verplichte stalrust...paard onhandelbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:22

Een paard met een peesblessure mag ook niet in de stapmolen, dus dat scheelt weer.

Ik ga helemaal met Gijsenkim mee. Een paard dat niets doet heeft geen krachtvoer nodig, daar worden ze alleen maar explosief van. Evt kun je gemalen gerst en een beetje bietenpulp voeren (daar staan ze hier op)

Stappen met een staplijn en een zweep, evt hoofdstel indoen. Elke vorm van ge-etter gewoon meteen de kop indrukken.

Als het echt niet helpt kun je idd overgaan tot drogeren, voor sommige paarden de enige oplossing.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:25

Ga met GK mee, voer weglaten. geef je desnoods een keer een slobbertje dat hij voor jou gevoel nog wat binnenkrijgt, maar wat wil je liever een beetje mager paard of zometeen verongelukken of je paard op hol omdat hij dusdanig schrikt dat je hem niet meer kan houden en de blessure wordt daar echt niet beter van..
Succes en sterkte in iedergeval..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:26

Krachtvoer weglaten (dat kan makkelijk van de ene op de andere dag) . Het omgekeerde, dus ineens krachtvoer gaan voeren, dat kan wel kwaad (hoefbevangenheid en spierbevangenheid).

Als je de optie hebt en het mag van je DA, zou ik het paard gewoon de hele dag (en nacht) op de wei laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:27

Je paard hoeft helemaal niet mager te worden. Je stopt hem namelijk vol met grofstengelig hooi waar hij verder niet explosief van word.

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 12:36

heb net DA gebeld

ze komt morgen scannen, zodat we opnieuw kunnen bekijken hoe en wat

na de vorige scan, nu 1 maand geleden, zag het gaatje in de pees er goed uit, het was al aan het dichten met rechtlijnig peesweefsel

hopelijk is het intussen helemaal dicht, en dan kunnen we eventueel al beginnen longeren en raakt ze zodoende haar energie ook al kwijt

ik zal het voer nog verder terugbrengen van 2 kilo naar 1kilo...

dit wil ik niet meer meemaken, verhuis + geblesseerd paard + stress door thuis verbouwingen en stress werk,ik denk dat ik mezeld 3 maanden stalrust ga geven hierna *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:41

Ik adviseer je het voer terug te brengen tot een handje. en dan veel hooi geven

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:46

1 kilo, helemaal niks! Eventueel iets vervangends voeren waar niks in zit en wat dus alleen als maagvulling dient.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:47

gijsenkim"]
[quote="scallie schreef:
..en voer wegnemen is ook niet zo handig want ze vermagert zo snel!!

vermageren is geen argument. Dan maar even een mager paard.
[/quote]

Haha! Haha! Haha! Man, ik wilde dat die van mij wat magerder was geworden...moddervet istie!!!!! Ja stilstaan en veel hooi, dan word je dik he!! Haha!

Inderdaad dat van het krachtvoer is zeker een strak plan. Al moet je even uitkijken als je helemaal niks geeft of hij niet tegen de schotten gaat rammen omdat de buren wel eten krijgen. Bij ons wordt centraal gevoerd dus staat mijn paard op 3 x 1/4 (ik krijg de staleigenaar niet zo ver dat hij mijn paard bijv. wortels wil voeren ipv brok want dat is te omslachtig...). Als hij tegen de schotten gaat rammen kan de blessure erger worden en da's ook niks..!

En die korreltjes zijn dus niet meer te krijgen. Ik was in eerste instantie ook echt niet van plan om mijn paard dagelijks plat te spuiten, maar na 2 weken ellende heb ik me er rustig aan over gegeven!! Beter dat dan inderdaad je paard onder een auto (of jij onder je paard).
Laatst bijgewerkt door Lot op 03-03-04 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:47

1 kilo krachtvoer voor een paard dat 24 uur per dag op stal staat is imo echt veel te veel. Gewoon alle krachtvoer weglaten en overgaan op hooi, je paard heeft het krachtvoer nu niet nodig en wordt er alleem maar gek van nu hij zijn energie niet kwijtkan.

Succes met de scan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:53

Die van mij werkt dr eigen helemaal de klere en krijgt met haar 1.77 2 kilo sportbrok per dag............ soms een boterhammetje Haha!

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 12:57

ze krijgt nu wel geen sportbrokken of zo, neen gewoon onderhoudskorrel...

dus die moet ik dan gewoon weg laten? en eventueel een handje geweekte bietenpulpkorrel ter maagvulling?

en ja GijsenKim, als ik haar gewoon reed voor haar blessure kreeg ze 3 kg per dag, want anders zie je haar ribben gewoon!! het is een braaf maar energierijk paardje...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:58

Tjee wat erg.... ik heb helaas geen tip kan je alleenmaar een hoop succes wensen.
Toevallig heeft mijn oude verzorgpaard ook net een blessure opgelopen met verplichte stalrust van 8 weken, daarna zal hij door aan de hand te stappen weer langzaam moeten aansterken, ik hoop dat alles snel weer goedkomt, net als met jou!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:59

De behoefte is per paard ook verschillend...... dat klopt, behalve als ze geblesseerd zijn dan is de behoefte bij elk paard gelijk............

Ben benieuwd wat er morgen uit de scan komt en misschien heb je wel het geluk dat ze het land op mag, das een ideale situatie

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 13:01

ok alvast bedankt voor de reakties

wat ben ik toch blij met een site als deze, mijn vriendenkring bestaat bijna volledig uit niet-paardenmensen die me ook wel steunen hoor, maar goddank dat ik met practische dingen hier terecht kan!!!

duimen jullie mee voor morgen, ik laat het jullie weten OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:17

2 kilo brok voor een paard dat niet werkt?
Ben je levensmoe ofzo Haha! (zelfs al is het onderhoudskorrel)

Zelfs als je mag gaan longeren zou ik het krachtvoer in het begin heel erg laag houden. Gekke bokkesprongen aan de longe zijn namelijk funest voor het genezingsproces.

Persoonlijk zou ik een paard met een herstellende peesblessure helemaal niet longeren, maar hem onder de man op lange rechte lijnen weer langzaam in het werk nemen.

Gemalen gerst (kornkross in het Zweeds Haha!) bevalt in de praktijk heel erg goed, maar ik weet niet of je dat in NL kunt krijgen.

Hoe vaak voeren jullie per dag? 2 of 3 keer?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:20

pff idd, 2 kilo?? dat is wel erg veel. Geef je er geen musli bij verder? Biks vult namelijk niet heel erg op..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:22

Citaat:
PAVO Stimix is een bijzonder smakelijke eiwitarme en havervrije muesli. De waardevolle aanvulling van voedingsvezels vanuit lucerne/het oergraanspelt draagt zorg voor een stabiele probleemloze vertering en een gezond maagdarmkanaal. De dagelijkse behoefte aan energie, vitaminen en mineralen van uw paarden en pony’s wordt door deze muesli gedekt zonder dat deze te fel worden. Kortom PAVO Stimix is een echte topper voor uw paard en/of pony in de recreatie of lichte sport.

Is dit niets voor je ipv bix?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:38

Lydiia schreef:
Ik ga in de mening van taiga mee.

ik niet, een paard kan ook nog raar doen in 4x4.............
pezen moet je zo voorzichtig mee zijn !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:42

Maar dan nog steeds geen 2 kilo stimix gaan voeren ipv brok.

Zelf zou ik een mixje maken obv geweekte tarwezemelen (ong 3/4 tot 1 voerschep nadat ze natgemaakt zijn), een beetje geweekte bietenpulp (ong. 1/3 tot max. 1/2 voerschep) in natte toestand en evt een klein beetje kornkross/musli zonder haver/oid.

Op basis van 2x voeren per dag.

Verder ad lib grofstengelig hooi.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:46

Zep schreef:
Maar dan nog steeds geen 2 kilo stimix gaan voeren ipv brok.

Nee, dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde meer dat als ze toch iets wil geven, dat ze dan beter Stimix kan voeren ipv bix.

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 14:06

er wordt 2 keer per dag gevoerd

die 2kg geef ik nog op aanraden van de DA omdat ze id zo mager wordt anders...

maar naar haar energiepeil te zien en volgens jullie reaktie kan ik id beter nog wat minderen, ik overleg morgen nog even met de DA

xxxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:48

Probeer dus iets te voeren wat wel vulling geeft maar geen energie

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:11

scallie schreef:
..en voer wegnemen is ook niet zo handig want ze vermagert zo snel!!

paard van een vriendin van mij heeft van de zomer een zware pees blesure opgelopen aan 2 benen Huilen mag imiddels een half uur per dag stappen maar die staat ook allen maar op wortels en muslie en kuilgras en verder ook stal rust mag dus niet los mag nu sins kort wel in de stap molen een half uurtje en ze mag er een half uurtje op 1 x in de week *LOL* dus gaat de goede kant op OK dan!

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:21

IngridM"]
[quote="Lydiia schreef:
Ik ga in de mening van taiga mee.

ik niet, een paard kan ook nog raar doen in 4x4.............
pezen moet je zo voorzichtig mee zijn !!!
[/quote]

Voor het geval een paard zonder krachtvoer, waaronder ik nu even biks versta, nog gek mocht doen;
Dan heb ik liever dat een paard een klein beetje gek doet in een paddock, frisse neus krijgt etc, dan knettergek in die 20 min dat hij dan zijn kleine saaie stalletje uitmag.

Maar gelukkig heeft iedereen een eigen mening Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:27

Ik heb het liefst een paard dat helemaal niet gek doet, Ik zou een paard met een peesprobleem nooit los in de paddoc zetten............ nooit!! en eigenlijk vind ik het nogal gevaarlijk om dat zo in een forum te zetten er zijn namelijk mensen die dit lezen en hun peespaard in de paddoc gaan zetten zodat hij daar zijn energie kwijt kan......