Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Als ik even google dan zie ik zo websites waar het te verkrijgen is?
https://www.zandcompleet.nl/product/kokosvezel-kopen/
https://www.kokos-vezels.nl/kokosvezels/
Deze dan wel beperkt.
https://www.ekooanimalbedding.nl/nl/horse-comfort/
Ibbel schreef:Er is nog een simpelere manier om je gekeerde bak minder mul te maken. Werkt hetzelfde als kokosvezel, maar is gratis: gewoon paardenmest.
Klinkt stom, maar je kunt met een laagje mest van 5 cm een soort bosgrondlaag bovenop je zand creëren, die heerlijk veert, water vasthoudt én nog steeds draineert.
Je moet daarvoor dus wel genoeg paardenmest op voorraad hebben, en vlas, houtkrullen, koolzaadstro of gehakseld stro als bodembedekking hebben. Stromest is te grof.
Ibbel schreef:Er is nog een simpelere manier om je gekeerde bak minder mul te maken. Werkt hetzelfde als kokosvezel, maar is gratis: gewoon paardenmest.
Klinkt stom, maar je kunt met een laagje mest van 5 cm een soort bosgrondlaag bovenop je zand creëren, die heerlijk veert, water vasthoudt én nog steeds draineert.
Je moet daarvoor dus wel genoeg paardenmest op voorraad hebben, en vlas, houtkrullen, koolzaadstro of gehakseld stro als bodembedekking hebben. Stromest is te grof.
s0173957 schreef:Ibbel schreef:Er is nog een simpelere manier om je gekeerde bak minder mul te maken. Werkt hetzelfde als kokosvezel, maar is gratis: gewoon paardenmest.
Wij hebben dat vroeger in een binnenpiste gedaan met pure houtskrullen. Dat werkt een tijdje goed, maar dat loopt op een gegeven moment compleet mis...
Nina1999 schreef:Zou je met het toevoegen van snippers kunnen voorkomen dat je een beregenings installatie nodig hebt, of blijft dat waarschijnlijk alsnog noodzakelijk?
LaDonna75 schreef:Je zou kunnen overwegen een proefboring/kering te kunnen doen om te kijken of er goed zand onder zit. Wij zitten heel laag, het is snel nat en hebben ontdekt dat keren bij ons niet werken zou omdat de gele grond veel te diep zit. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen de bak op het maaiveld op te bouwen, met drainage. Dus het gras afgeegraven, daar de drainage op gelegd, daarop drainagezand en daarop toplaagzand. Totaal 20cm zand bovenop het maaiveld. En de vak is perfect mits nat genoeg. Dus er zit een afsluiting op de afvoerbuis van de drainage, en we hebben de aanvoer van water ook via de drainage gemaakt. Dus een eb en vloed-idee, maar zonder afvoerpomp en zo. Helemaal in eigen beheer en deels zelf aangelegd.
Nina1999 schreef:Hartstikke bedankt voor de reacties tot zo ver! Is het te voorspellen hoe de bak wordt door hem enkel te laten keren, of is het echt een kwestie van uitproberen en later bijstellen indien nodig?
Als hij te zwaar is, welke snippers raden jullie dan aan en hoe veel?
Zou je met het toevoegen van snippers kunnen voorkomen dat je een beregenings installatie nodig hebt, of blijft dat waarschijnlijk alsnog noodzakelijk?
Dreamboy schreef:Hier ook een gekeerde bak. In het begin echt een drama, zo zwaar. Later heb ik een paar kiepers zand eraf laten halen en daarvoor in de plaats leemzand er op laten gooien. Lang leve de boeren buurman. Het leemzand vermengd vanzelf als je er in rijd of de bak sleept. Daar werd de bak al een stuk beter van. Nu, drie jaar later is hij aardig ingezakt en goed te doen. Er is inmiddels aardig wat regen gevallen en dat is te merken. Door het leemzand wordt hij een stuk minder mul, maar nat is hij gelukkig nooit. Ik gebruik hem ook om de paarden in te zetten als de paddock erg nat is. Ideaal.
superpony schreef:Dreamboy schreef:Hier ook een gekeerde bak. In het begin echt een drama, zo zwaar. Later heb ik een paar kiepers zand eraf laten halen en daarvoor in de plaats leemzand er op laten gooien. Lang leve de boeren buurman. Het leemzand vermengd vanzelf als je er in rijd of de bak sleept. Daar werd de bak al een stuk beter van. Nu, drie jaar later is hij aardig ingezakt en goed te doen. Er is inmiddels aardig wat regen gevallen en dat is te merken. Door het leemzand wordt hij een stuk minder mul, maar nat is hij gelukkig nooit. Ik gebruik hem ook om de paarden in te zetten als de paddock erg nat is. Ideaal.
Wij hebben laten mengen en hij is te zwaar, maar normaal droog en nu voor het eerst niet.
Ik wil ook wat laten afgraven.
Jij komt uit het hoge noorden ook? Hoe is de laag onder het zand gedaan?
Heb dus een bak expert gebeld en die zegt dat al het zand eraf moet en dan de gekeerde laag eerst goed vlakken. Daarop kan evt het gebruikte zand terug als die goed doorlatend is en dan aanrijden en dan een toplaag.
Omdat het in banen is gekeerd is de onderste laag nu niet vlak.
Dreamboy schreef:Wij willen ook nog een bron laten boren zodat ik kan sproeien in de zomer inderdaad.
DuoPenotti schreef:Zo zie je maar dat ook keren bij iedereen anders gaat.
Na het keren hebben wij wel met de trekker er door gereden, band naast band naast band gereden. En toen vlak gesleept. Toen was het meteen begaanbaar. Anders zakte je er idd diep in.
En na een jaar of 12 was het vastgelopen en bleef er water staan, keer diep door laten trekken en dat was het.
Nu geen water, maar ook niet zwaar.
Dreamboy schreef:Ik woon net over de grens bij Drenthe. Hier heb je zwart zand, dan een laag wit zand en dan een hele harde laag, oersteen noemen ze dat. Hier is het zwarte zand verwijderd, het witte zand er eerst uit gehaald en toen dat oersteen zoveel mogelijk kapot gemaakt om het water goed weg te kunnen laten lopen. Daarna is het zand er weer op gegaan, de aarde niet. En daar bovenop is nieuw zand gekomen. Maar dat is dus geen aanrader want hij was mega zwaar, echt niet te doen. Achteraf had het aarde er gewoon weer onder gemoeten en dan het zand wat er uit gekomen was. Maar ja, die slimme boer heeft het zwarte zand zelf mee genomen om zijn land op te hogen. Nu lag er dus een mega dikke laag zand waar ik niets mee kon. Dus weer het nodige eraf laten halen en daarvoor in de plaats een paar kiepers leemzand. Voor mooi mag er nog wel wat op maar voor wat ik er nu mee doe, ik rij niet heel fanatiek meer, is het goed genoeg. Ik laat hem trouwens ook een paar keer per jaar goed aanrijden door een tractor. Dus niet slepen maar plat walsen. Sommige boeren hebben ook wel zo'n rol waarmee ze hem kunnen aanrollen.