runningkawa schreef:Ik denk zeker dat het paard afhankelijk is.
En dat je gerust met de zachte bitten en daar versta ik dan een gewone ongebroken trens (dus geen scharen, bogen of wat ook) dubbel en enkel gebroken bit kunt proberen wat je paard het fijnste vind.
Loopt je paard goed op een bit, zou ik niet te veel gaan winkelen, maar hetzelfde bit in houden. Want dan kom je toch in het gebied rijtechnisch uit.
Uit ervaring weet ik nu dat een ongebroken (bus)trens voor mij het fijnste werkt én het zachtste! Dankzij RK ook nog, die mij het bit een aantal weken heeft geleend.
Ik denk dat een bit afhankelijk van de paardenmond hard of zacht kan zijn. Omdat Matje een klein mondje heeft, loopt hij dus het fijnste op een ongebroken trens met van die rubberbandage er om heen. Een dubbelgebroken met bol tussenstukje is veel te scherp voor hem, raar maar waar. Ik had gewoon niks in mijn handen en dus ook niks om naartoe te rijden.
Kortom: voor iedere paardenmond is er een ideaal bit. Voor de ene is dat een enkelgebroken, voor de ander een dubbelgebroken trens. Of een ongebroken natuurlijk.....