Mijn paard kost te veel geld!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:34

Maar je kunt misschien wel met de pensionbaas afspreken dat dat zachte hooi voor jouw paard wordt achtergehouden zodat het er voor haar altijd is. Hij moet toch ook zien dat het haar zoveel beter er uit doet zien.
Bietenpulp bevat ong 7% suiker én zetmeel
http://www.awfdiervoeders.nl/product/bi ... %20zetmeel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:40

Bietenpulp is het restproduct van de suikerbiet, dus vooral de vezels. Zit ook in SP, naast andere dingen. Denk wel dat als je 2x 2 scheppen bietenpulp gaat voeren je wel moet gaan kijken naar de verhoudingen, dan ligt de calcium:fosfor verhouding erg scheef, die is redelijk stabiel bij SP.

Ik kan niet inschatten of het paard van TS het echt nodig heeft deze kilo’s of door dit voerbeleid nu goed is en ze kan gaan afbouwen. Is dat het geval zou ik zelf dat gaan doen, minder SP geven en misschien een mooie vitamine korrel erbij voor het verschil.

Bietenpulp gebruikte we op een andere stal als aanvullend ruwvoer, ik heb bij mijn oudje het ook een tijdje gevoerd maar deed niet zo veel als SP.

Eigenlijk is voor jou TS de vraag belangrijk waar je paard tekort komt. Is dat puur invallen in de flanken en dus ruwvoer, of is het energie, massa, spier etc? Omdat SP best compleet is is het belangrijk te bepalen wat het nu voor jouw paard doet en waar je kan gaan besparen. Want kan me de kosten absoluut indenken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:51

Wij voeren dit: http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... fibermash/, is hetzelfde als sp alleen zijn de zakken iets goedkoper. Onze pony krijgt ook 2 voerscheppen per voerbeurt, maar goed hij heeft niet veel tanden en kiezen meer, dus heeft wat problemen met opname van ruwvoer.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:03

Woon je toevallig in Friesland? Ik wil binnenkort pallet sp bestellen, scheelt paar euro per zak. Hoe meer je bestelt hoe goedkoper dus kan wel een deler gebruiken

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:08

Je zou ook bietenpulp met zemelen kunnen voeren. Een zak bietenpulp kost 10 euro voor 25 kilo en is laag in suikers (even checken bij je voer leverancier soms hebben ze meerdere varianten). Als je dit aanvult met zemelen trek je de calcium:phosfor verhouding weer recht. Dacht dat het 2 scheppen pulp op 1 schep zemelen was. Daarnaast zou je nog eiwitten isolaat (erwten, rijst of soja) kunnen voeren van bv bulk. Paarden die invallen in de bovenlijn hebben vaak juist behoefte aan eiwit. Met alleen een vitaminekorrel erbij ben je ook klaar.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:12

Misschien kun je een keer het voer door laten rekenen door een onafhankelijk voedingsadviseur en dan vragen hoe je kan besparen qua kosten zonder dat je paard iets te kort komt?

Oudere paarden zijn erg duur qua voer inderdaad. Maar ik ben blij dat er goed voer is zodat we ze gezond en gelukkig kunnen houden!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:24

Mijn Fries van 22 krijgt al heel lang seniores priores. 550 gram ongeweekt + 200 gram fibrenuggets. Dat krijgt hij in de avond. Na het weken doe ik daar nog een flinke schep grasmix doorheen en wat lijnzaadolie.
In de ochtend krijgt hij muesli met grasmix.

Nu het kouder wordt gaat daar mogelijk nog een maaltijd bijkomen van pulp+zemelen of warme slobber.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:29

Ik heb SP jarenlang gevoerd aan onze snel hoefbevangen pony. Dit omdat er erg weinig suikers in zitten en ze doordat ze zoveel niet mocht hebben, anders echt mager werd.

Als je die 2,5 kg vier uur in ongeveer 8 liter water laat weken, heb je een gigantische bak eten. En dat ook nog tweemaal per dag. Het klinkt als erg veel in combinatie met het hooi.

Week je het wel lang genoeg? Anders is het verteren ervan minder effectief en kan het zelfs voor darmproblemen zorgen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 14:35

Binck8 schreef:
Mijn Fries van 22 krijgt al heel lang seniores priores. 550 gram ongeweekt + 200 gram fibrenuggets. Dat krijgt hij in de avond. Na het weken doe ik daar nog een flinke schep grasmix doorheen en wat lijnzaadolie.
In de ochtend krijgt hij muesli met grasmix.

Nu het kouder wordt gaat daar mogelijk nog een maaltijd bijkomen van pulp+zemelen of warme slobber.

Dank je wel! Wat zijn pulp en zemelen precies? Ik lees daar zo af en toe wat over. Is dat juist gezond voor een paard met maagzweer verleden of te veel suikers?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:47

Even voor de zekerheid: je voert 2x 2 voerscheppen?

Want 1 voerschep SP is bij lange na geen 1kg volgens mij. Zet voor de grap z'n voerschep eens op een keukenweegschaal.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:51

Ik vind 2.5 kg per keer echt extreem veel en zeker icm hooi. Het is 2.5 kg droog wat aangevuld moet worden met 3 liter water per kg voer. Dus 2.5 kg voer + 7.5 liter water = 10 kg. Dat is gigantisch veel. Weet je zeker dat die 2.5 kg klopt? En ben benieuwd hoe je 10 kg slobber geeft.
En dit is dan 2x per dag? Echt extreem en niet gezond. Hele grote kans op koliek.

Ik heb pas nog een voedingsadvies bij subli aangevraagd en kreeg te horen dat een paard max 1 a 1.5 kg droog gemeten subli per voerbeurt mag hebben. Totaal, inclusief water is dit 4 a 5.5 kg.
De hoeveelheden die jij geeft mag absoluut niet in 2 voerbeurten gegeven worden. Moet minstens in 3 a 4 beurten.

Een paard wat z'n hooi nog weg krijgt heeft niet zoveel nodig.
Een paard wat geen ruwvoer meer weg krijgt geef je ongeveer 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dit om complete ruwvoer te vervangen. Jij geeft deze hoeveelheid al bijna...

Ik zou het terugbrengen naar 1 kg per keer..dus 2 kg op een dag en kijken wat er dan gebeurd. Mijn paard viel in en is met 2 kg en wat lucerne aangekomen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 14:52

mvdende schreef:
Even voor de zekerheid: je voert 2x 2 voerscheppen?

Want 1 voerschep SP is bij lange na geen 1kg volgens mij. Zet voor de grap z'n voerschep eens op een keukenweegschaal.

Twee scheppen met een kop erop. Dus op 1 dag 4 scheppen met een kop. 11 november twee zakken gekocht en ik denk dat we maandag of misschien dinsdag nieuwe zakken moeten kopen. Want dan zijn ze op. 1,5 week met twee zakken SP dus.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:58

Dat is dan zo'n 2 kilo per dag. Dus een kilo per keer. Zit toch 20 kilo in de zak?
Lijkt me best normale hoeveelheid. Maar duur is het helaas wel. Ik zou inderdaad eens kijken of je met iemand samen groot kan inkopen. Of meerdere mensen ik weet niet wat de houdbaarheid is. Daar zou ik wel even opletten.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:39

DubbelFun schreef:
Ik denk dat de DA de grote hoeveelheid SP adviseerde omdat dit makkelijk verteerbaar is, máár er zit behoorlijk wat suiker/zetmeel in (30%) en 'suiker' is héél slecht voor een paard wat al gevoelig is voor maagzweren.

Hoe kom je daar nou bij? Het is 13%. Misschien verkeerd verstaan, ooit? 13% is heel redelijk. Er zijn maar weinig voeren met minder. Bovendien zit er bietenpulp in wat pectine bevat. Dat is juist goed bij maagproblemen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:47

Nature93 schreef:
Dank je wel! Wat zijn pulp en zemelen precies? Ik lees daar zo af en toe wat over. Is dat juist gezond voor een paard met maagzweer verleden of te veel suikers?

Het is bietenpulp en dat dan in de verhouding 2:1 met zemelen. Dat is echt wat meer een dikmaker en wat fijner geprijsd.

De nice heeft in het verleden ook maagzweer-problemen gehad en heb ik ook gastro gevoerd. Inmiddels voer ik dat laatste niet meer.

Lucerne is ook mooi om erbij te geven, maar de mijne vindt dat die niet lekker. Die fibrenuggets en grasmix wel.

Ook eet de mijne gewoon nog volop hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:54

Ik had mijn info van de website van de Welkoop, daar staat o.a. dit
Zetmeel gehalte < 25%
Suiker gehalte 4 - 7%
Als je kijkt naar de analytische gegevens kom je idd lager uit
Analytische bestanddelen Ruw eiwit (%)11,6 Ruw vet (%)5,1 Ruwe celstof (%)19,1 Ruwe as (%)7,2 Zetmeel (%)8,3 Suiker (%)4,8 Lysine (g/kg)5,5 Methionine (g/kg)1,8

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:55

Ik snap het advies van de veearts niet zo goed en vind het ook wat beperkt qua voedingsadvies nu.

SP ooit gekocht omdat de tanden van de shet eruit gingen. Was toen, in 2015 10 euro per zak. Nu zag ik 17,95. Maar Welkoop heeft ook weleens kortingsdagen voor 2 zakken en als je daar alles koopt, kan je weer punten sparen en inleveren. Laatst een kruiwagen van gekocht.

Als een paard hooi slecht weg krijgt zou ik liever meerdere porties per dag bijvoeren ipv 2x per dag zoveel. Zeker als het als ruwvoer vervanger gegeven wordt, wil je dat je paard er een tijdje mee kan doen.

Veel oudjes krijgen ook de grasmix en die voer je wat makkelijker bij en afwisseling is ook wel goed.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:12

Ik gaf een echt veel te mager paard eerst 3x pd 1 schep, afgebouwd naar 2 en later 1
Met voldoende hooi er bij is 2 wel maximaal.

Advies is voor een paard wat helemaal geen ruwvoer krijgt, 1 kilo per 100kilo lichaamsgewicht.
Maar als het extra is is dat wel erg veel.

Als ik jou was zou ik een maand proberen met 2x pd 1 schep.
En daarna kijken of het voldoende is

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:44

Je mag toch helemaal niet zoveel SP in 1x voeren tegelijk, beter verdelen over de dag. Dacht dat het op de zak stond. Hoe doen jullie het in de nacht voor oudere paardjes met slecht gebit? Tandarts kan niet meer veel doen, en veel hooi heeft hij niet gegeten (in de nacht) als ik 's ochtends aankom..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:59

Heeft je paard een deken op? Zich warm houden kost ook veel energie, dus voer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:59

Coentjuh, ik zou voor de nacht kijken of het mogelijk is om iets te fabrieken op een tijdklok. Bijvoorbeeld een kastje oid met daarin de voerbak en dat het deurtje dan dmv tijdschakelaar op een bepaald tijdstip open gaat.
Ik heb wel eens zitten denken aan zo’n soort haybutler, maar met natte substantie betwijfel ik of dat werkt en/of hoe smerig dat wordt. Misschien als je glad zeil gebruikt op een of andere manier.

TS, weeg eens wat je paard daadwerkelijk gevoerd krijgt aan hooi en SP. Dan kun je beter vergelijken met ‘normaal’ (dus met de richtlijnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:32

Is het dan niet veel goedkoper om zelf kwalitatief goed ruwvoer te kopen ipv dat van de manege te geven?

Ik ben per maand ongeveer 60 euro kwijt aan hooi

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:48

Als je SP bij overmeesterd zelf koopt in grotere hoeveelheid ben je goedkoper uit.
En inderdaad Welkoop heeft het regelmatig in de reclame of 20% korting.
Denk er om dat het niet te vochtig ligt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:38

Ik voer geen SP want combi suiker+zetmeel is te hoog. Wel geef ik Fibrebeet. Mogelijk is dat voor jouwe interessante optie en kan je daarvan minder voeren.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:18

Coentjuh schreef:
Je mag toch helemaal niet zoveel SP in 1x voeren tegelijk, beter verdelen over de dag. Dacht dat het op de zak stond. Hoe doen jullie het in de nacht voor oudere paardjes met slecht gebit? Tandarts kan niet meer veel doen, en veel hooi heeft hij niet gegeten (in de nacht) als ik 's ochtends aankom..

Ik gooide voor mijn shetten gewoon 3 emmers in een speciekuip voor de nacht. Soms wat grasmix erdoor of net wat ze op dat moment lekker vonden. Ze zijn niet dood gegaan aan teveel sp ineens dus dat liep wel los. :Y)

De oude merrie die hier nu staat krijgt bij het binnenkomen een emmer en voor de nacht nog een. En dan pas s morgens weer.
Die is wel op na een uurtje maar dan knabbelt ze nog op hooi. We hebben speciaal voor haar het hooi dubbel laten snijden en super droog geperst. Dat kan ze redelijk naar binnen krijgen. Ze krijgt zo een kilo of 2-3 naar binnen. Beetje afhankelijk van haar zin om bij te eten.