onsmakelijk stalstrooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: onsmakelijk stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 07:05

Duimen dat dit fijn werkt +:)+

Hier blijft de houtkrul er wel netjes bij liggen. Heb nu toch een paar keer een poep er uit gevist.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 10:34

Inmiddels een weekje de houtkrullen in gebruik. Ben er niet tevreden over. Absorptie is een stuk minder dan strokorrel. Urine loopt erdoorheen en wordt daarna niet opgezogen. Ik haal iedere dag de natte plekken er uit en dan druipt het van de mestvork. Heb er heus een dikke laag in liggen, dus ponnies staan droog, maar ga toch nog eens wat anders proberen. Weet dat bij strokorrel en vlas er vaak een dikke "koek" ontstaat waar de natte plek zit. Houtkorrel blijft "te los".

Zit nu te denken aan een voerautomaat, dat ze de hele nacht (overdag kan ik geregeld in hooi voorzien) kleine porties krijgen. Maar goed, dat is een ander topic.....

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:31

Ik zou echt hennep proberen. Absorbeert fantastisch.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:33

Welke houtkrullen gebruik je?
Die ik altijd had absorbeerden namelijk goed. Ook in konijnenhokken altijd gebruikt zonder problemen. Als het echt verzadigd is kleurt houtkrul ook rood net als vlas en gehakseld stro.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:34

Ik volg even, heb mijn paard recent verhuisd en eerst vlas geprobeerd. Ben daar niet weg van. Mijn paard eet het ook, en wat ik erover las is dat heel erg link. Daarbij vind ik het heel snel viezig worden/ogen en totaal niet uitnodigend voor het paard om lekker op te liggen slapen ofzo. Ook vond ik het niet fijn mesten/uitschudden op de vork zegmaar.

Ik wou toen gehakseld stro proberen, leek mij het minst schadelijke mochten ze er wat van eten. Helaas had onze leverancier het niet op voorraad waardoor ik eerst een paar pakken houtkrullen heb besteld om te proberen.

Was ook eerst even spannend omdat ze hier eerst ook paar happen van nam. Maar daarna gelukkig niet weer gezien.
Mijn ervaring met houtkrullen is juist dat je niet dagelijks de natte plekken eruit moet scheppen... Pas als de plasplek echt "boven" komt en donker gekleurd is die verwijderen. (1x in de week ofzo) dan vormt het zich inderdaad een beetje als een dikke koek/plakaat.

De houtkrullen bevallen mij opzich prima, vind het fijn mesten, schud makkelijk uit waardoor je echt bijna alleen maar mest in je kruiwagen hebt liggen. Uitnodigend voor het paard om lekker op te slapen en blijft relatief schoon als je er maar genoeg in hebt.

Heb inmiddels ook een aantal pakken gehakseld (tarwe) stro binnen gekregen dus zodra de zaagsel op is dan ga ik die testen en dan een keuze maken.

Prijstechnisch is de tarwestro het goedkoopste, dan vlas en dan houtkrullen. Maar als houtkrullen echt het beste van alles bevalt dan die paar euro extra maar voor lief nemen. Maar hoop eigenlijk dat ie het gewoon goed doet op het gehakseld stro, heb gelukkig wel een vrij net paard.
Wordt vervolgd dus. :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:30

Ik heb gehakseld stro en ben er eigenlijk zeer tevreden van.
Ik gebruik maar 1 pak in de stal. Je kan het echter ook zoals met vlas 3 pakken beginnen en dan elke dag drollen eruit en de echt natte plek weghalen en dan wat bijgooien. Maar ik mest mijn stal om de 2 dagen uit en doe dan ook alles eruit. Dit vind ik fijner werken, dan laat ik de grond ook open voor ik een nieuw oa' erin gooi. Zo kan het beton wat drogen ook.

Waar m'n draver ruin eerst een smeerkees was toen hij nog op stro stond is hij nu properder geworden en mest op 1 vaste plaats in de stal. Stro liep hij nogal snel door elkaar. Dit gehakselde blijft beter liggen.

Prijs is idd goedkoper. Ik betaalde voor halve pallet (30 pakken) 180 euro. Dus 6 euro per pak.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 13:16

Art_Ificious schreef:
Welke houtkrullen gebruik je?
Die ik altijd had absorbeerden namelijk goed. Ook in konijnenhokken altijd gebruikt zonder problemen. Als het echt verzadigd is kleurt houtkrul ook rood net als vlas en gehakseld stro.

De krullen van plospan.

Ik haal elke dag de mest en natte plekken er uit omdat ik maar een hoekje van de stal als plasplek heb, grofweg 1.5 x 1.5 m toilet zeg maar. Verder rubber matten waar de ponnies op liggen en staan te eten. Maar goed, is niet gek dat houtkrullen anders werken dan strokorrel, is een ander produkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:20

Oh plospan nooit gebruikt. Wel de goedkopere houtkrullen.