Schuilstal met of zonder bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirthe94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:25

Hier hebben ze een grote schuilstal waar zeker 5 a 6 paarden in kunnen +ook nog een groot afdak. Wij doen geen bodembedekking. Ligt wel altijd wat niet opgegeten hooi. Reden? Ze gaan er enkel in om te eten. Ook halen we in februari/maart de mest eruit en dat gaat weer over de weide met de sleep. Ze mesten wel niet erg veel in de stal moet ik eerlijk zeggen.

rensju

Re: Schuilstal met of zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:36

Hier rubber matten en kleine hoek zonder matten en met vlas. Daar plassen ze en dat vind ik prima. Ze slapen buiten in het zand, maar als het echt nat is gaan ze ook binnen liggen. Voor mij weinig werk en voor hun altijd droog kunnen liggen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:46

Ik heb rubber tegels in de schuilstal. In het voorjaar en zomer doe ik er niks in want ze gebruiken het dan als toilet. En liggen doen ze het liefst gewoon buiten. Maar in de winter doe ik wel stalbedekking er in. Idd zodat ze droog en warm kunnen liggen

ModiandninaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 21:37

Wat een reacties, dank jullie wel allemaal!
Het is me duidelijk waarom de een er wel voor kiest en de ander niet. :)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:09

In onze schuilstal ligt gewoon zand. Werkt perfect, ze liggen en staan er graag in!

Afbeelding

Ze hebben overigens meer dan ruimte zat, maar dutten graag op een kluitje!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:15

Hier ook geen bedekking omdat ze het enkel gebruiken om lekkere bende van te maken en als mest en pis plek en in het zand gaan slapen :')
Beetje zonde dus :=

Overigens komt er voor het bevallen van de merrie wel stro etc in (laag vals daarover stro) maar dit is een speciale situatie natuurlijk haha

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:24

harriehoef schreef:
Ik heb geen bodembedekking omdat er een puinhoop van werd gemaakt. Mesten en plassen in de schuilstal waar ze dan ook in staan. Ik voer hooi in de schuilstal dus veel hooi wat dan op de grond valt wordt vertrapt en eten ze niet meer. Ze gebruikten de stal veel maar niet zozeer om in te liggen. Ik heb mijn stal wel verhard aan de binnenkant om ook een natte vieze bende te voorkomen met regen en zo. Ze staan dus altijd droog en makkelijk schoon te krijgen. Het was bij mij geen succes met bodembedekking in de schuilstal. Zonder bevalt mij veel beter.

Dit dus... ;)

Ze slapen hier buiten in het zand, schuilstal wordt alleen gebruikt als het regent, en anders als mestplaats. Dus geen bodembedekking, alleen hooi in de hoek.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:25

Wat mij wel opvalt is dat er gesproken wordt over hooi op de grond, waar een zooitje van gemaakt wordt. Wellicht helpt het om een ruif op te hangen? Dat werkte bij mijn pony's erg goed. :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:34

Bij mij is het zonder bodembedekking een zooi waar ze rotstraal in krijgen. Want dan knoeien ze hooi uit de netten en plassen daarin en dat heeft lang niet zo'n absorberend vermogen. Dus nu ligt er een soort mengsel van oud hooi en vlas en dat werkt beter. Ik zou niet weten hoe een ruif gaat voorkomen dat ze knoeien. Mijn ene pony trekt namelijk graag hooi uit het net en eet het vervolgens van de grond.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:43

Die van mij gebruikt de schuilstal om lekker in te luieren en dat doet hij zowel staand als liggend.

Mesten en plassen doet hij buiten op zijn vaste plekken en voeren doe ik ook alleen buiten.
Ik had eerder vlas in de schuilstal, maar tegenwoordig is het gewoon zand.

Ik zou hem nooit op alleen klinkers o.i.d. laten staan

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:06

Wij hebben klinkers op de vloer, daarop een dikke gladde rubberen mat en daarop vochtdoorlatende rubberen tegels.
In de winter hebben ze daar bovenop nog stro, ze liggen graag en veel in de stal.
In de zomer geen stro, dan liggen ze graag buiten in het zand.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:12

Lijkt mij ideaal, veel plassen en poepen in de schuilstal op vlas/stro. Soort van poepbakje voor konijnen. Scheelt weer uitmesten van de track of paddock toch? Als de schuilstal dan groot genoeg is kunnen ze een deel gebruiken om te poepen/plassen en deels liggen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:16

Mijn schuilstal/inloopstal is geheel voorzien van rubberen tegels. Ik heb er in de nattere seizoenen altijd op 1/3 deel (ca de afmeting van een gewone box) een laag strokorrels in. Dit zodat ze binnen comfortabel kunnen liggen als ze het buiten niet fijn vinden.

Alleen gaan alle 3 mijn paarden dus net zo gemakkelijk op het kale stuk rubber tegels liggen.
Ze zijn dan wel weer heel consequent met speciaal naar binnen lopen om te plassen :')

In de zomer laat ik de bodemedekking achterwege.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:17

Ik denkt dat het af moet hangen van hoe groot je uitloop is en hoe droog.

Ik heb bv een inloopstal van 6x8, overkapping van 2x8 en paddockje van 10 x 12 met paddockroosters.
Ik mest 2 a 3 x per dag uit.

Als paddock droog is dan mesten ze voor 90 procent daar.
Liggen doet de 1 zo veel mogelijk buiten de ander liever binnen.
Plassen scheelt ook per paard.

Waarom zou een paard niet binnen mogen mesten/plassen? Als ze dat fijner vinden dan de paddock? Is dat niet verkeerde zuinigheid?

Bij een grote droge paddock kan ik me er iets bij voorstellen, maar bij weken regen/nattigheid, waarom dan geen vlas/zand in schuilstal zodat ze daar kunnen liggen?

Zoals het nu bij mij gaat verbruik ik 3 pakken vlas op een week. Dat is me het waard.
Afbeelding
Normaal ligt er wat meer vlas is tot ca 3 meter aan beide kanten.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:43

Wat een leuk topic. Ik merkte bij mijn paard dat hij uitgeput raakte in een paddock paradise, omdat hij onvoldoende tot rusten kwam. Met name in de natste seizoenen. Het waren subtiele signalen: hij werd erg rustig, wat naar binnen gekeerd en stijf en wat trager bij het rijden. Later viel hij ook af, vooral in spieren. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij s nachts op een box stond, en een groot weiland, ipv tracks, ging hij opvallend veel liggen. In korte tijd was hij weer vrolijk, soepel en energiek.

Sindsdien denk ik veel na over slaaptekort in groepshuisvesting. Ik denk dat een goede schuilstal waar een paard zich veilig voelt en een comfortabele bodembedekking heeft heel belangrijk is.

Ik heb nu sinds kort stro in de schuilstal van de pp van mijn andere paard. Het valt me op dat alleen de oudere paarden erin gaan staan en liggen sinds er (dik!) stro ligt. Zij gebruiken de stal duidelijk meer dan toen er geen stro lag. De andere paarden zijn er nog steeds niet graag om te rusten. Ik denk niet dat dat aan de bodembedekking ligt, maar aan de positie van de stal. De stal staat op de wind, met "zn kont" naar het open terrein toe, dus er is wel van alles te horen bij guur weer, maar niet uit te kijken. Ik heb het gevoel dat de oudjes daar wat minder van onder de indruk zijn (doof?)en misschien ook meer behoefte hebben aan (zacht en warm) slapen. Ik wil nu gaan onderzoeken of het uitmaakt als ik er een soort raampjes in maak, zodat ze wel kunnen zien wat er is aan de "open" kant.

Als ik dit topic lees, hoor ik veel mensen die zeggen: ze gebruiken hem toch niet om te liggen. Maar ligt dat aan de bodembedekking of aan de stal? Uit de meeste onderzoeken komt naar voren dat paarden meer slapen bij een comfortabele bodembedekking en dat ze behoorlijk veel ruimte nodig hebben in een schuilstal om comfortabel te slapen in het geval van groepshuisvesting.

Als ik dan naar ons klimaat kijk in Nederland en hoeveel pp uit modderpaden bestaan, met vaak ook nog kuddes die weinig stabiel zijn. Dan maak ik mij wel eens zorgen over hoeveel rust en slaap die paarden krijgen. Leuk om te lezen wat jullie ervaringen te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:45

reina schreef:
Wat een leuk topic. Ik merkte bij mijn paard dat hij uitgeput raakte in een paddock paradise, omdat hij onvoldoende tot rusten kwam. Met name in de natste seizoenen. Het waren subtiele signalen: hij werd erg rustig, wat naar binnen gekeerd en stijf en wat trager bij het rijden. Later viel hij ook af, vooral in spieren. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij s nachts op een box stond, en een groot weiland, ipv tracks, ging hij opvallend veel liggen. In korte tijd was hij weer vrolijk, soepel en energiek.

Sindsdien denk ik veel na over slaaptekort in groepshuisvesting. Ik denk dat een goede schuilstal waar een paard zich veilig voelt en een comfortabele bodembedekking heeft heel belangrijk is.

Ik heb nu sinds kort stro in de schuilstal van de pp van mijn andere paard. Het valt me op dat alleen de oudere paarden erin gaan staan en liggen sinds er (dik!) stro ligt. Zij gebruiken de stal duidelijk meer dan toen er geen stro lag. De andere paarden zijn er nog steeds niet graag om te rusten. Ik denk niet dat dat aan de bodembedekking ligt, maar aan de positie van de stal. De stal staat op de wind, met "zn kont" naar het open terrein toe, dus er is wel van alles te horen bij guur weer, maar niet uit te kijken. Ik heb het gevoel dat de oudjes daar wat minder van onder de indruk zijn (doof?)en misschien ook meer behoefte hebben aan (zacht en warm) slapen. Ik wil nu gaan onderzoeken of het uitmaakt als ik er een soort raampjes in maak, zodat ze wel kunnen zien wat er is aan de "open" kant.

Als ik dit topic lees, hoor ik veel mensen die zeggen: ze gebruiken hem toch niet om te liggen. Maar ligt dat aan de bodembedekking of aan de stal? Uit de meeste onderzoeken komt naar voren dat paarden meer slapen bij een comfortabele bodembedekking en dat ze behoorlijk veel ruimte nodig hebben in een schuilstal om comfortabel te slapen in het geval van groepshuisvesting.

Als ik dan naar ons klimaat kijk in Nederland en hoeveel pp uit modderpaden bestaan, met vaak ook nog kuddes die weinig stabiel zijn. Dan maak ik mij wel eens zorgen over hoeveel rust en slaap die paarden krijgen. Leuk om te lezen wat jullie ervaringen te zijn.

Wat een mooie post. En ook echt mee eens.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:47

Helemaal mee eens Reina

Bij mij slapen ze juist heel graag in de schuilstal (zie foto die ik hierboven plaatste, liefst met zoveel mogelijk erin gepropt). Mesten en plassen doe ze er nauwelijks in, en het zand ligt lekker zacht voor ze. Het is er ook altijd droog, dus dat is ideaal!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:55

reina schreef:

Dit is dus de reden dat ik persoonlijk niet kies voor 24/7 buiten.

Toen ik nog een situatie had met een schuilstal en paddock had ik bewust in de schuilstal ook een super zacht bed gemaakt, en hij was ruim genoeg. Dan gebruiken ze een hoek om in de plassen/mesten en de andere om te slapen. Ik had er wel 1 met 2 paarden.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:51

Goed topic dit, heb hier ook veel aan.
Mijn merrie van 19 staat 24/7 buiten maar heb t idee dat ze in huidige kudde en met bepaalde weersomstandigheden onvoldoende echt tot rust komt / goed kan liggen.
Ik ben dus aan t kijken of t mogelijk is een stuk grond met diepe schuilstal van een vriendin te huren vanaf het voorjaar (uiteraard met een maatje erbij). Zelf had ik in gedachten dat in voorjaar/zomer/vroege najaar wellicht geen bodembedekking nodig is, en de natte winterperiodes wel. Misschien lees ik er overheen, maar wat is jullie ervaring daarmee? Dus zomer geen bodembedekking in schuilstal, winter wel.

Ik vind die schuilstal hierboven met dat zand echt top. Bij mij gaat t dan om een flinke containerstal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:08

deze is 8x5 ongeveer.
Maar ook in de zomer lekker laag er in.
Bij de deur veeg ik het wat terug.

Afbeelding

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:17

Hier een stal van 3x5 voor 1 shet en 1 shet x welsh
Hele jaar door ligt er een dik pak vlas in.
Zeker de oudste slaapt heel graag in de stal.
Met slecht weer mesten ze meer in stal, en plassen doen ze er altijd in.
Maar zolang hij er graag liggen, zal er altijd een dikke laag bodembedekking zijn voor ze

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:23

Villanelle schreef:
Mijn merrie van 19 staat 24/7 buiten maar heb t idee dat ze in huidige kudde en met bepaalde weersomstandigheden onvoldoende echt tot rust komt / goed kan liggen.
Ik ben dus aan t kijken of t mogelijk is een stuk grond met diepe schuilstal van een vriendin te huren vanaf het voorjaar (uiteraard met een maatje erbij). Zelf had ik in gedachten dat in voorjaar/zomer/vroege najaar wellicht geen bodembedekking nodig is, en de natte winterperiodes wel. Misschien lees ik er overheen, maar wat is jullie ervaring daarmee? Dus zomer geen bodembedekking in schuilstal, winter wel.

Ik vind die schuilstal hierboven met dat zand echt top. Bij mij gaat t dan om een flinke containerstal.

Bij mij lopen ze 24/7 met toegang tot een 99,9% van de tijd droge zandpaddock, een stuk klinkerverharding en een stuk onverharde ''zwarte grond''.
Vanaf april/mei laat ik mijn schuilstal leeg gaan en liggen er binnen slechts de rubber tegels. Waarom laat ik hem leeg gaan, omdat ze dan dus echt niet meer binnen liggen maar altijd buiten.

Ik zorg wel dat ik bodembedekking op voorraad heb, als het dus plots nat/guur wordt dan ligt binnen een half uur de schuilstal weer half vol strokorrel :Y)

Wat Reina schrijft met betrekking tot het faciliteren van een prettige ligplek is naar mijn idee ook écht wel essentieel. Ik houd het ook altijd in de gaten of alle 3 mijn paarden liggen (en waar dan :Y) ) dus ik inventariseer altijd, onbewust, de ligplekken.

Toen mijn oude fjord tijdelijk elders gestald stond vorig jaar heb ik hem expres snachts op stal gehouden omdat hij daarin de groep zijn rust niet kon vinden om te liggen. En op stal wel.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:29

reina schreef:

Ik ben er mee eens, alleen is het ook afhankelijk hoeveel paarden er in de kudde staan denk ik.
Onze "kudde" bestaat uit E-pony ruin, inmiddels drachtige merrie (paard) en een shet ruin.
Ze liggen wanneer en waar ze het willen en dit is altijd in het zand in de bak, de shet gaat ook gerust lekker op de tegels liggen ipv zand :') overigens staan ze bij ons (mijn ouders) aan huis.

In de regen periodes kijken we het altijd aan met opstrooien maar tot nu toe nog niet nodig geweest.
Hebben wat hogere delen in de bak liggen wat vaak droog blijft.
Hebben overal camera's staan en houden ook snachts in de gaten waar ze liggen/staan of de ook echt rusten/ gaan slapen of niet. (Wij werken allemaal ook nacht diensten).

Vaak kom ik sochtends en liggen ze gewoon alle 3 lekker te slapen (overdag ook vaak). <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:38

Wij hebben rubberen tegels in de schuilstal, helaas voorkomt het niet dat ze er veelvuldig in mesten :Y)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:51

Akshay schreef:
Villanelle schreef:

Bij mij lopen ze 24/7 met toegang tot een 99,9% van de tijd droge zandpaddock, een stuk klinkerverharding en een stuk onverharde ''zwarte grond''.
Vanaf april/mei laat ik mijn schuilstal leeg gaan en liggen er binnen slechts de rubber tegels. Waarom laat ik hem leeg gaan, omdat ze dan dus echt niet meer binnen liggen maar altijd buiten.

Ik zorg wel dat ik bodembedekking op voorraad heb, als het dus plots nat/guur wordt dan ligt binnen een half uur de schuilstal weer half vol strokorrel :Y)

Wat Reina schrijft met betrekking tot het faciliteren van een prettige ligplek is naar mijn idee ook écht wel essentieel. Ik houd het ook altijd in de gaten of alle 3 mijn paarden liggen (en waar dan :Y) ) dus ik inventariseer altijd, onbewust, de ligplekken.

Toen mijn oude fjord tijdelijk elders gestald stond vorig jaar heb ik hem expres snachts op stal gehouden omdat hij daarin de groep zijn rust niet kon vinden om te liggen. En op stal wel.

Ja dat is wel belangrijk :j

Die van mij zou dan ook strokorrels moeten hebben ivm stofallergie. Vinden ze dat aantrekkelijk om op te liggen dus of maak jij ze vooraf 'nat' zodat het uiteenvalt?

Edit; zaagsel of vlas kan ook voor mn merrie, maar weet nog niet of dat mag ivm mestafvoer.