Stalmatten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:51

Zeker! Goede info altijd welkom!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou ze liggen erin! *\o/*
Mooie dikke uitgezocht met grote blokken eronder voor goede drainage en isolatie :D

Afgelopen 2 dagen had hij een lekkere Bende gemaakt in de inloop stal, want had hem buiten gelaten :')

Vannacht mag hij voor het eerst binnen slapen op zijn nieuwe matten, ik ben benieuwd morgen ochtend! :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:27

Leg je nog wel bedding op de matten?? Want dit soort matten is nog best wel hard en mijn paard kreeg er zonder bedding kale plekken op zijn benen van.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 21:16

DubbelFun schreef:
Leg je nog wel bedding op de matten?? Want dit soort matten is nog best wel hard en mijn paard kreeg er zonder bedding kale plekken op zijn benen van.

Nee ik ga eerst kijken hoe hij het hierop doet zonde bedekking. Ik vind ze helemaal niet hard, ze veren fijn in als je erop loopt :j

Als ik zie dat zijn vacht beschadigd of dat het morgen ochtend echt heel gor is gooi ik er een zak strokorrels in.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:19

Maaruhm.. hoe ga je dat doen als hij plast dan? Dat zakt onder de mat en dan?
Laatst bijgewerkt door Sanet op 18-12-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:21

Ik heb ook matten in de stal, en op het midden heb ik een laag vlas erover en daarover heen stro...met de kou wat meer stro. :)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:33

Ik heb er hier ook niets op en bij mij gaat dat goed, de tegels liggen kennelijk prima want bij de inloop kiezen ze vaak ervoor om op de tegels te liggen ipv het zand.

Urine gaat naar onder en vandaar gaat het of me stal uit via een gootje. 1x pm maak ik de tegels goed schoon met water en zeep en 2x pj alles eruit voor grondige schoonmaak onderkant van de tegels.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 22:18

K_nolan schreef:
Ik heb er hier ook niets op en bij mij gaat dat goed, de tegels liggen kennelijk prima want bij de inloop kiezen ze vaak ervoor om op de tegels te liggen ipv het zand.

Urine gaat naar onder en vandaar gaat het of me stal uit via een gootje. 1x pm maak ik de tegels goed schoon met water en zeep en 2x pj alles eruit voor grondige schoonmaak onderkant van de tegels.

Precies, dat is ook hier de planning!
Wij hebben een put in elke stal (ook ideaal met hogedrukken *\o/*) dus de urine loopt gewoon weg.

Maar mocht hij plekjes krijgen omdat de vloer te hard zou zijn krijgt hij wel wat strokorrel erin, maar kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Want hij ligt ook in de inloop op een rubberen mat met stenen eronder, dat is nog harder terwijl hij buiten zand heeft..

En hij ons zijn de stallen altijd verwarmd rond de 2 graden als het buiten vriest. En buiten liggen ze in de kou ook gewoon in koud zand..

Die paarden kunnen echt wel ergens tegen.

Maar ik ga het meemaken aankomende week :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:20

Ze zijn fijn hè! En super makkelijk te leggen. Ik heb ze ook in beide stallen, maar dan wel met wat strooisel (nu weer gehakseld koolzaadstro) en dat bevalt bij ons prima.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 15:31

Afbeelding

Hij had er vanmorgen lekker een poep smeerboel van gemaakt.

Maar even de bezem eroverheen en het was weer netjes _/-\o_

En hij schraapt heel erg, waardoor hij geen hoefen overhoud, met de rubbermatten zeker nog een voordeel!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:39

Ik heb ze hier ook in alle stallen en ben er dolblij mee.
De meeste stallen hebben een afvoerputje.
De stal die geen afvoerputje heeft heb ik de helft met tegels en de helft met stro. Ze plast en poept in het stro en slaapt liggend op de tegels. Hier kiest ze dus zelf voor.
Ook bij geen van de pony's (9 stuks) last van schuurplekken enz.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:27

Ik heb puzzelmatten. Daar onder beton vloer met gootje voor de urine. Maar ik houd ook van een fluffy stal dus elke dag een dik pak stro erin.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:37

Nadiine__x schreef:
[ [url=m/YAxfBW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hij schraapt heel erg, waardoor hij geen hoefen overhoud, met de rubbermatten zeker nog een voordeel!

Wat een smeerkees! _O-

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:45

Nadiine__x schreef:

Raken jouw matten niet verstopt? Ik borstel ze elke dag schoon maar de mest blijft er wat op. Na een week zijn ze al helemaal nat dus moet ik ze er telkens uithalen ( wegen 30kg per stuk) en met de hogedrukreiniger schoonspuiten… een heel karwei dus :(

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 01:02

Nadiine__x schreef:

Misschien leert het paardje het als hij ouder wordt en is het een veulen/jaarling dingetje?
Mijn paardje is nu 2,5 en kan netjes in 1 hoek poepen. Zijn broertje van 7 maand is inderdaad zoals jouw foto...
Ongeacht welke bodembedekking ;(

woemp schreef:
Nadiine__x schreef:

Raken jouw matten niet verstopt? Ik borstel ze elke dag schoon maar de mest blijft er wat op. Na een week zijn ze al helemaal nat dus moet ik ze er telkens uithalen ( wegen 30kg per stuk) en met de hogedrukreiniger schoonspuiten… een heel karwei dus :(

Wij hebben de matten al jaren in de stallen liggen. Als wij elke dag de rotzooi eruit halen en 1x per week aanvegen met een bezem, dan gaat het prima een jaar netjes zonder nat. 1x per jaar de hogedruk erop en alles goed doorspuiten en dan is het weer als nieuw qua vloer.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 01:41

Wormpjes, deze speeltuin tegels wegen geen 30 kg per stuk en zijn vochtdoorlatend.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 08:47

Ik hoop idd dat het een jaarling dingetje is, dat hoorde ik ook van andere inderdaad..

Ja vochtdoorlatend idd en er ligt een put onder voor drainage. Maar als jou matten zo nat worden zou ik er of wat anders in legen of bodem bedekking op gooien. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:25

Ehm, wat doet een jaarling op stal? Waarom laat je hem niet lekker buiten opgroeien, probleem opgelost!

Ben ik nou de enige die het apart vindt dat een jaarling die de boel volsmeert en schraapt vooral zsm naar buiten moet? Dit is voor zijn ontwikkeling veel beter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:55

Ninx schreef:
Ehm, wat doet een jaarling op stal? Waarom laat je hem niet lekker buiten opgroeien, probleem opgelost!

Ben ik nou de enige die het apart vindt dat een jaarling die de boel volsmeert en schraapt vooral zsm naar buiten moet? Dit is voor zijn ontwikkeling veel beter.

Ligt er ook aan of er veel wolven in het gebied zijn. Ik zou een jaarling snachts niet buiten durven laten met kans om opgegeten te worden door wolven.

Zelf zie ik ze ook liever 24/7 buiten (mijn 3 volwassen paarden lopen 24/7 buiten maar hier is nog geen wolven roedel) ... Maar met die wolven tegenwoordig...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:30

Ninx schreef:

Wauw, echt weer lekker op zijn blokkers negatieveling *\o/*

Maar als je het graag wilt weten, mijn paarden staan in een vrije uitloop met een looptrack, 2 paddocks en verschillende voerplaatsen onder een afdak en in de inloopstal. Hier staan ze van 8u smorgens tot 22u savonds (wat in de opening post ook al staat aangegeven overigens :o)

Maar mijn jaarling heb ik ziek uit de opfok getrokken omdat hij alleen maar zieker en magerder werd, en hij is net weer beter, en begint net weer een beetje op gewicht te komen. Dus ja, hij staat snachts op stal, overigens ook met onbeperkt hooi. Zodat hij een rust momentje heeft en een plekje voor zichzelf.

Daarnaast hebben wij hier ook wolfen, dus sluiten wij snachts ook de inloop stal af. Maargoed, saar loopt hij momenteel nog niet.

Maar volgende keer kun je dat ook normaal vragen hoor, dan geef ik ook antwoord :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:02

Daar heb je gelijk in, ik kon dat echter niet afleiden uit je posts

Ik trok te snel een conclusie. Beetje teveel paarden permanent opgehokt gezien de laatste tijd denk ik….

Mooi als ie straks weer lekker die stal uit kan, succes!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:04

Mijn merrie heb ik de ik vanaf veulen en in de wintermaanden stond ze ‘s nachts ook op stal (soms met uitloop, soms niet) alleen het laatste jaar had ik haar ergens waar ze 24-7 buiten kon lopen met trekpaarden op een goed stuk droog land in de winter. Ik vind veilig en niet in de blubber belangrijker dan 24/7 buiten. Van mei tot en met november stond ze op een natuurgebied van vele tientallen hectaren.

Het is echt niet slecht voor een jaarling om wat uurtjes op stal door te brengen en Nadine heeft een geweldig plekje voor haar paarden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:04

staat hij dan 's nachts alleen binnen dat hij daardoor zo veel loopt in zijn stal en daardoor er zo'n smeerboel van maakt?

Overigens heb ik een 20 jarige die er ook zo'n smeerboel van maakt en de andere doet het netjes op een hoop.

Je kan eens proberen om alles op een hoop te gooien en kijken of hij het er bij wil gaan doen

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 20:09

YvonneV schreef:
staat hij dan 's nachts alleen binnen dat hij daardoor zo veel loopt in zijn stal en daardoor er zo'n smeerboel van maakt?

Overigens heb ik een 20 jarige die er ook zo'n smeerboel van maakt en de andere doet het netjes op een hoop.

Je kan eens proberen om alles op een hoop te gooien en kijken of hij het er bij wil gaan doen

Ze staan snachts me zijn 5e op stal en met zijn 2e in de inloop. Zodat alle paarden ook een eigen plekje kunnen zoeken om tot rust te komen en zodat ze niet alleen staan.

Haha je maakt mijn hoop op een zindelijk ruin niet beter :') maar daar was ik inderdaad al een beetje van uit gegaan ja.

Mest op een hoop heb ik geprobeerd, mest van een andere ruin, of andere merrie ook geprobeerd maar helaas.

Ik hoop nu dat hij zelf gaat nadenken dat in de stront liggen niet zo lekker is :')
Hij leek vanmorgen iets schoner dan gisteren.

Maar het uit egen bevalt me heel erg goed zo! *\o/*

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 20:09

Daphara schreef:
Mijn merrie heb ik de ik vanaf veulen en in de wintermaanden stond ze ‘s nachts ook op stal (soms met uitloop, soms niet) alleen het laatste jaar had ik haar ergens waar ze 24-7 buiten kon lopen met trekpaarden op een goed stuk droog land in de winter. Ik vind veilig en niet in de blubber belangrijker dan 24/7 buiten. Van mei tot en met november stond ze op een natuurgebied van vele tientallen hectaren.

Het is echt niet slecht voor een jaarling om wat uurtjes op stal door te brengen en Nadine heeft een geweldig plekje voor haar paarden.

Thanks! <3