Kruiden en bloemen op je wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:25

Leuk dat je Ukie's zaadjes hebt gekocht <3

Veel mensen willen eht zaad gewoon tussen het gras gooien. Dat werkt helaas niet en is zonde van je geld.

In deze blog heb ik wat tips geschreven om in ieder geval het zaaien zo goed mogelijk te doen:
https://www.fjordukie.nl/een-kruidenstr ... aanleggen/

Om de kruiden de meeste kans op overleven te geven, is het slim op een strook af te zetten. Als de zaden een keer zaad hebben gezet, kun je er vanuit gaan dat ze wel gaan overleven in je strook of weide.

Hier een voorbeeldje van een van mijn kruidenstroken midden in de zomer. Ik vind het prachtig en hoop over een aantal jaar mijn hele weide zo te hebben.
Afbeelding

roosa

Re: Kruiden en bloemen op je wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 16:38

Dank je ukie.
Ziet er prachtig uit zo.n eetbare strook.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:39

Interessant Ukie.
Zelf wil ik graag een ongebruikt perceeltje van ca 1 ha, nu bestaande uit ongemaaid dus heel hoog raaigras met stukken waar vooral brandnetels groeien, omkatten naar een bloemrijke weide waarin fruitbomen worden geplant en weggetjes gemaaid worden door het gras/de bloemen.
Handmatig is geen optie. En moet niet teveel kosten (de eigenaar wil het geld gebruiken voor de verbouwing van het huis) Ik ben redelijk vrij om in de tuin te doen wat me goed lijkt.
Het is midden in een landbouwomgeving en het perceel ligt onderhand al minstens 7 jaar braak, soms begraasd door schapen maar afgelopen 2 jaar niet meer.
Oud eigenaar (nu overleden) had er middels plaggen, onder water zetten en dan inzaaien van een strook rondom, heel veel zonnebloemen in staan 3 jaar geleden. Dit is nu allemaal alweer overwoekerd door het raaigras.

Zou zo’n kampje dan helemaal geplagd moeten worden?
Die strook van jou foto is heel mooi!

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:42

Marigold schreef:
Interessant Ukie.
Zelf wil ik graag een ongebruikt perceeltje van ca 1 ha, nu bestaande uit ongemaaid dus heel hoog raaigras met stukken waar vooral brandnetels groeien, omkatten naar een bloemrijke weide waarin fruitbomen worden geplant en weggetjes gemaaid worden door het gras/de bloemen.
Handmatig is geen optie. En moet niet teveel kosten (de eigenaar wil het geld gebruiken voor de verbouwing van het huis) Ik ben redelijk vrij om in de tuin te doen wat me goed lijkt.
Het is midden in een landbouwomgeving en het perceel ligt onderhand al minstens 7 jaar braak, soms begraasd door schapen maar afgelopen 2 jaar niet meer.
Oud eigenaar (nu overleden) had er middels plaggen, onder water zetten en dan inzaaien van een strook rondom, heel veel zonnebloemen in staan 3 jaar geleden. Dit is nu allemaal alweer overwoekerd door het raaigras.

Zou zo’n kampje dan helemaal geplagd moeten worden?
Die strook van jou foto is heel mooi!

Als er veel brandnetels staan kun je er van uitgaan dat je bodem voedselrijk is. Kruiden houden daar niet zo van. Als je wilt dat ik eens met je meekijk/denk dan kun je via de site even contact opnemen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:43

Ja, zo is het inderdaad super :j
Echter hebben niet veel mensen niet zomaar een stuk over dat je met rust kunt laten. Vooral als je ook eenjarigen erbij hebt moet het wel kunnen bloeien en zaad maken anders komt het uiteraard niet terug. Als je het gewoon in je weiland zaait dan eten de paarden de knoppen eraf en blijven enkel de planten over die via de wortels verspreiden en ook nog tegen betrappen kunnen.
Het is best veel werk als je het goed wilt doen. Dan kun je het beste zelf een selectie maken bij jouw soort grond en get soort gebruik.

Zo‘n mix is vaak maar een zooitje bij elkaar zonder dat er nagedacht is over soort grond, bemesting, stikstof, zuurgraad, droogte etc.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:07

Ik heb vorig jaar kruidenmix en bloemenmix zaadjes van Ukkie gekocht en heb deze in meerdere speciekuipen geplant. Van die rechthoekige bakken en daar had ik gaas over zodat de paarden niet alles opaten.
Ik liet het bloeien en schoof de bakken onder de draad door de wei op en zodra ik zag dat het genoeg gegeten was schoof ik de bakken terug en liet het opnieuw groeien.

Ik sta nu ergens anders op een hele mooie pp waar ze ook van alles geplant hebben dus heb nu geen bakken meer maar ik vond dat echt ideaal werken

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:12

Wij hebben 2 weilanden ingezaaid met kruiden. Met cichorei, weegbree, paardenbloem en brandnetel. Mn “paardenweiland” heb ik dit jaar voor het eerst ingezaaid met 20 soorten kruiden en ook eetbare struiken geplant. De zaden kreeg ik voor niks dus leuk om te kijken wat er van de lente opkomt. Heb ze nu op land lopen met en zonder kruiden, land met kruiden heeft heel duidelijk de voorkeur!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:31

AaronYve schreef:
Ik heb vorig jaar kruidenmix en bloemenmix zaadjes van Ukkie gekocht en heb deze in meerdere speciekuipen geplant. Van die rechthoekige bakken en daar had ik gaas over zodat de paarden niet alles opaten.
Ik liet het bloeien en schoof de bakken onder de draad door de wei op en zodra ik zag dat het genoeg gegeten was schoof ik de bakken terug en liet het opnieuw groeien.

Ik sta nu ergens anders op een hele mooie pp waar ze ook van alles geplant hebben dus heb nu geen bakken meer maar ik vond dat echt ideaal werken

Dat is ook wel een super idee!!

Het buffet is geopend. Y)(^)

missfalki

Re: Kruiden en bloemen op je wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:40

Leuk topic :j
Ben ook bezig met eetbare planten voor paardjes ...
Zie ervaringen in het topic in mijn onderschrift ...

En ben nu aan het uitvinden welke verschillende grassoorten in de wei staan,
wei is al ruim 20 jaar alleen bemest met eigen paardenmest, kalk en soms iets kunstmest

Groet Karin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:47

Ik ben ermee bezig naast de konijnen zodat ik ze regelmatig wat vers kan plukken.
Let erop dat in eetbare bloemen mixen soms ook planten zitten die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn om te eten maar waar enkel de bloemblaadjes wel eens in een sla gebruikt worden.

Iets wat super simpel is om te groeien en makkelijk uitzaaid is (rode) melde en uiteraard goudsbloem.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:03

ukie schreef:
Leuk dat je Ukie's zaadjes hebt gekocht <3

Veel mensen willen eht zaad gewoon tussen het gras gooien. Dat werkt helaas niet en is zonde van je geld.

In deze blog heb ik wat tips geschreven om in ieder geval het zaaien zo goed mogelijk te doen:
https://www.fjordukie.nl/een-kruidenstr ... aanleggen/

Om de kruiden de meeste kans op overleven te geven, is het slim op een strook af te zetten. Als de zaden een keer zaad hebben gezet, kun je er vanuit gaan dat ze wel gaan overleven in je strook of weide.

Hier een voorbeeldje van een van mijn kruidenstroken midden in de zomer. Ik vind het prachtig en hoop over een aantal jaar mijn hele weide zo te hebben.
[ [url=m/QlQJRT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er gaaf uit!!