Welk toestel voor allerhande klusjes (mesten, hooi steken, etc).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 10:51

billy3105 schreef:
Misschien niet helemaal in je straatje maar wel iets om op verder te kunnen sparren

Ik heb hier een kleine (lees grote kruiwagen) kiep aanhanger achter de quad hangen. Deze is makkelijk te legen op het land van mijn buurman, maar zou ik ook een aanhanger in kunnen rijden, mits de opgang niet te stijl is.

Ik rij mijn rondje over de track met de mestwagen en zou dan evt zo de mestwagen op een aanhanger kunnen legen. Scheelt een boel sjouwen. Hij is alleen niet geschikt om balen van 500 kg te verplaatsen. Maar je hebt wel van die speciale hooibaal aanhangers met een lier etc. Dat trekt ie met gemak. Een sleep heb je er ook zo achter.

oh, dat kan ook een fijne en betaalbaardere optie zijn. Heb je een voorbeeld hoe dat eruit ziet?

De balen van 500 kilo zijn geen must, als in, als ik 10 K uitgeef voor een toestel dan is het wél een must.
Als we het een stuk budgettairder kunnen oplossen, een baaltje voordroog in de ruif gezet met twee man is op zich ook maar 10 minuutjes werk en dan kunnen ze een week weg.
Door de body-toestand van mijn spanjaard, is het ook nog maar de vraag of we ze op onbeperkt houden, of toch wat meer gaan portioneren :+ .

Het is idd de bedoeling dat we werken met een basisstation (stal, ruif, verharding), die met een track rond en door de weides gaat en we twee stukken weiland overhouden.
Een toestel die meekan om de weides uit te mesten en er een sleepje achter te hangen is een grote plus.
Paard en kar kan op zich ook, maar die kipt minder makkelijk op de aanhanger en is ook een hoop tijd om in te spannen, dus geen dagelijks ding :+ .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:52

MarliesV schreef:
Wij brengen de mest ook op een aanhanger elke week weg, scheelt het aanleggen van een mesthoop, is ons veel waard. Daarbij is het dus altijd netjes en glad om huis/stal en heb je geen mestbult die ruimte inneemt en die je ziet en ruikt op bepaalde dagen.

Mijn stallen staan achter op ons perceel en de mesthoop vrij voor aan, is handiger met het leeghalen als de loonwerker al een keer nodig is. Ik heb geen grote hoop 12 m3 , netjes afgewerkt met een beukenhaag er om heen. Je ziet m alleen als je voor aan komt rijden. Ruiken doe je m niet, alleen als de loonwerker hem leeg haalt, die geur is ook zo vervlogen, anders nooit. Mest op het erf heb ik ook geen last van.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:48

In heb dezelfde basis, stal, Hooiruif track

https://www.google.nl/search?q=hooibaal ... a-p78Vr9DM

Linkje naar de aanhanger voor het hooi. Ik zelf heb balen van 100 kg, deze kan ik in m’n eentje de Hooiruif inrollen met een plank en hooinet voor houvast

Afbeelding

En de aanhanger, met quad, en hond :Y) ik heb dus 1,5 paard staan, 1 Arabier 2 Shetlanders. Onbeperkt arm voordroog hooi in net. Ik moet ongeveer iedere 4 dagen de baal verwisselen. En in de aanhanger kan in de zomer voor 4 dagen mest. In de winter vaak 2,5 dag
Afbeelding

Duhelo

Re: Welk toestel voor allerhande klusjes (mesten, hooi steken, etc).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 10:29

Een dergelijk aanhangertje ziet er idd praktisch uit. In mijn geval mag die iets ruimer denk ik. Belangrijk is dat die achteruit een aanhanger of mesthoop opgeduwd kan worden en kan kippen, anders moeten we opnieuw handmatig verscheppen.
Idee is idd om de mestaanhanger dichtbij de verharding te plaatsen, ik heb nu mestbakken net buiten de omheining aan mijn verharding, dus ik veeg alles zo samen en schep het over de omheining in de bak. Werkt behoorlijk vlot eigenlijk.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:49

Wij komen een heel eind met een oude trekker (een international, vraag me zo niet welke precies. Ik zie er ook een ruim binen budget op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/zakelijke- ... tional-423) met een een bakje.

- mestbakje: lijkt me duidelijk
- sterk genoeg om balen hooi van 500 kilo van de aanhanger te tillen en binnen te brengen / in de hooiruif te brengen: Heb je ronde balen? Dan zet je het bakje op de grond, rol de baal er op, bakje omhoog liften en op de juiste plaats er weer afrollen (evt. met de kiepfunctie) Ik weet alleen niet tot welk gewicht dat lukt.
- moet een sleepje aankunnen: geen probleem, kan zelfs met het bakje op de grond als sleep.
- met tijd misschien ook mogelijkheid om stukken weide te maaien / piste te slepen ... : ook geen probleem.

Wij hebben ondertussen wel wat meer dan alleen het bakje, je kunt bijvoorbeeld ook een balenklem gebruiken als het bakje niet handig genoeg is.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:09

Wij hebben ook paarden aan huis. Het erf is niet al te groot. Het eerste wat we kochten was een kleine 4x4 trekker, zonder voorlader. Wij voeren ook de mest af op een aanhanger die elektrisch kan kiepen en zochten ook een oplossing voor het zware werk van alle mest omhoog erop gooien. Je kunt alleen in het begin de kruiwagen er met een plank bij omhoog rijden. De aanhanger met loofrekken is dan alleen nog lang niet vol. Wij wilden niet iedere week mest hoeven wegbrengen, zeker niet als je per aanhanger betaald. Voor ons was de Sherpa miniloader de oplossing, we gebruiken hem hier ook veel als elektrische kruiwagen. De wintervoorraad voordroog wordt eens per jaar door een grote shovel op de plek gezet, het pak waar we van voeren duwen we met de miniloader naar binnen. Buiten past er in onze grootste voerruif een ronde baal, die hebben we opgehaald met de aanhanger bij een boer en zo de ruif ingerold vanaf de aanhanger. Een echt goedkope oplossing voor je probleem bestaat er denk ik niet.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:05

Wij hebben een oud smalspoor tractortje met voorlader. Wel een goed ding, start en loopt altijd. We hebben er allerlei attributen bij verzameld, bijv een bloter, een weidesleep, palletvorken. En ook kunnen we er een trekhaak achterop zetten en een karretje aan hangen. Grote balen van 500 kg tilt hij prima en als er gewicht achteraan hangt rijdt hij er ook prima mee, met te weinig gewicht gaan de wielen doorslippen, maar dan helpt het als er iemand achterop gaat staan.
Ook als we balen op elkaar willen stapelen wil die net het laatste stukje niet omhoog, maar als dan iemand een beetje mee duwt redt hij het wel.
Super handig ding, neemt een hoop werk uit handen. Met attributen erbij heeft het spul rond de 4000 euro gekost op marktplaats.
Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:19

Om even verder nog te denken, misschien een stuk verhogen, en dan “beneden” de aanhanger neerzetten. Kiep je zo een kruiwagen aanhanger erin natuurlijk. Je hebt ze voor een quad die ook goed kiept, deze is omgebouwd etc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:51

Heb je ook een gazon bij huis? Dan is een zitmaaier ook een heel handige tool :j Wij hebben een oude tractor (international 323) met hefmast, sleep en grondbak... en daarnaast gebruik ik ook regelmatig de zitmaaier. Bijvoorbeeld om de lange stukken in de wei te maaien, maar er kan ook een aanhanger achter (we hebben er een trekhaak op gemaakt :D). Een quad is leuk speelgoed, maar een goede zitmaaier heb je meer aan, in mijn ogen.
Ook ga ik met Ibbel mee wat betreft de mestplaat. Super handig, ik mest gewoon dagelijks de track uit, de mest gaat op de mestplaat en wordt eens per jaar uitgereden door een buurman. In de zomer kweek ik pompoenen op de mest :j
De mest in de wei slepen we.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 11:57

Zou uitrijden doenbaar zijn op maar 6000 m², of moet ik dan toch een alternatief voorzien (ophalen / elders uitrijden). voor 2 trekpaarden en 2 rijpaarden that is.

Zitmaaier is idd een handige ook, zeker om de mestplekken regelmatig eens te maaien.
Gazon wordt ook een 500 m², dus een behoorlijk stukje inderdaad.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:27

Duhelo schreef:
Zou uitrijden doenbaar zijn op maar 6000 m², of moet ik dan toch een alternatief voorzien (ophalen / elders uitrijden). voor 2 trekpaarden en 2 rijpaarden that is.

Zitmaaier is idd een handige ook, zeker om de mestplekken regelmatig eens te maaien.
Gazon wordt ook een 500 m², dus een behoorlijk stukje inderdaad.

Ik denk dat je met 4 paarden teveel mest hebt. Met 2 grote Tinkers red ik dat om 1 keer per jaar de mest uit te rijden over ongeveer die oppervlakte. Das dan mest en gehakkeld stro uit de stallen maar vooral mest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:49