Betaalbare rijbak op zandgrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Betaalbare rijbak op zandgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:30

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:43

Als je genoeg wit zand in de bodem hebt zitten is keren de goedkoopste optie.
Wel een optie met een máár: grote kans dat je in de zomer een veel te droge sahara klapzand bak hebt.
Dat heb ik thuis. Perfect in de winter, die bak is zelfs in zeiknatte periodes nog droog na 12h zonder regen. In de drogere seizoen kan ik er echt helemaal niet in rijden.

Dan een iets minder goedkope: https://stabon.nl/xp-vezel/
Deze vezels in die zandbodem laten mengen. Wij hebben dat op de club hier iets verderop in de straat. Ik meen dat het 2000 euro was voor een 20x40 baan? (op de club ligt 40x60) en dit is echt voor dat geld een bizar goede oplossing. Sinds die tijd kunnen op die super simpele bak springlessen en dressuurwedstrijden organiseren. Ook les/clinic gevers zijn vaak verbluft van de goed bruikbare baan voor zo weinig geld.

En alles andere opties die dus inderdaad 20+k kosten. En ja, die zijn heus nog een beetje perfecter. Maar prijs kwaliteit is die vezel echt heel top.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:05

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:18

Er is nog een simpelere manier om je gekeerde bak minder mul te maken. Werkt hetzelfde als kokosvezel, maar is gratis: gewoon paardenmest.
Klinkt stom, maar je kunt met een laagje mest van 5 cm een soort bosgrondlaag bovenop je zand creëren, die heerlijk veert, water vasthoudt én nog steeds draineert.
Je moet daarvoor dus wel genoeg paardenmest op voorraad hebben, en vlas, houtkrullen, koolzaadstro of gehakseld stro als bodembedekking hebben. Stromest is te grof.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:18

Ibbel schreef:
Er is nog een simpelere manier om je gekeerde bak minder mul te maken. Werkt hetzelfde als kokosvezel, maar is gratis: gewoon paardenmest.
Klinkt stom, maar je kunt met een laagje mest van 5 cm een soort bosgrondlaag bovenop je zand creëren, die heerlijk veert, water vasthoudt én nog steeds draineert.
Je moet daarvoor dus wel genoeg paardenmest op voorraad hebben, en vlas, houtkrullen, koolzaadstro of gehakseld stro als bodembedekking hebben. Stromest is te grof.

Alleen is dat zo slecht voor de voeten en dat gaat geheid fout na een jaar.. zou dat niet aandurven

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:53

LaDonna75 schreef:
Mijn bak is echt top, niet zomaar berijdbaar, met alleen water.

Met eigen zand? Dan heb jij heel veel geluk.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:55

Ibbel schreef:

Wij hebben dat vroeger in een binnenpiste gedaan met pure houtskrullen. Dat werkt een tijdje goed, maar dat loopt op een gegeven moment compleet mis...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:00

s0173957 schreef:
Ibbel schreef:

Wij hebben dat vroeger in een binnenpiste gedaan met pure houtskrullen. Dat werkt een tijdje goed, maar dat loopt op een gegeven moment compleet mis...

Precies mijn ervaring. Gladde zuigmodder wordt dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:03

Hier ook gekeerde bak.
Maar wel zwart en geel door elkaar. Niet alleen maar gele naar boven. Dan is het te zwaar.
Is bijna 20 jaar geleden en tussendoor 1 keer met een dieptand door laten gaan.
De bak is altijd goed.
Nu staat er bijvoorbeeld geen plasje in.
In de zomer stoft het wel snel, maar even sproeien en dat is ook weer opgelost.
Prijs weet ik niet meer, maar geen 1000 euro, maar prijzen zullen wel duurder zijn ondertussen.

@ibbel, gefeliciteerd met je verjaardag [&] Y)(^)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:00

s0173957 schreef:
LaDonna75 schreef:
Mijn bak is echt top, niet zomaar berijdbaar, met alleen water.

Met eigen zand? Dan heb jij heel veel geluk.

Nee met aangevoerd zand.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 16:11

Hartstikke bedankt voor de reacties tot zo ver! Is het te voorspellen hoe de bak wordt door hem enkel te laten keren, of is het echt een kwestie van uitproberen en later bijstellen indien nodig?

Als hij te zwaar is, welke snippers raden jullie dan aan en hoe veel?

Zou je met het toevoegen van snippers kunnen voorkomen dat je een beregenings installatie nodig hebt, of blijft dat waarschijnlijk alsnog noodzakelijk?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:28

LaDonna75 schreef:
Nee met aangevoerd zand.

Dat is geen low-budget oplossing zoals TS vraagt è ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:29

Nina1999 schreef:
Zou je met het toevoegen van snippers kunnen voorkomen dat je een beregenings installatie nodig hebt, of blijft dat waarschijnlijk alsnog noodzakelijk?

2kg per m² van de cofibres
En een beregening blijft uiteindelijk nog altijd het belangrijkste, belangrijker dan de vezels.
Of je moet echt de dikke tapijtvezels gaan leggen.

Kweepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:36

LaDonna75 schreef:
Je zou kunnen overwegen een proefboring/kering te kunnen doen om te kijken of er goed zand onder zit. Wij zitten heel laag, het is snel nat en hebben ontdekt dat keren bij ons niet werken zou omdat de gele grond veel te diep zit. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen de bak op het maaiveld op te bouwen, met drainage. Dus het gras afgeegraven, daar de drainage op gelegd, daarop drainagezand en daarop toplaagzand. Totaal 20cm zand bovenop het maaiveld. En de vak is perfect mits nat genoeg. Dus er zit een afsluiting op de afvoerbuis van de drainage, en we hebben de aanvoer van water ook via de drainage gemaakt. Dus een eb en vloed-idee, maar zonder afvoerpomp en zo. Helemaal in eigen beheer en deels zelf aangelegd.

Mag ik vragen wat hiervoor de kosten waren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:39

Wij zaten op zandgrond en daar was eigenlijk de grond zelf al fijn om te rijden. We hadden een wei die het slecht deed. Daar een stuk pad gemaakt en toen dat kaal gelopen was, hadden we een mooi, droog zandpad ook. Niks aan gedaan of toegevoegd.

De bak was ook altijd droog en nooit zuigend.

Nu wonen we op veen en hebben de bodem laten keren. Deze loonwerker zou vaker bakken hebben aangelegd, maar de bak was meteen niet helemaal gelijk overal. Voor snel nat en achter droog.
Een andere loonwerker heeft er zand door gemengd. Ook weer verkeerd vertrouwd dat die het wel wisten en toen was de bak veel te zwaar.
Besproeit fijn te rijden en altijd droog, maar nu voor het eerst echt nat nat nat en dan te zuigend.

Heb vorig jaar een professionele bak aanlegger gebeld en die zei ook dat de lagen echt goed moeten zijn en het dan niet eens uitmaakt waar je voor kiest.
Met omkeren is de ondergrond vaak of snel niet gelijk en de eerste laag moet echt goed gelijk zijn. Dan een laag erop die vlak moet zijn en vocht moet doorlaten. En dan je toplaag. Dat kan zand zijn, vlokken of vezel.

En dan moet je het onderhoud er op aanpassen. Onze sleep is bijv echt voor zand en kan je beter geen vlokken of vezels mee slepen.

Wij neigen nog steeds het meest naar Granulight. Goede bakken en paddocks mee gezien, geen afvoer problemen als je weg gaat, het gaat lang mee en is als het eenmaal ligt makkelijk te onderhouden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:01

Wij zitten ook op zandgrond, en ik heb 10 jaar geleden niet laten keren, maar dik 10cm rivierzand laten storten. Het enige wat ze toen verkeerd hebben gedaan is niet rechttrekken van tevoren, waardoor er op een plek een te dikke laag zand kwam te liggen. Die plek was dus altijd wat te mul of er stond water bij zware regen. Verder een ideale rijbak.
Uiteindelijk ging het zand zich te veel mengen met het donkere zand, en bleef er te veel water staan. Ik heb de bak vorig jaar daarom ingezaaid met gras, ik reed er toch bijna niet meer in. Anders had ik hem weer los laten trekken en een nieuwe laag rivierzand gestort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:06

Nina1999 schreef:
Hartstikke bedankt voor de reacties tot zo ver! Is het te voorspellen hoe de bak wordt door hem enkel te laten keren, of is het echt een kwestie van uitproberen en later bijstellen indien nodig?

Als hij te zwaar is, welke snippers raden jullie dan aan en hoe veel?

Kwestie van uitproberen denk ik, een goede sleep/ vlakker en beregening zijn het allerbelangrijkste, daarna de toplaag en ik zou voor kokos gaan maar goed, dat is puur gebaseerd op eigen ervaringen. Er zullen vast ook goede andere alternatieven zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:02

Hier ook een gekeerde bak. In het begin echt een drama, zo zwaar. Later heb ik een paar kiepers zand eraf laten halen en daarvoor in de plaats leemzand er op laten gooien. Lang leve de boeren buurman. Het leemzand vermengd vanzelf als je er in rijd of de bak sleept. Daar werd de bak al een stuk beter van. Nu, drie jaar later is hij aardig ingezakt en goed te doen. Er is inmiddels aardig wat regen gevallen en dat is te merken. Door het leemzand wordt hij een stuk minder mul, maar nat is hij gelukkig nooit. Ik gebruik hem ook om de paarden in te zetten als de paddock erg nat is. Ideaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:03

Dreamboy schreef:
Hier ook een gekeerde bak. In het begin echt een drama, zo zwaar. Later heb ik een paar kiepers zand eraf laten halen en daarvoor in de plaats leemzand er op laten gooien. Lang leve de boeren buurman. Het leemzand vermengd vanzelf als je er in rijd of de bak sleept. Daar werd de bak al een stuk beter van. Nu, drie jaar later is hij aardig ingezakt en goed te doen. Er is inmiddels aardig wat regen gevallen en dat is te merken. Door het leemzand wordt hij een stuk minder mul, maar nat is hij gelukkig nooit. Ik gebruik hem ook om de paarden in te zetten als de paddock erg nat is. Ideaal.

Wij hebben laten mengen en hij is te zwaar, maar normaal droog en nu voor het eerst niet.

Ik wil ook wat laten afgraven.

Jij komt uit het hoge noorden ook? Hoe is de laag onder het zand gedaan?

Heb dus een bak expert gebeld en die zegt dat al het zand eraf moet en dan de gekeerde laag eerst goed vlakken. Daarop kan evt het gebruikte zand terug als die goed doorlatend is en dan aanrijden en dan een toplaag.
Omdat het in banen is gekeerd is de onderste laag nu niet vlak.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:08

superpony schreef:
Dreamboy schreef:

Wij hebben laten mengen en hij is te zwaar, maar normaal droog en nu voor het eerst niet.

Ik wil ook wat laten afgraven.

Jij komt uit het hoge noorden ook? Hoe is de laag onder het zand gedaan?

Heb dus een bak expert gebeld en die zegt dat al het zand eraf moet en dan de gekeerde laag eerst goed vlakken. Daarop kan evt het gebruikte zand terug als die goed doorlatend is en dan aanrijden en dan een toplaag.
Omdat het in banen is gekeerd is de onderste laag nu niet vlak.

Ik woon net over de grens bij Drenthe. Hier heb je zwart zand, dan een laag wit zand en dan een hele harde laag, oersteen noemen ze dat. Hier is het zwarte zand verwijderd, het witte zand er eerst uit gehaald en toen dat oersteen zoveel mogelijk kapot gemaakt om het water goed weg te kunnen laten lopen. Daarna is het zand er weer op gegaan, de aarde niet. En daar bovenop is nieuw zand gekomen. Maar dat is dus geen aanrader want hij was mega zwaar, echt niet te doen. Achteraf had het aarde er gewoon weer onder gemoeten en dan het zand wat er uit gekomen was. Maar ja, die slimme boer heeft het zwarte zand zelf mee genomen om zijn land op te hogen. Nu lag er dus een mega dikke laag zand waar ik niets mee kon. Dus weer het nodige eraf laten halen en daarvoor in de plaats een paar kiepers leemzand. Voor mooi mag er nog wel wat op maar voor wat ik er nu mee doe, ik rij niet heel fanatiek meer, is het goed genoeg. Ik laat hem trouwens ook een paar keer per jaar goed aanrijden door een tractor. Dus niet slepen maar plat walsen. Sommige boeren hebben ook wel zo'n rol waarmee ze hem kunnen aanrollen.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 17-01-23 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:13

Oke, dat is andere ondergrond.

Hier gingen ze keren en kwam mooi zand naar boven. Hij zakte eerst enorm in, dus kon je weken niet lopen of slepen.
Toen was hij snel veel te nat steeds, dus zand door laten mengen en is hij ook droog veel te zwaar.

Ik zie er tegenop dat alles eraf moet en ondergrond gevlakt. Er zou dan wel een laag granulight tussen kunnen gelijk, maar ik rij ook niet bar veel meer.
Heb de tyleen al klaar liggen voor een sproeisysteem, dus dat is makkelijker als hij dan te doen is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:16

Wij willen ook nog een bron laten boren zodat ik kan sproeien in de zomer inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:24

Zo zie je maar dat ook keren bij iedereen anders gaat.
Na het keren hebben wij wel met de trekker er door gereden, band naast band naast band gereden. En toen vlak gesleept. Toen was het meteen begaanbaar. Anders zakte je er idd diep in.
En na een jaar of 12 was het vastgelopen en bleef er water staan, keer diep door laten trekken en dat was het.
Nu geen water, maar ook niet zwaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:39

Dreamboy schreef:
Wij willen ook nog een bron laten boren zodat ik kan sproeien in de zomer inderdaad.

Ja, dat hebben we gelijk laten doen. Slechts de 10meter zonder vergunning, maar voor bak goed zat. Ze drinken niet van dat water.

DuoPenotti schreef:
Zo zie je maar dat ook keren bij iedereen anders gaat.
Na het keren hebben wij wel met de trekker er door gereden, band naast band naast band gereden. En toen vlak gesleept. Toen was het meteen begaanbaar. Anders zakte je er idd diep in.
En na een jaar of 12 was het vastgelopen en bleef er water staan, keer diep door laten trekken en dat was het.
Nu geen water, maar ook niet zwaar.

Wat is jouw onderlaag? En is die wel vlak gemaakt? Bij ons is het probleem dat de laag onder het zand niet gevlakt is, omdat ze rij voor rij keerden. Hij ligt nu bijna 4 jaar en is voor het eerst zeiknat, maar hij wordt ook gebruikt als paddock inmiddels.
Wel elke dag uitgemest en we voeren er niet, dus is doorgang en af en toe speelruimte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:54

Dreamboy schreef:
Ik woon net over de grens bij Drenthe. Hier heb je zwart zand, dan een laag wit zand en dan een hele harde laag, oersteen noemen ze dat. Hier is het zwarte zand verwijderd, het witte zand er eerst uit gehaald en toen dat oersteen zoveel mogelijk kapot gemaakt om het water goed weg te kunnen laten lopen. Daarna is het zand er weer op gegaan, de aarde niet. En daar bovenop is nieuw zand gekomen. Maar dat is dus geen aanrader want hij was mega zwaar, echt niet te doen. Achteraf had het aarde er gewoon weer onder gemoeten en dan het zand wat er uit gekomen was. Maar ja, die slimme boer heeft het zwarte zand zelf mee genomen om zijn land op te hogen. Nu lag er dus een mega dikke laag zand waar ik niets mee kon. Dus weer het nodige eraf laten halen en daarvoor in de plaats een paar kiepers leemzand. Voor mooi mag er nog wel wat op maar voor wat ik er nu mee doe, ik rij niet heel fanatiek meer, is het goed genoeg. Ik laat hem trouwens ook een paar keer per jaar goed aanrijden door een tractor. Dus niet slepen maar plat walsen. Sommige boeren hebben ook wel zo'n rol waarmee ze hem kunnen aanrollen.

Dat zwarte zand had het verschil ook niet gemaakt denk ik zo.

Een wit zand bak heeft vaak al minimaal 2 jaar nodig om zich echt te zetten. Er met een trekker doorheen rijden versnelt het proces wel. Maar je wil (blijkbaar) eigenlijk ook dat het zo veel mogelijk vanzelf gaat want dan houdt het zijn doorlatendheid beter.

Maar uiteindelijk is het ook niet verbazend. Als een echt goede bak 20+K kost en alleen een loonwerker 800 euro.....
Daarom ben ik zo positief verrast door die XP4 vezel. Voor een factie van het geld benaderen we daarmee op de club een 20+K bak tot op 85%. Maar dat is weer lastig als je paarden er ook in lopen. Dus ik geniet van de winters met een droge bak en zoek in de andere seizoenen alle andere plekken op.

Sproeien kun je je wel van afvragen of dat nog veel toekomst heeft. Gezien klimaat en zakkende grondwaterstanden weet ik niet of je daar zelfs als particulier met sproeiverboden te maken gaat krijgen de komende jaren.

Ik kan het voor mezelf in ieder geval nu al niet meer verantwoorden om zo veel kostbaar grondwater te verknoeien aan mijn sahara in de zomer.