Folie gewikkelde(hooi)balen; hoe afvoeren/PMD kliko? Landbouwplastic?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:44

Ze moeten bij restafval. Hier betaal je nu geloof ik 8 euro per lediging en als je folie van 2 balen erin propt dan zit ie al aardig vol.
Ik verzamel het daarom nu en breng het naar de vuilstort. Daar moeten we 6 x per jaar gratis afval brengen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:00

Oeps, ik heb heel soms een extra baal in folie en dan ging de folie hier ook gewoon met het plastic mee.
Binnen m’n gemeente kon ik niets vinden over beleid, maar ik kwam wel deze algemene tip tegen op https://www.afvalscheidingswijzer.nl/pr ... ikkelfolie

Citaat:
Dit gooi je weg via
mileustraat

Tip
Als je als particulier een groot stuk doorzichtig plastic verpakking hebt (bijvoorbeeld wikkelfolie van een hooibaal) waar iets van méér dan 5 liter in heeft gezeten en de hoeveelheid zo klein is dat een rit naar de Milieustraat ongewenst is, kun je het plastic ook in stukken snijden. Dit mag je vervolgens weggooien in de bak of zak voor plastic, metalen verpakkingen en drinkpakken.

Zorg dat de stukken plastic minimaal zo groot als een A4 zijn en maximaal zo groot als een vuilniszak. Zo zorg je dat het plastic groot genoeg is om het uit het afval te halen, maar niet te groot is waardoor het zich rond de apparatuur wikkelt in de sorteerinstallaties. Grote stukken zwart plastic (landbouwplastic) moeten altijd via de milieustraat of grofvuil-ophaaldienst worden afgedankt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:42

Rocamor schreef:
Siersma schreef:
Hier mag het idd ook niet bij het plastic, maar moet het bij het restafval. De boer waar mijn pony staat rijd eens in de zoveel tijd met de trekker met een volle kar naar de afvalinzameling omdat ze het liever niet in de containers hebben. Gaat vastzitten in de containers en is er bijna niet meer uit te krijgen door de vuilnismannen

Ik rol het plastic strak op en prop zoveel mogelijk in de lege voerzakken. En die gaan weer in de container.

Hier gaan ze op de boerderij nogal hard met voeren, container zit zo vol. Dus doet ie het op deze manier

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:38

Restafval idd ivm stretch / krimpfolie.

Hier kan ik 't op stal weggooien of ik neem 't mee en gooi't in een vuilnis zak en dan in ondergrondse restafval

Popstra

Re: Folie gewikkelde(hooi)balen; hoe afvoeren/PMD kliko? Landbouwplastic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:18

Wij sparen het op, binden het bij elkaar en brengen het eens in de zoveel tijd naar de milieu straat

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:43

Restafval inderdaad. Grijze container.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:49

Restafval, net als de strotouwtjes. Leek me logisch die bij het PMD te doen maar dat mag dus ook niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:13

In belgië mag het blijkbaar in de pmd zak, maar dat is hier ook niet zo duidelijk.
Ik heb daarvoor nog gebeld, mocht er absoluut niet in, moest naar het containerpark. Ga ik het daar brengen, moet ik een rol pmd zakken kopen en het daarin doen om dan bij de pmd te zetten ...
dus nu gaat het gewoon weer bij de pmd.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:45

Hier in mijn gemeente, België, haalt de gemeente dat jaarlijks gratis op. Wij moeten ons opgeven bij de gemeente, dan krijgen we een brief... en dan wordt het opgehaald.
Vroeger, in andere gemeente, was het restafval.
Het loont dus de moeite om even navraag te doen bij een landbouwer. Zij weten erg goed of het opgehaald wordt of niet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:48

Wij proppen het in een kuubs bigbag. Als die vol is brengen we het naar de milieustraat waar het bij het restafval gaat. Dat kost dan ongeveer 7 euro per keer. De bigbag gaat weer mee naar huis voor de volgende ronde.

Eigenlijk is het van de zotte dat er voor de wikkelfolie geen aparte afval-recycle-stroom is. Als je ziet hoeveel daarvan gebruikt wordt, zou het mooi zijn als je het kon hergebruiken ipv verbranden met het restafval.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:03

Idd, rest afval.

Word hier 1x in de 4 weken geleegd (en voor de grijze bak betaal extra per leging, dus probeer hem zo min mogelijk aan de weg te zetten), als ik midi baaltjes voer zit hij al vol puur op dat plastic.
Ik stop het daarom in oude voerzakken en dan breng ik het soms naar de stort.