Moet winterweide groter zijn dan de zomerweide of anders om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Moet winterweide groter zijn dan de zomerweide of anders om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:10

Kan je een track realiseren?
Daar zouden ze altijd gebruik van kunnen maken en dan bijv strook begrazing in de zomer.
Dan blijft het gras ook "mooier".
De track zou kunnen uitkomen in de bak bijv.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:18

Het is maar net wat werkt voor jou, je ponies en de locatie. Voor allebei valt wat te zeggen :)

Een grote wei is in de winter fijn, omdat ze een groter stuk in principe minder snel kapot trappen.
Maar als ze het tòch kapot lopen, dan is het weer fijner om maar een klein stukje "op te geven" dat kapot gaat, zodat je de rest van je wei kan sparen.

Ik ben zelf een groot fan van gewoon een track / looppad rondom je perceel maken.
Dan kunnen ze altijd lekker rondlopen en het hele perceel overzien, zelf kiezen waar ze graag willen staan / liggen. Lekker een sprintje trekken enzo. En het middenstuk van de wei blijft dan mooi, want daar zet je ze eigenlijk alleen maar een paar uurtjes per dag op om even lekker te grazen.

Voor hun beweging hebben ze het gras immers niet nodig, want ze kunnen op de track al voluit rennen +:)+

Je kan het middenstuk dan ook nog opdelen in verschillende stukken wei, zodat je elk stuk kan laten rusten en bij kan laten groeien. En/of met strookbegrazing kan werken. Je kan een deel rijbaan / paddock / longeercirkel maken.

Mogelijkheden genoeg +:)+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:27

Hier ook zandgrond met altijd 2 grote paarden gehad, in de periode dat ze dag en nacht op de wei stonden had ik de wei echt wel nodig voor hun, had de wei in 2 stukken opgedeeld en deed aan strookbegrazing. Nu sinds een 2 weken geen weide gang meer, de wei ligt te laag en wordt dan kapot gelopen. Voor nu is het de buitenbak met paddock welke aan de stal vast ligt wat de ruimte is voor 1 paard. De paddock is een 700 m2 en de bak is een standaard afmeting dus 800m2. Voor de wintermaanden dus 1500 m2 waar in ze prima een sprint kunnen trekken en zeker in de bak altijd droge voeten hebben. Mijn hooi kan ik dusdanig gunstig inkopen dat ik de wei belangrijker vind om te gebruiken als begrazing.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:42

ik zou gaan werken met meerdere klein landjes die opgesplitst worden dmv een track. zo kan je in de zomer af wn toe en landje gras geven en kunnen ze altijd, ook in de winter bewegen doordat ze op de track lopen. een rijbak kan je dan ook realiseren die je ook als paddock kan gebruiken. kijk maar eens op internet naar paddock Paradise ontwerpen..

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:03

Ik heb qua vorm een onhandig stuk grond dus geen mogelijkheid tot een track. Ik heb wel een zandpaddock van ca 800m2 op een centrale plaats ingericht, met paddockroosters onder het zand (we zitten op de klei) om te voorkomen dat het stukgelopen wordt. Bij echt enorme nattigheid staan ze 24/7 daar. Verder gaan ze zomer en winter een aantal uurtjes op 1 van de 3 weides die allemaal aan een andere kant van de centrale paddock liggen afhankeilijk van welke wei het natste/kaalste is. Ik voer daarom dus altijd bij. Mijn redenenen om ze beperkt weide te geven:
1) anders worden de weides te kaal gegegeten omdat het te weinig is voor 2 grote paarden (ca 7000m2)
2) bij slecht weer worden de weides kapotgelopen
3) ik heb een koud- en een warmbloed en vooral de koudbloed kan niet de hele dag op het gras.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:06

Wij hebben 2,5 ha en hebben een rijbak met paddock eraan. Ruimte genoeg. Ik heb op dit moment 6 pony's en 1 paard. Altijd voldoende eten. In de winter gaan ze een paar keer per week het hele land op. In de zomer strook begrazing. Ook halen we eigen hooi van land. Dit werkt voor ons prima! Minder moet het niet zijn. Voer natuurlijk wel hooi bij in de winter en in de zomer beperkt als extra knabbel

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:14

Wij hebben minder dan 1 ha grond voor 1 paard en 1 pony. Hier hebben wij 3 weides van gemaakt en een bak. Bak wordt alleen gebruikt om te rijden.

Paarden staan op 2 weides en 1 wei wordt enkel gebruikt voor het gras bij te voeren.
Dit is meer dan voldoende ruimte en eten voor onze paarden. Vooral bij de pony moeten we heel erg opletten dat we niet teveel gras hebben.

Wij wisselen in de zomer van weide. Zodra de ene wei kaal is gaan ze naar de andere wei (de pony pas later als het verse gras er wat af is). De andere wei kan dan weer bijgroeien.

In de winter voeren we ze bij en houden we ze op 1 vaste wei zodat ze niet alles kapot lopen met nat weer.

locadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:39

lizzy1 schreef:
Wij hebben minder dan 1 ha grond voor 1 paard en 1 pony. Hier hebben wij 3 weides van gemaakt en een bak. Bak wordt alleen gebruikt om te rijden.

Paarden staan op 2 weides en 1 wei wordt enkel gebruikt voor het gras bij te voeren.
Dit is meer dan voldoende ruimte en eten voor onze paarden. Vooral bij de pony moeten we heel erg opletten dat we niet teveel gras hebben.

Wij wisselen in de zomer van weide. Zodra de ene wei kaal is gaan ze naar de andere wei (de pony pas later als het verse gras er wat af is). De andere wei kan dan weer bijgroeien.

In de winter voeren we ze bij en houden we ze op 1 vaste wei zodat ze niet alles kapot lopen met nat weer.

Je kunt de pony beter het lange gras laten eten, want dan zitten er minder suikers in en heeft het minder calorieen dan kort uitgebloeid gras :).

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:54

Hier minder dan 1ha waar ik zomer en winter mee doe.
Er staan nu een paard en shetlander op.

Voor heb ik een deel betegeld waar ik hooi voer. Dan een pad naar achteren langs de zijkant waar de stal staat.

Aan dit pad naar achteren heb ik 6 weides gemaakt. In de zomer kan ik strookbegrazing geven en in de winter krijgen ze vaak de hele wei op 1 of 2 weitjes na. Die kunnen dan alweer aangroeien voor het voorjaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:02

ander antwoord:
Geen vast indeling maken en kijken wat je wanneer nodig hebt.
Wij werken jaar rond met een flexibele binnen omheining.

Dan kun je in een gort droge zomer met weinig groei je weiland groter maken. En in een natte winter de wei dáár open doen waar hij het beste is/ minst nat en sowieso gedurende het jaar schuiven en wisselen.

Maar gemiddeld gezien: in de winter veeeeeel meer ruimte omdat ze het dan a.minder kapot lopen b. meer behoefte hebben om te rennen en c.meer gras kunnen eten.

HIer kunnen 2,5 paard overigens jaar rond van 1,3 ha leven. Met gras en hooi van eigen land.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-11-22 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:09

En inderdaad wat Pol013 zegt: Hoe meer ruimte je ze geeft in de winter hoe minder ze kapot lopen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:34

Zo doen wij dat ook inderdaad!

pol013 schreef:
ander antwoord:
Geen vast indeling maken en kijken wat je wanneer nodig hebt.
Wij werken jaar rond met een flexibele binnen omheining.

Dan kun je in een gort droge zomer met weinig groei je weiland groter maken. En in een natte winter de wei dáár open doen waar hij het beste is/ minst nat en sowieso gedurende het jaar schuiven en wisselen.

Maar gemiddeld gezien: in de winter veeeeeel meer ruimte omdat ze het dan a.minder kapot lopen b. meer behoefte hebben om te rennen en c.meer gras kunnen eten.

HIer kunnen 2,5 paard overigens jaar rond van 1,3 ha leven. Met gras en hooi van eigen land.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:23

Ja wij doen ook bijna alles met prikpalen.
1 stuk is met vast afgezet, in de zomer kunnen ze vanuit daar niet in de schaduw staan en niet bij de schuilstal, nu in de winter zit daar een laag stuk. Dus dat word voornamelijk gehooid.
Maar de rest hebben we ook met prikpalen. En in de zomer geef ik bij dat ze ook onder de bomen kunnen, nu kijk ik naar het droogste.
En zo lopen ze jaar rond ook niet steeds op dezelfde stukken.