Kosten paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:14

KvH1992 schreef:
Mloes schreef:
Ik betaal voor een paard en een shetlander aan huis minder dan voor mijn haflinger op een pensionstal (in Utrecht) :Y)

Ben per maand 100 euro kwijt aan vlas en hooi, mestafvoer is 1x per 9 maand 100 euro. Verder hoefsmid en entingen e.d. is natuurlijk hetzelfde als bij een pensionplekje. Dus voor mij is het veel voordeliger om de paarden aan huis te hebben.
En ja, daar komt inderdaad nog wel een paar tientjes per jaar bij voor de stroomklok die op het lichtnet is aangesloten, en bijvoorbeeld onderhoud van de wei (maaien, een keer lint vervangen, etc.). Maar dat kost me geen honderden euro's per jaar.

Weet jij toevallig ongeveer hoeveel je paarden mesten? Hoeveel m3 is de mestbak bijvoorbeeld?

Geen diee hoeveel ze mesten, haak ong. 1 kleine kruiwagen per dag uit de paddock/stal. Wei en stal 1x per week goed mesten is ong. 4 kruiwagen.
Onze mesthoop is ongeveer 6x3.5m, en zijwanden rond de 1.20m hoog.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:01

Onze mestplaat is 4 x 8 meter en voor het hele jaar kunnen wij hier makkelijk de mest (pure mest uit de weide en stalmest met vlas) in kwijt. Regelmatig opschuiven met de voorlader en dan met de hand afvlakken, zodat hij mooi kan nazakken. Hier komt de mest van 5 paarden en in de winter ook 3 mini koeien op. In februari wordt hij uitgereden.

KvH1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:44

DuoPenotti schreef:
KvH1992 schreef:
Ter informatie erbij: het gaat om een pp aan huis. Deels met tegels en deels zand. We hebben dus geen stro/vlas inkoop.

Maar is het al een bestaand iets of moet je alles nog maken?
Hoe groot is het, zijn de tracks droog.
Leg je niets in de schuilstal van vlas?

We moeten nog een huis kopen haha, dus nog helemaal nog niet ver. Ben vooral benieuwd naar verschillende terugkerende kosten voor hooi en mestafvoer. Sowieso komt er geen weiland, enkel paddock ivm mijn merrie niet op gras kan staan na hoefbevangenheid.

KvH1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:46

Dees schreef:
Ik hou dat al een paar jaar bij.

Bij mij kosten 3 paarden aan huis in 2021 het volgende:
Voer (hooi, brok ed) 3.500 per jaar
Strooisel (vlas) 650 per jaar
Onderhoud weide en paddock 1.500 per jaar (incl afvoeren mest 80 euro)
Nou ja, en dan nog de kosten voor hoefsmid, dierenarts, dekentjes, ontwormpasta's....

In 2021 hebben die 3 paarden mij ruim 9K gekost. En dan doe ik nog best zuinig aan.
In 2022 is alles wat duurder geworden.

Ik lees dat je de paarden niet op stal wilt houden maar in zo'n paddock-p. Niet schrikken van de kostprijs van een paar kuub zand. Daar ben je gauw een paar honderd euro aan kwijt per keer en ik kan me voorstellen dat je op zo'n track wel een paar keer per jaar wat zand erbij wilt hebben.

Ik schrok inderdaad van de prijs van zand! Nu las ik ook weer goede ervaringen met land laten keren, mits je daar de juiste ondergrond voor hebt

KvH1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:54

martinev schreef:
Wij hebben er 6 aan huis staan, 2 volwassen kwpn'ers, 2 2-jarige kwpn'ers en 2 mini's. Ze staan bij ons 24/7 buiten, ook de 2 sportpaarden (ZZ-zwaar en Z-dressuur), we hebben wel 3 stallen maar die gebruiken we nooit. In de zomer, en die loopt lang door hier, nu nog steeds bijvoorbeeld, staan ze van 's ochtends 8 tot begin van de avond op de wei. We hebben een kleine hectare weide en met slim verdelen in weitjes zodat het ook de tijd heeft om bij te komen kunnen ze er van april tm november de hele dag van eten. 's avonds en 's nachts hebben ze voordroog, een grote baal in een ruif. Ze eten daar ongeveer anderhalve week van in de zomer, de balen kosten 40 euro per stuk en zijn van super kwaliteit, ik knijp in mijn handjes met mijn leverancier, vooral ook omdat ik het steeds in kleine hoeveelheden van 5 à 10 balen kan ophalen omdat ik niet alles in een keer thuis kwijt kan. In de winter doen ze een kleine week met een baal. Doordat ze altijd buiten staan geef ik dus niks uit aan bodembedekking, ook in de schuilstal ligt gewoon zand.

Per maand gaan er krap 2 zakken sportbrok en 2 zakken merriebrok doorheen, daarnaast krijgen ze nog Vital Complete, met zo'n zak doe je wel lang. Ook krijgen ze allemaal lijnzaad.

1x per jaar bemesten we de wei met Pavo fieldcare, daar gebruiken we dan 8 zakken van. We kunnen helaas geen boer laten komen om mest uit te rijden omdat groot materieel niet door de gemetselde poort past.

Vanzelfsprekend hebben we ook wat kosten voor het baggeren van de sloten, maar dat doen we samen met Natuurmonumenten die de andere oever van de sloot bezit, dat is niet zo'n groot bedrag. Natuurlijk hebben we moeten investeren in een kleine trekker, weidesleep, maaidek, kunstmeststrooier, bosmaaier en al dat soort dingen. Maar we zijn echt enorm goed in het vinden van kwalitatief goede spullen voor weinig geld, dus dat scheelt nogal. Bovendien kunnen deze kosten uitgespreid worden over heel veel jaar, dit soort spullen gaan met net onderhoud gewoon heel erg lang mee.

Voor stroom hebben we 30 zonnepanelen liggen, dus dat is 'gratis'. Onderhoud van omheining enzo kost niet zo veel, we hebben een keer een grote rol draad gekocht waar we alles mee kunnen repareren en gelukkig hebben we niet echte slopers.

Mestafvoer betaal ik niet voor, we hebben een kiepaanhanger en brengen de mest weg naar mensen die het voor hun moestuin gebruiken. 1 avondje een advertentie op marktplaats en ik kan het weer maanden kwijt. Inmiddels hebben we onze vaste adresjes, dat werkt echt ideaal.

Doordat we alles steeds meer geoptimaliseerd hebben hebben we er eigenlijk ook niet heel erg veel werk aan. 's ochtends voeren en de paddock mesten kost met zijn 2en 20 minuten. 's avonds voeren is in een kwartiertje klaar. Elke week sleep ik het weitje waar ze in hebben gestaan, kwartiertje werk. Af en toe de bak eens slepen, maar we rijden maar met zijn 2-en en lang niet elke dag, dus dat hoeft ook niet zo vaak.

En tja, het is ook hobby, dus het mag best tijd en geld kosten. Maar het kost ons heel veel minder geld dan toen we 2 paarden op pension hadden, dat kostte toen samen 800 euro per maand, en dat zou inmiddels al opgelopen zijn naar 1000 euro per maand. Dat zijn we er echt nooit aan kwijt nu, ook niet als je alles meerekent. En ook qua tijd, toen de paarden in pension stonden was ik per dag minimaal 2x 20 minuten kwijt aan reistijd, maar vaak ook wel 4x 20 minuten om in en uit de wei te zetten of dekens te wisselen. Die tijd spaar ik allemaal uit. Het is zo ideaal om even naar achter te lopen en een deken op of af te doen als je denkt dat dat op dat moment handig is.

Wij willen echt nooit meer anders, het scheelt ons echt tijd en geld in vergelijking met de paarden op pension. En het is natuurlijk ook heel erg gezellig, altijd je paarden om je heen!

Oh en nog wat, we hebben gelukkig een aantal vrienden die dolgraag een weekje in ons huis willen als wij op vakantie gaan, en dat doen we nogal graag, zeker als ze hun eigen paard mee kunnen nemen, waar we dan die 3 stallen weer voor hebben, ideaal!

[ [url=m/yPgyKu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yzM4KF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LXBunq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een toffe rustgevende foto's!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:02

Ik heb twee a ponies en een d pony aan huis. Geen weidegang ivm gevoeligheid voor gras, maar ik heb wel weiland, waar ik stukjes maai voor ze.
Ik voer hooibaaltjes van 4 euro per stuk. Gemiddeld 50 per maand. De d pony krijgt senioren voer voor 160 euro per maand.
Ze hebben matten, geen bodembedekking.
Mest breng ik naar volkstuintjes en als die niet willen, kan ik het gratis bij een boer brengen.
Kosten voor stroom weet ik niet. Water ook niet, maar is niet veel.

Muronia

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:01

Ik heb 4 paarden en een e-pony aan huis staan. Bij mij gaan er aan vaste kosten:
6 grote balen voordroog a €50,- = €300,-
14 balen vlas = €110,-
Krachtvoer (sportbrok, gastro+, merriebrok, seniores priores, bietenpulp en zemelen): €175,-
Mestopslag huur container: €60,-
Mestafvoer gemiddeld 1 keer per 2 maanden a €120,- : 2 = €60,-
Hoefsmid 1 keer per 8 weken a €150,- : 2 = €75,-
Stroom/water gaat in de vaste kosten mee, dus dat weet ik zo niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:44

Als je de grond laat keren, dan kun je niet draineren, omdat je net in die grondlagen hebt zitten wroeten en dat enige tijd (5jaar) kost voordat die lagen weer stabiel liggen. Anders liggen je drainage buizen in een golfslagbad en dan werken ze niet.
Als je je paarden fulltime in een zandpaddock gaat hebben, zou ik echt kijken naar een eb en vloed constructie. Anders staan ze in de zomer in veel te mul zand en in hun eigen zandstorm als je het niet nat genoeg houdt en in de winter te nat. Daar zou ik niet op gaan besparen dan.

KvH1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 16:08

Super bedankt voor jullie reacties! Mooi om te zien ook dat er zulke veschillen tussen zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:24

Dat kan je haast niet met elkaar vergelijken.

Hoeveel m2 grond wil je en hoe ga je dat indelen en afrasteren? Het kan vrij simpel tot heel duur, maar ligt aan de afstanden.

Wij hebben een pp gemaakt en zandpad laten aanleggen. Dat is een dure grap, maar in principe eenmalig en dat had onze voorkeur qua investeren. Andere mensen willen stallen met gouden knoppen.

We hebben buitenom overal gaas, binnendoor dus paden. 3 rijen duur koord en dus overal nieuwe palen, maar geen dure.
Bak laten keren, maar laten mengen met zand, want alleen keren bleef het te nat.

We hebben een afdak/schuilstal gemaakt, stallen in de schuur, hooibar in 2 hoeken, we hadden al ibc vaten. Dan netten tussen palen.
Winddoek bij de schuilstal.
Beplanting en dat is nog niet af, maar loopt ook aardig op.

We hebben nog nieuw zand nodig en 1 vracht is hier 500 euro.

Mest ophalen deden we 2x pj, maar pad is te nat voor ze. Was 100 euro per keer. Aanhanger gekocht en nu rijden we het 1x pw weg. Dat is gratis, maar kost ons benzine en arbeid.

Hooi verschilt enorm. We hebben 3,50 betaald en 8 euro en alles daartussen. We geven ongeveer 300 euro uit aan hooi nu.

Doorgaans liggen ze op het zand, maar met dit weer liggen ze binnen en kopen we elke maand voor ongeveer 100 euro vlas.

We hebben 3 led balken in de stal en 5 lampen buiten. Water vullen we en automatische bakken. Reken nooit uit wat water kost.

Voeren en andere kosten is maar net wat je wilt en gewend bent. Wij hebben geen trekker, wel een 4x4 auto en zitmaaier waar we mee kunnen slepen bijv. Dus ook een fijne sleep. Meerdere kruiwagen en mestvorken, bezems, emmers, scheppen etc. Voer bewaren we in 2 vrieskisten.

Wij hadden hier eerst 4 quarters 1 d-pony en een shet. Nu 2 quarters, 1 quarter veulen en een shet merrie en shet veulen.

In principe is aanleg 1x en hebben we daar weinig onderhoud aan, maar moest wel gebeuren.

Wei was flink verwaarloosd en heeft kalk, bemesting en zaad gekost en vaak gemaaid. Maar meeste zelf gedaan.

Reken niet echt uit wat het kost, want wat we gebruiken en nodig hebben, moet toch.

Hiervoor huurden we iets op de Veluwe. Ongeveer de helft zo groot en 2 open stallen en opslag ruimte a 500 euro. Incl grondwater en stroom. Dat was ex hooi, arbeid etc. Maar daar zandgrond en dat zou enorm schelen qua aanleggen van alles. Wij zitten op veengrond. Dat heb je niet zo 1,2,3 overal mooi droog.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:09

Daihyo schreef:
Ik wil best wat voor je uitrekenen. Ik heb 2 E-pony’s en een shet staan.
Per maand:
Hooi: 24 baaltjes à 5 euro (baaltjes wegen 30-35kg) = 120 euro
Stro: 5 baaltjes à 4 euro = 20 euro
Balancer Vitalbix: 30 euro
Slobber en esparcettebrok: 25 euro
Hoefsmid, enting, wormenkuur: gemiddeld 75 euro per maand ofzo?

Dan de investeringen die ik heb gedaan:
Schuilstal (huur): 515 per jaar en eenmalig 450 (plaatsing en luifel met dakgoot)
Palen: 300 euro
Draad/lint: 300 euro (deel Agrishop, deel Galagher)
Isolatoren: 100 euro
Stroomklok met zonnepaneel: 400 euro
Hooischuurtje (kunnen die 24 baaltjes hooi in en 2 baaltjes stro): 350 euro
Kruiwagen, schep, hark, bezem, compostbakken en al het gereedschap: 500 euro
Tegels + opsluitbandjes + zand: 300 euro
Slowfeeders: 200 euro
Mest: nog nader te bepalen. Momenteel gebruik ik de mest voor op de wei, maar ik heb meer mest dan wei, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.

Veel is wel eenmalig natuurlijk. En wij hebben veel 2dehands, zoals een groot deel van de palen bijvoorbeeld. En we moesten alles vanaf niks opbouwen. En een en ander zal ook best goedkoper kunnen. Ik heb er wel voor gekozen om goed materiaal te kopen.
Het is best een kostbaar grapje als ik het zo zie :=
En dan nog eens alle tijd die er in gaat zitten. Als ik elke dag uitmest, hooi voer en water haal dan ben ik 45-60 minuten per dag kwijt. Wij hebben ongeveer 5000m2 met track en 5 kleinere weides.

Mag ik vragen waar jij je schuilstal huurt en hoe groot deze is?
Ik kom schuilstal.com heel veel tegen maar die prijzen zijn veel hoger dan wat jij beschrijft of ik lees de prijslijst verkeerd :Y)

Groetjes Karin

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:20

Bij schuilstal.com :D
Prijzen zijn wel excl. btw zie ik. Heb ze even opgezocht. 425 huur schuilstal, 306 plaatsing (eenmalig) en 83 dakgoot (eenmalig), totaal 814 excl btw. Inclusief btw was het totaal 985 euro.
Hij is grijs, 7 meter lang, 2.20 hoog, met bergruimte, luifel en dakgoot.
En dat is de huurprijs, niet de koopprijs.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:57

Dit was bedoeld als pb, verkeerd gedaan zie ik net, excuus. Ik pb je even!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:39

Ik heb 2 paarden sinds vorig jaar Augustus aan huis staan.

Ik heb 1 grote box van 25m2 waar ze vrij in/uit kunnen lopen.
Deze box heeft een rubberen vloer. Vlas ligt alleen op de stukken waar ze plassen/mesten.
Hierdoor doe ik 2 weken met 1 baal vlas.
Dat is zeg maar eur 15,00 aan vlas per maand.

Ik geef altijd onverpakt hooi in kleine balen. Hooi kostte me gemiddeld eur 4,75 per baal en gemiddeld over het jaar voer ik ruim 1 baal per dag. Voor het gemak tel ik daar even eur 5,00 per dag voor.
Dat is eur 155,00 per maand.

Ze krijgen balancer en dat kost eur 25,00 per maand. Voor het lekker komt daar een zak muesli bij van eur 20.
Tevens wat aan supplementen.
Totaal zo'n 50,00 per maand.

Kosten als Bekappen, Ontwormen, vaccinatie heb ik er niet bij gezet, want die Kosten heb je in pension ook.

Ik denk dat weide onderhoud jaarlijks zo'n eur 500,00 kost. We hebben 4000m2 wei. Per maand is dat gemiddeld eur 45,00

Mestafvoer is 3x per jaar a eur 90,00.
Dat komt neer op eur 22,50

Dus de paarden Kosten me bijna eur 300 per maand.
Tel ik smid, Bekappen, tandarts, osteopaat, zadelmaker, vliegenspray, glansspray, entingen erbij, dan zal ik vast op zo'n eur 500 per maand uitkomen voor 2 paarden.

We hebben wel veel moeten veranderen hier om het paardgeschikt te maken.
Rijbak heeft totaal zeker eur 25.000 gekost.
Schuur geschikt maken voor de paarden ca eur 7000.

Aanleg paddock ca eur 3500,00

Afrastering ca eur 1000,00

Aanschaf trekker, weidesleep, rijbaksleep, zitmaaier ca eur 13.000

Aanschaf stalgereedschap, zadelkasten, deken rekken ca eur 500

Aanschaf 2e hands 10m3 mestcontainer ca eur 3000

Waterpomp, verwarmde drinkbak, vorstvrij maken van het watergedeelte eur 600,00

Wat een geld .... als ik het zo zie! :=

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:01

Mooie prijzen idd :')

Als ik hier beginkost moet meetellen:
- omheining 3 ladingen van 80 palen. Toen 500 euro per lading, huidige prijs 1500 per lading.
- draad en lint: +/- 500 euro en een 100 euro aan ‘stukjes’ als poortgrepen en isolatoren
- tractor (nieuw met korting): 10000 euro
- tractorstukken: frontlader, palletlader, maaiers, weidesleep, geopad pistesleep: 15000 euro
- verbouwingen stallen en uitloopstal: 35000 euro
- aanleggen piste met verlichting: 17000 euro
- aanleggen verharding: 11000 euro
- aanschaf stalmatten, palletboxen, kruiwagens, …: 2500 euro
- aanschaf zadelkasten: 2000 euro

Dat doe je alleen voor de droom van eigen paarden aan huis haha

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:38

Op zich ben je met de maandelijkse kosten wel goedkoper uit dan wanneer je op pensionstalling zou staan. Tenminste als er niks geks is. Maar een dierenarts zul je ook moeten laten komen als je stalling zou betalen bijvoorbeeld.

Als je gaat tellen met de aanschaf van spullen welke je niet zou kopen als je op pension zou staan, of zou moeten laten aanbrengen zoals bijvoorbeeld een stal. Een zwaardere auto om een aanhanger te kunnen trekken om eventueel hooi en stro te halen. Extra stroomkosten, extra benzinekosten (al heb je die ook als je naar de stalling zou moeten gaan). Dan heb ik het nog niet eens over de extra tijd die je misschien kwijt bent aan stallen mesten, voeren, voer halen, binnen en buiten zetten. Maar ook hierin afhankelijk hoe je gestald staat als ze niet aan huis staan.

Denk dat alle kosten voor aanschaf maar ook misschien een hogere hypotheek ivm huis met meer grond toch wel een flinke kostenpost zijn waar je best lang een paard voor kan stallen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:53

Hier, Spanje, zijn de kosten van ruwvoer in twee maanden tijd verdubbeld vanwege de extreem droge zomer.
Ik betaal nu meer voor het ruwvoer (basic) voor 2 paarden per maand, dan voor het volledig voeden van onszelf, drie personen, met superveel groente en fruit en geen concessies.

Om maar even aan te geven dat dingen die nu zo zijn over een tijdje ook weer heel anders kunnen zijn en dat het goed is om daar ook aan te denken. Het zijn zulke gekke tijden.

Dat gezegd hebbende; niks mooiers dan mijn eigen paddock paradise aan huis, ik geniet echt iedere dag ervan en schep die kak met liefde :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:30

Maandelijks vallen de kosten hier wel mee. Elke week pak vlas, baaltje hooi per dag (nu nog van eigen land a €1 per baaltje) daarna €60-90 per maand, afhankelijk van hoeveel gras er nog staat. Verder wat vitamine brok. De rest is wat je ook hebt in pension, zadel dierenarts enz. Alleen alles wat je nodig hebt om de paarden aan huis te krijgen is andere koek. €2000 omheining (koord en nieuwe palen) 3500 stal plus matten. Verder nog wat loonwerk en bestraten €1500

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:51

Ik ben ongeveer 150 euro per maand kwijt voor mijn shire en ongeveer de helft voor mijn A-pony (zonder bodembedekking in de schuilstal, anders komt dat er nog bij). Alleen de kosten van het aanleggen van letterlijk alles, de hogere hypotheek, het onderhouden van ons veel grotere perceel ga ik er nooit meer uithalen. Dus om financiële redenen had ik ze beter in pension kunnen zetten. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:45

Wij kunnen de paarden puur op brok, hooi, stro, vlas + extra’s (zoals likstenen, wortels, etc.) houden voor 175 tot 200 euro per paard. Een baaltje vlas kost bij ons 8 euro. Brokken 23 euro per 20 kg. Baal voordroog 65 euro.

Daar komt bij, ongeacht of ze in pension staan of aan huis:
- Hoefsmid
- Dierenarts (in elk geval enting, wormkuur, gebitscheck)
- Benodigdheden
- En dan nog de extra’s waarvoor je kiest, zoals wedstrijden, les, accommodatie van de rijvereniging, etc. Wij betalen met een muntautomaat voor het licht in de bak, wat al snel een tientje per maand is in de wintermaanden.

Aan huis komt daar bij:
- Extra verbruik water en elektra
- Mestafvoer, met 4 paarden zo'n 4x per jaar. Mestbult 5 x 7 m, dus ik denk dat wij iets niet goed doen...
- Omheining plaatsen + onderhoud
- Stal aanschaf/plaatsen
- Extra benodigdheden, van voerton tot mestvork en zelfs van die dingen als een hoofdlampje om in het donker mest te ruimen. Wij hadden last van een muizenplaag, dus naast allemaal kapotte spullen kwamen daar ook kosten bij voor de aanschaf van een (dure) muizenval. Er gaan hier ook veel hooinetten doorheen. Ze slijten toch wel hard door het veelvuldige gebruik.
- Onderhoud weidegrond
- Eventueel plaatsen rijbak (bodem, omheining, verlichting) + onderhoud van de bak, zoals een trekkertje met baksleep (en daar dan weer het onderhoud van + brandstof)
- Eventueel aanleg paddock (bodem, omheining, hooibakken)
- Onderhoud aan de omheining is ook best een kostenpost

Mijn stal met vier kunststof paardenboxen (3,5 x 3,5 m), geïsoleerd dak, bovenluiken met veiligheidsglas en spijlen, zadelkamer en poetsplaats kwam op zo’n 45.000 euro. Dat is inclusief de aanleg van de betonplaat, elektra, etc. Het was namelijk geen ‘paardenobject’, alles moest aangelegd worden. Ik heb de paddocks een paar keer veranderd en uitgebreid naar rijpaddock, ook eens paddockroosters toegevoegd. Van die kosten ben ik de tel kwijtgeraakt.

En dan natuurlijk ook nog de hogere huizenprijs en eventuele losse aanschaf van het weiland. Wij kochten eerst de 2 hectare weiland en daarna de aangrenzende woning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-11-22 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:59

KvH1992 schreef:
De titel zegt het al, ik ben benieuwd wat jullie betalen voor het houden van paarden aan huis.

Hooi, mestafvoer en overige kosten.

Het zou om 4 a 5 paarden gaan.

Foto's ter inspiratie zijn welkom! *\o/*

Moeilijke vraag.

Bij ons was dat voor 2 paarden, grote sobere kruiden weilanden (totaal 3 ha?) huur perjaar, inclusief hooi 225,--. (Vriend haalde 20 balen hooi van de grootste wei. 9 voor ons de rest voor hem. ). Ik praat over Zuid Frankrijk waar grond teveel is, dus kost niets.
Af en toe vitaminebrokje en psyllium kuren en coenzyme voor Polie. 50 euro wellicht?

De weilanden waren zo groot dat er geen sprake was van mest ruimen. Deden we alleen rond het huis en kruide we naar weilandje vd buuf die het uitreed over zijn velden in de zomer. Kostte niets.

Verder gewoon smid, wormenkuren, dierenarts, medicatie etc.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:26

Hier vallen de kosten juist wel mee... natuurlijk heb je in het begin je kosten van afzetten van de wei, stallen kopen ( waarbij je het zo duur kan maken als je wil), grondwerk enz..

Maar als dat eenmaal is gedaan, hebben we hier eigenlijk alleen nog de voerkosten, 5 paarden staan 24/7 buiten met schuilstal, in de schuilstal liggen rubber matten ( 2de hands van MP) , daar zijn het alleen voerkosten, 2 paarden staan snachts op stal en die staan op strokorrels, die zijn nu wel aan de prijs , maar goed, dan is dat zeg 20 euro per paard per stal per maand aan strokorrels.

dan gaat er maandelijks doorheen aan voer:
8 zakken biks (subli sportbrok) > 15 euro per zak = 120 euro
2 zakken priores > 35 euro
2 zakken maiscobs 40 euro
Dit is zo'n 200 euro aan krachtvoer per maand, maar dat gedeeld door 5 grote paarden en 2 pony's, is nog geen 30 euro per paard per maand.

Rollen voordroog kopen we meestal rond de 25 euro per rondbaal , er gaan daarvan in de winter 4 op per maand, = 100 euro aan rollen, dit jaar hebben we hooi voor 10 euro de rondbaal = 40euro per maand aan hooi..

zeg een 14 euro per paard (onbeperkt) ruwvoer..

Maakt in de winter een kleine 50 euro per paard per maand, in de zomer is goedkoper, dan staan ze op de wei, en gaan er maar 1 a 2 rollen hooi doorheen per maand, en krijgen ze veel minder krachtvoer bijgevoerd.

Water vangen we zoveel als het kan regenwater op, en anders kraanwater, maar dat zijn geen mega kosten, en dan 1x per jaar mest ophalen a 150 euro.

Licht zijn allemaal LED lampen, staan 99% uit en als ze aanstaan gebruiken ze geen drol..

Ik zou echt geen 7 paarden op een pensionstal kunnen hebben tegen de kosten die we nu kwijt zijn :=

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:35

Voor 14 euro per paard onbeperkt ruwvoer? Hier eet een paard bijna 80 per maand weg aan hooi alleen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:36

Ik snap die hogere hypotheek nooit zo. De bank leent je niet meer omdat je je paarden aan huis gaat houden. Je koopt wat je kan betalen en daarbinnen maak je een keus wat voor type huis dat mag zijn en de ligging etc.

Er zijn grachtenpanden in Amsterdam die 3x zo duur zijn dan menig boerderijtje met wat grond.......

Net als dat je wel of niet aan je max wil gaan zitten en of je met 1 of 2 inkomens koopt. Wij wilden niet aan de max en op 1 inkomen en zijn dus ook naar goedkoper, maar voor ons wel bekend gebied verhuisd. Dat is ook een keus.
Soms zie je dat dan ook weer terug in andere kosten zoals; loonwerkers, hooi etc.

Wij huurden hiervoor een eigen plek, dus hadden al veel kosten voor eigen rekening, maar ook daarvoor stonden we altijd op zelf doe stallen.

Ik kan het wel per paard gaan uitrekenen en vergelijken met in pension, maar dat ligt aan zoveel dingen. Waar sta je, hoe wil je staan, wat wordt er voor je gedaan etc. Je ziet in dat soort topics dat mensen van 150 tm 1000 euro betalen per paard.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:41

Ik snap de vergelijking tussen een duur grachtenpand en een boerderijtje met meer grond dan weer niet. Natuurlijk koop je wat je kunt betalen en natuurlijk kun je zonder paarden nog veel duurder wonen dan met paarden. Maar de gewone woning zonder grond is goedkoper dan de gewone woning met grond. Als je nu in een doorsnee woning woont en je wil graag verhuizen om paarden aan huis gaan houden, dan ben je in de meeste gevallen duurder uit. Niet altijd, maar wel in veel gevallen. Is het niet in aanschaf, dan wel in aanpassingen om van een oud boerderijtje iets moois te maken.