselijk vies weer zijn, bij extreem nat weer kan de drainage het uiteindelijk niet meer aan en wil ik ze de nacht binnen hebben.

Het kan echt wel op kleinere percelen, zolang je de ruimte logisch indeelt en secuur bent met mest & gemorst hooi opruimen.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 08:20

DJZ schreef:
Niet perse aan (mijn eigen) huis, maar ik huur een stuk wat ongeveer 2500 m2 is.
De bak en stalgebouw waren al aanwezig. Voor ik het ging huren, was 1 pad kaal en kapot gelopen. De rest was allemaal gras (behalve voor het gebouw). Ik heb een pad langs de buitenomheining gemaakt, en heb 2 kleine weitjes van ongeveer 20 bij 12 gemaakt, waar de 2 kleine paarden (156/158) en 1 uk van 82 cm vanaf de lente tot het najaar iedere dag een uurtje op kunnen. De rest lopen ze op de track en hebben ze onbeperkt hooi tot hun beschikking :)

De grond is gelukkig van zand en met heel nat weer is het stuk achter de bak nog steeds goed droog. Alleen vooraan en het pad waar ze de vorige winter alleen maar op hebben gelopen is dan blubberig, maar je zakt er niet tot je enkels in weg.

Plattegrond: (rode streepjes oude situatie.. Blauwe streepjes nieuwe situatie :)
[ [url=m/NjgQVo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals het was toen ik er net kwam staan:

[ [url=m/hVMueN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hoe het nu is:

[ [url=m/oPrttn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i04A0G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Slim gedaan met die track eromheen!

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 08:24

Art_Ificious schreef:
Mijn weide is nu maar simpel ingedeeld in 2 delen. Een deel is kaal en voornamelijk winterpaddock ander deel staat gras op.
Ik kan helaas niet teveel verandering aanbrengen (track maken bijvoorbeeld) omdat mijn oudste zijn oriëntatie dan verliest.
Ik heb de drinkbakken verplaatst gehad, en ik zag dat hij 3 dagen lang telkens naar de oude plaats bleef gaan, verdwaasd om zich heen keek omdat de bakken er niet stonden... om dan op de terugweg richting wei ineens de bakken te zien staan bij de stal en dan daarheen slentert en veel drinkt in één keer.
Ik hou het dus best simpel voor hem niet nog meer in verwarring te brengen.

Een uitdagende track met bv boomstammen erin of een deel kiezels/verharde grond vind ik anders wel een fijn idee. Ook een zandbak om lekker te rollen lijkt me fijn. Maar of dit zomaar mag aangelegd worden?

Ach wat sneu voor je paard, wel fijn dat je er rekening mee houdt voor hem

Aanleggen van dingen (bak, track etc.) mag zeker niet overal zomaar. Wij hebben in onze zoektocht naar een geschikte woning ook een aankoopmakelaar die dit allemaal uitzoekt en schriftelijk opvraagt, zodoende dat we van te voren al weten wat wel en niet kan. Anders zoveel gedoe achteraf..

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:58

Wij hebben de paarden ook aan huis staan!
Eerste foto is een lucht foto wel al wat ouder en het is niet meer zo rommelig als op de foto, 2e is een foto vanuit men slaapkamer :+
Wij hebben ongeveer 3000m2 voor de paarden: 1Epony, 4jarige merrie nu 1.65 (en drachtig) een een mini s het.
Wij mogen geen dichte stal zetten enkel een schuilstal, de bak hebben we gewoon zand op het oude zand gegooid en 1x per jaar laten we een vrachtwagen zand komen.
We zijn nogsteeds alles beetje bij beetje aan het opknappen helaas met de prijzen van tegenwoordig niet grappig...
Mijn moeders vriend doet/maakt overigens alles zelf, binnenkort gaan we het afdak onder de stal verlengen zodat er geen water meer de stal in loopt bij heftige regenval.

In de zomer mogen ze de weide op doen we stripgrazen.
Ze kunnen 24/7 van de schuilstal naar de bak toe lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wij hebben ook een klein perceel. Met mijn zelfontworpen stal bij horsestables. Ben er heel blij mee zo. Sorry voor de rommel alles staat nog maar net een paar weken zo dus we zijn nog bezig. Denk wel dat je rekening moet houden met stank voor de buren. Ons perceel is dan wel klein maar het ligt met een pad ongeveer 100 meter achter de huizen dus dat scheelt wel. Als ik thuis vandaan bij de paarden kom denk ik weleens pfoe ben blij dat het niet direct naast mijn huis zit.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 19-02-23 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:13

Wij hebben 2850m2 waarvan 2000m2 ongeveer voor de paarden.
Nu hebben ze alleen nog de paddock.
Van het voorjaar frezen en dan krijgen ze er een track bij.
En als de vergunning rond komt nieuwe stallen achter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:57

Niet aan huis maar wel een klein stukje.
Ik heb +- 1500m2 weiland voor de zomer met een track eromheen. Voor de winter zo’n 2000m2. Hierop staan ook de mesthoop en de schuilstal+opslag.
Wij hebben geen hooi opslag maar halen elke week een 500kg baal die gewoon op de aanhanger blijft liggen met een zeil erover. Werkt perfect en neemt amper ruimte in.
Op zo’n klein stuk moet je inderdaad wel echt rekening houden met de ondergrond. Wij staan op veengrond wat dus erg nat is, maar door de jaren heen een hoop aan gedaan waardoor ze nu jaarrond redelijk droog kunnen staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:07

Hier hebben mijn 2 paarden en 2 grote pony's zo'n 650 m2 aan basisverblijf en daarnaast nog een halve hectare aan weide (opgedeeld in verschillende weides) voor de zomer. Voeropslag en mesthoop hebben we op het erf. De paddock is ingericht met paden, verschillende voerplekken, 2 schuilstallen, perkjes met eetbare bomen en struiken en op verschillende plaatsen verhard zodat ze 's winters altijd droog kunnen staan. Zomers kunnen ze kiezen tussen schaduw of zon. Het is niet groot, maar goed te doen. En voor er allemaal commentaar komt: mijn paarden hebben het veel beter dan veel andere paarden in NL die nog in een box van 3 x 3 staan en er misschien maar een uurtje uit komen

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:16

_suus19_ schreef:
Ik heb +- 1500m2 weiland voor de zomer met een track eromheen. Voor de winter zo’n 2000m2. Hierop staan ook de mesthoop en de schuilstal+opslag.
Wij hebben geen hooi opslag maar halen elke week een 500kg baal die gewoon op de aanhanger blijft liggen met een zeil erover. Werkt perfect en neemt amper ruimte in.
Op zo’n klein stuk moet je inderdaad wel echt rekening houden met de ondergrond. Wij staan op veengrond wat dus erg nat is, maar door de jaren heen een hoop aan gedaan waardoor ze nu jaarrond redelijk droog kunnen staan.

[ [url=m/0srdR8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8Xd0zw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uxWj3e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZBchSM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eG72rH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9GQ5vF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/89u2Dw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4fETLx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GXNaqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6CzEFV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7ujUPE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SxiorO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wzmwyg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Fpy719.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hAdPHJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor het delen van je foto's, leuk om te zien!

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:17

_suus19_ schreef:

[ [url=m/0srdR8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8Xd0zw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uxWj3e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZBchSM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eG72rH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9GQ5vF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/89u2Dw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4fETLx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GXNaqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6CzEFV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7ujUPE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SxiorO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wzmwyg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Fpy719.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hAdPHJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor het delen van je foto's, leuk om te zien!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:47

Bij ons een Paddock paradise op ongeveer een halve hectare incl. grote stal waar 3 pony's leven. Ze zijn alle 3 gevoelig voor gras, dus het zijn veel tracks, een grote paddock en een kleine, een heuvel, en wat kleine weitjes ertussen. Mest wordt achter op het perceel op hopen gelegd, en de compost gaat weer over de weitjes of wordt door liefhebbers opgehaald. De grote paddock is voorzien van roosters, daar lopen ze het meest van hooi, naar stal naar waterbak. Hooien is bij zo'n perceel niet mogelijk (vorige locatie halve hectare gras wel, hooi voor een half jaar van eigen grond) ook vanwege de bomen kan het niet, en dat is dus inkopen en in de schuur opslaan. Tracks zijn lang genoeg om een sprintje te trekken voor de pony's.

Afbeelding
Afbeelding

superpony

Re: Paarden bij huis op klein perceel: wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 02:20

Wij hebben ook niet zoveel grond. We wilden meer, maar vaak was alles boven de 5000m2 agrarisch.

Wat we voor de paarden over hebben weet ik zo niet exact, maar er is ook nog een extra groenstrook naast ons die ze kunnen begrazen.

We kwamen hier met 6 paarden waarvan 4 quarters, een d-pony en een shet. Inmiddels is dat 2 quarters een quarter jaarling een mini en mini jaarling.
We hielden ze 24/7 buiten, maar vanwege een wolven paar in de straat staan ze al even 's nachts op stal.

We hebben rondom een track om te racen, maar ze vinden juist de bochten leuk. Het lager gelegen deel hebben we zand gestort en dat blijft goed droog. We zitten op veen.
De rijbak is gekeerd en daarna gemengd met ander zand. Ze mogen er vrij rondlopen en de bak blijft verder heel netjes en vrijwel altijd droog. Soms iets zwaar, maar met sproeien en slepen goed te doen.

Voldoende schuil mogelijkheden en droge sta, lig en eet plekken. En we blijven nog steeds groen aanplanten.

Zomers kunnen ze een aantal uren op een wei en dat gaat ook prima. Maar 's winters vind ik het vaak wel zonde dat we ze niet gebruiken en wil het dan een andere bestemming geven, maar voorlopig spaar ik de weitjes.

Hier is het wel 80% van de tijd een hoopje paard en denk ik; we hadden ze echt op 1/4e kunnen houden. Maar de veulens racen en spelen en de oude ruin doet nu vaak mee. Heel soms de ene merrie ook, maar verder zie ik vooral veel paarden op een hoopje staan, wat rondlopen, eten, staan, kroelen, weer rondlopen, rollen, eten en weer rondlopen. Maar bijna altijd dus wel samen.