Stal opzeggen zonder er te hebben gestaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:40

Als ik je OP lees --> stal is al gevuld door een ander paard --> dan zie ik niet echt in waarom jij voor diezelfde stal ook zou moeten betalen.
Maar mijn persoonlijke mening is niet perse gelijk aan wettelijke verplichtingen, dus aan de meningen van bokkers heb je eigenlijk niets.

Als de stal niet meteen gevuld kan worden, ligt dat waarschijnlijk anders, maar dat is in dit geval dus niet van toepassing, als ik je OP correct begrijp.

Hier in BE ken ik de zogenaamde proeftijd vooral van arbeidscontracten. Daarin kan door beide partijen ten allen tijde opgezegd worden, zonder opzegtermijn. Maar dat is dus bij arbeidscontracten, en ik woon in BE, dus ik weet niet of men in NL op dezelfde manier naar proefperiodes kijkt.

Hoe heb je opgezegd? Per sms, of heb je de staleigenaar effectief gesproken (telefoon of real life)?
Indien het tweede - wat zei hij over betaling bij opzegging nog voor de proefperiode aanbreekt?

En toekomstgericht: waarom teken je een contract dat niet volledig duidelijk is omtrent enkele zaken? Losstaande van of het echt onduidelijk is, of onduidelijk voor jou persoonlijk - waarom vraag je daar niet op door, voor je eigen gemoedsrust?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:08

Ik heb het toevallig afgelopen jaar 2x gehad. Mensen betalen reservering voor de stal, en geven een paar dagen van te voren aan dat ze toch niet komen. In 1 geval vond de klant het zelf zo vervelend dat ze wel een maand kale boxhuur heeft betaald, wat ik erg kon waarderen. In het andere geval was het een kort afmeldappje. En wat er hierboven ook gezegd word, wachtlijst klinkt leuk, maar met wat pech zit de nieuwe klant ook aan een opzegtermijn vast.

Maar ik begrijp dus dat je nog helemaal niet met de nieuwe staleigenaar gepraat hebt? Doe dat eerst. Ik ga hierin mee met Ruitje, het is een beetje een bedrijfsrisico. En als het een stal is waar je eventueel in de toekomst wel zou willen staan is het het misschien waard om te overwegen om kale huur te betalen.

Juridisch advies inwinnen zonder de staleigenaar al gesproken te hebben gaat wel heel ver :o :o. Wat is er mis met eerst even met elkaar om de tafel?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:17

@LWDaisy maar volgens mij is het een aanname van TS dat de stal al weer gevuld zal zijn, omdat er een wachtlijst is. Later heeft ze het over een vervanger zoeken?

Het probleem is natuurlijk dat de meeste stallen een maand opzegtermijn hebben. Nu het het 1 februari is geweest zullen de meeste mensen pas per 1 april kunnen komen.

Ik heb het zelf ook nooit meegemaakt zo, maar wellicht heeft deze stal dit vaker meegemaakt dat mensen toch op het laatst afhaken. Hij loopt dan toch telkens een maand huur mis. Ik zou persoonlijk je verlies nemen. Informeren wat er mogelijk is kan altijd, maar het is toch ook netjes om je aan de afspraken te houden vind ik. Misschien wil je in de toekomst alsnog naar deze stal.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:22

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een maand proeftijd geldt bij een contract voor stalling, wat verstaan de dan hieronder?
Zelfde als bij een arbeidsovereenkomst? Dan zou het betekenen dat van beide kanten opgezegd kan worden zonder opgaaf van reden en je dus ook zelf eruit gezet kan worden van de een op andere dag? Zou ik geen fijn idee vinden..

Dat gezegd hebbende, normaal gaat het contract in op de dag dat je paard verhuisd. Vanaf dan geldt ook de opzegtermijn.
Ben je nog niet eens verhuisd en heb je netjes op tijd opgezegd heeft de staleigenaar geen recht op vergoeding van het stalgeld..
Het ligt er ook aan of je later nog naar deze stal wilt verhuizen of niet. Als wel, zou ik even om tafel gaan zitten. Als er een wachtlijst is en de stal alweer besproken of vol is, is het wel héél erg flauw als ze toch die maand geld willen, waar ze niet eens recht op hebben. Dan zou ik me eens achter de oren krabben of ik überhaupt wel naar die stal zou gaan. Wie weet wat er nog meer voor rare dingen zijn..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:44

Heb je nog juridisch advies ingewonnen TS? Ik ben wel benieuwd :)
En aangezien je in je laatste post om meningen vraagt. Ik zou zelf niets willen betalen, omdat ik niets verbruikt heb en het is nog begin februari, dus maart is nog een maand weg :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:35

Kidde schreef:
@LWDaisy maar volgens mij is het een aanname van TS dat de stal al weer gevuld zal zijn, omdat er een wachtlijst is. Later heeft ze het over een vervanger zoeken?

Het probleem is natuurlijk dat de meeste stallen een maand opzegtermijn hebben. Nu het het 1 februari is geweest zullen de meeste mensen pas per 1 april kunnen komen.

Ik heb het zelf ook nooit meegemaakt zo, maar wellicht heeft deze stal dit vaker meegemaakt dat mensen toch op het laatst afhaken. Hij loopt dan toch telkens een maand huur mis. Ik zou persoonlijk je verlies nemen. Informeren wat er mogelijk is kan altijd, maar het is toch ook netjes om je aan de afspraken te houden vind ik. Misschien wil je in de toekomst alsnog naar deze stal.

Als het idd een aanname is van TS, en de stal volgende maand niet al verhuurd kan worden, zou ik persoonlijk aan de tafel willen gaan zitten met de staleigenaar en kijken naar wat mogelijk is.

Want TS, het is idd zoals anderen al hebben aangehaald: er kan dan wel een wachtlijst zijn, maar meer en meer stallen vragen tegenwoordig om 1 maand opzegtermijn. Vanuit hun schoenen gezien snap ik dat wel, zij moeten ook de tijd krijgen om die stal weer gevuld te krijgen, en gezien de maand opzegtermijn kan het dus zomaar 1 april worden voor er een nieuwe betalende stalklant bij komt.

Er zullen vast uitzonderingen zijn - wat nou als je paard overlijdt? Moet je dan ook nog een maand extra betalen? Of als je paard een maand lang naar de kliniek moet? Maar dat is hier dus niet relevant, want TS heeft gewoon "ander en beter" gevonden.

Gitana ik snap dat je niets zou willen betalen (ik ook niet) maar bekijk het eens van de andere kant. Denk je dat een staleigenaar een maand lang een lege stal wilt, en daardoor inkomsten wilt missen? Nee, natuurlijk niet. Het gaat niet om willen - het gaat om wat er afgesproken en in dit geval ook ondertekend is.
Enige "twistpunt" is dat de eerste maand een proefperiode genoemd wordt, wat wel eens de redding van TS zou kunnen zijn.
Er zullen ook mensen zijn die vandaag hun paard/pony kopen en daardoor niet met een opzegtermijn zitten (maar misschien de verkoper wel, als het particulier is), en er zijn ook nog steeds stallen die niet met opzegtermijn werken. TS heeft volgens mij 50% kans dat de stal gevuld zal geraken op 1 maart, maar evengoed 50% kans dat dat niet zo is, en gezien zij haar afspraak verbreekt, zou ik een staleigenaar snappen die dan toch op zijn minst een deel van zijn inkomsten wilt zien. Maar dan kom je weer uit op de benaming "proefperiode", en wat dat juist betekent. Niet voor jou persoonlijk, maar in de wettelijke zin.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe TS de opzegging heeft aangepakt. Juridisch advies inwinnen lijkt me iets te vroeg - mensen krijgen steeds vaker de neiging meteen drastisch te reageren in plaats van met een kop koffie te bespreken wat er mogelijk is.

In theorie vind ik dat TS niets zou moeten betalen. Maar in de praktijk is er een contract ondertekend, met 1 maand opzegtermijn.
Het zal vallen of staan dankzij de proefperiode, en wat daar de regels van zijn.

Gitana

Re: Stal opzeggen zonder er te hebben gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:21

LWDaisy I know dat het gaat om wat er afgesproken is. Ts gaf op pagina 1 aan te willen horen wat wij redelijk vinden, en dat ze om juridisch advies wel gaat bellen naar een instantie die daar wat van weet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:36

Gitana schreef:
LWDaisy I know dat het gaat om wat er afgesproken is. Ts gaf op pagina 1 aan te willen horen wat wij redelijk vinden, en dat ze om juridisch advies wel gaat bellen naar een instantie die daar wat van weet.

Maar het maakt toch helemaal niet uit, wat wij redelijk vinden? :)
1000 meningen maken geen gedane afspraak ongedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:18

LWDaisy schreef:
Maar dat is hier dus niet relevant, want TS heeft gewoon "ander en beter" gevonden.

Dat is niet het geval, verhuizen is vanwege omstandigheden nu niet te doen dus blijf ik staan op mijn huidige stal.

De staleigenaar heb ik intussen ook gesproken en hij reageerde gelukkig begripvol, maar had het niet over betaling dus dat ga ik nog even checken.
Inmiddels heb ik dit ook bij rechtsbijstand neergelegd omdat ik wel wil weten hoe het zit eigenlijk.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:24

LWDaisy schreef:
Er zullen ook mensen zijn die vandaag hun paard/pony kopen en daardoor niet met een opzegtermijn zitten (maar misschien de verkoper wel, als het particulier is), en er zijn ook nog steeds stallen die niet met opzegtermijn werken.

De opzegtermijn van verkoper is toch nooit relevant? Alsof je als koper een paard uitzoekt, gaat laten keuren en dan nog 3 weken bij de verkoper laat tot hij/zij geleverd wordt, omdat het anders zo sneu is dat ze nog stalgeld moeten betalen terwijl het paard er niet staat. Paard zal in die weken net een blessure oplopen, koliek krijgen, etc, zit je als verkoper mooi met de ellende.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:55

gomir schreef:
LWDaisy schreef:
Er zullen ook mensen zijn die vandaag hun paard/pony kopen en daardoor niet met een opzegtermijn zitten (maar misschien de verkoper wel, als het particulier is), en er zijn ook nog steeds stallen die niet met opzegtermijn werken.

De opzegtermijn van verkoper is toch nooit relevant? Alsof je als koper een paard uitzoekt, gaat laten keuren en dan nog 3 weken bij de verkoper laat tot hij/zij geleverd wordt, omdat het anders zo sneu is dat ze nog stalgeld moeten betalen terwijl het paard er niet staat. Paard zal in die weken net een blessure oplopen, koliek krijgen, etc, zit je als verkoper mooi met de ellende.

Voor de koper zal het minder relevant zijn. De verkoper echter "merkt" het soms wel.

Ik heb als verkoper mijn vorige paard nog een paar weker langer bij me gehad omdat de koper nog een stal moest regelen. En ja, daar zitten idd risico's aan, die benoem je zelf ook al.
Maar stel nou dat je je paard nu te koop zet, er komt iemand kijken, en diegene koopt je paard.
Maar dan loop jij tegen 1 maand opzegtermijn aan - je hebt niet alleen al voor februari betaald, maar zult ook nog voor maart moeten betalen.

Hoe pak je dat dan aan?

@Rodevlinder, ooh dat had ik verkeerd gelezen dan, ik dacht dat je na het vastleggen van die stal een "betere" optie had gevonden.
Nu ja, het maakt voor de staleigenaar eigenlijk ook niet uit wat jouw reden is, op dat vlak is het denk ik pure business - een lege of volle stal, wel of geen inkomsten. Maar fijn dat hij begripvol was!

Ik had op de stal waar ik destijds stond gelukkig geen opzegtermijn. Ik ben wel "de nieuwe maand" nog ingegaan, en heb die dan ook moeten betalen (logisch). Maar

joyce B

Re: Stal opzeggen zonder er te hebben gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:48

Dit soort dingen heb ik tijdje terug ook meegemaakt.

Iemand 3x hier gehad, plek 2 maanden gereserveerd gehouden zonder reserveringskosten, datum afgesproken van verhuizen, en toen kwam de vraag of een stalgenoot er nog bij kon en toen ik wilde doorgeven dst dst akkoord was, paar dagen voor verhuisdstum, werd er afgezegd. Ze gingen samen naar een andere plek met binnenbak.

Wat was dat l☆☆☆ig zeg!

Toen heb ik daarna wrl overwogen om in het vervolg reserveringskosten te vragen zodat ik in elk geval niet voir niets een plek vrij houd.

Die stalgenoot kwam later meerdere keren terug om te vragen of ik weer plek had, en wilde op de wachtlijst, maar mijn vertrouwen was dusdanig beschadigd dat ik tot nu een paar jaar later, nog steeds de voorkeur geef aan andere mensen.

Ondertussen heeft die persoon haar paard ook al wel heel wat keren verhuist. Overal is wel wat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:34

LWDaisy schreef:
gomir schreef:

Voor de koper zal het minder relevant zijn. De verkoper echter "merkt" het soms wel.

Ik heb als verkoper mijn vorige paard nog een paar weker langer bij me gehad omdat de koper nog een stal moest regelen. En ja, daar zitten idd risico's aan, die benoem je zelf ook al.
Maar stel nou dat je je paard nu te koop zet, er komt iemand kijken, en diegene koopt je paard.
Maar dan loop jij tegen 1 maand opzegtermijn aan - je hebt niet alleen al voor februari betaald, maar zult ook nog voor maart moeten betalen.

Hoe pak je dat dan aan?
Het paard is na betaling van de koper en dan lever ik het paard. Mocht dat niet mogelijk zijn i.v.m. wachttijd stal kan het paard uiteraard blijven staan, maar is dan wel van de koper en de risico's liggen dan ook bij hun (al heb ik dat nog nooit meegemaakt in al die jaren, altijd na de keuring af kunnen leveren). Mocht ik dan nog opzegtermijn stal moeten betalen over de periode dat ik het paard niet meer heb dan betaal ik dat gewoon. Daar heeft de koper niets mee te maken en ook geen last van.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:53

ruitje schreef:
Joh, is dit veel voorkomend bij stallen? Dit is oprecht voor het eerst dat ik dit hoor. Bij ons teken je gewoon op de dag van aankomst. Heb minstens 2 keer per jaar dat ik denk een plek verhuurd te hebben en dat iemand niet komt...

Ik denk dan altijd maar:
Of het is maar beter dat je niet komt, of er speelt vast zoiets dat als ik nu gewoon netjes zeg : ' succes! En wie weet tot ziens in de toekomst' , dan komt zo iemand misschien later toch nog eens.

Beter op lange termijn een mogelijke klant dan op korte termijn 1 maand stalling toch?

Ik vind dat anders wanneer iemand niet binnen 1/2 maanden komt, maar anders zie ik het toch maar een beetje als onderdeel van je bedrijfsrisico :o

Nou dit dus...

Een goede stal zit zo weer vol. Vind het zo’n geneuzel met die opzegtermijnen en de volle mep in rekening brengen. Dan zullen ze op zwart zaad zitten denk ik maar. Wil ik mn paarden dan ook niet hebben staan.
Heb nog nooit meegemaakt dat een stal er een punt heeft gemaakt. Maar goed inmiddels staan ze alweer 10 jaar aan huis.