Paard breekt uit door deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 21:12

Ik heb tot net gewerkt en er is daar geen licht dus voor nu is het lastig. Ik zal morgen checken bij de stalhouder of hij het koud heeft (leek nu iig niet, hij trekt ook vaker de deken half over z’n hoofd uit). Ik neem de rest van jullie tips mee

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:22

Deken af zou geen probleem moeten zijn als hij tot 20 november zonder heeft gestaan. Met de hele dag ruwvoer ter beschikking blijft de kachel aan. De vacht van een paard is er voor om hem warm te houden, als hij ook beschut kan staan tegen de wind bij nat weer.

Toen mijn paard, toen het ook vroor, zijn deken had gesloopt terwijl ik een week aan de andere kant van het land zat voor het werk maakt ik mij ook grote zorgen. Vrijdagsavonds zo snel mogelijk naar stal, hij stond er vrolijk bij en had nergens last van, hij heeft nooit meer een deken op gehad.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 10:26

Oké dit stelt mij gelukkig weer een beetje gerust! Ik heb net de stalhouders gevraagd hoe hij er nu bij staat, dus ik kan altijd vandaag nog even gaan om de andere deken op te leggen als dat nodig blijkt te zijn

Edit: ik heb al antwoord en ik kreeg te horen dat hij het prima naar zijn zin heeft en niet uitgebroken is. Ze houden hem goed in de gaten dus ik ben weer helemaal gerustgesteld :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:49

Ik gebruik gewoon dun stroomdraad.
Op dit moment zijn mijn draden bedekt met een bevroren laagje. Ze geleiden dan ook minder goed, dat icm. Een deken kan dat inderdaad er voor zorgen dat je paard niks merkt.

En ook in de voorpluk kan prima bij schrikkerige paarden. Hebben ze gelijk weer respect voor de omheining. En dat is exact wat je wil.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 10:57

Ik wacht af hoe het nu gaat en anders neem ik je tip idd mee

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:06

Ik zou gewoon de deken afhouden als ie zonder deken niet uitbreekt.
De vacht tegenhouden gaat je toch al niet meer lukken als je pas op 20 novemerber de deken opgedaan hebt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:16

Heeft dit paard eigenlijk om medische redenen een deken op?
Want deze word niet gereden toch?

Is hij gezond zou ik sowieso geen deken gebruiken dan :)

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:17

Fijn dat het goed gaat ts.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:19

superpony schreef:
Sorry, maar de stalhouder moet echt even het stroom controleren. Als 1 paard het doet, kan een ander het ook gaan doen als het aan het stroom ligt.

Op onze draden ligt nu een laagje ijs en ze hangen door, maar geven nog iets stroom af. Ze gaan er niet doorheen. Meestal is eten of verveling of elkaar opjagen dan toch wel het probleem. Ook daar moet de stalhouder naar kijken.

Deken af lijkt nu een oplossing, maar paarden met een dikke vacht hebben net zoveel isolatie tegen stroom als bijv een dikke deken. Het is ook echt niet gezegd dat je paard er dan mee stopt. Zeker als hij zonder deken komt te staan nu, zal hij veel meer moeten eten en dus ook sneller op zoek gaan naar meer eten.

En een ijzerdraadje moet je bestellen? Dat is gewoon bij bijv Gamma en Praxis te koop en die hebben echt ruime openingstijden. Maar doorgaans hebben mensen dat wel in huis en kan je het ook iemand wel vragen. Je hebt geen hele rol nodig, dus een klein stukje moet te vinden zijn.

Wil overigens nog steeds niet zeggen dat hij het dan niet probeert. Het ene paard schrikt en deinst terug en de ander rent door en staat alsnog aan de andere kant.

Wie zegt dat de stalhouder dat niet allemaal al heeft gedaan?
Ik vind dat je hier wel veel verantwoordelijkheid bij de staleigenaar neer legt.
Dit paard is al vaker uitgebroken en de staleigenaar geeft juist aan dat het risico nu te groot wordt en ze gaan ook nog eens een nachtje weg. Dus ik snap de staleigenaar zeker.
Wat wil je anders doen met dit weer? Een tweede draadje spannen is geen doen omdat je geen palen de grond in krijgt, en het is maar de vraag of het paard daar wel respect voor heeft.

Fijn dat het nu zonder deken opgelost lijkt te zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:50

carika schreef:
superpony schreef:
Sorry, maar de stalhouder moet echt even het stroom controleren. Als 1 paard het doet, kan een ander het ook gaan doen als het aan het stroom ligt.

Op onze draden ligt nu een laagje ijs en ze hangen door, maar geven nog iets stroom af. Ze gaan er niet doorheen. Meestal is eten of verveling of elkaar opjagen dan toch wel het probleem. Ook daar moet de stalhouder naar kijken.

Deken af lijkt nu een oplossing, maar paarden met een dikke vacht hebben net zoveel isolatie tegen stroom als bijv een dikke deken. Het is ook echt niet gezegd dat je paard er dan mee stopt. Zeker als hij zonder deken komt te staan nu, zal hij veel meer moeten eten en dus ook sneller op zoek gaan naar meer eten.

En een ijzerdraadje moet je bestellen? Dat is gewoon bij bijv Gamma en Praxis te koop en die hebben echt ruime openingstijden. Maar doorgaans hebben mensen dat wel in huis en kan je het ook iemand wel vragen. Je hebt geen hele rol nodig, dus een klein stukje moet te vinden zijn.

Wil overigens nog steeds niet zeggen dat hij het dan niet probeert. Het ene paard schrikt en deinst terug en de ander rent door en staat alsnog aan de andere kant.

Ik vind dat je hier wel veel verantwoordelijkheid bij de staleigenaar neer legt.

Dit paard is al vaker uitgebroken en de staleigenaar geeft juist aan dat het risico nu te groot wordt en ze gaan ook nog eens een nachtje weg. Dus ik snap de staleigenaar zeker.
Wat wil je anders doen met dit weer? Een tweede draadje spannen is geen doen omdat je geen palen de grond in krijgt, en het is maar de vraag of het paard daar wel respect voor heeft.

Ik had hetzelfde idee. Ik heb zelf een heel goeie stalhouder, dus misschien denk ik te veel vanuit hoe hij zijn erf onderhoud, maar de doorsnee stalhouder die paarden op zijn erf heeft staan, geeft wel om het onderhoud.
Als 1 paard het doet en de rest niet, dan ligt het aan het paard, niet aan de stroom.

Mijn vorige stal was meer doehetzelf, daar stond ik als leek in voor de elektriciteit. Niet omdat ik dat perse graag wilde, maar omdat ik gewoon 100% wil kunnen vertrouwen op de stroom, en dat was niet het geval. Ik kan je vertellen dat ik echt maar heel weinig verstand heb over dat onderwerp - maar gelukkig is het niet héél moeilijk haha.
Ik heb een stroomtester gekocht in de Action, ding kostte iets van een 5 euro. Een rol lint en een doos ogen, veel meer heb je eigenlijk niet nodig. Ja, goeie palen haha, maar dat is dan voor de stalhouder. Ik ging regelmatig met mijn kantenmaaier rond, om het onkruid van de draad weg te houden, en veel meer is er eigelijk niet nodig hoor. Als je er voor zorgt dat de draad niets anders aanraakt dan de ogen van de palen, en netjes op de elektriciteit is aangesloten, kan er niet veel meer mis gaan. TS, loopt de draad overal netjes, zonder te veel breuken en knopen om die te herstellen? Geen onnodige overbruggingen? Is de draad nog in goeie staat of is die heel erg versleten?

In de zomer gooide ik dagelijks een emmer water over de grond waar de aardpen zat, en voila - elektriciteit. Ik heb een nieuwe klok geïnstalleerd, en omdat ik de achterste in het circuit was, een batterij ingegraven (in een plastic bak), die bedekt met camouflage (anti-diefstal) en een zonnepaneeltje er bij gehangen. Tadaa, ik had altijd elektriciteit *\o/*

Ik bedoel maar, TS: elektriciteit is niet zo heel moeilijk. Ik heb een uurtje liggen googlen, en toen snapte ik het wel. Er zijn periodes waarin het moeilijker kan zijn, op mijn vorige stal was dat vooral in de zomer wanneer het langdurig droog was - maar dit kwam vooral doordat onze aardpen niet erg diep zat.

Op mijn huidige stal staan mijn paard & de buren overdag nu op een pop-up wei. Die had geen stroom. Dat ging goed, tot de kleine Houdini, die graag ontsnapt, dat doorhad. Floep, pony weg. En toen, floep, nog eens, en nam die mijn paard mee op sleeptouw. Mijn merrie, die achter een kniehoog stro-draadje normaal nog blijft staan :') Slechte manieren willen we niet - dus mega simpel opgelost: een batterij op de grond gezet, klemmen aangesloten (één op een ijzeren paal, één op de draad) en voila: paarden staan waar ze moeten staan.
Moeilijker dan dat is het niet, zelfs ik snap het :') Elektriciteit is iets dat heel eerlijk is: het werkt, of niet. Indien niet: zoek de fout. Een draad die rond een paal gewikkeld is ipv dat die door het oog gaat, stroomverlies door onkruid, aardpen die niet diep genoeg gaat, versleten draad, ... Echt, het is eigenlijk vrij simpel eens je je er een beetje in verdiept, en bij een ontsnapper vind ik dat wel de moeite waard :)

Als er stroom op staat en de draden zijn in goeie conditie (en dit paard is al eerder uitgebroken) ligt het niet aan de stalhouder/zijn stroomvoorziening. Dan zal het paard idd profiteren van de demping die hij heeft dankzij het deken.
Ik heb zelf nooit stroomdraadjes door dekens moeten draaien (mijn merrie draagt geen dekens, dat maakt het natuurlijk makkelijker) maar heb er wel al van gehoord. En wat andere bokkers zeggen is waar hoor: dat moet je helemaal niet bestellen, de doorsnee Action/Gamma/Hubo/Hema hebben zoiets wel liggen. En als dat niet zo is: Bol.com levert altijd de volgende dag (als je een beetje oplet qua leveringstermijn haha).

Wat voor draad heb je, TS? Ik ben zelf altijd meer fan geweest van breed lint. Dat is beter zichtbaar, en er lopen meerdere draadjes doorheen.
Het ene paard is het andere niet. Er zijn er die respect hebben voor een draad/lint die in halve conditie verkeerd; er zijn er die de volle mep nodig hebben om respect te hebben/houden. Ik heb op mijn vorige stal de investering gemaakt om mijn wei volledig van nieuw lint te voorzien. Dat is een relatief lage kost die je 1x maakt, en die een vlotte doorloop van stroom garandeert. De eigenaar voorziet de stroom maar de rest is zo'n beetje aan jou, als het probleem meer bij je paard ligt dan bij de stroom :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:17

Horsepride schreef:
In de de plaats van ijzerdraad kan je ook stukjes schriklint gebruiken van 30 a 50 cm. Dat is een stuk veiliger en daarvan zou paar stukjes in ze manen kunnen vlechten naast het knopen aan de deken. Ijzerdraad zal ik ook zeker niet gebruiken vanwege de scherpe punten en de sterkte van dit materiaal.

Beste tip. Bij Talens Touw kun je heel dun schrikdraad bestellen, en stukjes daarvan in alle gaten, ogen, haken, knoopsgaten etc geknoopt en door de manen gevlochten helpt hopelijk afdoende. 30 cm loshangend draad kan in elk geval nergens aan vast blijven haken.
Daarnaast moet er natuurlijk wel voldoende stroom op de draden staan. Anders helpt niets.
https://www.thalenstouw.nl/webshop/afra ... 3xrvs.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:49

carika schreef:
superpony schreef:

TS geeft weinig info, dus ik geef alleen aan dat het stroom in eerste instantie gewoon goed moet zijn.

Wij hebben door dit weer geen last van het ijs op het draad, maar je moet het ook voorkomen en niet pas reageren als het te laat is. En ja, ik zie vaak genoeg omheining die om te huilen is.

Maar net zoals ik het niet weet wat er al gedaan is, weten jij en andere bokkers het dus ook niet.

Goed dat ze zich zorgen maken, maar verder eens kijken of je dingen kan voorkomen.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:43

Afbeelding
Je kunt ook zelf een schrikdraad tester kopen voor paar tientjes. Dan kan je zelf evencontroleren en als jij dan aangeeft welk stuk schrikdraad slecht is dan wilt de eigenaar vast wel oplossen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 11:19

DuoPenotti, hij heeft wel kissing spines in zijn rug, maar wordt idd niet gereden. Wel werk vanaf de grond om hem soepel te houden. Heb idd overigens niet om die reden een deken op. Ik weet niet of het met misschien zou helpen, daar begin ik nu pas over na te denken nu je het zegt.

De rest van de paarden breekt inderdaad niet uit, alleen hij. Het is geen nette draad. Op verschillende plekken geknoopt en op sommige plekken hangt hij los of hangen er andere stukken doorheen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de staat van de draad is.

In principe regel ik zelf niks wat elektriciteit betreft. Ik wil ook niet gaan klooien met hun stroom haha. Het is meer dat ik momenteel totaal geen tijd heb om naar een winkel te gaan. Ik ben al blij als het me lukt om naar de paarden te gaan momenteel. Vandaar bestellen :)

Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee wat voor draad we hebben.

Verder bedankt voor de rest van de tips! Die zal ik gebruiken als blijkt dat het echt zonder deken niet gaat

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:26

Op de manege hebben we ook van die "grapjassen" :\. Ik zat laatst mijn pony uit zijn stal te halen, en zijn deken lag op de grond :\ .
Wat erg! Dit bewijst wel dat zijn IQ niet erg laag is :P ! Ik denk dat mychoice haar oplossing, best wel eens zou kunnen werken.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:49

Hoe is het nu?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:43

Wij maken van de shetlanders ook Teletubbies.
Maar deze gaan er onder door. :') werkt prima.

Inderdaad, ijzerdraadje om de deken rijgen, geeft prima effect.

Maar het probleem is wel lastig inderdaad.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 10:15

Het is al een tijd erg warm, dus dan had hij sowieso zonder deken gestaan. Hij is tot nu toe niet meer uitgebroken gelukkig

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:31

Fijn!