Strokorrels combineren met stro en wekelijks leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:12

Ik vind strokorrels wel fijn.
Bij ons wordt ook niet echt gericht gepot en gewoon met de hand gemest. Ze kijken gewoon per paard wanneer de boel eruit moet. Ik heb een vreselijke smeerkees die echt door de hele box schijt.
Juist omdat ze het niet eet en de mest er goed uit te filteren is met een smalle mest riek ligt er altijd wel een mooi stabiel laagje.

MarliesV

Re: Strokorrels combineren met stro en wekelijks leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:25

Strokorrels zijn echt top, maar wel op de manier waarop Sizzle beschrijft.

Als je elke week mechanisch leeg trekt, is het een dure hobby en lang niet optimaal omdat je niet kan oppotten.

De korrels die wij hebben vallen wel erg mooi uit elkaar als je ze nat maakt. Alleen is de start van de stal elke week opnieuw wel een intensief verhaal. Want je gooit heel veel goed spul weg en begint weer opnieuw. Hier werd het bed pas mooi stabiel na een week of meer, en dat ga je dus niet krijgen als je telkens opnieuw begint.

En houtkrul? Dat is losser, lichter, kan gewoon mee gemest worden met de machine en minder van nodig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:30

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn merrie. Die stond op de vorige stal in een te kleine stal en het is een groot paard: die plast en poept veel. Met alleen dagelijks opstrooien en wekelijks mesten was haar stal niet te doen. Ik heb het toen opgelost door elke week een pak (of twee) vlas eronder op te gooien. Het vlas neemt de urine goed op, waardoor het stro bovenop droog blijft. Het hele pakketje trok ik dan 1x per week geheel leeg. Ik moest dan wel de pakken vlas zelf betalen, maar zo bleef haar stal goed droog.

Nu is ze verhuisd en hoewel ze ook daar redelijk lang op stal staat, mest ik hier elke dag haar stal uit. Zo heeft ze elke dag een schone, droge stal. Anders had ik er weer vlas onder gedaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 10:39

@MarliesV: krullen gaat helaas niet, dat kan niet met de stroafvoer gecombineerd worden. Anders was dat inderdaad ideaal geweest :j

Leona24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:38

Ik gebruik ook strokorrels, maar van die grote pellets. Die vallen goed uit elkaar dan houd je gehakseld stro over. Neem ook veel vocht op en kun je zo op mesthoop gooien. Volgens noemen ze die strokorrels XL https://stadeko.nl/strokorrels-paard/

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:23

Ik gebruik korrels, heb er ooit stro overheen gedaan maar vond het een slechte combi. En wat al gezegd wordt, korrels zijn duur en moet je echt langer laten liggen willen ze goed werken. Als zaagsel en vlas niet mag zou ik dikker instrooien als enige optie zien.